Toon posts:

VMWare + minimale Linux onder WinXP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Graag wil ik een minimale installatie van Linux draaien op VMWare 4.

Waarom?
Ik schrijf programma's in Borland Delphi 7 en C++ Builder 6. De programma's kunnen zo geschreven worden dat zij onder Windows werken (compile via Borland's VCL naar Windows), of in Linux (compile via CLX naar de QT library, met Kylix 3). Ik heb dus geen zware Linux installatie nodig; de programma's worden geschreven en getest in Windows, dan in Linux onder Kylix 3 gerecompiled en getest. Voor iets anders wordt de Linux distributie niet gebruikt.

Wat heb ik al?
- VMWare
- SuSE Linux 9.0 Professional, alle 5 CD's
- Borland Kylix 3

VMWare werkt, en ik kom met Linux ook op Internet. VMWare als Router, en Linux op DHCP instellen verzorgt dat deel. Meer is er ook niet nodig. Alleen: de installatie is te groot.

Ik heb het volgende gedaan:
Minimal System + Base Graphics System + KDE 3.1. Samen 900 MB.

Nou vereist VMWare Tools nog meer... na installatie krijg ik meldingen dat de tools niet werken met mijn huidige draaiende kernel. (2.4.11-default, niks aan veranderd na de installatie.) Er wordt gevraagd of ik de tools opnieuw wil compilen; daarvoor zijn de Kernel sources nodig, en de C/C++ compilers. Die heb ik geïnstalleerd... hoppa, weer een paar honderd MB erbij. Om geluid te krijgen: Multimedia pakket installeren. Nog meer ruimte nodig. In totaal over de 1200 MB. Hoezo, Linux is kleiner dan XP?!

Ook Kylix 3 werkt goed. Ik heb echter veel dingen niet nodig; die installatie moet toch kleiner kunnen dan 1.2 GB? Zelfs het Base System, zonder X en KDE is al 320 MB. Wat kan ik weglaten en wat heb ik perse nodig om toch het volgende te doen:

- KDE 3.1 draaien
- De VMWare tools compileren en installeren
- Internet
- Geluid hebben
- Kylix installeren

Daarnaast, ik wil omdat ik veel met instellingen moet rommelen AUTOMATISCH inloggen als ROOT. Ja, dat lees je goed. Ik kan auto-inloggen als een user, maar zelfs als ik als default group bij de installatie voor ROOT kies, moet ik toch vaak nog switchen. Heck, ik moet zelfs switchen naar ROOT om mijn klok te kunnen verzetten. Omdat veiligheid voor deze VM geen probleem is, is een auto-inlog als ROOT geen bezwaar.

Bedankt voor alle hulp alvast.

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-02 11:41
Je zou sowieso voor een kleinere distro als bijvoorbeeld Debian of Slackware kunnen kiezen. Keerzijde is dat deze net even wat meer Linux kennis vereisen..

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou toch ook minder kunnen installeren van de SuSE distro?

Eigenlijk wil ik me op dit moment (nog) niet al te veel met Linux bezighouden qua werking en configuraite. Hoe het werkt hoef ik nog niet echt te weten; de programma's die ik schrijf zijn primair Windows, maar als ze onder Kylix goed gecompiled kunnen worden en op Linux runnen, wil ik dat er wel bij doen. Ik ga bijvoorbeeld ook niet met Gnome testen; KDE en Gnome zijn voor zover ik weet beiden op QT gebouwd, en als het op KDE werkt, dan zou het ook moeten werken onder Gnome. Kylix runt in elk geval onder Gnome.

Volgend probleem:

- Programma in Kylix 3
- Klik Run (Kylix maakt een build, en het programma draait goed, en werkt goed).

Als ik nu naar de map ga waarin de build staat, en dan op de executable klik (er staat onder het kopje TYPE "Executable"), dan krijg ik de foutmelding "Program XYZ cannot be found." Eh ja, ik dubbelklik er toch net op?!

PS: Kleinere distro? Debian is 7 CD's.

Trouwens, Kylix 3 is gecertificeerd voor Red Hat, Mandrake en SUSE.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2003 01:06 ]

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Verwijderd schreef op 20 december 2003 @ 01:02:
Ik zou toch ook minder kunnen installeren van de SuSE distro?

