of moet je ervaring juist opdoen door het gewoon es te installeren? help me out. want ik zit er over na te denk om over op linux te gaan, omdat een hoop bedrijven linux ervaring vragen en het lijkt me leuk/weer wat anders, hoe zit het met systeem? (kijk sign) thx's
Ik ben begonnen met een dual-boot systeem.
eerst 2 gb reserveren voor Linux en een beetje klooien.
ik ging er meer mee klooien en mijn linux partitie werd steeds groter (mbv partition magic) en m'n windows partitie steeds kleiner.
totdat ik op een gegeven moment windows helemaal nooit meer gebruikte, en toen heb ik de windows partitie maar verwijderd (zonde v/d ruimte)
dit heeft totaal ongeveer een jaar geduurt.
eerst 2 gb reserveren voor Linux en een beetje klooien.
ik ging er meer mee klooien en mijn linux partitie werd steeds groter (mbv partition magic) en m'n windows partitie steeds kleiner.
totdat ik op een gegeven moment windows helemaal nooit meer gebruikte, en toen heb ik de windows partitie maar verwijderd (zonde v/d ruimte)
dit heeft totaal ongeveer een jaar geduurt.
Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.
ik ben ook gewoon begonnen met het klooien omdat ik wel weer was uitgeken op win95/98 en NT4
RedHat 5.2 geinstalleerd op mijn p166je en ik draai nu 1 workstation op winME/RH6.2 een slackware servertje en een laptop op Mandrake 7.0
RedHat 5.2 geinstalleerd op mijn p166je en ik draai nu 1 workstation op winME/RH6.2 een slackware servertje en een laptop op Mandrake 7.0
als dit hier staat heb ik een php-generated sig :)
Verwijderd
Maak gewoon wat ruimte vrij (1 gb) en install linux. Linux installed wel een bootmanager voor je. Het is alleen wel zo dat je linux boot partitie binnen de eerste 1024 cylinders/sectoren (wat was het ook alweer?) van een van je harddisken moet staan, dus eventueel heb je een extra harddiskje van 20 of 100 mb nodig.
Redhat zal wel het beste beginners pakket zijn. check www.redhat.com ofzo.
Redhat zal wel het beste beginners pakket zijn. check www.redhat.com ofzo.
De nieuwste LILO heeft hier geen last meer van. dus als je een nieuwere distro pakt ...Op zaterdag 09 december 2000 23:55 schreef vxmv het volgende:
Het is alleen wel zo dat je linux boot partitie binnen de eerste 1024 cylinders/sectoren (wat was het ook alweer?) van een van je harddisken moet staan
* Aaargh! heeft laatst bij z'n ouders Mandrake 7.2 erop geknalt. erg mooi, duidelijke installatie, leuk systeem. KDE2 is best mooi.
heel erg geschikt voor de beginnende linuxer
en waar kan je linux halen? gewoon in winkel? of kan je het ook downloaden? tenminste ik dacht dat het legaal was en de software gratis toch?
ow ik zie dat www.redhat.com staan, maar kan iemand mij opweg brengen voor de juiste versie enzo? ik zie zoooveeeeel dingen daaro!
Intel RedHat-6.2-i386.iso ~640megs
User Comments
b7cb386ec426ae38a925bdd844b86f84
is dit wat?
User Comments
b7cb386ec426ae38a925bdd844b86f84
is dit wat?
dit word hem!
SuSE...Intel evaluation-70.iso ~640megs (for normal installation)
SuSE...Intel evaluation-70.iso ~640megs (for normal installation)
zal ik ook doen, maarik heb al 2 % van deze en het gaat met 40kbpersec, en iemand in me klas heeft ook suse, dus die kan me helpen, maar ik zal wel effe kijken over Mandrake 7.2
Mister X
als je ermee begint dan kan je beter Mandrake nemen, ik draai nu al 2 jaar Linux en ik vind Mandrake toch lekker compleet.
Suse is ook wel goed maar de Evaluation versie is zo kaal dat het de moeite geen eens waard is.
+ punten van Mandrake
Je hebt een duidelijke config scherm
Je kan makkelijk windows fonts gebruiken (ik gebruik tahoma voor mijn Gnome)
Het is zeer compleet (2 cdtjes en je hebt meer dan genoeg).
Komt er een nieuw programma uit dan is er meestal wel een rpm te vinden op rpmfind.net
- Punten
In het begin weet je niet precies wat er allemaal gebeurd. Later ga je een beetje klooien en weet je alle config bestanden te vinden. Dus je leert niet alleen van de GUI.
Suc6
als je ermee begint dan kan je beter Mandrake nemen, ik draai nu al 2 jaar Linux en ik vind Mandrake toch lekker compleet.
