Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:26
Welkom :Y)

Ik wil in dit topic een discussie proberen te ontketenen over wat Unreal nou eigenlijk is. Ik doel dan niet op de engine maar op de verhaalsopbouw en gameplay en toekomst van Unreal.

Wat is het probleem?
Omdat er al zoveel versies van Unreal zijn uitgekomen, zijn er veel mensen met een ander idee over wat Unreal eigenlijk is, en vinden ze dat de ontwikkelaars zich daaraan moeten houden, omdat dat hún Unreal is.

Ik wil er geen wedstrijdje van maken maar gewoon een globale vergelijking maken van alle spellen om zo te proberen tot een conclusie te komen over wat Unreal nou eigenlijk is, en hoe de Unreal-fans hier op GoT verder willen.

Casus 1: Unreal 1 vs Unreal 2
verhaal: Unreal 1 had een wellicht veel meeslepender verhaal omdat je feitelijk in je eentje op een rare wereld zat. Bij Unreal 2 werd je na elke missie weer teruggebracht naar je schip, wat eigenlijk je verbinding met het verhaal verbrak.
gameplay: In Unreal 2 hebben ze heel wat wijzigingen aan de wapens aangebracht. Unreal 2 was ook vrij makkelijk uit te spelen.

Casus 2: Unreal Tournament vs Unreal Tournament 2003
verhaal: In deze twee multiplayer games stelt het verhaal niet zoveel voor en dat hoeft uiteraard ook niet. UT heeft een verhaaltje wat verteld over een tournament opgezet door een 'mining-corporation', UT2003 borduurt hier flauwtjes op verder.
gameplay: UT2003 heeft een wat hogere learning-curve, bijvoorbeeld omdat je meer moves hebt. Met uitzondering van de lightning gun en wat tweaks zijn alle wapens hetzelfde gebleven. UT2003 is ook wat sneller. UT is wat grover als UT2003, dit schijnt veel mensen aan te spreken.. Mapdesign voor UT en UT2003 is vrij afwijkend doordat je un UT2003 double jumps hebt waar de designers rekening mee moeten houden.

en dan nu het probleem
XMP lijkt op helemaal niets in de Unreal wereld. Waarom is het dan nog Unreal? Hetzelfde met UT2004! Voertuigen? Waarom? hoe moet epic het dan wél goed doen? Hier wil ik het met jullie over gaan hebben.

mijn mening
Ik weet dat er veel mensen zijn met een bovengematigde affectie voor alles Unreal, en UT. Ik ook. Ik heb UT 3,5 jaar zeer intensief gespeeld. Unreal 1 meerdere keren uitgespeeld. UT2003 speel ik ook vrij regelmatig, samen met XMP, die nu net nieuw is. Veel mensen die ik spreek prefereren allemaal UT over UT2003, en XMP 'is niet Unreal' genoeg voor ze.
Maar waar komt nou die intense haat tegen alles wat nieuw is vandaan? Ze spelen het eens 10 minuten, worden dan afgeslacht omdat ze hun oude tactieken niet kunnen gebruiken, en ze iets weer helemaal overnieuw moeten gaan leren? is dat het?
Zijn het de nieuwe dingen? de voertuigen? de adrenaline, de dingen die 'niet bij Unreal' horen?
Maar...? wie bepaald wat hoort? jij? wij? nee! de makers bepalen wat hoort, het spel heet toch niet 'dit-spel-zal-nooit-voertuigen-bevatten 2004'?

daarnaast, als jij zelf een Unreal-spel zou gaan maken? hoe zou je dat dan doen? Wat zouden gameplay-wise JOUW verbeteringen zijn vanaf UT, zodat je wel de laatste en nieuwste versie zou gaan spelen?

vragen dus aan jullie:
Wat is Unreal voor jullie?
en
Hoe zie jij Unreal in de toekomst?

[ Voor 4% gewijzigd door Ramon op 20-12-2003 13:08 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b3ta
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 08:06

b3ta

Hallo

Unreal is voor mij een grafisch hoogstandje wat ik nog steeds 1 van de mooiste spellen vind kwa grafics (UT2003 en Unreal2 bedoel ik daarmee) Verder vind ik het online gedeelte van beide spellen ietwat aan de saaie kant.

Ik zie UT2004 in de toekomst net zoals ut2003 nu is. Ik denk namelijk dat het net zo veel/weinig gespeeld gaat worden omdat het puur het zelfde spel is alleen ietsje uitgebreid door middel van voertuigen. (daarin tegen ga ik hem zekers kopen omdat ik gewoon unreal een mooi spel vindt).

