Stipjes tijdens 3d games

Pagina: 1
Acties:

• UltimateB
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Ik heb tegenwoordig tijdens mijn 3d games rare stipjes op mijn beeld. Daarbij crasht mijn windows af en toe met de melding "windows has recovered from a critical device failure" waarna mijn resolutie spontaan op 800x600 terecht komt. Is er enig kans dat dit een softwarematig probleem is of is mijn video kaart gaar? Ik heb al eens problemen gehad met dees videokaart en heb hem toen geruild voor een nieuwe. Het gaat om een: Geforce ti4200 8x van een of ander vaag merk, sparkle.

Ik heb al opnieuw detonator drivers gedownload en dx9 gereinstalled (ook al weet ik niet of hij de bestanden opnieuw heeft gekopieerd).

"True skill is when luck becomes a habit"
SWIS

• Krullebol.nl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-05 22:06
Het kan best wel eens zijn dat je videokaart ietwat TE warm wordt. Met noemt dat artifacts.
Ik heb ze ook af en toe.

Heb je je videokaart overgeclocked ??
Wellicht is je koeler van je kaart defect (mits het een echte koeler is), en dat de core alleen nog maar op de heatsink gekoeld wordt.

[ Voor 31% gewijzigd door Krullebol.nl op 20-12-2003 02:15 ]

Verwijderd

undeclock je kaart anders om te bekijken of je de artifacts behoudt.

Een handige tool hiervoor:

Powerstrip

• UltimateB
  • Niet online
Hmm, ik heb hem met riva tuner zo laag mogelijk geclocked (binnen het blauwe gedeelte, 226 gpu en 466 ddr tegenover de normale 249 en 513) en hetzelfde probleem deed zich voor. Hij crashed gewoon volledig zodra ik het spel afsluit, dit duurt wel zo een 10 seconden (nadat ik al uit het spel ben). Verder zie ik nog steeds die stipjes. Ik denk dak maandag maar 'even' (2 uur reizen) naar de winkel ga waar ik hem gehaald heb en een radeon haal ofzo :/

SWIS

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Ultimateb schreef op 20 december 2003 @ 22:29:
Hmm, ik heb hem met riva tuner zo laag mogelijk geclocked (binnen het blauwe gedeelte, 226 gpu en 466 ddr tegenover de normale 249 en 513) en hetzelfde probleem deed zich voor. Hij crashed gewoon volledig zodra ik het spel afsluit, dit duurt wel zo een 10 seconden (nadat ik al uit het spel ben). Verder zie ik nog steeds die stipjes. Ik denk dak maandag maar 'even' (2 uur reizen) naar de winkel ga waar ik hem gehaald heb en een radeon haal ofzo :/
Een kaart kan verrot zijn! Het is helaas nog niet zo dat 100% van de verkochte kaarten perfect hardwarematig werken, soms zijn er wat mankementjes.

Tja, en vervanging... kijk vooral eerst naar je budget, dan naar je wensen en wat daarvoor mogelijk is. Gedegen kennis van de kaarten die nu op de markt zijn is ook handig. Maar het MINSTE dat je moet doen is toch wel kijken of je geen "crippled" kaart koopt, kaarten met small geheugenbussen!

Bijvoorbeeld

FX5200 64-bits presteert als een GF2
FX5200 128-bits presteert tussen de GF3 en de GF4

Daar moet je dus echt op letten.

Waarschijnlijk kom je in de shop vooral de 9600 uit de radeon serie tegen, koop NIET de SE, die is dus 64-bits op het geheugen en vreselijk langzaam, de Non Pro of de Pro daartegen zijn wel goed!

[ Voor 2% gewijzigd door swampy op 20-12-2003 22:51 . Reden: radeon vs. radoen! ]

There is no place like ::1

• UltimateB
  • Niet online
Dank voor je advies, ik heb inderdaad wat rond gekeken en kwam inderdaad ook op een 9600 of 9600 pro uit. Dit zal gelijk weer een stap vooruit zijn wat performance aangaat geloof ik. Ik heb nu al 2x problemen gehad met deze kaart en degene waarmee ik samen een pc gekocht had bij alternate (ja daar ja :() had ook deze kaart en heeft daar ook problemen mee gehad. ZELFDE VERHAAL!!! Hint, koop geen sparkle bij alternate. imo.

Ik wil geen nvidia meer omdat de nieuwe forceware drivers probelemen geven met mijn hobby, q3. Dus, bb nvidia, hello ati.

SWIS

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Waarom heb je forceware drivers nodig dan? Ik gebruik alleen de deto's zonder de forceware...