Eigenlijk wil ik me op dit moment (nog) niet al te veel met Linux bezighouden qua werking en configuraite. Hoe het werkt hoef ik nog niet echt te weten; de programma's die ik schrijf zijn primair Windows, maar als ze onder Kylix goed gecompiled kunnen worden en op Linux runnen, wil ik dat er wel bij doen. Ik ga bijvoorbeeld ook niet met Gnome testen; KDE en Gnome zijn voor zover ik weet beiden op QT gebouwd, en als het op KDE werkt, dan zou het ook moeten werken onder Gnome. Kylix runt in elk geval onder Gnome.

Volgend probleem:

- Programma in Kylix 3
- Klik Run (Kylix maakt een build, en het programma draait goed, en werkt goed).

Als ik nu naar de map ga waarin de build staat, en dan op de executable klik (er staat onder het kopje TYPE "Executable"), dan krijg ik de foutmelding "Program XYZ cannot be found." Eh ja, ik dubbelklik er toch net op?!

PS: Kleinere distro? Debian is 7 CD's.

Trouwens, Kylix 3 is gecertificeerd voor Red Hat, Mandrake en SUSE.
Je moet bij linux niet zomaar kijken naar hoeveel CDs t zijn, er staat namelijk van alles op wat je meestal niet nodig hebt, de source, docs, een heleboel programmas die niemand ooit gebruikt, enz.

Gnome is gebouwd op de gtk toolkit, KDE met de Qt. Als je KDE wilt installeren zul je wel de Qt libraries moeten hebben, maar zijn de GTK-libs niet nodig. Gnome kan ook zonder Qt, maar dan zal Kylix dus niet werken. Als je Qt geinstalleerd hebt zal Kylix werken, of je nou KDE draait of niet.

Over je probleem: GUI's zijn hartstikke mooi enzo, maar als je wilt weten wat er gebeurt moet je toch even de console erbij pakken... Dus open konsole (terminal emulator onder KDE), cd naar de directory waar dat programma zou moeten staan, en doe ./XYZ. Dan krijg je een nuttigere melding te zien....

It sounds like it could be either bad hardware or software

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:31

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Suse heeft nogal veel 'dependencies' die hij automagisch wil instaleren. Maar als je de ruimte hebt, zou ik liever die 1.2G laten staan, dan weet je zeker dat je alles hebt. Een niet grafische install past op een floppy, maar dat wil je niet ;)

Automatisch inloggen in linux kan volgens mij niet (tis geen windows zeg) maar je zou kunnen proberen om root geen pass te geven, scheelt weer wat typen ;) (/etc/shadow, root pass weghalen)

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Verwijderd

Topicstarter
smokalot schreef op 20 december 2003 @ 01:19:
Je moet bij linux niet zomaar kijken naar hoeveel CDs t zijn, er staat namelijk van alles op wat je meestal niet nodig hebt, de source, docs, een heleboel programmas die niemand ooit gebruikt, enz.
Dat dacht ik al. Alleen, als ik dingen zoals geluidssupport en die kernelsources voor de VMWare tools wil installeren, dan heb ik bij SUSE toch alle 5 de CD's nodig. CD2 voor het soundsupport blijkbaar, die kwam erbij toen ik dat aanvinkte. En toen ik Kernel Development aanvinkte, had ik opeens alle CD's nodig. Dat kan blijkbaar niet anders bij SuSE. Zou ik bij Debian met CD1 afkunnen? Ik denk het eigenlijk niet... daar komt nog bij dat ik met SuSE wel al enige ervaring heb (7.1, heb ik ooit gekocht, maar daar ben ik mee gestopt vanwege de te beperkte hardwareondersteuning toendertijd. Ik heb hier ook het boek van 7.1, al weet ik niet of dat nog nuttig is.)
Gnome is gebouwd op de gtk toolkit, KDE met de Qt. Als je KDE wilt installeren zul je wel de Qt libraries moeten hebben, maar zijn de GTK-libs niet nodig. Gnome kan ook zonder Qt, maar dan zal Kylix dus niet werken. Als je Qt geinstalleerd hebt zal Kylix werken, of je nou KDE draait of niet.
Ah zo zit dat, je hoeft alleen maar QT geïnstalleerd te hebben onder een Windowmanager ? Dat zou dan betekenen dat Kylix onder elke windowmanager werkt.
Over je probleem: GUI's zijn hartstikke mooi enzo, maar als je wilt weten wat er gebeurt moet je toch even de console erbij pakken... Dus open konsole (terminal emulator onder KDE), cd naar de directory waar dat programma zou moeten staan, en doe ./XYZ. Dan krijg je een nuttigere melding te zien....
Bedankt voor de tip. Dat zal ik eens proberen. (Als ik Linux opnieuw heb geïnstalleerd, want ik heb net mijn install (onder VMWare) redelijk zwaar verkloot.)