Ik hoop dat epic na ut2004 met een nu idee komt en niet gewoon ut2005 op de markt gaat brengen want dan zou het de Sims achterna kunnen gaan en dat moet niet gebeuren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

unreal is voor mij qua game: een Sci fi FPS

Unreal Tournament is voor mij qua game: een Sci Fi Multiplayer FPS

Unreal Engine (unreal en UT) een goeie niet al ter zware engine, waar redelijk tot goeie graphics uitgepompt worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-09 05:25

Pubbert

random gestoord

Vond het vroeger wel grappig Unreal, echter niet vaak gespeeld, pas toen ik de Unreal Tournament demo voor het eerst speelde begon ik het echt leuk te vinden :) Heb de demo erg veel gespeeld en laterna ook de game gekocht, en de singleplayer helemaal uitgespeeld.

Toen kwam de multiplayer in mn aandacht, omdat ik CS Online toch moe begon te worden ben ik wat meer UT online gaan doen. Vooral snipen in Facing Worlds kon ik wel een hele dag volhouden :Y)

UT is ook eerste spel wat ik via een LAN heb gedaan met een paar collegas in de kantine van het werk :+ CTF in Lavagiant is nog steeds bruut.

Toen UT2003 uitkwam vond ik (tov van anderen) dat het helemaal niet zo denderen veranderd was. Ik vind UT2003 zelf iets sneller als UT maar dat belemmerd me nog niet zo. Heb UT2003 ook legaal gekocht en speel het ook af en toe online, zei het iDM/iCFT (instagib dus) of de populaire mod: Deathball.

Ben ook benieuwd naar UT2004, zeker netjes dat je als UT2003 koper nog korting (of achteraf iig wat geld terug) krijgt op UT2004.

Unreal2 vond ik ook vrij leuk, echter erg kort en het ontbreken van een multiplayer, die er nu dus wel is, en in mijn ogen ook wel een aardige game.

Aan de discussie "meedragend" vind ik niet dat Unreal veel veranderd is, het is gewoon heel wat anders dan de Quake Sequel, en dat is het ook gebleven imo. Misschien dat dat met UT2004 wel gaat gebeuren aangezien daar voertuigen inkomen, en ik weet niet of dat wel bij Unreal past, bij XMP valt het me soms een beetje tegen, sommige games hebben gewoon geen voertuigen nodig, hoewel het wel positief uit kon pakken, omdat ik eerst verwachte dat in een WW2 shooter (ik speel ook veel MoHAA) ook geen voertuigen zouden passen. Toen BF uitkwam pakte dit wel leuk uit.

Denk dat ik beter oordeel kan geven over de voertuig kwestie als ik UT2004 gespeeld heb.

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kramers
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-08 20:16

Kramers

Tijd voor iets nieuws

Unreal is voor mij een verzameling games die je los moet zien. Men heeft geprobeerd er een soort "wereld" van te maken die aaneen geschakeld zou moet zijn. Dat is in mijn ogen niet het geval.

Unreal 1 en UT vond ik beide fantastische spellen, de vervolgen Unreal 2 en UT2003 vond ik veel minder.

Unreal 2 omdat het niet de grafische vernieuwing was die Unreal 1 wel was.

UT2003 omdat het heel anders speelt dan UT. Met het vervolg zijn ze meer op de Quake3 toer gegaan qua snelheid en speelstijl. Niet dat het daardoor persé minder is, maar het is gewoon minder mijn stijl en smaak.

Ik ben wel benieuwd naar UT2004. Het lijkt een beetje de kant op te gaan van Tribes, een spel wat ik zeker wel kon waarderen.

En daarna? Tja, wat mij betreft is Unreal een beetje een melkkoe gaan lijken. Ik hoop dat ze weer eens iets nieuws gaan bedenken en ontwikkelen want 13 in een dozijn games hebben we de laatste tijd wel genoeg.

Huh.. moet ik hier wat typen of zo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b3ta

b3ta

Hallo

Ik heb dus ook UT2003 gekocht maar geen bonnetje ofzo meer daarvan... hoe willen ze je die korting dan gaan geven op UT2004????? Weet iemand dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vond unreal1 geweldig door dat aparte mysterieuze sfeertje op zo'n vage planeet, de graphics waren destijds natuurlijk gewoon geweldig. Ook het level design vond ik geweldig, een level als de sunspire en de na pali haven, dat is toch gewoon extreem cool? De muziek maakte het geheel compleet, echt een zeer passende soundtrack.

