"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Bedankt voor je snelle antwoord. Ik doe het voornamelijk omdat sommige CD's wel erg zacht zijn. Dan moet ik mijn speakers erg hard zetten voor een acceptabel volumeniveau, wat tot gevolg heeft dat ik ook een zacht ruis uit mijn speakers kan horen.Exirion schreef op 21 december 2003 @ 16:37:
Met dynamiek heeft het niks te maken omdat het puur alleen het signaalniveau wordt veranderd, oftewel de amplitude van het signaal wordt evenredig geschaald. Maar waarom doe je het?Zeker bij Live CD's is het een ramp, omdat nou eenmaal niet alle nummers even hard opgenomen zijn. Als je ze allemaal gaat normalizen dan krijg je amplitudesprongen tussen tracks.
CD's worden namelijk altijd tijdens het masteren genormalized. (misschien enkele amateuristische uitzonderingen daargelaten)
Het grote verschil in volume wat jij hoort heeft alles te maken met peak limiting en compressie, wat tegenwoordig steeds heftiger wordt toegepast, waardoor het RMS-niveau van moderne cd's veel hoger ligt dan bij oudere opnames.
Inderdaad. Waardoor je bij een compilatie dus op RMS-power moet normalizen, wat een hell of a job isTheLemon schreef op 21 december 2003 @ 18:06:
[...]
Het grote verschil in volume wat jij hoort heeft alles te maken met peak limiting en compressie, wat tegenwoordig steeds heftiger wordt toegepast, waardoor het RMS-niveau van moderne cd's veel hoger ligt dan bij oudere opnames.
bekijkt alle mp3's van een album en past dan het volume aan.
de harde nummers blijven hard en de zachtere, zachter, maar dan wel op het gewenste volume niveau.
maar lees maar eens op http://mp3gain.sourceforge.net/ daar staat het goed uitgelegt.
btw: ik weet dat sommige mensen dit soort programma's niet goed vinden. maar als ik het niet doe blijf ik bezig met het volume veranderen tijdens het afspelen van random mp3's
[ Voor 3% gewijzigd door Mr.Nobody op 21-12-2003 22:36 ]
Opensource delphi componenten (http://www.delphi-jedi.org)
Ondanks dat ik mij soms kan ergeren aan volume verschillen tussen nummer, en dan vooral van verschillende cd's, vind ik het minder hinderlijk dan een genormalizde cd.
Het probleem met normalize is, dat de software geen onderscheid kan maken tussen een track die zacht is en een passage die zacht is. Het gevolg is een onherroepelijk verlies aan dynamiek, omdat de software zachte passages zal gaan versterken. Dat vind ik vele malen erger dan een track die zachter is dan de rest.
ps. ik heb het verhaal van mp3gain door gelezen, en het heeft mij nog niet overtuigd dat dit beter werkt. Bij elke vorm van normalize verlies je een zekere dynamiek. In het stukje je dat Mr.Nobody linkt wordt al gelijk verklaard wat mijn probleem met normalyze is. Een symfonie orkest klink bij gelijk piek niveau minder luid dan een rock concert. En juist dat verschil maakt dat het anders klinkt, en dat is voor mij van te grote waarde.
Vandaar dat ik anti normalize ben (tenzij je zelf je muziek opneemt, want dan is normalize van onmisbare waarde)
wat ik zou willen zien, is een programma dat dus botweg over een hele track het volume met een gelijk niveau ophoogt, en niet per sample moment het volume aanpast.
[ Voor 43% gewijzigd door deepbass909 op 21-12-2003 22:51 ]
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
die gaat dus niet botweg het volume verlagen.
