Toon posts:

PC valt zomaar dood, waarschijnlijk voltage/voedingprobleem?

Pagina: 1
Acties:
  • 335 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 2 jaar geleden speciaal een Antec PP412X voeding gekocht omdat deze zo'n sterke 5v lijn zou hebben en ik las dat het Epox 8KHA+ mobo die nodig zou hebben.
Die +5v was ook altijd mooi hoog hier, ik heb toen zelfs nog een klein modje gedaan omheb continue boven de 5v te houden. De +12v zit trouwens aan de +5 vast dus gaan beiden dan omhoog.
Kan het zijn dat met de tijd het 5v lijntje langzaam afsterft ofzo?

Het is nu namelijk zo dat mijn pc net ineens 2 keer, een paar minuten na de boot dood viel. Monitor ging op standby en pc deed niets meer behalve dat de ledjes op de kast nog net wel bleven branden.

Ik ben toen eens met motherboard monitor gaan kijken en zie nu tot mijn grote verbazing dat de +5v tussen de ongeveer 4,55 en max 4,70 schommelt! Ipv de 5,00 tot 5,10 wat het voorheen was.
De +3,3 staat op ongeveer 1,5. De +12v op 12,5.

Die 3,3 wordt niet gebruikt toch, dacht ik met AMD systemen?
Alleen nu kan ik wel dat ene schroefje in de voeding weer omhoog draaien zodat de +5v hoger wordt maar de +12 gaat dan mee en wordt misschien wel 13 of 13,5 !

Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn en is het aan te raden toch dat schroefje maar omhoog te schroeven zodat +5 weer goede waardes krijgt en de +12v misschien (veel) te hoog wordt?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb toch de stoute schoenen maar aangetrokken want de boel liep weer vast.
Ik heb dat schroefje in de Antec voeding weer wat omhooggeschroefd (blijkbaar sterft dat langzaam af en moet je eens in de zoveel tijd hem weer wat verhogen?) ... en nu is +5 tussen de 5 en 5,1 en de +12 zit rond de 13 (over het algemeen NET even er onder volgens MBM 4.18)

So far so good, maar de vraag blijft, is dit een normaal verschijnsel van toch een merk-voeding die destijds erg positief uit de tests naar voren kwam dat in ieder geval die +5 lijn blijkbaar langzaam minder prik gaat geven na verloop v tijd?

Ik heb al wat rondgezocht en +13v zou nog net te doen moeten zijn waarschijnlijk, maar hoe meer info men hier over kan geven hoe beter natuurlijk. Begreep ik bv goed dat je harddisks rechtstreeks gevoed worden door die +12v lijn?

En is die +3,3 helemaal niet nodig? Dus doen voor een AMD systeem alleen de +5 en +12 er toe?

Verwijderd

Ik heb vandaag hetzelfde probleem gehad. Mijn PC werdt instabiel en de HD viel zonet zomaar uit. Blijkt de 5 volt ineensonder de 4,8 te zitten, en deze was altijd rond de 5,1V. Heel raar, want er is verder niks aan het systeem verandert. Hij was al zeker 8 maand heel stabiel, en is in die maanden slechts een paar keer vast gelopen, door het overkloken dan :).

Ik heb btw een Q-Tec 550W, schijnt toch al een gaar ding te zijn.

Verwijderd

K heb ook een Q-tec 550w voltages zijn perfect. 5.06v en 12.06v. Nu van 4.8v gaat je pc niet raar doen hoor. Er is een marge van 5% bij de 5V lijn dus 4.75v - 5.25v is goed. 4.8v is nog geen ramp maar 4.55v en 4.70v is niet zo goed nee, zeker als het hard schommelt. Je 12v lijn heeft een afwijkingspercentage van 11% dus hij mag minimaal 10.68v zijn en 13.32 maar dat kan je best niet voor hebben nog gezonder is 5% dus er is wel iets mis met je voeding. Maar aangezien dat je een epox mobo hebt is het normaal dat je 12v lijn zo hoog is, aangezien je mobo z'n cpuvoltage van de 5v lijn neemt itt andere merken.
Dat je het schroefje oid na een bepaalde periode moet verhogen dat kan wel denk ik maar je 12vlijn mag er niet onder lijden, één van de dagen zit je met een gefritureerde hardeschijf. Hoeveel garantie heb je erop?

