[html] template: divs of table?

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• bRight
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-11-2024

bRight

digitaal

Topicstarter
Ik heb advies nodig voor het omzetten in html van het volgende ontwerp:

Afbeeldingslocatie: http://www.inforaction.nl/troep/temp1.gif

Afbeeldingslocatie: http://www.inforaction.nl/troep/temp2.gif

Afbeeldingslocatie: http://www.inforaction.nl/troep/temp3.gif

Zoals je ziet is alles opgebouwd uit vierkanten, wat een flexibele invulling mogelijk maakt.
Nou kan ik natuurlijk alle blokken gaan omzetten in divjes, maar is een tabelstructuur hier eigenlijk niet veel logischer?

PS: deze topic is niet bedoeld om de hele discussie over divs vs tables weer op te rakelen, en al helemaal niet als sitecheck. Het gaat me er specifiek om hoe dit ontwerp het beste kan worden omgezet in html.

Verwijderd

Je kan natuurlijk het layout gedeeltje met divjes doen en de textuele zaken met tabellen? Dus niet een of of...

• SchizoDuckie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02-2025

SchizoDuckie

Kwaak

imo kan je dit ontwerp in beide bouwen. alleen met tables ben je volgens mij 20x sneller klaar. af en toe een rowspannetje erin en je bent zo klaar.

okey shoot me ppl :+
*duikt weg*

edit:
aan de andere kant is er ook iemand die heel tweakers.net in css herbouwd heeft, dus 't is net hoeveel tijd je er in wil steken om het in alle browsers exact hetzelfde te laten werken

[ Voor 41% gewijzigd door SchizoDuckie op 20-12-2003 19:34 ]

Stop uploading passwords to Github!

• creative8500
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-01 16:54

creative8500

freedom.

Ga met forms, unordered lists, paragrafen, en headers werken, en waar nodig een division. En natuurlijk een tabel voor de data in het tweede plaatje (met iets als sortTableRows).

offtopic:
@ Papa Eend: shoot! ;)

[ Voor 8% gewijzigd door creative8500 op 20-12-2003 19:49 ]

• coubertin119
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-05 19:01
Product is met een c en niet met een k zoals jij in je design schrijft bij Produktgroepen ;).

Maar je moet HTML gebruiken waar het bedoeld voor is, tables waar nodig, lijsten waar nodig, <p>'s waar nodig en <div>'s waar nodig.

Skat! Skat! Skat!

• Xcalibur
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-05 22:09
tables, altijd... meest overzichtelijke en volgens mij ook meest snelle oplossing...
maar waarom wil je de MyCom shop ombouwen in html? 8)7

Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 25-02 11:17

Clay

cookie erbij?

Het verschil tussen tables en css is dat je met tables de html schrijft met dat specifieke design in het achterhoofd, en met css schrijf je "designloze" html, die je later met css van een layout voorziet.
Je hebt hier een hoofdmenu, produktgroepen, nieuwsbrief, winkelwagen, top3 en content; deel je html dan op in die secties. Zonder stylesheet ziet dat er natuurlijk gloeiend lelijk uit en komt alles onder elkaar, maar daar is css dan voor ;)

Je hebt alleen 1 probleem dan, en dat is jou beheersing van css. Als die goed is zou ik zeker voor css gaan. Als je nog gewend bent aan tables en het deze week nog af moet; doe het dan vooral niet.

Niet om een discussie aan te wakkeren ;) maar alle vooroordelen mbt CSS zijn onzin, CSS is in alle opzichten beter dan tables gebruiken voor layout :P

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

Verwijderd

nou kijk eens hoe MyCom.nl het heeft gedaan, dit is een regelrechte rip-off

edit:

Xcalibur was me al voor :P
volgend jaar ook de CTRL-V awards?

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2003 19:59 ]

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:12
Ik zou voor een combinatie gaan, en dan wel op de volgende manier: Je maakt je layout in CSS met divjes enzovoorts, maar je maakt de prijslijst in een tabel, dat is namelijk echte tabulaire data.
offtopic:
[socom-mode]@papa eend: fire at will! [/socom-mode]

• creative8500
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-01 16:54

creative8500

freedom.

Xcalibur: tables, altijd... meest overzichtelijke en volgens mij ook meest snelle oplossing...
Gaat heen! CSS is véél sneller, als je je vak verstaat.
offtopic:
@ topicstarter: ik zie nauwelijks overeenkomsten met MyCom, leuk ontwerp!

offtopic:
deel 2:
-------------------------------------
Inforaction is op zoek naar enthousiaste, getalenteerde webdesigners die op freelance basis ingezet kunnen worden voor onze projecten.
Vereist is een zeer goede beheersing van:
• PHP en/of perl
• mySQL
• html
• css
• javascript
• Macromedia flash
• Adobe photoshop
• Adobe illustrator[/quote]
Dacht het ook :D ;)

[ Voor 60% gewijzigd door creative8500 op 22-12-2003 00:19 ]

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

Xcalibur:
waarom wil je de MyCom shop ombouwen in html?
zkywalker:
nou kijk eens hoe MyCom.nl het heeft gedaan, dit is een regelrechte rip-off
Het doet niet ter zake of iets wel of niet een rip-off is van een ander site. Ga ajb inhoudelijk in op de vraag van de topictstarter.