Opensource delphi componenten (http://www.delphi-jedi.org)
Volgens mij doet mp3gain dat. Ik heb het verhaaltje net even doorgelezen. Als ik het goed begrijp, dan bepaalt ie de gemiddelde geluidssterkte van een mp3, en versterkt/verzwakt ie zoveel als nodig is om de gemiddelde sterkte op een vooraf bepaalde waarde te krijgen. Hetzelfde eigenlijk als dat je aan de volumeknop draait.deepbass909 schreef op 21 december 2003 @ 22:43:
[...]
wat ik zou willen zien, is een programma dat dus botweg over een hele track het volume met een gelijk niveau ophoogt, en niet per sample moment het volume aanpast.
Dan heb jij niet begrepen wat het verschil is tussen compressie (dynamiek processing) en normalizen.deepbass909 schreef op 21 december 2003 @ 22:43:
Ik ben inderdaad iemand die behoorlijk tegen normalizen is...
Ondanks dat ik mij soms kan ergeren aan volume verschillen tussen nummer, en dan vooral van verschillende cd's, vind ik het minder hinderlijk dan een genormalizde cd.
Het probleem met normalize is, dat de software geen onderscheid kan maken tussen een track die zacht is en een passage die zacht is. Het gevolg is een onherroepelijk verlies aan dynamiek, omdat de software zachte passages zal gaan versterken. Dat vind ik vele malen erger dan een track die zachter is dan de rest.
ps. ik heb het verhaal van mp3gain door gelezen, en het heeft mij nog niet overtuigd dat dit beter werkt. Bij elke vorm van normalize verlies je een zekere dynamiek. In het stukje je dat Mr.Nobody linkt wordt al gelijk verklaard wat mijn probleem met normalyze is. Een symfonie orkest klink bij gelijk piek niveau minder luid dan een rock concert. En juist dat verschil maakt dat het anders klinkt, en dat is voor mij van te grote waarde.
Vandaar dat ik anti normalize ben (tenzij je zelf je muziek opneemt, want dan is normalize van onmisbare waarde)
Normalizen brengt de piek (luidste sample) van een nummer of evt. een hele cd omhoog naar 0dB en verhoogt dus het complete stuk met precies evenveel dB's. De dynamiek verandert hierbij dus 0.0, alleen het totaalvolume gaat omhoog.
Bij compressie worden de pieken gedempt en wordt het geheel vervolgens wat versterkt ter compensatie, wat tot gevolg heeft dat de zachte passages harder doorkomen en je dus minder dynamisch bereik overhoudt. Dit is overigens wel de enige methode om een compilatie-cd te maken met oudere en nieuwere nummers door elkaar, of je het mooi vindt of niet.
Maar nogmaals, het is onzin om cd's te gaan normalizen, want dat is al voor je gedaan bij het masteren. Het is alleen nuttig bij eigen opnames of als je een analoge kopie hebt gemaakt. En sommige mensen krijgen het voor elkaar om bij een cd-rip + mp3 encoding een paar dB van het nummer kwijt te raken, dan kan normalization uitkomst bieden.
Overigens doet een compressor zijn werk dynamischer dan een normalizer. Een compresor (een goede tenminste) analyseerd de muziek in meer detail, vaak gebasseerd op frequentie karakteristiek.
Maar ik ben het volledig met je eens, normalize de mp3 niet.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Verwijderd
Niet helemaal waar, veel muziek wordt tegenwoordig niet genormalised maar zelfs extreem geclipped. Dat is ook de reden dat van hetzelfde album ineens de remaster ineens behoorlijk slechter kan klinken dan de oudere uitgave.CD's worden namelijk altijd tijdens het masteren genormalized. (misschien enkele amateuristische uitzonderingen daargelaten)
http://www.johnvestman.com/disease.htm
http://www.futureproducer...showthread/threadid/48595
Om direct op je vraag in te gaan: normalisen alleen zin als je meerderen CD's bij elkaar zet, bijvoorbeeld als MP3 of op DVD-A en zo een uniformer pieknivo te krijgen. De verloren dynamiek die op je origineel zit in de vorm van compressie en clipping krijg je er nooit meer mee terug.
