Welke home cinema speaker set? Oude begeeft het...

Pagina: 1
Acties:
  • 80 views sinds 30-01-2008

• freeco
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-07 14:25
Ik haat dit soort vragen een beetje, maar toch maar even doen. Eerst beetje uitleg...
5 jaar terug kocht ik een volledige surround set (kastje met ingewerkte center + versterker en 4 losse satellieten) van een onbekend merk voor 500€. Na 2 jaar gaf de versterker er de brui aan, maar de speakers bleken nog goed te werken. Ik kocht een Sony STR-DE345: 5x80W RMS 5.1 Dolby Pro-Logic .
Nu zijn we 3 jaar verder en begint mijn centerspeaker te haperen (waarschijnlijk gewoon een slecht contactje binnenin de kast, maar het wordt toch eens tijd om te upgraden.

Ik zou er zo'n 400-500€ aan willen spenderen. Ze zouden bijna enkel voor DVD en TV worden gebruikt. Radio / PC / CD zit ook aangesloten, maar gebruik ik zelden.

Ik heb nu wat zitten rondkijken in de doorsnee electrowinkels, maar je ziet eigenlijk geen speakers die een deftig wattage aankunnen. In Van den Borre zag ik wel een JBL SCS 140 setje en dat leek me er toch al iets beter uitzien. Prijs viel tevens goed mee: 300€. Maar nog altijd maar 50W RMS.
Op de site van JBL vond ik de SCS 178, met 100W RMS. Prijs zou volgens online shops rond de 400€ draaien?
Op deze pagina blijkt dat de meeste mensen heel tevreden zijn over deze set.

Ik zag op de site van JBL ook nog de SCS 188. Enige verschil (naast een iets donkerder kleur) dat ik zag, was dat de subwoofer een hogere High Frequency Cut-off heeft. Respectievelijk: 40-120hz en 40-160hz. Ik weet van deze set geen prijs. Zou dit verschil echt de moeite zijn?

Ik heb dan nog via Google nog wat andere tests of reviews van speaker sets te vinden, maar zonder resultaat. De meeste links zijn Duitse online shops...
Heeft iemand nog andere tips? Of zou ik het bij de SCS 178 houden?

Verwijderd

Ik persoonlijk zou kiezen voor een set waarvan de front speakers wat meer laag aan kunnen sturen, voor een meer totaal beeld. Ik zou je alleen maar kunnen adviseren om bij speciaal zaken, waaronder RAf in Amsterdam. Ga eens een aantal uren in hun luister zalen ziten met een cd en ijk welk klankbeeld het best bij je past, ook qua prijs. Raf wil nog wel eens uitverkoopjes hebben staan, stunt aanbiedingen of goeie 2de handsjes.

Waarom het gaat is om in ieder geval een beeld te krijgen wat bij je past, het is voor een ieder namelijk verschillend. De 1 kan een opzet van 20.000 euro spuuglelijk vinden en met een goedkoopzet de deuruit lopen. En daar draai het om, het induviduele geluid wat je pretiig vind. Ik heb Jamo's 550 gehad, Bose 901, Bose 802, diverse monitoren van Tannoy en Spirt (absolute 2) en kwam toch tot de conclusie da mijn Spirits het beste geluid hadden + ruimschoots voldeden in min 5.1 set, waarbij een aktieve subwoofer van Sony nu al 7 jaar staat, niet stk te krijgen dat ding. Sony front en achterspeakers en het feest was compleet. Veel bass op de effecten en zuiver in het hoog. Over het algemeen geen vervorming.

Succes, veel luisteren is het motto ;)

Verwijderd

Hoewel ik je topicstart echt goed vindt, niks op aan te merken, is het gene wat je vraagt niet echt volgens onze policy.

Ten eerste zal ik je gerust stellen, dat het aantal watt wat ze aan kunnen er gewoon niet toe doet. Je kunt dat zien als pure marketingpraat. Op een flink luisterniveau zal je niet meer dan 1 a 2 watt gebruiken.

De klank van de set is natuurlijk erg belangrijk voor je, en misschien ook wel hoe hard hij speelt. De enigste manier om daar achter te komen is om zelf te gaan luisteren. Want wat de een lekker vindt, kan jij wel verschirkkelijk vinden.

Om het wattage verhaal nog eens terug te lezen heb ik een stuk uit de AV Faq gequote, lees het eens door en als je daar nog een specifieke vraag over hebt kun je die eventueel ook naar mij mailen. Door die kennis kom je dan ook wat beter beslagen te ijs als je gaat luisteren. :)
Over vermogen worden overigens een heleboel vragen gesteld. Aangezien deze al ten uitentreuren en uitstekend besproken zijn in ander topics, zal ik er niet diep op ingaan. Bij dit begrip is het goed om te bedenken, dat je gemiddeld gezien met het luisteren van muziek de 1 watt per speaker vaak niet eens haalt. Je versterker staat dan op zijn dooie akkertje signaal te leveren (wat is nou 2 x 1 watt RMS?). Verder is niet alleen het vermogen van belang voor pure SPL (hoe hard gaat het geluid gemeten in dB), maar ook de werkingsgraad van een speaker (hoe hard klinkt een speaker indien je er 1 watt aan signaal op zet). Staar je daarom niet blind op vermogen en hou de volgende zaken in het oog:
1. je gebruikt bijna nooit het volledig vermogen wat beschikbaar is (of je bent asociaal );
2. de werkingsgraad van een speaker is bij pure SPL minstens van evengroot belang.

Daarbij is het zo dat om het geluidsniveau zoals je dit ervaart 2x zo groot te maken (wat dan +3dB betekent) je ook (theoretisch) 2x zoveel vermogen in een speaker moet stoppen. Een beetje normale speaker haalt minstens 90 dB met 1 watt aan ingangvermogen. Als je weet dat 90 dB al ongeveer gelijk staat aan een zware vrachtwagen die van dichtbij langkomt, begrijp je dat 1 watt per speaker al een aardig geluidsniveau oplevert. Echter, op het moment dat de knop omgaat, zal om het geluid 2x zo hard te krijgen, de versterker ook 2x zoveel vermogen moeten leveren. Dit levert het volgende plaatje op: 1-2-4-8-16-32-64-128 watt etc., waarbij elke stap een verdubbeling van het geluidsniveau betekent. Om het geluid vanaf het niveau wat bij 1 watt geproduceerd wordt 6x zo hard te maken, moet je al 64 watt per speaker hebben. Dan zit je op een zatte 108 dB. Dit geeft meteen waarom een 2x128 watt versterker in mijn ogen maar relatief waardevoller is dan een 2x64 watt, behalve extra reserve. Je kan er maar liefst drie hele dB’s op vooruitgaan. Bedenk dat er chassis bestaan, die een werkingsgraad hebben van 100 db/1 watt. Deze speakers zou je dus met een walkman versterker al behoorlijk aan de gang kunnen krijgen. De werkingsgraad is dus van groot belang voor het behalen van een grote SPL, maar zoals gezegd is 90 dB/1 watt een prima uitgangswaarde voor een speaker.

Dit topic is gesloten.