Suse is ook wel goed maar de Evaluation versie is zo kaal dat het de moeite geen eens waard is.
+ punten van Mandrake
Je hebt een duidelijke config scherm
Je kan makkelijk windows fonts gebruiken (ik gebruik tahoma voor mijn Gnome)
Het is zeer compleet (2 cdtjes en je hebt meer dan genoeg).
Komt er een nieuw programma uit dan is er meestal wel een rpm te vinden op rpmfind.net
- Punten
In het begin weet je niet precies wat er allemaal gebeurd. Later ga je een beetje klooien en weet je alle config bestanden te vinden. Dus je leert niet alleen van de GUI.
Suc6
ehm, ok maar nou weet ik nog niet waar het te halen, ik heb de ext. en install. gevonden, ofzo,
http://linuxberg.box.nl/conhtml/preview/73953.html
rechts op scherm, bij Also availble
http://linuxberg.box.nl/conhtml/preview/73953.html
rechts op scherm, bij Also availble
Wat zijn de minimum vereisten voor Mandrake??
Mooi is een woord van 3 letters .......AMD
I386 processor (intel, amd, etc)
32mb ram, minimum
zoiets al geloofik
32mb ram, minimum
zoiets al geloofik
mandrake:
http://www.linuxiso.org/mandrake.html
je hebt zowel de inst als de ext file nodig.
(inst == installatie , ext == extra andere prut)
die comments dat is de md5 checksum (kan je gebruiken om te checken of je download wel goed is, erg handig)
http://www.linuxiso.org/mandrake.html
je hebt zowel de inst als de ext file nodig.
(inst == installatie , ext == extra andere prut)
die comments dat is de md5 checksum (kan je gebruiken om te checken of je download wel goed is, erg handig)
Ik denk dat ik mijn p133 die ligt te verstoffen onder een kast ga gebruiken om mandrake uit te proberen
Mooi is een woord van 3 letters .......AMD
ik ben ook begonnen met dualboot 98/suse 6.4 (op 1 gig partitie), nu heb ik een triple boot 2000/98/redhat 7(4 gig partitie), maar ik ben toch nog niet van plan alle windows OS's van mijn pc te flikkeren, t'is maar waarvoor je ze gebruikt (mijn win98 is enkel en alleen CS op geinstalleerd en dat loop nu als een trein
)
If it ain't broken it doesn't have enough features
voor die extra prut te downen heb je pas+login nodig
http://www.linuxiso.org/download/mandrake-72-ext.iso
http://www.linuxiso.org/download/mandrake-72-ext.iso
Mandrake is geoptimaliseerd voor de i586 structuur en draait dus niet op een i486 of lager......Op zondag 10 december 2000 11:37 schreef Mister_X het volgende:
I386 processor (intel, amd, etc)
32mb ram, minimum
zoiets al geloofik
Als je op een 'mindere' peecee linux wil draaien, pak dan bijvoorbeeld Redhat (ook makkelijk) of debian (moeilijker en (daarom??) beter)
RedHat en Mandrake zijn beginners/ gebruikers Distro's. Als je als tweaker er meer van wilt weten kun je misschien beter meteen in het diepe springen. Het zal wel zwaar KUT zijn de eerste weken, maar je leert het sneller en je leert hoe linux werkt wel veel sneller. Als je Linux wilt gaan gebruiken om Linux-ervaring te krijgen is dat de betere keus. Mandrake is voor Windows-gebruikers die Linux willen gaan gebruiken om gewoon te gebruiken.
Mandrake kun je wel gaan gebruiken zoals een moeilijkere Linux-distro (terminal roelZ ofzo.:z), maar het wordt allemaal zo verstopt door al die mooie GUI's. En de consistentie is daardoor vaak ver te zoeken.
Mandrake kun je wel gaan gebruiken zoals een moeilijkere Linux-distro (terminal roelZ ofzo.:z), maar het wordt allemaal zo verstopt door al die mooie GUI's. En de consistentie is daardoor vaak ver te zoeken.
Ik ken het boek van redhat niet, maar van suse wel.
En zonder dat boek als uitgeprinte versie zou ik niet ver zijn gekomen.
En zonder dat boek als uitgeprinte versie zou ik niet ver zijn gekomen.
