Eigenlijk is er helemaal niets geregeld in de wet, maar wel in de audio wet. Veel mensen denken dat je 5 seconden of 12 seconden mag gebruiken maar dat is onzin. Je mag zonder toestemming niets gebruiken zonder vermelding van de bron. Gelukkig hebben ze daar een kleine aanpassing aan gedaan in 1998 en hebben ze de 'samplewet' geschreven. Nou de samplewet geld alleen voor audio met het amendement dat het ook voor video geld

(maar hij is dus met audio in het achterhoofd geschreven)
het belangrijkste is dat
er geen regel is dat je tot een x aantal seconden materiaal rechtenvrij mag gebruiken die wet heeft NOOIT bestaan. Niet voor audio en ook niet voor video.
Citeren mag met duidelijke bronvermelding.
De strekking van de wet gaat als volgt. Neem 'under the bridge' van de Red Hot Chilli peppers. De zanglijn en de gitaar maken dat nummer het herkenbaarst. De rest is min of meer '13 in een dozijn'. Als je nu ALLEEN de gitaarlijn sampled ben je strafbaarder dan dat je een stuk van de rest sampled. Dus hoe herkenbaarder je gejat hebt, hoe strafbaarder je bent. Dit is al met al een verdomt lastige regel om toe te passen binnen audio, maar nog moeilijker binnen video. (wat is elementair in een journaalbeeld over irak en wat niet?)
Let wel het gaat hier dus om 'etherbeelden', dus jij neemt je materiaal van televisie of radio op.
Op het moment dat jij naar de videotheek loopt en die enorme banner ziet met 'het materiaal op deze datadrager is auteursrechtelijk beveiligd' mag je
helemaal niets er van gebruiken.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf de regel hanteer (zoals wel meer VJs) dat in een club 'anything goes', ik moet toegeven dat ik steds meer eigen materiaal gebruik, maar de externe samples die ik heb heb ik nog nooit problemen mee gehad. Alhoewel; ja toch. Ik heb 3 samples uit een pepsi reclame in mijn set zitten, en ik stond te werken in een coca-cola outlet, dus dat vonden de promotors niet leuk
Zodra je iets op dvd gaat branden (zelfs als het 'for promotional use only' is) moet je zorgen dat AL je samples van jouw zijn en/of gecleared zijn.
Wat dan weer WEL mag is een internet stream (dat is namelijk niet downloadbaar denkt men

) met gesampled materiaal online zetten mits je daar bijzegd dat je niet de rechten hebt op al het materiaal en als je er problemen mee hebt je het weg zult halen (amerikaanse wetgeving).
edit 1: Overigens klopt de info op buma stemra en stichting brein niet, of maar ten dele. Ze zijn al meerdere malen aangeklaagd voor misleiding omdat ze de wetten en regels veel te streng uitleggen (en er is ook nog wel eens gewonnen door de tegenpartij)
edit 2: Er zijn trouwens artiesten die er minder moeilijk over doen dan anderen. Het schijnt dat Prince op de eerste plek staat in de moeilijk-doen-top-10. Bijvoorbeeld Queen is erg scheutig met zijn rechten, als je het management belt en uitleg hoe en wat schijn je vrij gemakkelijk aan hun materiaal te mogen komen.
offtopic:
voor welke band, en wat ga je doen met VJ'en? ik vind namelijk dat hier veel te weinig over gebabbelt wordt.
Ik snap het trouwens niet, als je voor Zinder werkt (je website gaat daar naar toe) dan weten jullie dit toch allemaal wel?! Jullie zijn al 3 jaar bezig
[
Voor 14% gewijzigd door
XangadiX op 22-12-2003 19:14
]