Unreal Tournament heb ik wel eens een beetje gedaan maar sci-fi hardcore mp shooters spreken mij niet echt aan.

UT2K3 ook beetje gespeeld, zelfde verhaal als UT.

Unreal 2 uitgespeeld, tja, het is geen slecht spel hoor. Maar de naam 'unreal' is totaal ongepast, het heeft echt niks met unreal1 te maken met uitzondering van de skaarj. De skaarj waren overigens echt compleet veranderd. In unreal1 waren ze echt beestachtig en mysterieus. Ik vond ze in unreal2 gewoon een ander soort merc. Kortom: Mooie graphics (niet vernieuwend, wat u1 wel was), cheesy verhaallijn, slechte voice acting, soms goed level design en soms gewoon saai.

U2 XMP, vind het spel tot nu toe geweldig vanwege het tactische teamplayer aspect. De graphics zijn ok, het geluid is ok maar het is vooral de gameplay. Nogmaals: het heeft echter niks met unreal te maken.

Conclusie:
Ik vind unreal1 nog steeds het meest boeiende. Zeker 1 van de beste single player games ooit (vond het persoonlijk boeiender dan half-life).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordMithril
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:07
Unreal 1 was gewoon goed :)
simpel verhaal maar door alle journals erg leuk :)

UT erg leuk, Q3 geruild voor UT :)
Speelde heerlijk, fatsoenlijk tempo leuke wapens (ondanks dat ik voornamelijk Insta speel). Goed level design/flow

U2 even gespeeld daarna erafgegooid. Vond het nix, en dat is zeldzaam bij mij.
Ik heb veel FPS's gespeeld maar vond deze veels te traag en het was gewoon geen unreal.

UT2k3 owned :)
speelt heerlijk weg, leuke moves. Wapens goed getuned (ondanks dat ik nogsteeds insta speel :P)
Levels zijn iets minder als in UT en dan doel ik voornamelijk op iCTF.
Voor de gene die denken "iCTF en CTF zijn toch t zelfde?" Nee. iCTF speelt heel anders, veel directer.
Overigens, we hebben iemand in de clan gehad die ook heel actief Q3 heeft gespeeld en hij vertelde ons dat het er absoluut niet op leek.
Het zijn allebij Online FPS games. dus jah er kan wel eens wat op elkaar lijken.
Boeiend, ik ga niet een spel niet spelen omdat het op een ander spel lijkt wat ik minder vind.

XMP heb ik niet.
Als ik het zo zie lijkt het me gewoon een zoethoudertje tot UT2k4

UT2k4...
Als ze geven wat ze beloven word dit echt heel leuk en brengt het hopelijk de community weer een beetje tot leven.
Veel mensen zeggen wel "voertuigen horen niet in Unreal".. Nou dan speel je toch lekker zonder voertuigen? Je hoeft ze niet te gebruiken, das t mooie.
Voor mij en mischien ook voor mn clan word it een reden om eens te kijken naar NW matches :) kunnen we ook de onslaught ladder ownen :Y)

[ Voor 13% gewijzigd door LordMithril op 20-12-2003 15:29 ]

Bier, Whiskey en Metal!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-08 09:21

Not Pingu

Dumbass ex machina

Was het ook niet zo dat het idee achter de Unreal-serie grotendeels het verkopen van engine-licenties is? Unreal 1 is door Epic zelf gemaakt, maar had nou niet echt een heel erg diep achtergrondverhaal. Het was dan ook grotendeels om de mooie graphics te doen, die er dan toe moesten leiden dat bedrijven de engine in licentie namen, en dat Epic daarvoor support zou leveren.

Kijk ook maar naar de development teams achter de verschillende games:

Unreal: gemaakt door Epic (samen met Digital Extremes geloof ik)

Unreal Tournament: gemaakt door Digital Extremes met support van Epic

UT2003: voor zover ik weet weer grotendeels door Digital Extremes.

Unreal 2: Legend Entertainment

Unreal Championship en Unreal Warfare worden ook allebei weer door 2 aparte teams gemaakt, waarvan een door Epic zelf (geen idee meer welke).

iig. verklaart dit natuurlijk voor een groot deel de inconsistentie van de Unreal-franchise. Het was nooit bedoeld als persistent universum, meer om vorm te geven aan de engine.