Dat heet extreme dynamiek (grote verschillen tussen harde en zachte passages), en dat het je stoort geeft in feite al aan hoe erg je oren "verpest zijn door het loudness virus van hedendaagse muziek".Wat me (vooral bij vocale klassieke muziek) echt stoort is dat sommige passages gigantisch zacht zijn.
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2003 12:20 ]
Verwijderd
Dus de meeste commerciele cd's heeft het geen zin om te normalizen, vaak valt er niet meer uit het sgnaal te halen omdat de hoogste piek waarschijnlijk al -0,2db is of in extreme gevallen tot aan 0db (niet alle cd players kunnen daarmee overweg (althans de d-a convertors)) Dit resulteert in clipping (klinkt afschuwelijk)
Gelukkig word niet alle muziek zo gemasterd maar bij dance kan dit leuk klinken
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2003 04:32 ]
Aan de hand van jullie raad zal ik voortaan het volgende doen: het standaard 'Normalize'-vinkje in EAC maar uitzetten, want bij pop- en rock-CD's (die ik ook geregeld rip) is het sowieso niet nodig. Ik zet het alleen weer aan doen bij CD's waar het volume écht te laag is. Kan men zich daarin vinden?
Verwijderd
En wat doet normalisation dan volgens jou?Ik beweer dat alle prof. cd's, ook van hele oude opnames, namelijk niet harder worden van normalization.
Je zal waarschijnlijk het verschil bedoelen tussen:
mean average RMS normalisation / peak level normalisation en compression.
In het eerste geval wordt een gewogen midden genomen en alles versterkt - in het tweede geval wordt eerst gekeken naar de piek en hoeveel die afwijkt van -.2dB - en in tegenstelling tot compressie worden bij normalisatie _alles_ met dezelfde factor versterkt (of juist afgezwakt, maar dan had je dus al clipping).
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2003 16:54 ]
Verwijderd
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2003 17:26 ]
Nee, ik ben niet in de war. Met normalisation ga ik van peak level normalisation uit, dat wil zeggen op de sample nauwkeurig en dan omhoog naar 0dB. Dat is ook wat de meeste programma's doen. Ik heb trouwens nog nooit gehoord dat DA-convertors moeite zouden hebben met 0dB, als dat zo is, dan heb je geen 16-bits resolutie, maar 16-bits min een beetje.Verwijderd schreef op 22 december 2003 @ 16:53:
[...]
En wat doet normalisation dan volgens jou?
Je zal waarschijnlijk het verschil bedoelen tussen:
mean average RMS normalisation / peak level normalisation en compression.
In het eerste geval wordt een gewogen midden genomen en alles versterkt - in het tweede geval wordt eerst gekeken naar de piek en hoeveel die afwijkt van -.2dB - en in tegenstelling tot compressie worden bij normalisatie _alles_ met dezelfde factor versterkt (of juist afgezwakt, maar dan had je dus al clipping).
En over dat eventueel afgezwakt worden: dat kan niet, want digitale signalen kunnen nooit boven de 0dB uitkomen (16 1-en in PCM). Dus verzwakken zal normalisation met een digitaal signaal nooit doen. (tenzij je natuurlijk je piek op -1dB ofzo gaat zetten)
Verwijderd
Een DA is ook maar 1 component in de schakelIk heb trouwens nog nooit gehoord dat DA-convertors moeite zouden hebben met 0dB, als dat zo is, dan heb je geen 16-bits resolutie, maar 16-bits min een beetje.
http://www.futureproducer...showthread/threadid/48595
Met een CD rip heb je inderdaad gelijk, ik ging uit van premasters en gecalculeerde outputs van multitrack recorders.En over dat eventueel afgezwakt worden: dat kan niet, want digitale signalen kunnen nooit boven de 0dB uitkomen (16 1-en in PCM). Dus verzwakken zal normalisation met een digitaal signaal nooit doen. (tenzij je natuurlijk je piek op -1dB ofzo gaat zetten)