PCI-kaart laat pc niet meer werken

Pagina: 1
Acties:

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Topicstarter
Ik heb laatst een nieuwe WLAN netwerkkaart gekocht (Linksys 54 Mbit/s). Nadat ik het kaartje in de pc heb gezet start de hele pc niet meer op. Ik zie het beeld niet meer en ik moet de aan/uit-knop langer dan 5 seconden in houden voordat hij uitgaat. Ik een nieuw kaartje gehaalt, omdat ik dacht dat het kaartje er niet helemaal in paste, maar dit lost het probleem ook niet op. Heb het ijzeren houdertje waarmee je het kaartje vastschroeft verwijdert, zodat het kaartje er helemaal inpast, maar nog werkt het niet.

Misschien is het een instelling van de BIOS die verkeerd staat of misschien klopt er iets anders niet, maar ik weet het niet meer.

Mijn systeem:
P2 400 op een intel moederbordje
Van boven naar beneden:
AGP: GForce 2 mmx 400 (64MB)
PCI 1: leeg
PCI 2: Sweex netwerkkaart 10/100 mbit, geprobeerd te vervangen door Linksys Wlan 54 Mbit/s
PCI 3:Modem
PCI 4: Leeg
ISA 1 en 2: leeg
ISA 3: Soundblaster geluidskaart (5jaar oud)

Ik heb ook al geprobeerd alle pci eruit te halen en de linksys op PCI 2 en 3 te zetten, maar dit verandert niets.

Hij heeft het op een moment gedaan, maar toen liep de pc helemaal vast na 5 seconden.

Waar ligt het aan? Past het PCI-kaartje niet? Is er iets fout in de Bios, moet ik de volgorde van de kaartjes veranderen?

Antwoorden graag in normaal Nederlands, want ik weet ook niet alles.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Peedy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-01 20:14
Hey,
een soortgelijk probleem heb ik gehad met mijn tv-kaart.
Toenmalig topic;
Winfast TV2000 XP wil niet in combi met K7S6A?

Zoals je daar kunt lezen was het kaartje dus gewoon niet compatible met mijn opstelling.. ik vrees dat hetzelfde bij jou aan de hand is...
Het moet je maar net overkomen |:(

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Topicstarter
Ik had die topic nog niet gevonden met de search. Maar ik hoop dat iemand wel een oplossing heeft, weet iemand misschien of het zin heeft om een ander merk kaart erin te gooien?

• BN
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-10-2024

BN

Probeer eens wat slots te wisselen, sommige (cheapo) kaartjes wensen geen resources te delen en het is niet altijd even helder terug te vinden welke slots en lijnen geshared zijn...

"Grandma was slow, but she was old....!!"

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Topicstarter
Voordat ik al mijn brackets los ga knallen, zodat ik een gatenkaas pc heb, kan ik dit ook ergens nalezen op bepaalde info van mijn Moederbord? Ik heb namelijk wel ergens een heleboel info over mijn mobo.

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Topicstarter
Ik heb het kaartje ook al in een andere pc geduwt. In een nog oudere P166. Precies hetzelfde probleem. Zijn er verschillende versies PCI-standaarden die oudere moederborden misschien niet ondersteunen en is hier een oplossing voor?

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Mijns inziens kan er dit aan de hand zijn:
- interrupt conflict
- geheugen conflict
- DMA probleem
- of gewoon een storing op de interruptlijn op het moederbord.
(en ik denk dat zich dat voordoet, zeker met een P1 - 166)

P.S. Het is mijn ervaring dat goedkope kaartjes maar zelden bereid zijn resources (interrupt e.d.) te delen.

[ Voor 20% gewijzigd door Brothar op 21-12-2003 16:10 ]

eagle

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Topicstarter
Dat is allemaal wel leuk en aardig, maar wat kan ik er aan doen. Ik ben er nou ook weer niet zo erg thuis, dat ik weet wat ik er aan kan doen.

Ik heb er misschien wel wat aan, maar als iemand me kan uitleggen hoe te handelen zou helemaal prettig zijn.

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Oké.
Om te beginnen zou ik zeggen: stop de WiFi alleen in de PC waar je 'm in wilt hebben (m.a.w. vergeet daarvoor de P1-166).
Dan:
- het is (m.i.) niet belangrijk hoeveel slots er gevuld zijn, maar hoeveel interrupts er gebruikt worden.
in windows: Start/ Instellingen/ Configuratiescherm. Klik dan bij: Systeem/apparatenbeheer, en dubbelklik op het icoontje van "deze computer". Je krijgt dan te zien welke interrupts door welke hardware wordt gebruikt.
- kijk in datzelfde windows "systeem" onder netwerk, of je oude netwerkkaart goed is verwijderd.

Ik zou de P1-166 gebruiken om de Access Point - via een kabel - te benaderen, en om de instellingen volgens de manual in te stellen.

Als je pc net WiFi dan goed is ingesteld, moet je op zijn minst kunnen pingen.
(schiet me net te binnen - eigen ervaring - je hebt de pc-kast open gehad om de kaart te kunnen plaatsen, let er p dat je IDE-kabel geen fans belemmeren te draaien.)

[ Voor 123% gewijzigd door Brothar op 21-12-2003 16:43 ]

eagle

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Topicstarter
Die interrupts kan ik niet echt goed vinden, ik ken apparaatbeheer, maar Deze Computer zie ik niet staan. (Ik heb Win XP met SP1).

Of de oude netwerkkaart is verwijdert zou niet veel uit moeten maken, omdat de pc niet eens wil booten. Dat zou toch een installatieprobleem moeten zijn?

