[IDE --> USB] Is er een losse kabel voor?

Pagina: 1
Acties:

• Ye Greate'96
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-08-2021
Ik zag onlangs in een tijdschrift iets staan over een kabel die je aansluit op je doodnormale harddisk dat aan de andere kant een usb aansluiting heeft en waar geen losse voeding voor nodig is.

Weet iemand waar dit te koop is? Het enige dat ik steeds vind zijn externe behuizingen waar alsnog een externe voeding voor nodig is of iets van Conrad waarbij er nog een los stukje printplaat aangesloten moet worden....

Overigens heb ik geen idee meer in welk tijdschrift ik dit las....

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een IDE hdd zuipt teveel stroom om volledig powered te worden door je USB poort. En je hebt altijd nog een printje nodig om ervoor te zorgen dat de USB omgezet kan worden naar IDE, gezien het twee totaal verschillende interfaces zijn.

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:18

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Het lijkt me niet mogelijk om binnen de usb standaard een normale ide-harddisk zonder extra voeding aan te sturen.
Ten eerste heeft een HD +5V en +12V nodig, terwijl usb enkel een 5V lijn heeft. En de max stroom die volgens de standaard door de USB bus geleverd kan worden is 100mA, terwijl een harddisk op bij een spinup +- 2A door de 12 V trekt en +-1 A door de 5V.

[ Voor 4% gewijzigd door The Bad Seed op 20-12-2003 12:17 ]

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• 455451n
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Je las het in de pcm. Die heb ik namelijk ook gekocht en ik heb het artikel gelezen. Maar eenmaal bij de site aangekomen zie ik alleen maar een duitse site. Ik had eigenlijk wel iets in het engels verwacht.

de leverancier of fabrikant --> http://www.arp-datacon.de/en

Het produkt is getest en het werkt goed, dus toch meot er een manier zijn om het compact en toch nog haalbaar te maken om een HDD aan een usb2.0-ide converter te zetten.

[ Voor 41% gewijzigd door 455451n op 20-12-2003 12:22 ]

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:18

The Bad Seed

Chaotic since 1983

455451n schreef op 20 december 2003 @ 12:18:
Je las het in de pcm. Die heb ik namelijk ook gekocht en ik heb het artikel gelezen. Maar eenmaal bij de site aangekomen zie ik alleen maar een duitse site. Ik had eigenlijk wel iets in het engels verwacht.

de leverancier of fabrikant --> http://www.arp-datacon.de/en

Het produkt is getest en het werkt goed, dus toch meot er een manier zijn om het compact en toch nog haalbaar te maken om een HDD aan een usb2.0-ide converter te zetten.
Als je deze bedoelt:

Afbeeldingslocatie: http://media2.arp.com/prb/460x460/P0014429.jpg
Die krijgt dus geen stroom uit de usb aansluiting, enkel de ide interface wordt naar ide omgezet. Dat is technisch wel mogelijk, maar de usb bus kan niet de nodige stroom leveren om een HD aan te sturen.

edit:quote van de site
Mit dem mitgelieferten Powersupply können die Geräte dierekt mit Strom versorgt werden.
edit2: nog een plaatje gevonden:
Afbeeldingslocatie: http://media2.arp.com/prb/460x460/P0016187.jpg

[ Voor 29% gewijzigd door The Bad Seed op 20-12-2003 12:35 ]

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Da's inderdaad het enige artikel wat ik op die site kan vinden dat overeenkomt met de beschrijvingen.

USB is weliswaar een stroomvoerend systeem (maximaal 500mA @ 5V per poort, dus 2,5W), maar aangezien een harddisk altijd nog (minimaal) 10W slurpt, zou je 4 USB poorten (en dan bedoel ik 4 aparte aansluitingen op het mobo; geen idee of er mobo's zijn die dit hebben, de meeste die ik heb gezien hebben maximaal 3 USB hubs dus max. 7,5W) moeten bundelen om voldoende voeding te krijgen. En houd ik nog geen rekening met rendementsverlies als gevolg van een 5V-12V stup-up converter die nodig zal zijn om zowel +5 als +12V te krijgen.
Kortom: een normale 3.5" IDE harddisk op USB zonder aparte voeding is vooralsnog onmogelijk.
Pagina: 1