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

b3ta schreef op 20 december 2003 @ 13:08:
Unreal is voor mij een grafisch hoogstandje wat ik nog steeds 1 van de mooiste spellen vind kwa grafics (UT2003 en Unreal2 bedoel ik daarmee)
moeha! toen ik Unreal voor het eerst opstarte met mijn 3dfx Voodoo 3 was Unreal echt het mooiste spel dat ik ooit gezien had, vergeet niet dat tijden veranderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonyEricsson
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:01
Unreal is voor mij gewoon jezelf levend proberen te houden op een Alienplanet.

niet met een commander in een spaceship zoals ik unreal2
Van mij mag dus Unreal3 gewoon terug naar zijn roots.
Wel cliche, maar het moet gewoon goed zijn uitgewerkt.

En de tournaments versies mogen van mij best blijven.
het zijn gewoon multiplayer games wat de engine van Unreal gebruikt.
verder hebben ze vrij weinig met elkaar te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonyEricsson
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:01
Verwijderd schreef op 21 december 2003 @ 15:51:
[...]

moeha! toen ik Unreal voor het eerst opstarte met mijn 3dfx Voodoo 3 was Unreal echt het mooiste spel dat ik ooit gezien had, vergeet niet dat tijden veranderen :)
Heb jij 2,5 jaar gewacht voordat je unreal ging spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b3ta

b3ta

Hallo

Verwijderd schreef op 21 december 2003 @ 15:51:
[...]

Edit: Offtopic:

Okee je hebt gelijk, want toen ik HL voor het eerst opstarte met me TNT2 kaartje, toen d8 ik gewoon dat het niet mooier kon. Maar gewoon kwa grafics vind ik UT2003 ietsje mooier dan andere spellen in dit tijdperk. Maar er echt goed over oordelen kan je niet omdat ik MaxPayne 2 ook schitterend vind. Elk spel heeft zo zijn eigen grafics.

Ik ben zo benieuwd hoe alles er over nog eens 10 jaar er uit ziet! van Dos games naar UT2003 achtige games en van UT2003 naar ????? Ik ben echt benieuwd! :9~

End of offtopic...

[ Voor 3% gewijzigd door b3ta op 21-12-2003 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albinoraptor
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 13:03
Tja Unreal zie ik echt als alleen staande Single player spellen, en UT en UT2003 zie ik eigenlijk meer als een engine voor mods, want zelf speel ik UT en UT2003 nauwelijks wel de mods die er voor uitkomen. (Beetje dus zoals veel mensen HL zien voor CS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaapje_BlaaT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 20:41
Unreal is voor mij unreal1. Dat was er het eerst en daar zal ik het dus altijd mee vergelijken. Multiplayer unreal1 heb ik volgehouden tot er echt bijna niets meer van over was. Ik vond het geweldig, ondanks de buggy multiplayer code. Er heerste daar een cultuur van ongeschreven regels waardoor dingen als spawnkillen gewoon niet werden gedaan. Unreal1 was redelijk succesvol maar trok lang zo veel gamers niet als quake, dat veel populairder was. Aldus de briljante move van Epic om UT te maken, mix unreal met een flinke dosis quake en trek de quakers over de streep. Goed voor de verkopen van de game, maar balen voor de hardcore unrealers zoals ik. Na verwoede pogingen om het toch leuk te gaan vinden moest ik toegeven dat UT het niet was voor mij en ben maar blijven unrealen. Te veel kleine kinderen in UT, die maar blijven zeiken en van ongeschreven regels nog nooit gehoord hebben. Om van aimbots nog maar niet te spreken, hopeloos. Dingen die bij unreal nog werden afgedaan als campen en lame voorspelbaar gedrag gingen plotseling 'armor control' heten. Daarna kwam UT2K3, wat alweer iets in de richting van unreal1 ging tot mijn grote blijdschap. Heb ik weer flink gespeeld, en het was ook het eerste spel dat ik gekocht heb. Unreal2 viel qua single player experience wat tegen, hoewel het grafisch er wel mocht wezen. De expanded multiplayer edition maakt dit echter ruim goed. Niet meer van hetzelfde maar iets nieuws, daarvoor hulde!. En ondanks de vernieuwendheid doet dit spel zijn naam unreal2 eer aan door weer grote levels en kleine mannetjes in te voeren, alsmede wapens die niet in 1 schot doden. Als klap op de vuurpijl worden door mij gehate dingen als basecampen en spawncampen onmogelijk dan wel te voorkomen gemaakt en worden goede wapens tegen snipers (voertuigen) ingevoerd die toch de edele kunst van het snipen niet onmogelijk maken. Ik vind dat XMP een groot succes. Als mensen het niet leuk vinden is dat aan hen, maar alvorens te roepen dat het niet unreal is moeten ze eerst intensief multiplayer unreal1 gaan spelen.

ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB

Pagina: 1