subwoofer doet het niet

Pagina: 1
Acties:

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-02 10:33

MrScratch

I am rubber, you are glue

Topicstarter
Ik heb gisteren een nieuwe 5.1 set gekocht, niet voor aan de pc, maar in de huiskamer. Nu ben ik aan het testen en ik gebruik hiervoor de test op de dvd van de Lion King. Deze gaat alle speakers af, maar bij de subwoofer hoor ik niets. Verder is er nog een subwoofer-crossover-test en deze duurt zo'n 10 seconden langer dan ik geluid hoor. Ik denk dus dat de subwoofer het niet overneemt bij lage tonen.

Nu wil het toeval dat ik 2 sets heb staan, want mijn zwager wou er ook 1 hebben. Ik heb dus 2 verschillende kabels, 2 verschillende subwoofers en 2 verschillende spelers/versterkers getest. Bij beide heb ik hetzelfde. Het lijkt me stug dat ze allebei stuk zijn, dus de enige foute factor ben ik dan zelf. Misschien doe ik het helemaal fout.

Wat zijn goede tips om de subwoofer te testen? Kan iemand die de Lion King heeft die test ook even doen en kijken hoe het bij hem werkt. Hoor je de subwoofer te horen bij die test of ben ik gewoon stom bezig. Is er misschien een scene op bijvoorbeeld een dvd van The Matrix bijvoorbeeld waarbij je de sub zeker hoort.

Look behind you! A three headed monkey!

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10-2025
Misschien is het handig om ook even te laten weten welke set je hebt ;)

• RocketKoen
  • Laatst online: 17-02 20:58
probeer eens gewoon een muziek CD oid....

misschien zijn je oren gewoon slecht en hoor je geen lage tonen :P

TheS4ndm4n#1919

• Pietertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-01 15:59

Pietertje

The Rock

Veel 5.1 versterkers zetten de subwoofer uit als je front speakers groot genoeg zijn. Kijk eens op je 5.1 versterker of er een instelling is voor de grootte van je front speakers, en/of dat er een instelling is voor je subwoofer.

Mijn 5.1 versterkers hebben beide instellingen. }:O

• MrScratch
  • Laatst online: 20-02 10:33

MrScratch

I am rubber, you are glue

Topicstarter
LeonM schreef op 21 december 2003 @ 18:51:
Misschien is het handig om ook even te laten weten welke set je hebt ;)
Het is de set die in de aanbieding was bij de MediaMarkt, de CAT HTC 2050. Link naar de set:

http://www.cat-sound.com/cat/main/va_lidl.html
RocketKoen schreef op 21 december 2003 @ 18:53:
probeer eens gewoon een muziek CD oid....

misschien zijn je oren gewoon slecht en hoor je geen lage tonen :P
Daar had ik ook nog aan gedacht, maar mijn vriendin hoort ook niets. Kan zij natuurlijk hetzelfde hebben als ik, maar daar geloof ik niet zo in.
Pieter_Stoffelen schreef op 21 december 2003 @ 19:10:
Veel 5.1 versterkers zetten de subwoofer uit als je front speakers groot genoeg zijn. Kijk eens op je 5.1 versterker of er een instelling is voor de grootte van je front speakers, en/of dat er een instelling is voor je subwoofer.

Mijn 5.1 versterkers hebben beide instellingen. }:O
In de setup van de versterker staat de sub op "present", dus daar leidt ik uit af dat hij zou moeten werken. En wat bedoel je met groot? De wattage ofzo? Alle speakers zijn 60W en de sub is 100W (zie link boven).

Als ik de het geluidsniveau van alle speakers (die kan ik onafhankelijk regelen) op nul zet en de sub op max, dan zou ik toch wat moeten horen? Dit zal ik straks even testen. Om even op de Lion King terug te komen, in het openingsstuk komen er een paar olifanten voorbijstampen. In mijn herinnering gaf dat enorme lage dreunen. Nu hoor ik niets bijzonders.

Look behind you! A three headed monkey!

• Pietertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-01 15:59

Pietertje

The Rock

Als je een DVD hebt met veel sublaag voel je dit ook wel, blijkbaar wordt je subwoofer niet aangestuurd.

Mijn versterkers (Pioneer) hebben een instelling voor de frontspeakers small/large. Staan de frontspeakers op large dan wordt normaal gesproken de subwoofer uitgeschakeld. Staan de frontspeakers op small dan wordt het sublaag weggeffilterd uit de frontspeakers, en naar de subwoofer gestuurd.

Ik heb mijn Frontspeakers op large staan, en mijn subwoofer wordt dan default uitgeschakeld. Gelukkig is er op mijn Pioneer een tweede instelling voor de subwoofer Uit, Sub, Links+Rechts+Sub opgeteld. Ik heb die staan op opgeteld, en het laagdoorlaatfilter van mijn subwoofer zo laag gezet dat hij mijn frontspeakers aanvult.

Heb jij ook zo'n tweede instelling? :*)

• freddifish
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-01 09:15

freddifish

schnappi !

een enorme schop, maar ik kwam er nu pas achter dat cat een firmware voor de HTC/ DVA 2050 heeft uitgebracht, die kan helpen, en ook radio over alle speakers stuurt.

http://www.logicom.ag/main/software.html

voor het archief dus :-)

'people say I'm a drinker, but I'm sober half the time' - Mick Jagger | mail: freddifish_AT_gmx.net

Pagina: 1