Toon posts:

LAN Benaderen Computernaam

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey all,

Ik zal even de situatie schetsen: Ik heb 3 computers in een LAN bij mij thuis. 2 hiervan (PC A en B ) zijn aangesloten op een router en de 3e (PC C) is aangesloten op PC B. Op computer B heb ik namelijk internet delen ingeschakelt zodat ik via computer C ook het internet op kan.

Het probleem: Ik kan via computer A (die op de router is aangesloten) WEL pingen naar computer B, maar deze niet via explorer (met de computernaam dus) benaderen. Pingen naar 192.168.0.2 werkt dus wel, pingen naar de computernaam van computer B dus niet. Andersom (van B naar A) is het trouwens precies hetzelfde. Computer C is echter wel instaat om de bestanden en printers van computer B te benaderen. Dit is dus wel goed ingesteld.

Ik kan er maar niet achterkomen waar dit aan ligt. Alle computers zitten in dezelfde werkgroep ("WORKGROUP") en hebben allemaal bestands- en printers delen ingeschakeld. Het enige waar ik aan kan denken is dat de router (die dus tussen PC A en B zit, het een en ander blokkeerd ofzo. Heeft iemand ooit een soortgelijk probleem gehad of kan iemand me hiermee verder op weg helpen?

• Andre-85
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Andre-85

Sid

Wat zijn de besturingssystemen?
Draai je een firewall?
Geef even wat meer info

Lorem
Whenever we feel the need to comment something, we write a method instead. - Martin Fowler
People who think they know everything really annoy those of us who know we don't - Bjarne Stroustrup

Verwijderd

Topicstarter
Windows XP op alle pc's. Verder geen firewalls (Slecht, weet ik :)) behalve op de router zelf. Hmm, werkt de firewall op de router alleen van binnen naar buiten het netwerk (en vice versa) of ook tussen de pc's die aangesloten zijn op de router?

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:17
waaromhang je pc C niet direct aan de router?

• Andre-85
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Andre-85

Sid

Heb je wel een map die je kan delen. Wat ik bedoel heb je pc A rechten gegeven om een map op pc B te benaderen?
SyS_ErroR schreef op 20 december 2003 @ 11:47:
Dit is ook een goeie :)

[ Voor 45% gewijzigd door Andre-85 op 20-12-2003 11:51 ]

Lorem
Whenever we feel the need to comment something, we write a method instead. - Martin Fowler
People who think they know everything really annoy those of us who know we don't - Bjarne Stroustrup

Verwijderd

Topicstarter
SyS_ErroR schreef op 20 december 2003 @ 11:47:
Nou, dat is meer een tijdelijke oplossing. Ik moet nog 1 van de pc's een keertje weg doen, maar voorlopig werkt het zo ook wel. Het punt is dan de router op de begane grond staat en pc's B en C op zolder. Er loopt momenteel één utp kabel van de begane grond helemaal naar zolder. Geloof me, daar is die installateur van UPC aardig wat tijd mee bezig geweest (boren enzo) :)

Verwijderd

Topicstarter
Andre-85 schreef op 20 december 2003 @ 11:50:
Heb je wel een map die je kan delen. Wat ik bedoel heb je pc A rechten gegeven om een map op pc B te benaderen?
Wat bedoel je met rechten op pc B? Of ik de gebruiker van pc A de rechten heb toegekend op een gedeelde map op pc B? Nou, zoals ik het nu heb gebruik ik op alle pc's eenzelfde gebruikersnaam en wachtwoord. Dit werkt voor de combo pc B en C prima, maar voor A en B lukt het nog steeds niet.

Daarnaast zou dit wel helpen als ik een gedeelde map niet zou kunnen openen, maar ik kan nu de gehele computernaam niet aanspreken. Dan ligt het probleem (volgens mij) toch ergens anders?

• Yngwie-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-03 17:01

Yngwie-

Murphy was an optimist

Netbios via TCP/IP wordt waarschijnlijk niet helemaal netjes gerouteerd. Is en blijft een probleem, zeker bij netwerkjes zonder WINS of DNS server.

Probeer eens: Start, Uitvoeren, \\192.168.0.2 <enter>
Krijg je dan wel de shares te zien van computer B? Zo ja, is Netbios inderdaad de oorzaak van je probleem.

Wat in de meeste gevallen prima werkt is je hosts bestand aanpassen. Deze koppelt een naam aan een IP nummer (zolang als het IP nummer van computer B niet verandert is er niets aan de hand)

Het bestand wat je moet aanpassen heet hosts. (zonder extensie dus) en is te vinden onder %systemroot%\system32\drivers\etc. Open dit bestand met edit of notepad of zo. Onderdaan zul je de regel zien: 127.0.0.1 localhost. Voeg hieraan toeop de regel eronder: 192.168.0.2 computerB (waarbij dat de echte naam is natuurlijk)

Probeer het dan nog maar eens :)

[ Voor 3% gewijzigd door Yngwie- op 21-12-2003 01:22 ]

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-08 15:24
Verwijderd schreef op 20 december 2003 @ 12:16:
[...]