Verwijderd

Topicstarter
Automatisch inloggen in linux kan volgens mij niet (tis geen windows zeg) maar je zou kunnen proberen om root geen pass te geven, scheelt weer wat typen ;) (/etc/shadow, root pass weghalen)
Automatisch inloggen kan wel, zij het alleen voor users blijkbaar. Misschien ook wel nuttige info over dat ROOT password.

Waarom krijg ik bij Linux (en Unix, en Open Source in het algemeen) toch altijd zo'n gevoel dat het maar een bij elkaar geraapt zooitje is... iedereen doet maar wat, en als er iets nuttigs tussen zit komt het in een distro. Er zijn -tig versies die door elkaar lopen; veel programma's moeten handmatig worden geïnstalleerd. In de Open Source wereld moet je vaak van 4 bronnen informatie of software halen voordat 1 programma werkt. Veel installaties zijn niet-triviaal bij Linux. Als ik een Windows OS als guest gebruik, en dan VMWare tools wil installeren, dan klik ik in het menu op "Install VMWare Tools", en dan krijg ik een installatieprogramma. Voor Linux heb de instructies moeten opzoeken op VMWare.com, en ook nog moeten uitprinten... ./vmware-tools-install.pl, en dan nog even compileren. Ja... dat schiet je zó te binnen. :)

Welk normaal mens verwacht zijn te installeren programma of zelfs KOMPLETE KERNEL te moeten compileren om een programma te installeren bijvoorbeeld. Zelfs bij de grotere programma's is dat weleens het geval.

Kylix3 heeft bijvoorbeeld een hele mooie installatie. Dubbelklik op setup.sh, en de installatie runt, á la Windows, overzichtelijk en erg duidelijk. Een overstap van Borland Delphi in Windows naar Kylix onder Linux (EN het schrijven van werkende programma's onder Linux) is trivialer dan het installeren van een printer... dat is me nog steeds niet gelukt. (Canon S750 by the way. Hij print echter wel "generic", alleen tekst dus.)

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2003 01:39 ]

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-02 13:22

Bergen

Spellingscontroleur

Verwijderd schreef op 20 december 2003 @ 01:28:
[...]
Dat dacht ik al. Alleen, als ik dingen zoals geluidssupport en die kernelsources voor de VMWare tools wil installeren, dan heb ik bij SUSE toch alle 5 de CD's nodig. CD2 voor het soundsupport blijkbaar, die kwam erbij toen ik dat aanvinkte. En toen ik Kernel Development aanvinkte, had ik opeens alle CD's nodig. Dat kan blijkbaar niet anders bij SuSE. Zou ik bij Debian met CD1 afkunnen? Ik denk het eigenlijk niet...
Jawel, je hebt genoeg aan CD 1. Als iets niet op de cd staat wordt het automagisch gedownload. Apt-get heerst.
Verwijderd schreef op 20 december 2003 @ 01:34:
Waarom krijg ik bij Linux (en Unix, en Open Source in het algemeen) toch altijd zo'n gevoel dat het maar een bij elkaar geraapt zooitje is... iedereen doet maar wat, en als er iets nuttigs tussen zit komt het in een distro. Er zijn -tig versies die door elkaar lopen; veel programma's moeten handmatig worden geïnstalleerd. In de Open Source wereld moet je vaak van 4 bronnen informatie of software halen voordat 1 programma werkt.
Dat is ook precies de reden dat Linux nog niet klaar is voor het grote publiek. Een doorsnee Jan-met-de-pet zal in geen 10 jaar een programma als bijvoorbeeld giFT aan de praat kunnen krijgen. Daar wordt wel aan gewerkt, al gaat 't niet zo snel... Maar dat geeft niet. :z
Veel installaties zijn niet-triviaal bij Linux. Als ik een Windows OS als guest gebruik, en dan VMWare tools wil installeren, dan klik ik in het menu op "Install VMWare Tools", en dan krijg ik een installatieprogramma. Voor Linux heb de instructies moeten opzoeken op VMWare.com, en ook nog moeten uitprinten... ./vmware-tools-install.pl, en dan nog even compileren. Ja... dat schiet je zó te binnen. :)
Euhh.. dat staat ook gewoon in de readme die erbij zit, toch?
Welk normaal mens verwacht zijn te installeren programma of zelfs KOMPLETE KERNEL te moeten compileren om een programma te installeren bijvoorbeeld. Zelfs bij de grotere programma's is dat weleens het geval.
Een kernel hercompileren om een programma uit te voeren? Ben je niet in de war met dat je de kernelsources nodig hebt om iets te compileren? Een kernel compileren klinkt trouwens ingewikkelder dan het is. Opgeteld ben je na maximaal 10 commando's klaar en op een 'moderne' computer doe je dat in totaal in maximaal een kwartier. Valt allemaal wel wat mee dus. Niet voor de beginner misschien, maar de beginner gaat ook niet met Kylix aan de slag. :P
Kylix3 heeft bijvoorbeeld een hele mooie installatie. Dubbelklik op setup.sh, en de installatie runt, á la Windows, overzichtelijk en erg duidelijk. Een overstap van Borland Delphi in Windows naar Kylix onder Linux (EN het schrijven van werkende programma's onder Linux) is trivialer dan het installeren van een printer... dat is me nog steeds niet gelukt. (Canon S750 by the way. Hij print echter wel "generic", alleen tekst dus.)
Ja, het KAN dus ook wel... :) Er zijn meer programma's met een leuke grafische installer. JBuilder heeft het geloof ik ook... en OpenOffice...