Zoals al heel vaak op dit forum gezegd is:

Je moet HTML gebruiken om de aard van je content, en CSS om de stijl van je inhoud te beschrijven. That is in fact the whole story.

Zodra je je afvraagt of iets eigenlijk stijl is en niet aard van de content, moet je je dus af gaan vragen of je iets met HTML wilt beschrijven of met CSS.

offtopic:
Hou daarbij in je achterhoofd dat een browser voor blinden (bijv.) ook moet weten wat de aard van de content is ;)

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Verwijderd

Als ik het even snel inschat zijn er bijna alleen maar vaste afmetingen in het spel en hoeft er bijna niets te schalen. Ik zou zeker voor een niet-tabellenoplossing kiezen.

Er zitten echter wel een aantal dubieuze dingen in het ontwerp waarbij er harde restricties moeten worden gezet op de lengte van content. (headers die niet over 2 lijnen kunnen lopen, vlakken met vaste en dynamische lengte die toch precies uitkomen. Hou er rekening mee dat eventuele onduidelijkheden daarover zijn opgelost voor je gaat implementeren.

• bRight

bRight

digitaal

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties!

Inderdaad zitten er bijna geen schaalbare elementen in, behalve eventueel het menu aan de linkerkant.
Mijn opdrachtgever wil nu zelfs de teksten gaan conformeren aan de layout. :)
Dat laatste heb ik hem uiteraard afgeraden (eerst functie dan vorm), en er zit meer dan genoeg flexibiliteit in het design om verschillende tekstlengtes te kunnen opvangen maargoed..

Ik heb er toch maar voor gekozen om voor de 'nette' oplossing te gaan in divjes + css.
Op die manier kan het allemaal ook lekker modulair opgebouwd worden.
Het produktoverzicht op de 2e page is inderdaad pure tabulaire data die in een tabelletje wordt gegooid.
coubertin119 schreef op 20 december 2003 @ 19:52:
Product is met een c en niet met een k zoals jij in je design schrijft bij Produktgroepen ;).
lol :)
Ik had daar al commentaar op verwacht.. Met een K is beter vind ik, maar de dikke vanDale denkt er blijkbaar anders over :P

offtopic:
De vergelijking met mycom.nl vind ik trouwens een beetje flauw. Ik zie wel overeenkomst in kleurgebruik, hoewel de kleuren in mijn ontwerp anders zijn gekozen.. en qua structuur lijken alle e-comm websites op elkaar, komop zeg.

• edwinistrator
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-03-2022
offtopic:
De vergelijking met mycom.nl vind ik trouwens een beetje flauw. Ik zie wel overeenkomst in kleurgebruik, hoewel de kleuren in mijn ontwerp anders zijn gekozen.. en qua structuur lijken alle e-comm websites op elkaar, komop zeg.
offtopic:
ja, gek he? hoe zou dat toch komen? sorry maar jouw structuur en kleurgebruik zijn toch precies het zelfde? beetje arrogant omdat te ontkennen. dus je hebt al 'hulp' bij design gehad en nu nog hulp bij je html. Ik heb dus geen zin om mensen te helpen die iets jatten en dan maakt het voor mij wel uit dat dit een rip-off is.

Dat vind ik tweakers onwaardig. En dan nog eens het feit dat over het onderwerp ook al tig topics over zijn geweest.

Misschien dat er nu een waarschuwing voor mij in zit maar ik kan me hier wel behoorlijk aan ergeren.

Kijk maar eens een andere website en je ziet natuurlijk hele andere designs.
Het gaat er dus om dat je iets beters maakt en niet iets kopieert, dan ben je goed bezig.
www.wehkamp.nl
www.ikea.com
www.bol.com
http://www.dynabyte.nl
etc.

peace, i'm out ;)

Verwijderd

Dit is een typische layout die je goed zou kunnen aanpakken met css vanwege de blokindeling.

Als je een aantal zaken goed nest, kun je al vrij snel tot de juiste layout komen.

Je moet alleen even oppasen qua boxmodel als je 1px witte lijnen als css borders gaat definieren.