Resistance is futile (If < 1 Ohm)
Verwijderd
Ik vind deze topic beetje onzinnig. Uiteraard heb je geen ervaring nodig aangezien je die dan eerst op zou moeten doen wat dan onmogelijk zou zijn. Koop/leen/download gewoon _een_ distro (desnoods een evaluation version die zijn compleet genoeg (vind ik) als je iets mist download je dat gewoon.), heb eens een beetje lef, elke dag zijn er wel 5 topics van mensen die linux willen, maar niet weten wat goed is. Kijk eens in andere topics en _doe_ wat ipv. vragen.
ehm, dit topix was er eerder dan andere die op dit moment rond zwerven, misschien klopt de titel niet, ik bedoel dus, eigenlijk, hoe kut het gaat worden om van 10jaar microsoft (10 is overdreven in iedergeval vanaf het win3.1/11 tijdperk) over te stappen naar linux!
als je het trouwens nog onzinnig vind, post dan geen replys, ik zie wel meer onzinnige topics, maar dat blijft zo! en zal niet gauw veranderen, en ik stoor me daar trouwens niet aan!
als je het trouwens nog onzinnig vind, post dan geen replys, ik zie wel meer onzinnige topics, maar dat blijft zo! en zal niet gauw veranderen, en ik stoor me daar trouwens niet aan!
beetje dos kennis is (hoe zeg je dat?) optioneel.. bepaalde dos commando's en kennis van de manier waarop dos werkt is (in terminal, qua basis hetzelfde.. onnodig te zeggen dat linux veel uitgebreider is...
Localhost is where the heart is
juist...
ik zou zeggen: GEWOON DOEN!
heb ik ook gedaan en al gaandeweg leer je steeds meer. gewoon een beetje klooien en proberen en dan komt 't van zelf
't went ook weg vlug... als ik op school in een dos-box zit te werken tik ik 9 van de 10 keer 'ls' in ipv 'dir'
ik zou zeggen: GEWOON DOEN!
heb ik ook gedaan en al gaandeweg leer je steeds meer. gewoon een beetje klooien en proberen en dan komt 't van zelf
't went ook weg vlug... als ik op school in een dos-box zit te werken tik ik 9 van de 10 keer 'ls' in ipv 'dir'
"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman
ik heb nu linux (ik post vanuit linux
) maar ik moet nog hoop leren heb ik gemerkt!
welke heb je nu uiteindlijk geinstalleerd?
ik wil ook beginnen en twijfel tussen debian en mandrake......
ben al wel aan het downloaden....
moet vannacht wel ergens klaar zijn hoop ik.......
If I agreed with you, we'd both be wrong.
Verwijderd
Voor beginners raad ik Mandrake aan. Debian moet je niet aan beginnen als je nog geen ervaring met linux hebt. Je kan natuurlijk zelf een linux distro gaan downen en op cd branden, maar aangezien er veel mensen zijn met een trage casema lijn, is het wellicht aan te raden om eens te gaan kijken op http://www.munnikes.nl/cd/Op woensdag 13 december 2000 01:06 schreef Stiffener het volgende:
welke heb je nu uiteindlijk geinstalleerd?
Daar heb ik ook mijn linux cd-tjes gekocht voor 8 piek per stuk
das netjes, ik heb overigens nu Linux Mandrake 7.2 en ik begin al wat dingen te begrijpen, (na 1 dag, hhm, 4uur linux) leuk achtergrondje, gebruik liever maar 2 bureau bladen, heb me floppy, dvdspeler en cdspeler gemount (die deden het nog niet)
en ik begrijp het bestands systeem een beetje, ow, en ik heb me tja, Verkenner, een beetje aangepast zodat het een beetje op windows lijkt, met een boomstructuur etc, voor de rest, wil ik die pinguin in dat ei rechts onder uit beeld hebben, ik moet alleen weten hoe ik als user op me windows partitie kan komen, dat lukt nu alleen als ik als root inlogt! (mp3jes luisteren!)
voor de rest, tja, me toetsenbord kan nog niet alle dingetjes doen (effe juiste taal instellen) en me avi films (van de win partitie) werken niet
maarja dat kan in windhoos nog wel...
het kutte zijn die tgz bestanden en die rpms, ik moet effe dat kpackage installen, maarja, HOE?! dat is geen rpm!
en ik begrijp het bestands systeem een beetje, ow, en ik heb me tja, Verkenner, een beetje aangepast zodat het een beetje op windows lijkt, met een boomstructuur etc, voor de rest, wil ik die pinguin in dat ei rechts onder uit beeld hebben, ik moet alleen weten hoe ik als user op me windows partitie kan komen, dat lukt nu alleen als ik als root inlogt! (mp3jes luisteren!)
voor de rest, tja, me toetsenbord kan nog niet alle dingetjes doen (effe juiste taal instellen) en me avi films (van de win partitie) werken niet
het kutte zijn die tgz bestanden en die rpms, ik moet effe dat kpackage installen, maarja, HOE?! dat is geen rpm!
Pagina: 1