De IDE-kabels belemmeren geen fans. Daar heb ik al naar gekeken. Heb namelijk geen (zichtbare) fan op mijn processor zitten en de casefan heeft alle ruimte.

iig bedankt Brothar

• mcb1
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-08 10:11
Dat je PC niet eens wil booten zal denk ik toch echt aan je kaartje liggen. 2e kaart die niet werkt, dus lijkt mij een hardware-probleem. (Wat het dan ook mag zijn)

Kun je niet deze kaart ruilen voor een ander merk? Denk dat het probleem dan wel opgelost is.

mcb1

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Topicstarter
Ik ga denk ik vanmiddag even kijken bij een andere zaak, maar ik heb ook een linksys router, dus ik hoopte dat ik spullen van hetzelfde merk zou kunnen hebben. Op zich kan je alle merken wel kopen, maar ik denk toch dat dat minder werkt.

Anders is het nog altijd mogelijk om er een USB-aanhangsel achter te gooien, ik heb gelezen op de website dat er een G-versie uit is. Is alleen nog even wachten totdat die in NL verkrijgbaar is. Kan ik net zo goed wachten totdat er een nieuwe pc komt.

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Topicstarter
Okee dan, we zijn weer een stapje verder. Ik heb een ander kaartje gekocht. Een sitecom, ja ik weet het dure el cheapo. De pc wil wel booten, start normaal op, maar dan wordt het kaartje niet herkent door windows.

Kan dit aan de kaartjes liggen die er eerder in hebben gezeten? Hoe kan ik dan zorgen dat de netwerkkaart wel goed wordt herkend?

Ik hoop dat iemand een oplossing heeft, want ik heb onderdehand zin om het hele spul het raam uit te flikkeren.

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Topicstarter
Weet al weer wat meer. De BIOS herkent in dit geval het kaartje niet. Hij wordt niet genoemd in de PCI devices die je ziet tijdens het opstarten van de pc.

Heeft het zin om de BIOS up te daten?

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07-2024
hooglander1 schreef op 22 december 2003 @ 11:55:
Ik ga denk ik vanmiddag even kijken bij een andere zaak, maar ik heb ook een linksys router, dus ik hoopte dat ik spullen van hetzelfde merk zou kunnen hebben. Op zich kan je alle merken wel kopen, maar ik denk toch dat dat minder werkt.

Anders is het nog altijd mogelijk om er een USB-aanhangsel achter te gooien, ik heb gelezen op de website dat er een G-versie uit is. Is alleen nog even wachten totdat die in NL verkrijgbaar is. Kan ik net zo goed wachten totdat er een nieuwe pc komt.
ziet wel de kaart,maar heeft er geen drivers voor /of zie je hem helemaal niet
wat voor os heb je eigenlijk....xp :/

edit/in apparaat beheer kom je :start>instellingen>configuratie scherm>systeem>hardware>apparaatbeheer :)

[ Voor 8% gewijzigd door erikdeperik op 22-12-2003 19:26 ]

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

• mcb1
Je kunt een bios up-date doen als je denkt dat het gaat werken. (weet ik dus ook niet)

Zit er geen functie in het bios ingebouwd die PCI kaarten detecteerd. (Bel, klepel verhaal. Kop 'em zelf al in! 8)7 )

Misschien een MOBO reset nog een optie?

Enne gebruik de edit-knop de volgende keer, leest wat makkelijker.

mcb1

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Topicstarter
erikdeprik: Ik zie niet in wat het OS er mee te maken heeft als de BIOS het kaartje niet eens herkent, Win XP Sp1 btw.

MCB1: mobo-reset, vind ik eerlijk gezegt zelf wel een beetje ver gaan, is namelijk een pc die niet kapot mag gaan, is heeeeel klote als'ie 1 dag al niet werkt.

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07-2024
hooglander1 schreef op 22 december 2003 @ 19:33:
erikdeprik: Ik zie niet in wat het OS er mee te maken heeft als de BIOS het kaartje niet eens herkent, Win XP Sp1 btw.

MCB1: mobo-reset, vind ik eerlijk gezegt zelf wel een beetje ver gaan, is namelijk een pc die niet kapot mag gaan, is heeeeel klote als'ie 1 dag al niet werkt.
overheen gelezen
8)7

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

• mcb1
hooglander1 schreef op 22 december 2003 @ 19:33:

........

Waarom ver?

Als ik mijn PC te ver overclock bijvoorbeeld. dan is het nog de enige manier om weer leven erin te krijgen.

Gewoon stekker uit het stopcontact en effe een jumper aanbrengen. (Staat wel in je handleiding wat je moet doen.)

Zie alleen niet in waarom dit nu erg ver gaat, het enige wat je doet is alles weer in de orignele staat terugbrengen. (Alleen de bios en dus niet de rest)

mcb1

• itsalex
  • Niet online
af en toe gebeurd het ook bij mij dat die een PCI kaart niet wil zien. Reset de bios en de biosdata en dan lukt het wel.

Ik heb een ISDN kaart die ik welke computer dan ook stop en dan start de computer niet meer op. Is heel goed voor een verkooptruc dat de computer stuk is(geintje).

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Topicstarter
Ik heb de BIOS van de P166 geupdate. Dan word automatisch alle info gewist. Het had geen ene zin. Ook heb ik geprobeerd om Pin A14 af te plakken, maar ook dit werkte niet. Ik ga de hele handel terug naar de winkel brengen. Als er over een paar weken een nieuwe computer komt, werkt het kaartje waarschijnlijk wel, want bij iemand anders met een nieuwere pc werkt het ding prima. Misschien zijn dan de USB-G-dongles dan ook verkrijgbaar in NL.

iig bedankt voor alle hulp en idee-en

Pagina: 1