• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:48
Een kennis gaat binnenkort ADSL aanschaffen en had een vraag waar ik geen antwoord op wist. Hij wil namelijk op 2 computers, die fysiek 100 meter uit elkaar staan gebruik maken van internet.

- WLan is geen optie, de computers staan te ver uit elkaar
- UTP kabel trekken is geen optie, dient buiten te gebeuren en dan moet er veel gegraven worden.

Nu vroeg hij zich af of het mogelijk was om op een telefoon kabel, 2 computers aan te sluiten via ADSL. Als je het mij vraagt dienen er dan 2 ADSL modems aangeschaft te worden. Daarbij zijn er 2 mogelijke situaties lijkt mij

- Beide computers tegelijkertijd verbonden met internet. Computer A is verbonden met internet... maar ik denk dat computer B dan niet automatisch ook verbonden kan zijn (omdat het signaal over de kables loopt, maar een point to point signaal is, dus enkel bedoeld voor Computer A). Dus ik denk niet dat tegelijkertijd verbonden zijn via ADSL mogelijk kan zijn.

- Beide computers kunnen inbellen, maar niet tegelijkertijd. Probleem hierbij is denk ik dat ADSL gekoppeld is aan het MAC adres van het ADSL modem?? Als dat is dan is het niet mogelijk om een extra ADSL modem aan te schaffen en daarmee in te bellen op Computer B.

Heeft iemand hier een mogelijkheid of een visie over hoe 2 computers via ADSL via een telefoonlijn (zonder LAN) met internet te verbinden (al dan niet tegelijkertijd)?

Verwijderd

- Beide computers kunnen inbellen, maar niet tegelijkertijd. Probleem hierbij is denk ik dat ADSL gekoppeld is aan het MAC adres van het ADSL modem??
nee hoor, je bent in de war met kabelinternet.

verder: gewoon allebei een adsl account (en modem) en een vpn opzetten lijkt me de makkelijkste oplossing

edit: ow wacht ff, beide pc's maken nu dus gebruik van hetzelfde telefoonabo? dan wordt het lastig ja... iemand anders?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2003 12:21 ]

• XthinkZ
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11 20:39

XthinkZ

+3 Geniaal. :p

Volgens mij wordt er bedoeld om twee computers die 100 meter van elkaar staan gebruik te laten maken van dezelfde adsl lijn.

Aangezien ik het idee heb dat die kennis het zo goedkoop mogelijk wil houden, zie ik weinig oplossingen.

Misschien dat wireless lan met richtantennes binnen het budget valt?
Je hebt natuurlijk ook doe het zelf richtantennes ;).

[ Voor 52% gewijzigd door XthinkZ op 20-12-2003 12:27 ]

Verwijderd

Je wilt dus 2 modems op 1 telefoon aansluiting hebben :?

Dat gaat dus niet werken, omdat er maar 1 modem na de splitter geplaatst kan worden, en ook maar 1 modem per lijn, wlan moet trouwens wel een optie kunnen zijn, bereik is max 300meter, moet je wel een wlan access point met een goed bereik kopen, een betere van Intel of 3Com bijv.

• The Source
XthinkZ schreef op 20 december 2003 @ 12:22:
Volgens mij wordt er bedoeld om twee computers die 100 meter van elkaar staan gebruik te laten maken van dezelfde adsl lijn.
Correct! Een lijn, een abbo, een account, 2 computers, evt. 2 adsl modems.
Verwijderd schreef op 20 december 2003 @ 12:24:
Je wilt dus 2 modems op 1 telefoon aansluiting hebben :?
en twee aansluitingen in de muur (die op dezelfde telefoonlijn zitten).

[ Voor 29% gewijzigd door The Source op 20-12-2003 12:26 ]

Verwijderd

^^^ 2 dsl modems op 1 abo is alvast een technische onmogelijkheid...

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-11 20:36

Mojo

The Power Within

Verwijderd schreef op 20 december 2003 @ 12:27:
^^^ 2 dsl modems op 1 abo is alvast een technische onmogelijkheid...
Dan wordt het dus een Wireless lan. Iemand zei dat deze over 300 meter kon. Maar dan moet je wel een dure kopen. Kan je dan niet beter gewoon 2 ADSL abbo's nemen ofzo? Bij zonnet heb je die al voor 15 pleuro.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:39
Je zegt dat beide computers al op de zelfde telefoonlijn zitten ? Zo ja, dan ligt er al een kabel en dan is het het makkelijkste om deze "om te bouwen" naar een netwerkkabel (mits je minimaal 4 aders hebt).

-

• The Source
telefoonlijn naar LAN ombouwen heb ik ook al aan zitten denken, echter is die lijn dan niet meer te gebruiken als telefoonlijn. En op locatie B wordt de lijn ook voor telefoon gebruikt :(

Verwijderd

mja, en een gewone telefoonkabel is niet "twisted pair" maar gewoon flat. als je utp wilt zal je een nieuwe kabel moeten trekken...

Verwijderd

ehm.. er = op et moment iets op de markt, dazt je kunt netwerken via et stroomnet.

hiervoor heb je 2 kastjes nodig, je kunt dan bij de ene pc zon kastje in het stopcontact stoppen en in dat kastje een netwerk kabel naar de netwerk kaart. Dit doe je ook bij de andere pc.

voor de adsl bestel je dan gewoon een multi pc modem.

een voorwaarde hieraan is dat die sopcontacten op dezelfde meterkast moet zitten.

Afbeeldingslocatie: http://www.pcvoordeel.nl/images/fullsize/qimz_homeplug.jpg

kosten: 120.00EUR

bron: http://www.pcvoordeel.nl/...th=40_85&products_id=1189

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2003 13:39 ]

• Peedy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-11-2024
Het simpelste lijkt imho een wireless systeempje kopen.
Dat deze niet 100m kunnen overbruggen is echt klinkklare onzin want ik heb bij een vriend een wlan gezien over een afstand van 160m met een 3Com setje
3Com Wireless Acces Point + PC-Card

Niet te moeilijk doen, gewoon WLAN kopen!

[ Voor 19% gewijzigd door Peedy op 20-12-2003 13:34 ]

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 08:48
Waarom niet gewoon 2 adsl lijnen? Zo hoort het ook lijkt me?

En als je die 2 pc's met een snelle connectie aan elkaar wilt hebben kan je volstaan met 1 internet koppeling (dus 1x adsl) maar dan zal je iets moeten verzinnen tussen de 2 computers.

- wireless met richantennes
- of toch utp leggen

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-11 14:40
Als je meerdere lijnen hebt, kun je toch gewoon ook net zo veel DSL abbonementen nemen?

Als je 2 ISDN lijnen hebt (en dan 4 nummers, of hoe zit dat), kun je dus ook 2 DSL abbonementen hebben.

[ Voor 41% gewijzigd door eX0duS op 20-12-2003 14:05 ]

Verwijderd

adsl kun je alleen aanvragen op et hoofdnr van je isdn. en een analoge lijn heeft maar 1 nr, dus dat kan ook nie..

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Er is dus volgens mij 1 optie, aangezien de pc's dezelfde telefoonlijn delen:

- Wireless lan, al dan niet met behulp van richtantennes (evt zelf te maken van 2 pringlesbussen)

🖥️ | 🚗

Pagina: 1