Er komen een hoop verkeerde opvattingen langs.
- Europese garantie van 2 jaar -> niet waar
Momenteel is dit een europese richtlijn. Deze zal op termijn worden ingevoerd in alle europese landen, maar op dit moment is dat alleen nog maar in Italië gebeurd.
- Opsturen naar maxtor -> niet jouw probleem
Producenten verlenen fabrieksgarantie, dat is garantie voor de leverancier, daar heb jij als consument niets mee te maken. (als een leverancier de schade zelf ook kan verhalen bij de producent zal hij wel makkelijker jou garantie geven) Consumenten hebben recht op garantie van de detailhandel. Dat maxtor niet moeilijk doet voor consumenten die toch hun produkten terug sturen is mooi meegenomen, maar tenzij de detailhandelaar failliet is kunnen ze je in principe naar de leverancier terugsturen. Maxtor is er wel heel erg aardig mee, maar als ze jou straks een rekening presenteren omdat de fabrieksgarantie verlopen is is dat jouw probleem. Speel je het via de leverancier, dan kun je je nog beroepen op het consumentenrecht.
Een garantieperiode van X jaar houdt in dat je binnen die X jaar een passende vergoeding kan verwachten. -> niet waar.
Je heb x jaar (zie kassabon) volledige garantie. Als er binnen die tijd iets kapot gaat is het aan de leverancier om aan te tonen dat het produkt niet juist gebruikt is. Kan hij dat niet, dan is hij 100% verantwoordelijk voor de schade. Binnen een maand of 3 (dit is geen harde grens) betekent een defect directe vervanging van het produkt, na die tijd zou de leverancier jou mogen laten wachten terwijl hij zelf het product opstuurt voor reparatie oid (of het produkt zelf repareert indien mogelijk, maar bij harddisks is dat natuurlijk niet mogelijk)
Na die garantieperiode is de leverancier nog steeds verplicht jou een degelijk produkt te leveren. Maar het verschil is dat jij nu moet aantonen dat je het produkt juist gebruikt is. Dat is even onmogelijk als het is voor de leverancier is om het tegendeel aan te tonen. Als de drive er nog goed uit ziet (geen afgeblakerde verf, deuken, verbroken zegels e.d.) zal uitgegaan moeten worden van juist gebruik. Of je hem hebt laten vallen is bijna niet vast te stellen, dat zal jouw woord tegen het zijne blijven.
Ook is de leverancier nog maar voor een (evenredig) deel van de verwachte levensduur van het produkt. Maxtor kan jou vertellen welke levensduur je van de disk mag verwachten. 3 jaar is kort, je mag toch wel van een hdd verwachten dat hij een jaar of 5 mee gaat, het zou erg vreemd zijn als de drive technisch afgeschreven is terwijl hij dat economisch nog niet is, als ze je dat voor de aankoop verteld hadden had je de drive immers nooit gekocht. Je mag van een PC (en dus ook onderdelen er van) verwachten dat ze zo'n 5 jaar mee gaan. In jouw geval (uitgegaan van 5 jaar, dus nog jaar te gaan) zou de leverancier nog voor iets minder dan 2/5 aansprakelijk zijn voor reparatie/vervanging van de drive.
40GB is geloof ik de kleinste leverbare drive, dus vervangen wordt heel lastig. Ik zou proberen met de leverancier tot een accoord te komen dat hij jou een 40GB schijf levert waarbij hij 2/5 van de helft betaalt. Voor de extra 20GB betaal jij dan de volle mep, de andere 20GB een evenredig deel. (totaal betaal jij dus 80% van een 40GB drive) Dit is gezien het consumentenrecht een eerlijke oplossing.
Je zou het nog aardiger aan kunnen pakken door een 80GB schijf te nemen en voor te stellend dat de leverancier van 20GB 40% betaald, je betaald dan wel 90%, maar je hebt dan wel 80GB. De leverancier zal eerder bereid zijn 10% korting te geven dan 20%. De vraag is alleen of jij zit te wachten op zo'n grote schijf.
Een andere eerlijke oplossing is als hij je 40% van de aankoopprijs teruggeeft, je hebt immers maar 60% van het produkt gebruik kunnen maken.
Als hij je pertinent niet tegemoet wil komen zit er niets anders op dan een rechtzaak te beginnen (eventueel kun je eerst nog de consumententenbond inschakelen als je daar lid van bent, het legt meer gewicht in de schaal als je schrijft op aanwijzing van de consumentenbond garantie te eisen dan op eigen initiatief, als de consumentenbond iets beweert is de kans heel groot dat hij de rechtzaak gaat verliezen, terwijl willekeurige klanten nog wel eens uit hun nek willen kletsen.) De kans is heel groot dat je die rechtzaak wint, het is te hopen dat de leverancier dat ook ziet en er van afziet, anders gaat het een hoop moeite koste voor een klein beetje geld.
