Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

waar haal ik een 5,5 volt 500mA adapter?

Pagina: 1
Acties:

• Geodan
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06 14:32
Mijn pa heeft uit amerika een palm tungsten E meegenomen.
Helaas heeft hij in nederland meteen de voeding opgeblazen omdat hij een verloopstekker gebruikte ipv een omvormer. De adapter die erbij zit was echter een buitenbeentje. Het is namelijk 5,5V / 500mA. Ik ben al bij diverse electronica winkels geweest, maar die konden mij niet verder helpen.

Een alternatief is om de orginele Tungsten E adapter te kopen, maar die is hier 65 euro. Beetje veel geld. Hebben jullie nog suggesties hoe het iets goedkoper kan?

Verwijderd

Ik zou een LM317 voeding maken, alleen de transformator is duur. En je moet het geheel dan natuurlijk zelf in elkaar zetten. Het schema staat hier. De prijs daar genoemd is volgens mij zonder transformator.

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-11 10:03

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Hmm... De adapter die ik hier in Europa bij mijn Tungsten E heb gekregen heeft als model-nummer PSA05R-050(PA). Hij accepteerd 100-250V (50-60Hz) en levert 5V bij 1A. Volgens mij kun je dus heel goed voldoen met een adapater die 5V en 1A kan leveren. Altans, je kunt dat natuurlijk altijd proberen.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Verwijderd

Gewoon 5V uit je PC nemen of een 6V adapter met een diode in serie ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.bargainpda.com/assets/1951.jpg

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Je kan waarschijnlijk gewoon een 5 volt voeding gebruiken want die geven altijd wel iets meer af dan precies 5 volt. Zoals bij bijna elk apparaat zit er een spanningsconvertor in je PDA die het omzet naar een lagere spanning.
6 volt kan denk ik ook noig wel, maar zet er igg geen 9 of 12 volt op want dan wordt de boel te warm.

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Er zijn universele Vivanco adapters te koop bij onder andere de Mediamarkt. Kosten een tientje ofzo. Weet je ook meteen dat je altijd de juiste connector hebt. Die kun je alleen niet precies op 5,5 zetten, maar als ie op 6 volt niet al te warm wordt is je probleem opgelost.

En let effe op dat je de plus/min goed om hebt, anders doet ie niks :)

Verwijderd

Universele adapters kan je gestabiliseerd en ongestabiliseerd krijgen.

Bij een gestabiliseerde adapter is de uitgangsspanning onder alle omstandigheden constant, dit is niet het geval bij een ongestabiliseerd exemplaar.

Een ongestabiliseerde adapter waar op staat: 5V / 1A levert 5V op z'n uitgang als door de aangesloten belasting 1A loopt. Als die stroom kleiner is, dan is de uitgangsspanning hoger dan 5V.

Een en ander wordt veroorzaakt door de inwendige weerstand van de adapter en de spanning over de bufferelco.

Dus als op het aan te sluiten apparaat bv staat vermeldt: 5V / 1A dan kan een ongestabiliseerde adapter waarop 5V / 1A staat worden gebruikt.
Als het bv een 2A adapter is dan is de uitgangsspanning hoger dan 5V als er een aparaat op aangesloten wordt dat 1A trekt.
Pagina: 1