Oplossing voor dataserver

Pagina: 1
Acties:

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:10
Ik heb sinds kort een server gebouwd met 2 * 120GB. Draaiend onder Windows 2003. Het beestje is helemaal getuned, heeft een ftp server draaiende, voor beheer gebruik ik op mijn XP machine remote desktop, werkt allemaal super.

Er is echter het volgende.

Mijn Pa en ik willen de 240GB aan opslag benaderen via de verkenner. De 240GB is geshared, rechten correct gezet, het benaderen lukt ook perfect. Het is wel zo dat in dit scenario de opslagserver 24/dag aanstaat. Dat leek ons een minder goed plan daar we er zoveel nou ook weer niet gebruik van maken.

We willen dus eigenlijk een situatie creeren dat als onze PC's aangaan, of die van mij alleen daar ik ook de internetverbinding bezet, de opslagserver aangaat zonder dat wij eerst naar de PC moeten lopen om die aan te zetten.

Mijn vraag is dan eigenlijk, hoe kan je het beste deze situatie realiseren?

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-08 15:56

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Via Wake-on-lan

Zoeken maar.

Dat betekent dus een netwerkkaart in die server drukken met WOL-ondersteuning. Dan vanaf de andere pc's een magic packet laten versturen naar je server (bij het opstarten)

[ Voor 74% gewijzigd door WFvN op 21-12-2003 18:34 ]

• Speedener
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:24
Met wake-on-LAN?
Dat moet je netwerkkaart/moederbord van de server wel ondersteunen.

Maar dan maak je op de 'clients' en batchjobje dat elke keer bij het opstarten gerunt word.

Overigens is een server te hele tijd aan en uit zetten meer stroomvretend dan het gewoon aan laten staan. en IMHO ook nog slecht voor de hdd's

[ Voor 9% gewijzigd door Speedener op 21-12-2003 18:34 ]

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-08 15:56

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Speedener schreef op 21 december 2003 @ 18:34:
Met wake-on-LAN?
Dat moet je netwerkkaart/moederbord van de server wel ondersteunen.
Ik heb hier 3 Asusplankjes in huis waarvan de oudste al jaren oud is en al WOL heeft.

• Speedener
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:24
WFvN schreef op 21 december 2003 @ 18:35:
[...]

Ik heb hier 3 Asusplankjes in huis waarvan de oudste al jaren oud is en al WOL heeft.
je weet het nooit, als hij een nic heeft en het kabeltje niet aangesloten heeft op het mobo werk het ook niet :P

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:10
Jah WOL had ik wel aan gedacht, het moederbord ondersteundt het wel, de NIC weet ik niet. Daar komt dan nog bij dat ik niet zo'n kabel heb.

Het stroomgebruik heb je mischien wel een punt, echter is alleen nodig dat hij aangezet wordt als wij de PC aanzetten, het afsluiten zal ik zelf s'avonds wel doen en tussendoor mag die gewoon aanblijven, het is meer dat hij snachts niet aanstaat.

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-08 23:01
Mijn fileserver schakeld de harde schijven uit na een uurtje, alsmede ander hardware.
Als ik 'm dan weer benader duurt het een paar seconden voordat de files beschikbaar zijn, maar dat is niet erg.
Pagina: 1