Still works like a charm... :)

Instagram / YouTube

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-08 13:23
aramdin schreef op 21 december 2003 @ 16:57:
Waarom heb je forceware drivers nodig dan? Ik gebruik alleen de deto's zonder de forceware...

De nieuwste drivers voor Nvidia videokaarten hebben tegenwoordig de naam Forceware, een Detonator driver 'zonder Forceware' bestaat dus eigenlijk niet, want je hebt het dan gewoon over oudere drivers ;)

The devil is in the details.

• UltimateB
  • Niet online
aramdin schreef op 21 december 2003 @ 16:57:

Zeker als ik een nieuwere nvidia kaart neem is het een feit dat de forceware drivers beter zullen of zullen gaan presteren dan de detonators. Ik wil niet het risico lopen om hierdoor geen q3 te kunnen spelen, ik moet mijn skillz wel een beetje bijhouden.

SWIS

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Ultimateb schreef op 21 december 2003 @ 16:47:
Dank voor je advies, ik heb inderdaad wat rond gekeken en kwam inderdaad ook op een 9600 of 9600 pro uit. Dit zal gelijk weer een stap vooruit zijn wat performance aangaat geloof ik. Ik heb nu al 2x problemen gehad met deze kaart en degene waarmee ik samen een pc gekocht had bij alternate (ja daar ja :() had ook deze kaart en heeft daar ook problemen mee gehad. ZELFDE VERHAAL!!! Hint, koop geen sparkle bij alternate. imo.

Ik wil geen nvidia meer omdat de nieuwe forceware drivers probelemen geven met mijn hobby, q3. Dus, bb nvidia, hello ati.
Alternate, tja goedkoop op bepaalde punten maar dat post van/naar duitsland. Nope Ik hou het bij informatique ook al zijn die iets duurder.

Sparkle is over het algemeen niet al te goed, het is een merk dat budget kaarten inkoopt en dan SUPER BUDGET koeling erop zet.

Echt sparkle is spul dat je maximaal in je server wilt hebben!

LET OP: bij de 9600 Pro series zijn er zowel "Pro Lites" als "Pro's" het verschill. Pro's worden Built By Ati en het geheugen draait op 2x300Mhz ( DDR ) en de Pro Lites draaien vaak op 2x400Mhz en zijn moeilijk te overclocken.

Dus zorg ervoor dat je een Built By Ati vindt!

En Q3 zal top draaien op een 9600 Pro/XT en MET trilinear filteren, maar ik raadt aan 6 x anti-aliasing + 16x aniso uit te proberen, smullen!

[ Voor 18% gewijzigd door swampy op 21-12-2003 17:48 ]

There is no place like ::1

• UltimateB
  • Niet online
swampy schreef op 21 december 2003 @ 17:45:
[...]

Alternate, tja goedkoop op bepaalde punten maar dat post van/naar duitsland. Nope Ik hou het bij informatique ook al zijn die iets duurder.

Sparkle is over het algemeen niet al te goed, het is een merk dat budget kaarten inkoopt en dan SUPER BUDGET koeling erop zet.

Echt sparkle is spul dat je maximaal in je server wilt hebben!

LET OP: bij de 9600 Pro series zijn er zowel "Pro Lites" als "Pro's" het verschill. Pro's worden Built By Ati en het geheugen draait op 2x300Mhz ( DDR ) en de Pro Lites draaien vaak op 2x400Mhz en zijn moeilijk te overclocken.

Dus zorg ervoor dat je een Built By Ati vindt!

En Q3 zal top draaien op een 9600 Pro/XT en MET trilinear filteren, maar ik raadt aan 6 x anti-aliasing + 16x aniso uit te proberen, smullen!
Hehe, ja q3 zal wel gaan, maar gaat me ook wel een beetje om de rest, ik speel ook nog wel een spelletje ut2k3 en ik wil misschien overstappen daarop want q3 is nogal aan het doodbloeden ;]

Maar ff relevanter, altenate zit gewoon in nederland, maar met het OV is het 2 uur reizen ofzo, dus dat is een beetje zuig.

edit: En ik zal opletten op de geheugenclock. :)

[ Voor 4% gewijzigd door UltimateB op 21-12-2003 17:53 ]

SWIS

• acidfever
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

Hmm..ik weet niet wat iedereen tegen Alternate heeft maar heb daar nooit echt problemen. Alleen met een crushed core Thunderbird cputje maar ja, wat wil je.

Heb zelf een hele tijd een Sparkle 4200TI gehad en nooit problemen mee gehad!

Lijkt me een toevalstreffer!

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Idd, je moet het maar net treffen denk ik ook...

Instagram / YouTube

• UltimateB
  • Niet online
of 2 keer treffen ;[

SWIS

Pagina: 1