(ook is het handig dat maxtor niet moeilijk doet tegenover hun uiteindelijke klanten, die zien het belang van een tevreden klant in, leveranciers willen die opvatting wel eens missen. Naar maxtor stappen kan een makkelijke oplossing zijn, maar maxtor heeft tegenover jou geen enkele verplichting, de leverancier heeft die verplichting wel.)
Let er ook op hoe je het aanpakt. Je kunt meteen ruzie gaan lopen maken en eisen gaan stellen, maar waarschijnlijk komen jullie dan nooit tot een compromis. Vraag hem eerst wat hij nog voor je kan doen (gewoon doen alsof je van niets weet, grote kans dat hij beweert dat je geen garantie meer hebt en pech hebt. Ook al heeft hij daarin geen gelijk, begin niet meteen te gooien met wetgeving, maar zeg dat je vindt dat de drive wel erg snel kapot is gegaan, dat je toch vindt dat zo'n kwaliteitsprodukt langer mee zou moeten gaan etc.). Als je beide water bij de wijn doet is de kans groter dat je snel iets bereikt. In een rechtzaak kun jij je recht halen, maar de vraag is of je die paar euro's al die moeite waard vindt.
Ik heb zelf net een maand geleden het hele verhaal tot in de details uitgezocht voor een 1.5 jaar oude digitale camera. De leverancier beweerde glashard dat de camera maar 1 jaar garantie had en dat ik dus pech had. Ik weet beter en heb het voor de zekerheid nog eens na laten kijken door de consumentenbond. Ik dacht ook dat er 2 jaar europese garantie gold, maar dat bleek alleen nog maar een richtlijn te zijn. Verder had ik idd gelijk. Olympus beweerde ook nog eens dat ik van de camera mag verwachten dat hij 7 tot 8 jaar mee gaat, dus de leverancier was nog voor 80% aansprakelijk. Die had geen zin in het 80% vergoeden van de reparatiekosten van een 1.5 jaar oude camera (gezien de fabrieksgarantie van 1 jaar kon de leverancier de schade verder niet verhalen, maar dat is niet mijn probleem). Uiteindelijk heeft de leverancier toch eieren voor zijn geld gekozen en zelfs 100% van de reparatie betaald. Bij 80% had ik mijn recht gekregen en had ik (gezien het geruzie) mijn volgende camera vast ergens anders gekocht, dat nu zelfs 100% vergoed is heeft mij als klant bij hem gehouden.
Je zou ook kunnen voorstellen eerst eens te kijken wat de reparatiekosten zullen zijn, als die meevallen zou de leverancier wel eens wat toegeeflijker kunnen zijn. Ik heb bij Computerland ooit een (dure) printer gekocht die precies 1 dag na de garantietermijn van 1 jaar kapot ging. Maar computerland wilde meteen helemaal niets weten van enige garantie of reparatie. Zelfs een prijsopgave vragen voor de reparatie wilden ze niet. Toch had ik het idee (en dat heb ik ge ook gezegd) dat het een simpel defect was, maar dat ik het apparaat gezien de garantie niet zelf kon opnenen. Na heel wat geruzie waren we dan toch zo ver dat het tot een rechtzaak zou komen. Een laatste telefoontje naar Epson leerde me gelukkig dat het een bekend probleem wat dat eenvoudig zelf opgelost kon worden. 2 schroeven losdraaien en een veertje terugsteken en klaar. Dank je Epson. Dat heeft Computerland een berg geld en mij een berg moeite gekost, dat ik die rechtzaak gewonnen zou hebben stond als een paal boven water. Als ze zelf even naar Epson gebeld zouden hebben hadden ze waarschijnlijk niet zo moeilijk gedaan.
En dan zijn er nog andere zaken als constructiefouten die levenslang 100% vergoed moeten worden. Als een drive na 10 jaar kapot gaat als gevolg van een erkende constructiefout dan zal dat altijd vergoed worden door de producent. bekende problemen met een productieserie zijn ook nog wel aan te vechten. Maar ik wet niet of jouw drive kapot is gegaan vanwegen een constructiefout of overmatige slijtage.
Het mooiste is dat in Nederland de consument mag uitgaan van wat van een produkt verwacht mag worden en de verwachting die de leverancier gewekt heeft

De consument is gigantisch goed beschermd. Recht hebben is heel makkelijk, maar recht krijgen is soms wel een heel stuk moeilijker.