[UPS gekregen] werkt-ie nou wel of niet?

Pagina: 1
Acties:

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:01

Arjan A

Cenosillicafoob

Topicstarter
Ik heb vandaag een UPS gekregen (APC Smart UPS 1000). Hij werkt nog goed, de batterij is ook OK, het enige probleem was (volgens de gever) dat hij niet aangeeft dat de batterij opgeladen is, dus altijd denkt dat de batterij halfleeg is.

Ik heb inmiddels de batterij opgeladen, de UPS geeft 100% opgeladen aan.

Met één PC eraan (een dual P3-systeem met 5 IDE-devices) is de load van de UPS 0-16%.
Toen de batterij op 100% stond, dacht ik "ik kan dus nu de stekker eruit trekken". Gevolg: alles valt uit :(. Kan gebeuren met zo'n gekregen ding dacht ik.
Maar toen ik de zelftest draaide, ging hij over op battery-mode en draaide de PC dus wel op de batterij. En lang ook.

Mijn problemen/vragen:
Werkt een UPS als-ie niet is aangesloten op het lichtnet (detecteert-ie van zichzelf dat-ie niet is aangesloten en doet-ie daarom niets)?
Ik kon de self-test niet meer uitzetten, behalve door de stekker van de UPS eruit te trekken *nadat* ik de UPS had uitgezet. (gewoon aan/uit zetten resulteerde weer in battery-mode). Is er een toetscombinatie om de selftest te onderbreken?

Ik heb de UPS gekregen, en er dus geen documentatie/kabels bij gekregen. Via www.apcc.com heb ik inmiddels de goede handleiding in PDF gedownload, maar die geeft bij troubleshooting geen antwoord op mijn vragen.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:55

mr_petit

opperprutser

draaide je die self-test met of zonder de pc op de ups aangesloten? (met of zonder load dus)
Was het de self-test door het test knopje op de ups in te drukken of de self-test via de software (of was het de battery run test).

"man is not truly one, but truly two,"

• Ghost(NL)
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik heb zelf ook een APC ups, te weten de BackUPS CS 350, en als ik daar achter de stekker eruit trek stopt ie ook, hij doet het wel als ik het verdeelblok uit de muur trek waar ie in zit. Dus probeer het even op die manier.

i5-12600K PRIME Z690M-PLUS D4 64GB 980 Pro M.2 1TB  MBA M1 13" 8GB 256GB (Late '20)

• Juicy
  • Laatst online: 16:14
Ghostrider(NL) schreef op 21 december 2003 @ 15:47:
Ik heb zelf ook een APC ups, te weten de BackUPS CS 350, en als ik daar achter de stekker eruit trek stopt ie ook, hij doet het wel als ik het verdeelblok uit de muur trek waar ie in zit. Dus probeer het even op die manier.
Dus als iemand gaat stofzuigen (bij wijze van spreken :) ) en de stekker uit je UPS botst dan heb je weinig aan de UPS want deze gooit dus gewoon alles uit ?

-

• Ghost(NL)
  • Niet online
Ja om de eoa reden als je de stekker uit de ups trekt stopt ie, detectie mechanisme denk ik om te voorkomen dat ie altijd op batterij gaat als je hem verplaatst :Y)

Verder heb ik er voor gezorgt dat daar niemand bij kan :Y)

i5-12600K PRIME Z690M-PLUS D4 64GB 980 Pro M.2 1TB  MBA M1 13" 8GB 256GB (Late '20)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:16
Ik heb gewoon een verloopje gemaakt, van UPS-uit naar een normale stekkerdoos. Bouwlampje erop van 300 of 500 watt, en testen maar ;)

Dan maakt t ook niet uit als ie spontaan wegvalt enzo ;)

En via de seriele poort kun je alles monitoren. Software is bij APC te downen daarvoor.

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:01

Arjan A

Cenosillicafoob

Topicstarter
Ik heb de UPS net even aangesloten op zo'n verdeelbak met aan/uitknop en als ik hem uitzet, blijft de UPS inderdaad doordraaien :).

Nu ben ik erachter dat waarschijnlijk de batterij bijna leeg is, aangezien-ie maar 10 seconden draait (met 1 PC erachter) an den automatisch zichzelf uitzet.

De software heb ik al, maar nog niet zo'n kabeltje.

Kun je die gewoon in de electronicawinkel kopen?
En vervangende batterijen; ik had begrepen dat APC hele dure heeft, maar dat je ze ook voor zo'n 30 a 50 euro kon krijgen. Ook bij de electronicahandel?

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 10-05 01:18

SiGNe

Ook hoi!

Kabeltje kan je ook zelf solderen, schema's zat te vinden.

Niet?
[Specs]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:16
Arjan A schreef op 21 december 2003 @ 17:48:
Ik heb de UPS net even aangesloten op zo'n verdeelbak met aan/uitknop en als ik hem uitzet, blijft de UPS inderdaad doordraaien :).

Nu ben ik erachter dat waarschijnlijk de batterij bijna leeg is, aangezien-ie maar 10 seconden draait (met 1 PC erachter) an den automatisch zichzelf uitzet.

De software heb ik al, maar nog niet zo'n kabeltje.

Kun je die gewoon in de electronicawinkel kopen?
En vervangende batterijen; ik had begrepen dat APC hele dure heeft, maar dat je ze ook voor zo'n 30 a 50 euro kon krijgen. Ook bij de electronicahandel?
Kabeltje kun je gewoon zelf maken, schema is wel van het net te plukken.

Batterijen via APC is idd erg duur, losse accu's kopen een stuk voordeliger: Bij Conrad kosten de 12V 7Ah accu's 25 EUR dacht ik.

Wat je ook kan doen (heb ik ook gedaan) is bij een beveiligings/onderhoudsbedrijf. In een goed alarmsysteem is het standaard dat de accu (preventief) vervangen wordt om de 2 jaar ofzo. (Schijnt een of andere verzekeringseis te zijn om zo de werking te kunnen garanderen).
De accus die daaruit komen zijn meestal nog prima werkend.

Ik heb nu nog geloof ik 4 dozen van 8 accu's per doos reserve >:)

auto lag die dag wel ineens 2 cm lager in z'n vering, en naar zolder sjouwen was helemaal een ramp, tering, wat weegt 1 doosje al veel
Pagina: 1