[ Voor 67% gewijzigd door Bergen op 20-12-2003 02:40 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:21
Verwijderd schreef op 20 december 2003 @ 00:19:
Hoezo, Linux is kleiner dan XP?!
Linux (de kernel) is zelden groter dan 1 MB, of misschien 1.5 MB. Wat voor crap je daar allemaal omheen installeert, tja...ik heb installaties die op een floppy staan. Enneh: het is niet alsof bij die 1.2 GB van Windows XP de sources, een complete dev-omgeving en een office suite er bij in zitten, wel?

Obvious opties: Je kunt een kernel proberen die wel direct zonder compileergeklooi ondersteund wordt door de VMWare tools. Je kunt support@VMWare mailen of ze hun tooltjes willen updaten voor $distributie. Je kunt een Window Manager (en geen compleet Desktop Environment inclusief office pakket) installeren dat iets minder feature-complete is dan KDE (bv. Window Maker, Blackbox, Fluxbox of whatever). Inderdaad heb je alleen QT nodig en KDE verder niet, zoals hierboven al opgemerkt :)

Als dat geen optie is omdat de testomgeving zo veel mogelijk moet lijken op een realistische bedrijfsomgeving, wat heeft dan dat gedoe om 1 GB ruimte te betekenen :? Da's misschien 0.8% van een EUR 100 kostende harddisk. Ik mag toch nog wel hopen dat dit geen onoverkomelijk groot probleem is op een ontwikkelmachine (zo wel, dan heb je dringend een nieuwe ontwikkelbak nodig).
Omdat veiligheid voor deze VM geen probleem is, is een auto-inlog als ROOT geen bezwaar.
Niet? Je zegt net dat je vanuit die linux@VM kunt internetten....

[ Voor 5% gewijzigd door Wilke op 20-12-2003 03:10 ]

• Wilke
  • Laatst online: 22:21
Maar goed, om ook nog wat nuttige maar gevaarlijke info te geven: pwdless root login kan uiteraard wel, maar is zeker niet aan te raden. Via wijzigen van de /etc/inittab is het wel voor elkaar te krijgen...in plaats van een getty/login-programma domweg een shell starten (en root een .profile of .bashrc geven die automatisch X start, en een .xinitrc instellen die KDE of een andere geinstallerede window manager start).

Uiteraard default runlevel dan wel instellen op tekst-login (meestal is dat 3), zodat X niet dubbel wordt gestart. Ook dat staat in de /etc/inittab.

Besef wel dat als je vanaf die bak kunt internetten, traffic in tegenovergestelde richting dus ook mogelijk is. En dat zelfs als het in een VM is, je daar nog altijd leuk kunt zieken (bv. een spambot draaien). Dus als je een snelle internetverbinding hebt, bovenstaande zeker toch niet doen.

Eigenlijk bovenstaande sowieso niet doen. In een echte bedrijfsomgeving zou het pakket sowieso per definitie niet als root mogen draaien, dus is het beter het ook niet als root te draaien tijdens porten/testen. Voorkomt assumpties die later op een echt systeem niet kloppen. Dus laat dan liever een gewone user standaard inloggen, en geef root een simpel wachtwoord zodat je snel naar root kunt switchen met 'su' (in een konsole of xterm die je gewoon open laat staan, zodat je dat niet steeds hoeft te doen).

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle informatie.