Nou, dat is meer een tijdelijke oplossing. Ik moet nog 1 van de pc's een keertje weg doen, maar voorlopig werkt het zo ook wel. Het punt is dan de router op de begane grond staat en pc's B en C op zolder. Er loopt momenteel één utp kabel van de begane grond helemaal naar zolder. Geloof me, daar is die installateur van UPC aardig wat tijd mee bezig geweest (boren enzo) :)
Klein hubje (of beter switch of switching HUB) boven zetten, bestaande lange UTP kabel op uplink poortje van t HUBje en dan 2 andere UTP-kabels van die HUB naar beide PC's.
Dat lijkt mij makkelijker dan geknoei met internet delen :P

Maar goed, je zei ook dat het tijdelijk was, dus maybe is mn reply een beetje zinloos :+ :P

Verwijderd

Topicstarter
Yngwie- schreef op 21 december 2003 @ 01:21:Wat in de meeste gevallen prima werkt is je hosts bestand aanpassen. Deze koppelt een naam aan een IP nummer (zolang als het IP nummer van computer B niet verandert is er niets aan de hand)

Het bestand wat je moet aanpassen heet hosts. (zonder extensie dus) en is te vinden onder %systemroot%system32driversetc. Open dit bestand met edit of notepad of zo. Onderdaan zul je de regel zien: 127.0.0.1 localhost. Voeg hieraan toeop de regel eronder: 192.168.0.2 computerB (waarbij dat de echte naam is natuurlijk)
Vreemd, maar waar. Het werkt :)

Yngwie, bedankt. Hiermee kan ik in ieder geval verder.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2003 13:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap echter nog niet echt wat het probleem nou eigenlijk was. Ik weet ongeveer wel wat Netbios is, maar ik snap niet dat mijn router dit standaard zou blokkeren. Kan ik mijn router niet zodanig instellen dat hij dit (binnen het netwerk) wel toelaat?

FYI, ik heb een Sitecom DC-202 xDSL/Cable Router (http://www.paradigit.nl/pdf/10003931v.htm).

• Yngwie-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-03 17:01

Yngwie-

Murphy was an optimist

Verwijderd schreef op 22 december 2003 @ 13:14:
Ik snap echter nog niet echt wat het probleem nou eigenlijk was. Ik weet ongeveer wel wat Netbios is, maar ik snap niet dat mijn router dit standaard zou blokkeren. Kan ik mijn router niet zodanig instellen dat hij dit (binnen het netwerk) wel toelaat?

FYI, ik heb een Sitecom DC-202 xDSL/Cable Router (http://www.paradigit.nl/pdf/10003931v.htm).
Ik verwacht niet, dat het probleem in je router zit. Eerder in ComputerB (die met die 2 netwerkkaarten). Netbios (en dus de windows PC naam) zal zich gebonden hebben aan de netwerkkaart die aan ComputerC hangt en niet die aan de router hangt, zoiets. Netbios is een ontzettend oud overblijfsel uit de begintijd van IBM PC's (1983) Intussen heet het nog wel hetzelfde, maar netwerklagen zijn gewijzigd, name services enzo wel gebleven en uit heel die brei is "Netbios over TCP/IP" geboren. Feit is, dat dat hedentendage vaak niet lekker werkt en meestal jouw soort problemen veroorzaakt. Werkt prima in (kleine) LAN's maar op het moment dat er maar een hint van routering in zit, gaat het meestal finaal mis. Er zijn wel manieren om Netbios forwarding aan de gang te krijgen, maar die zijn vaak niet al te simpel. Aangezien je aangaf, dat het maar een tijdelijke oplossing was, ben ik daar maar niet mee op de proppen gekomen ;)

Verwijderd

Er is niks mis met je netwerkje. De naamresolutie gaat via een broadcast. Routers zijn geprogrammeerd om geen broadcasts door te laten. Wanneer je dit aanpast, heb je geen router meer maar een bridge. Het gemakkelijkste is om te werken met vaste IP-adressen. In het bestand LMHOST, zet je dan de computernamen met de ip-adressen. dan kun je op naam pingen en verbinding maken.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

die computernamen werken alleen binnen het subnet (broadcast) als je er niks extra's aaan doet

edit .. mmz spuit 11 8)7

wins is ook een oplossing

[ Voor 26% gewijzigd door Fish op 22-12-2003 14:26 ]

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt voor alle replies _/-\o_

Ik heb nu gewoon idd dat HOSTS bestand aangepast en op die manier kan ik die computer alsnog aanspreken via de computernaam. Dat netbios gekoppeld is aan een van de netwerkkaarten kan wel kloppen. Zoiets raars had ik al ondervonden. Ik kan de website van mijn router (vanaf computerB naar ip 192.168.0.1) namelijk alleen benaderen als de netwerkkaart naar computerC uitschakel (in configuratiescherm -> netwerkverbindingen). |:(

@Fish, wat is wins dan precies en hoe kan dat helpen?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

wins is een "server" waar alle pc's zich aanmelden met hun naam en ip. vervolgens kijken wie er allemaal aangemeld is en zo krijg je een lijstje van namen adressen.

dus dan loop je niet te kloten met een host file .. maar ja met drie pc's valt dat wel mee

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
fish schreef op 23 december 2003 @ 11:26:
wins is een "server" waar alle pc's zich aanmelden met hun naam en ip. vervolgens kijken wie er allemaal aangemeld is en zo krijg je een lijstje van namen adressen.

dus dan loop je niet te kloten met een host file .. maar ja met drie pc's valt dat wel mee
idd, voor 3 (binnenkort nog maar 2) pc's is een aparte server wellicht een beetje overdreven :+

Verwijderd

fish schreef op 22 december 2003 @ 14:25:
die computernamen werken alleen binnen het subnet (broadcast) als je er niks extra's aaan doet

edit .. mmz spuit 11 8)7

wins is ook een oplossing
Hosts is hetzelfde als wins, alleen wins heeft de bedoeling om het centraal beheert te laten zijn op een server (service)
Pagina: 1