[Win2K3 Server] Reverse Lookup Zones verwijderen lukt niet

Pagina: 1
Acties:

• Kamikazi
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb hier een Windows 2003 Server draaien, inclusief Active Directory en DNS (voor mij persoonlijk). Deze heeft onder andere een 3tal Reverse Lookup Zones aangemaakt, namelijk:

0.in-addr.arpa
127.in-addr.arpa
255.in-addr.arpa

Ik wil deze graag weg krijgen, maar ik kan deze niet deleten. Heeft iemand enig idee hoe ik deze wel weg kan krijgen?

Verwijderd

Waarom moeten die weg dan?

• Kamikazi
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik probeer DNS compleet opnieuw te installeren. Dus vanaf scratch zonder enige gegevens erin. Alleen wil ik zien wat er gebeurd als ik die reverse lookup zones weghaal. Maar dat gaat dus niet en ik kan nergens vinden hoe ik ze toch kan weghalen. Ik kan prima extra reverse zones toevoegen maar die 3 "standaard" zones krijg ik niet.

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Als je DNS verwijdert bij Software worden toch alle gegevens meteen mee weggekieperd? Als je 'm dan opnieuw instalt begin je from scratch...

Verwijderd

Als je die reverse zones killed, werkt AD niet meer.

DNS is nogal gelinked met AD. Als je je DNS killed zonder de AD te killen, schiet het niet erg op; zo snel als DNS start vult'ie z'n zone aan de hand van wat'ie in AD vind.

Lijkt een wat zinloze oefening.

Die 3 reverse lookup zones zijn altijd nodig, een voor loopback (127) en de andere voor broadcast (0 en 255).

Verwijderd

Waarom doe je zo moeilijk. Bewaar de inhoud van de forward zones door een export te maken van (een stukje van) de registry.
De-installeer dan de DNS Server service enz.

Waarom wil je in hemelsnaam zien wat er gebeurt als je de reverse-lookup zones weghaalt. Nou dat kan ik je wel vertellen. Dan werkt je reverse lookup voor de betreffende subnets niet meer 8)7
Het gevolg daarvan kan weer zijn dat een eventuele Active Directory vervelend gaat lopen doen.
Ik kan prima extra reverse zones toevoegen maar die 3 "standaard" zones krijg ik niet.
Omdat dat ook niet mag <censuur>. Je snapt geen flikker van DNS geloof ik he.
Ga eens een goed boek over DNS lezen ipv. dat je middels deze nogal on-wetenschappelijke methode gaat zitten vlooien.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2003 20:11 ]

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 10:25

mutsje

Certified Prutser

Active Directory gaat niet vervelend doen als je Reverse Lookup Zones weghaald. Je gaat alleen wel resolving problemen krijgen met sommige onderdelen. Welke weet ik niet precies maar er worden niet voor niets altijd PTR records aangemaakt. Je kunt handmatig een Reverse Lookup Zone gewoon weg halen en opnieuw aanmaken dat mag geen enkel probleem zijn. Je kan zelfs heel DNS opnieuw erop zetten, Active Directory is zo inteligent om zelf de _ zones weer aan te maken.. fijn toch he dat windows.

Verwijderd

Je kunt handmatig een Reverse Lookup Zone gewoon weg halen
Over *die* zones hebben we het ook niet. Dcpromo installeert ze standaard niet eens (onder Windows 2000 tenminste niet, als je dcpromo.exe de dns laat installeren that is).

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Je bedoelt dus de builtin reverse lookup zones als je op Advanced in View bij je dns management console klikt. Handig om volgende keer even te vermelden lijkt me (thanks /32)

[ Voor 78% gewijzigd door mutsje op 20-12-2003 20:56 ]

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Kamikazi schreef op 20 december 2003 @ 19:52:
Ik heb hier een Windows 2003 Server draaien, inclusief Active Directory en DNS (voor mij persoonlijk). Deze heeft onder andere een 3tal Reverse Lookup Zones aangemaakt, namelijk:

0.in-addr.arpa
127.in-addr.arpa
255.in-addr.arpa

Ik wil deze graag weg krijgen, maar ik kan deze niet deleten. Heeft iemand enig idee hoe ik deze wel weg kan krijgen?
Deze zijn Built in By Design en dan zet je je advanced View maar UIT zie je ze ook niet
Pagina: 1