Ik heb gewoon SUSE geïnstalleerd met alles wat nodig was om de VMWare tools en Kylix3 aan de gang te krijgen. Het werkt allemaal. Die extra GB is geen bezwaar, alleen haat ik het om dingen op mijn PC te zetten die ik toch niet gebruik. Ik heb bijvoorbeeld nu tijdens de installatie al 4 of 5 MIDI sequencers gezien...

Ik heb root een gemakkelijk password gegeven. Wat ik bedoelde met de veiligheid is geen bezwaar: ik heb een backup gemaakt van de VM. Als er wat flink mis gaat, zet ik de backup "schijf" terug, en klaar.

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Verwijderd schreef op 20 december 2003 @ 13:00:
Bedankt voor alle informatie.

Ik heb gewoon SUSE geïnstalleerd met alles wat nodig was om de VMWare tools en Kylix3 aan de gang te krijgen. Het werkt allemaal. Die extra GB is geen bezwaar, alleen haat ik het om dingen op mijn PC te zetten die ik toch niet gebruik. Ik heb bijvoorbeeld nu tijdens de installatie al 4 of 5 MIDI sequencers gezien...

Ik heb root een gemakkelijk password gegeven. Wat ik bedoelde met de veiligheid is geen bezwaar: ik heb een backup gemaakt van de VM. Als er wat flink mis gaat, zet ik de backup "schijf" terug, en klaar.
Ik haat het ook om mijn windows installatie te bloaten met allemaal programmaas die ik noit gebruik, maar onder linux kost het je alleen ruimte (en wellicht wat overzichtelijkheid als je gaat rondneuzen op je harde schijf), en geen snelheid of geheugen, omdat je wel van alles op je schijf kunt hebben staan, maar dat betekent niet dat het automatisch opstart, en er bestaat ook geen register in linux.

Linux werkt verder met heel veel pakketjes, en je kunt in principe uitzoeken welke je nodig hebt. Soms wil je een pakketje direct gebruiken, of soms heeft een ander pakketje dat je wilt gebruiken hem nodig (dat noem je dependencies). Ik ken SuSe niet, maar ik denk dat je in SuSe standaard alleen heel grof kunt aangeven wat voor machine het is (server/workstation/development). Als je development kiest gaat ie opeens alle development pakketjes installeren (met de headers erin, nodig als je iets wilt compileren tegen het betreffende programma), terwijl je er maar een paar nodig zult hebben. Je kunt ongetwijfeld losse pakketjes ook verwijderen, maar je hebt kans dat het MIDI gebeuren bijvoorbeeld noodzakelijk wordt geacht onder KDE.

SuSe is er nu eenmaal niet op gericht om de meest flexibele distro te zijn, en zal vaak ervoor kiezen om voor de zekerheid maar zo veel mogelijk te installeren.

Het gebruiksgemak gaat ook steeds meer vooruit de laatste versies, dat komt ook ooit nog wel eens goed ;)

It sounds like it could be either bad hardware or software

• marcelk
  • Niet online
Verwijderd schreef op 20 december 2003 @ 01:02:
....
....
Je moet ervoor zorgen dat de executable de Kylix libraries kan vinden, deze staan in de Kylix installatiedirectory en staan niet in het library zoekpad.

[ Voor 4% gewijzigd door marcelk op 20-12-2003 14:51 ]

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
[quote]Verwijderd schreef op 20 december 2003 @ 00:19:
Nou vereist VMWare Tools nog meer... na installatie krijg ik meldingen dat de tools niet werken met mijn huidige draaiende kernel. (2.4.11-default, niks aan veranderd na de installatie.) Er wordt gevraagd of ik de tools opnieuw wil compilen; daarvoor zijn de Kernel sources nodig, en de C/C++ compilers. Die heb ik geïnstalleerd... hoppa, weer een paar honderd MB erbij.[/qutote]

Als de vmware tools niet werken met de standaard kernel, die inderdaad erg oud is kun je twee dingen doen:
- vmware tools hercompileren (je kernel hoeft nie!) Dat kost inderdaad wat schijfruimte, maar je kunt de kernel sources en de compilers na compilatie van vmware tools gewoon weer verwijderen.
- een andere kernel installeren. Volgens de vmware site werk vwware met diverse nieuwere kernel onder suse. Zie http://www.vmware.com/products/desktop/ws_specs.html#hostos. Dit lijkt mij de beste methode. Hoogst waarschijnlijk kun je met yast2 een nieuwere kernel installeren. Of via software management, of via live update. Als dit werkt is het de makkelijkste route.
Pagina: 1