Verwijderd

operation3 schreef op 21 december 2003 @ 23:25:
[...]
offtopic:
iets waar Zkywalker zich helemaal in kan vinden
offtopic:
ik sluit me hier volledig bij aan, ook kan ik dan misschien ook een waarschuwinkje verw88,.. van een bedrijf dat het volgend op zijn site zet verwacht ik toch wat meer "creativiteit"
Vormgeving
Grafische vormgeving wordt steeds belangrijker op het internet. Daarom hechten wij veel waarde aan een eigentijds en innovatief ontwerp
@drm :> no offense maar blinden hebben waarschijnlijk ook niet veel aan een e-commerce site die voornamelijk beamers, plasma-tv`s e.d. verkoopt.

dit helemaal terzijde natuurlijk en no flames intended.

bekijk het maar met een ;)

• bRight

bRight

digitaal

Topicstarter
creative8500 schreef op 20 december 2003 @ 20:00:
offtopic:
Vereist is een zeer goede beheersing van:
• PHP en/of perl
• mySQL
• html
• css
• javascript
• Macromedia flash
• Adobe photoshop
• Adobe illustrator[/quote]
Dacht het ook :D ;)
We leggen de lat graag hoog..
Maar geloof me, dit soort mensen bestaan echt ;)

offtopic:
@ operation3 + zkywalker:

Inhoudelijke kritiek is prima, maar beschuldigingen van jatwerk accepteer ik niet.
Mijn ontwerp is gebaseerd op de structuur van de bestaande website.
(niet van ons, en de dotcom versie schijnt wat sneller te draaien ;))

Hier zie je al welke richting de opdrachtgever op wilde, zowel in vormgeving, kleur als structuur.
De keuze voor websafe oranje (ff9900) + blauw (6699CC) als kleurbasis lag in dit geval erg voor de hand.
De overige tinten zijn verzadigingen naar zwart en wit van de laatste kleur.

Mocht je willen reageren, emailadres kun je vinden onder mijn profiel.

• FlowinG
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:20
offtopic:
Schandalig! Ik zou als ik jou was, myCom aanklagen. Ze hebben gewoon jouw design gebruikt een beetje aangepast en zo on-line gezet. Ik denk dat je beter een rechtzaak aanspannen :+

Als je het hier niet mee eens bent, kan je iig zeggen dat het "hevig geïnspireerd is" op het design: :+
Afbeeldingslocatie: http://ban.diffclan.com/vergelijking1_klein.jpg (klikkerdeklik)

Maar om toch nog ff op het topic in te gaan: k zou voor een webshop niet zoveel verlopen er in zetten. Dat kost alleen maar bandbreedte en maakt een site slomer dan nodig is. Verder kan je de meeste dingen het beste met css oplossen: heb je de meeste controle over afmetingen e.d.

[ Voor 63% gewijzigd door FlowinG op 22-12-2003 14:15 ]

• bRight

bRight

digitaal

Topicstarter
Zoveel verloopjes zitten er niet in hoor.. :)
Alleen in het menu aan de linkerkant, en de 'uitloop' van de top 3 rechts.
Afhankelijk of de dithering een beetje smooth gaat kan volstaan worden met een background image van 1 pixel breed.

Voor de rest maken we van alle produkten 2 afbeeldingen: 241x241 en 120x120
Deze zijn dus 'blokvullend'. De glow op de grote versie mag misschien trouwens wel wat minder.. maar das finetuning.

Door de vrije ruimte boven- en onderin het plaatje kan er flexibel prijsinfo, merk/typenummer etc toegevoegd worden in ascii tekst.

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

modbreakOK, de eerste die nu nog wat zegt over Mycom en over het al dan niet er op lijken van deze site kan een OW verwachten. Wat kinderachtig dat daarover zo doorgemiept moet worden, zeg ... :/

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• disjfa
  • Laatst online: 12-05 15:11

disjfa

be

als ik even simpel moet denken zou ik zeggen als jij goed bent in tables zou ik als ik jou was tables gebruiken als je het niet al te moeilijk wilt maken voor jezelf.

wil je een uitdaging, iets nieuws, in het creeren van webpagina`s dan kan je met divjes spelen.

wat er hier vaak gebeurt is dat de mensen die divjes gebruiken (iig goed xhtml zonder tables zonder tabulaire data) niet snel meer terug gaan op tables. gewoon omdat je met tables gelimiteerder bent kwa layout.

dan blijft het uiteindelijk toch je eigen wil hoe je het allemaal script :)

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• MaNdM
  • Laatst online: 27-05 22:41

MaNdM

1000-dingen-doekje

Hou er rekening mee dat geneste tabellen (tabel in tabel) in linux problemen kunnen geven.

[ Voor 5% gewijzigd door MaNdM op 23-12-2003 14:34 ]

To be determined...

• disjfa
  • Laatst online: 12-05 15:11

disjfa

be

MaNdM schreef op 23 december 2003 @ 14:33:
Hou er rekening mee dat geneste tabellen (tabel in tabel) in linux problemen kunnen geven.
wie kijkt er nou html pagina`s in een os.... meeste mensen doen dat in een browser.

nee maar welke distro, browser, etc heb jij daar dan dat je dat niet kan zien?

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

Pagina: 1