Toon posts:

Wireless LAN onder Linux?

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Grub-boot systeem en draai Windows XP en Suse Linux 9.0.
Ik heb een Sweex PCI WLAN - kaartje. Op de cd is een RedHart 7.x - versie van de driver bijgeleverd. Onder windows werkt alles perfect maar onder linux heb ik het geprobeerd het te installeren, maar dit valt al niet mee. Kan iemand mij hiermee helpen?

• PolarWolf
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-01 19:37

PolarWolf

Debian, of course.

Verwijderd schreef op 21 december 2003 @ 17:48:
Ik heb een Grub-boot systeem en draai Windows XP en Suse Linux 9.0.
Ik heb een Sweex PCI WLAN - kaartje. Op de cd is een RedHart 7.x - versie van de driver bijgeleverd. Onder windows werkt alles perfect maar onder linux heb ik het geprobeerd het te installeren, maar dit valt al niet mee. Kan iemand mij hiermee helpen?
Heb je ook nog iets specifieks te vragen, of wil je een beginners handleiding "WLAN installeren met binary only modules in Linux"? Dan kan ik je gauw uit de droom helpen, dat gaat echt niet werken. Je zou kunnen beginnen met uit te zoeken wat voor chipset er op dat kaartje zit. Als het toevallig een realtek chipset is (rtl8180), dan zijn er al lang nieuwere drivers beschikbaar, en die komen met een handleiding om ze te installeren ook.

In de tussentijd zou http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html misschien goed leesvoer zijn?

Undernet #linux, Undernet #ipsec

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek die rtl8180-drivers inderdaad, ik kan ze alleen nergens vinden. In Suse Linux zijn deze niet standaard aanwezig en in de Linux Hardware Database kan ik ze ook niet vinden. Waar kan ik ze dan nog vinden?

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-02 17:08
afaik gebruikt Sweex inderdaad op haar PCMCIA kaartjes de RTL8180 (Realtek) chip. De PCI versie zal er dus waarschijnlijk niet ver vanaf zitten :)

edit:
te laat....

[ Voor 9% gewijzigd door MisterData op 21-12-2003 18:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik ben nieuw in linux maar ik heb het vermoeden dat ik een andere kernelversie heb (die van Suse 9.0) en dat ik daarom de driver niet kan intalleren, is hier iets aan te doen?

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-02 13:22

Bergen

Spellingscontroleur

Die RTL8180-drivers zijn nogal een probleem. Ik heb die chipset ook in mijn Linksys WPC11 ver 4 PCMCIA-kaartje. Realtek wil de drivers niet open source maken en de drivers die op de site van Realtek staan zijn alleen gecompileerd voor Suse geloof ik en dan ook nog voor een oudere kernel.

Realtek is al verschillende malen benaderd om ze code vrij te geven zodat mensen zelf de drivers kunnen fixen (want ze schijnen ook niet bepaald bugfree te zijn) en compileren, maar ze reageren niet op die vragen.

Hier loopt een lange discussie over de drivers en over Realtek.

[ Voor 12% gewijzigd door Bergen op 21-12-2003 18:56 ]

• Tomaat
  • Laatst online: 11:41
Ik heb ook zo'n kaartje van Sweex.

Ik heb wel de kaart werkend gekregen..but that's about it. Ik krijg hem met geen mogelijkheid aan m'n AP of via ad-hoc aan m'n laptop. :/

P.s. op www.realtek.com.tw staat gewoon The Source(r) hoor :?

[ Voor 22% gewijzigd door Tomaat op 21-12-2003 19:04 ]

• PolarWolf

PolarWolf

Debian, of course.

Tomaat schreef op 21 december 2003 @ 18:57:

Ik heb wel de kaart werkend gekregen..but that's about it. Ik krijg hem met geen mogelijkheid aan m'n AP of via ad-hoc aan m'n laptop. :/

Da's de wrapper voor de binary module die wordt gelinkt wanneer je hem compileerd. Niet hetzelfde ;-)

Wanneer je problemen tegenkomt (zoals ik had), dan traceer je die al snel terug naar system calls die uit die binary only module komen. Erg vervelend allemaal.

