Toon posts:

[windows] cpu warmte, waar vandaan halen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een klein progje schrijven, het principe heb ik al hier, maar ik zou graag willen weten waar ik de cpu-warmte van in kan lezen.
zodat ik bijvoorbeeld kan zeggen, van als [cpu warmte] >= 50(=bijvoorbeeld max warmte) dan afsluiten ofzoiets...
maar mijn vraag dus waar ik die warmte vandaan kan halen? (als het kan wil ik het in c maken, maar dat zou opzich geen probleem moeten worden denk ik)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2003 18:58 ]

Verwijderd

ASUS C.O.P. (CPU Overheating Protection)
ASUS C.O.P. (CPU Overheating Protection) is a hardware protection circuit that automatically shuts down the system power before temperatures go high enough to permanently damage our CPU.

waarom iets schrijven wat je al hebt?

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-05 21:51
Verwijderd schreef op 21 december 2003 @ 18:58:
Ik wil een klein progje schrijven, het principe heb ik al hier, maar ik zou graag willen weten waar ik de cpu-warmte van in kan lezen.
zodat ik bijvoorbeeld kan zeggen, van als [cpu warmte] >= 50(=bijvoorbeeld max warmte) dan afsluiten ofzoiets...
maar mijn vraag dus waar ik die warmte vandaan kan halen? (als het kan wil ik het in c maken, maar dat zou opzich geen probleem moeten worden denk ik)
Mijn gevoel zegt dat dat per moederbord/BIOS wel eens anders kan zijn....

• PrisonerOfPain
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-04 13:41
MisterData schreef op 21 december 2003 @ 19:49:
[...]

Mijn gevoel zegt dat dat per moederbord/BIOS wel eens anders kan zijn....
Dat zou betekenen dat programma's als coolmon en dergelijken dan voor ieder moederboard/BIOS bij moeten houden hoe ze aan die gegevens moeten komen, lijkt me sterk ;)

Volgens mij heb je hier een windows API voornodig :)

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:01
www.almico.com/speedfan.php

doet dit allemaal, of anders motherboard monitor op http://mbm.livewiredev.com/

Homo sapiens non urinat in ventum

Verwijderd

Topicstarter
Ja, maar met bjivoorbeeld sisoft sandra kan ik het ook bekijken.
Maar dat is niet de bedoeling.

Ik wil het zelf doen, om gewoon ervaring op te doen.

Dus aan die programmatje heb ik eingelijk niets..

• mboy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-06-2024
Volgen mij is dat via WMI (Windows Management Instrumentation) wel mogelijk. Deze heeft een Win32_TemperatureProbe klasse, waar informatie van temperatuur sensors wordt bijgehouden. Zoek bij msdn en google maar eens op WMI.

• djlinsen
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:57

djlinsen

Well suffer my pretty warriors

Volgens mij is het antwoord al een keer gegeven in een ander topic of makkelijk te vinden met google. Ik ben namelijk erg slecht in zoeken en heb het een paar maanden geleden ergens gevonden hoe het voor asus moederbordjes werkt. Aangezien ik een hekel heb aan mensen die alleen roepen search en google, hier een antwoord:

Je kan uit de asus.dll die bij asus probe zit, zeker de volgende functies aanroepen:
int32 GetCPUTemperature()
int32 GetMBTemperature()
er zijn er nog veel meer maar die had ik niet nodig, dus ben ik die vergeten.

(Ik heb het niet getest op moederborden van een ander merk, maar ik verwacht dat dat niet zal werken, dus alleen voor asus)

[ Voor 1% gewijzigd door djlinsen op 21-12-2003 20:37 . Reden: , vergeten ]

Are you following me, Are you following me?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inderdaad een asus mobo, dus ik ga het uitproberen...

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 23:27

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

PrisonerOfPain schreef op 21 december 2003 @ 19:51:
[...]

Dat zou betekenen dat programma's als coolmon en dergelijken dan voor ieder moederboard/BIOS bij moeten houden hoe ze aan die gegevens moeten komen, lijkt me sterk ;)

Volgens mij heb je hier een windows API voornodig :)
En toch is het zo. Meestal is deze informatie van een I2c bus af te trekken. Hoe je deze info er vanaf moet halen, en deze info moet interpreteren verschilt per merk mobo en af en toe zelfs per type.

Programa's zoals MBM houden hier dus echt per merk/type mobo rekening mee.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Pagina: 1