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:27
1. Zit d'r nog garantie op, if yes then RMA if no then goto 2 :P
2. Check eens of in je voeding alles nog ok is, als bv. je fan 't niet meer lekker doet kan 't best zijn dat je voeding begint te verbrakkeriseren...

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-04 17:48

Remy

I usually get 100% accuracy

Klinkt nogal als de voeding, dus is meer OH dan DOC. Move PC valt zomaar dood, waarschijnlijk voltage/voedingprobleem? > Overige Hardware dus :)

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik zat nog even te denken waar ga ik het onder zetten, Overige HW is OK.

Ik heb weer nieuws want gisternacht viel de boel ineens toch weer weg nadat ik al zag dat de +5v weer in zat te kakken,... zelfs nadat ik hem dus mbv dat schroefje in de voeding weer iets had verhoogd en hij eerst nog even rond de 5 zat.

Ik wilde toen de voeding maar vervangen door eentje die ik nog op zolder had liggen want ik was het zat. Kast opengemaakt,... stekkertjes losgemaakt,...maar die plug op het mobo zat nogal vast. Met wat gekraak kwam ie toch nog los en ik zag meteen dat er een aantal zwarte verkoolde pooltjes aan zaten! Er zijn dus zelfs stukken verbrand/verkoold plastic in die plug die aan het mobo vastzit blijven zitten!
Ik moest eerst hard lachen maar besefte ook dat dit weleens kon betekenen dat ik een nieuw mobo moest gaan aanschaffen (dan wil je ook meteen de rest nieuw meestal, cpu/geheugen en loopt dan al gauw flink in de papieren! en dat terwijl ik nog prima tevreden ben over deze config, na 2 ruim jaar!).
Ik heb toen maar een paar stukjes uit die plug op het mobo gesneden met een zakmes en zo de verbrande stukjes plastic van de voeding-plug eruit gepulkt met een schroevendraaiertje.

Nu met een merkloos 300W voedinkje draait ie vooraslnog weer helemaal top met best nette +5v en +12v waardes moet ik zeggen!

Maar die relatief dure Antec merk-voeding kan dus de prullenbak in!

Toch wel ERG vaag hoor dat zoiets zomaar kan gebeuren na 2 jaar prima gewerkt te hebben. Wel 1,5 jaar terug met dat volt-schroefje het voltage IETS hoger gezet maar daarna heeft ie het dus ook nog 1,5 jaar zonder morren gedaan.

Vraag me dus heel erg af waarom toch ineens vonken/vuur is ontstaan bij die plug op het mobo.

Verwijderd

Topicstarter
En inderdaad ik merkte dat die +5v boven de, ongeveer 4,6 moet blijven,... daaronder begon de monitor een beetje te flikkeren al en bij onder de, ik denk ongeveer 4,5 viel de boel dan uit. 4,7 is nog geen probleem.
De nieuwe merkloze voeding die ik er nu in heb hangen geeft na een paar uur (wisselend druk en niet druk) volgens MBM:
+5v:
min 4,78 - max 4,95 (ach het kan ermee door, is tenminste gewoon stabiel zo)
+12v:
min 12,22 - max 12,65 (toch weer wat minder beangstigend dan 13 en hoger!)

ohja,...en van garantie van die Antec is sowieso geen sprake meer,... 2 jaar oud en al zelf opengeschroefd.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2003 17:23 ]

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Is het zo dat condensatoren kunnen slijten ? Bijvoorbeeld in een vochtige/droge omgeving ?
Zou dat dan een verklaring kunnen zijn ?
(slijten= afname werking: steeds sneller= bij lagere voltages, stroom verder in de stroomkring afgeven?)
Denk even aan de verhalen over"geplofte" condensatoren op een moederbord.

[ Voor 3% gewijzigd door Brothar op 21-12-2003 17:28 ]

eagle

Verwijderd

Topicstarter
Dat vraag ik me dus ook af, en het lijkt er bijna wel op. Of wat anders kan ineens een (deels) verkoolde plug/stekker opleveren??
Ik durf nu nieteens mijn pctje meer 's nachts aan te laten staan. Naja niet dat ik dat erg vaak doe, maar af en toe wil het wel eens gebeuren, nu weer even moed verzamelen dus....

• Oguz286
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-05 21:44
Condensatoren kunnen lekken, als je dat bedoelt...
Pagina: 1