• PolarWolf

PolarWolf

Debian, of course.

Verwijderd schreef op 21 december 2003 @ 18:20:
Ik zoek die rtl8180-drivers inderdaad, ik kan ze alleen nergens vinden. In Suse Linux zijn deze niet standaard aanwezig en in de Linux Hardware Database kan ik ze ook niet vinden. Waar kan ik ze dan nog vinden?
hier

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

De wrapper ja, niet de source van de binary. In de makefile kun je de kernelrelease instellen en daarna de wrapper compileren, maar als je daarna insmod etc doet krijg ik een segfault. Ook heb ik al een andere kernelversie geprobeerd (waar de binary voor is gecompileerd), maar dan blijft de module hangen tijdens het initializen. Als je daarna bijvoorbeeld ifconfig doet hangt die ook compleet; je kunt hem niet eens met kill -9 afsluiten. Bij het afsluiten/rebooten heeft Linux dan zelfs een harde reset nodig. Super irritant allemaal. Ik zal realtek ook eens mailen...

• PolarWolf

PolarWolf

Debian, of course.

GerbenW schreef op 21 december 2003 @ 22:03:
[...]
De wrapper ja, niet de source van de binary. In de makefile kun je de kernelrelease instellen en daarna de wrapper compileren, maar als je daarna insmod etc doet krijg ik een segfault. Ook heb ik al een andere kernelversie geprobeerd (waar de binary voor is gecompileerd), maar dan blijft de module hangen tijdens het initializen. Als je daarna bijvoorbeeld ifconfig doet hangt die ook compleet; je kunt hem niet eens met kill -9 afsluiten. Bij het afsluiten/rebooten heeft Linux dan zelfs een harde reset nodig. Super irritant allemaal. Ik zal realtek ook eens mailen...
Deze betreffende driver is een echte ramp.
Ik heb hem op de een of andere manier werkend gekregen, en het heeft me geloof ik 2 dagen gekost. En dan nog zonder encryptie, maar goed, daar is wel overheen te komen door er een ipsec laag overheen te leggen. Ik heb daarna nog niet de moed gehad om het nog een keer te proberen :-) De kaartjes liggen al ruim een half jaar in de kast stof te verzamelen. Ergens in een eerdere post is een link gepost naar een erg lange thread op linuxquestions.org. Al die verhalen komen me erg bekend voor. Ook veel tips en truuks om het ding misschien een beetje aan de praat te krijgen. Ik denk dat het redelijk nutteloos is om een dergelijk topic ook hier te gaan starten terwijl er daar 37(!) paginas aan zijn gewijd.

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Kheb een reply gekregen:
Dear Sir,

Thank you for your e-mail.

I must say sorry that we don’t have the plan to open the source code now.

Second, our newer driver will support kernel 2.6.XX and it will be released in the end of this month. Sorry for the inconvenience.
Er is dus hoop. :)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-02 22:40
PolarWolf schreef op 22 december 2003 @ 00:10:
Deze betreffende driver is een echte ramp.
Tja, typisch voorbeeldje van 'you get what you pay for' denk ik in dit geval.

Niet m'n gewoonte om te flamen over hardware, maar Sweex verkoopt van die goedkope crap, hun hubs/switches staan er bijvoorbeeld om bekend om niet goed samen te werken met 3COM kaarten (of eigenlijk willekeurige andere kaarten die niet ook van Sweex zijn).

Kortom, doe jezelf de volgende keer een plezier en geef 10 euro meer uit aan netwerkhardware die wel werkt.

• PolarWolf

PolarWolf

Debian, of course.

Wilke schreef op 22 december 2003 @ 17:43:

Niet m'n gewoonte om te flamen over hardware, maar Sweex verkoopt van die goedkope crap, hun hubs/switches staan er bijvoorbeeld om bekend om niet goed samen te werken met 3COM kaarten (of eigenlijk willekeurige andere kaarten die niet ook van Sweex zijn).

Kortom, doe jezelf de volgende keer een plezier en geef 10 euro meer uit aan netwerkhardware die wel werkt.
Ik klaag ook niet, ik stel alleen iets vast :-) Toen ik die kaarten kocht (E-Tech, of Q-tech ofzo, geen Sweex) wist ik van te voren dat de kans dat ze onder Linux zouden werken op z'n best mager was. Op zich was ik best verrast om te ontdekken dat ze ook nog met linux drivers aan kwamen zetten. Ik heb ze dan ook na veel geklooi aan de praat gekregen, en zelfs dat vindt ik niet zo erg, ik had op dat moment toch niet veel beters te doen.

In het algemeen ben ik het met je eens: Kijk eerst wat er wordt ondersteund, en koop dan de hardware. Dat levert een bak minder hoofdpijn op.

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

In zijn geval is Sweex en in mijn geval Linksys ook niet het probleem, Realtek is het probleem. Normaal gesproken hoor je mijn ook helemaal niet klagen over Realtek (tenminste, niet over de 8129 en 8139 chipsets) maar nu wel. Maargoed, eerst maar eens de nieuwe drivers afwachten.

• mylar
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-02 12:19
Ik heb een D-link dwl-610 die (volgens zeer moeilijk te vinden bronnen) dus ook die RTL8180 chip gebruikt. Moeilijk omdat zelfs D-link het er niet bij verteld.

Die driver werkt ook niet echt goed bij mij, meer als "No such device" krijg ik er niet uit :( . Zal die thread op linuxquestions ook maar eens doornemen...

[ Voor 7% gewijzigd door mylar op 23-12-2003 18:19 ]

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wilke schreef op 22 december 2003 @ 17:43:
[...]

[...]

Dat zelfde probleem zie (of zag) ik ook wel eens met 3com apparatuur, onderling werkt het prima, maar zodra je iets anders aan de andere kant hangt (ook andere A-merken), gaat het erg slecht, 20 tot 150 kbyte/s over een crosscable :/

• PolarWolf

PolarWolf

Debian, of course.

mylar schreef op 23 december 2003 @ 18:17:
Ik heb een D-link dwl-610 die (volgens zeer moeilijk te vinden bronnen) dus ook die RTL8180 chip gebruikt. Moeilijk omdat zelfs D-link het er niet bij verteld.

Die driver werkt ook niet echt goed bij mij, meer als "No such device" krijg ik er niet uit :( . Zal die thread op linuxquestions ook maar eens doornemen...
lspci -vv werkt meestal wel goed om een chipset te identificeren. Zelfs bij cardbus.

• mylar
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-02 12:19
PolarWolf schreef op 23 december 2003 @ 18:46:
[...]

lspci -vv werkt meestal wel goed om een chipset te identificeren. Zelfs bij cardbus.
nope meer als dit komt er niet uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
06:00.0 Ethernet controller: D-Link System Inc: Unknown device 3300 (rev 20)
        Subsystem: D-Link System Inc: Unknown device 3300
        Control: I/O+ Mem+ BusMaster- SpecCycle- MemWINV- VGASnoop- ParErr- Stepping- SERR- FastB2B-
        Status: Cap+ 66Mhz- UDF- FastB2B+ ParErr- DEVSEL=medium >TAbort- <TAbort- <MAbort- >SERR- <PERR-
        Interrupt: pin A routed to IRQ 11
        Region 0: I/O ports at 4800 [size=256]
        Region 1: Memory at 11000000 (32-bit, non-prefetchable) [size=512]
        Capabilities: [50] Power Management version 2
                Flags: PMEClk- DSI- D1+ D2+ AuxCurrent=375mA PME(D0-,D1+,D2+,D3hot+,D3cold+)
                Status: D0 PME-Enable- DSel=0 DScale=0 PME-

• PolarWolf

PolarWolf

Debian, of course.

mylar schreef op 23 december 2003 @ 19:15:
[...]

nope meer als dit komt er niet uit:
Oh, die is lekker...weten ze de enige betrouwbare methode om chips the identificeren ook al weer te vernachelen. Oh well...gelukkig heb je het toch nog gevonden.

Pagina: 1