Toon posts:

[ISDN] Homevox- / Nt-1- / Internet-probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb pas geleden voor een klant een PC gemaakt en zij beweerden thuis ISDN te hebben. Ze wilden graag internetten via de ISDN, dus ik heb er een simpel Dynalink ISDN-kaartje ingezet.

Ik kom daar thuis om de PC er neer te zetten en alles uit te leggen, maar nu blijkt dat daar een 'analoog' stekkertje ligt aan een analoge kabel. Zij beweerden echter stug dat het ISDN was.

Ik ben vervolgens met hun naar de meterkast gegaan en daar aan gekomen zie ik vanalles waarmee ik geen ervaring heb. Er komt een (analoge :?) lijn van de KPN uit de grond, die naar een normaal aansluitpunt gaat. Vanuit hier gaat er een (analoge :?) stekker na de Nt-1 van KPN (op het kastje zelf staat ISDN-2). Ik ben er dus vanuit gegaan dat daar een analoge lijn ingaat en er twee ISDN (digitale) lijnen uit komen. Nou hebben zij daar een Homevox van KPN hangen, die verbonden is met deze NT-1 middels een ISDN stekker, maar met 4 kabeltjes (in het midden). Deze kabel wordt als input van de Homevox gezien. De homevox heeft 3 telefoons (analoog :?) eraan hangen, die allemaal worden gebruikt. Voor de duidelijkheid even een situatieschets hieronder.

Afbeeldingslocatie: http://renebeerten.vragender.com/Internet.JPG

Nu is mijn vraag: Waar haal ik nou ISDN vandaan :? Volgens het boekje van Homevox, kan er enkel een analoge modem worden aangesloten. Verder kan er via een COM-poort een PC worden aangesloten om het ding te programmeren.

Ik heb dus de ISDN kabel die vanaf de PC komt, rechtstreeks in de tweede en laatste aansluiting gedaan van de Nt-1. Hierbij wist ik niet zeker of het geschikt was.

Ik had de PC van te voren ingesteld met Zonnet internet, zonder problemen kwam ik op internet, maar toen begon het. 'Pagina kan niet worden geopend.' Oke, fijn, ik heb dus DNS-servers van Zonnet gehaald, die erin gezet, maar zonder resultaat. Nou viel me op dat zodra er verbinding is, staat dat er een 64K verbinding is. Nou mag ik heel dom zijn, maar dat zal toch zeker 128K moeten zijn :? Om even terug te komen op dat probleem met die melding: Het overgrote deel van de sites werkt niet, maar enkele sites (startpagina.nl, nu.nl, bobdebouwer.nogwat) werken wel.

Ik weet 100% zeker dat het niet aan de instellingen van de PC kan liggen. Nou is mijn vraag of ik het goed gedaan heb qua het 'aftappen' van ISDN internet. Is het waar dat er geen digitaal (ISDN) internet uit de Homevox kan worden gehaald :? Kan ik rechtstreeks vanuit de overige Nt-1 aansluiting ISDN internet halen :? Of moet ik daar een 'moderne' ISDN kast neerzetten, waaruit 2 digitale ISDN telefoons, 1 analoge fax en digitaal ISDN internet komen :?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2003 23:05 ]

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-05 23:37

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

waar in jouw plaatje een "analoge lijn" binnenkomt, komt natuurlijk een digitale ISDN lijn binnen. Vanaf de NT1 zou je dan geloof ik rechtstreeks op je computer moeten kunnen aansluiten, mits je een ISDN (of UTP)kabel, en een ISDN kaart gebruikt.
HEt hele gebeuren met de homevox is om analoge toestellen aan te sluiten, dat wil je liever niet natuurlijk.

Ik weet het niet zeker hoor, maar ik heb het wel ooit aangesloten, en ik geloof dat dat zo was. De computer zit bij mijn ouders iig NIET Op de homevox.
Ik weet niet hoe het dan zit met gebeld worden. Maar ik ga er vanuit dat je toch alleen maar wil internetten (zelf inbellen dus).

[edit/add]Ohja, omdat je dus de homevox niet gebruikt, moet je ook géén voorloop-nul meer gebruiken. Test je UTP kabel eens los, want als je die niet dagelijks maakt kan de stekker ook heel goed het probleem zijn. Het moet dus overigens een gewone patch-kabel zijn, geen crosslink ofzo, dus loop ook je stekkertjes nog eens na.

Krijg je een foutmelding, of heb je verder nog info?

[ Voor 56% gewijzigd door Luxx op 19-12-2003 23:11 . Reden: meer info ]

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

• Ferdo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-01 17:24

Ferdo

Dido Armstrong :9~

128k krijg je bij bundelen van de twee ISDN-lijnen die je ter beschikking staan (maar in dat geval kun je die Homevox niet gebruiken en kun je niet bellen). En die modem moet je dus inderdaad rechtstreeks op die NT1-kast aansluiten, niet op de Homevox.

[ Voor 19% gewijzigd door Ferdo op 19-12-2003 23:08 . Reden: dad met een d? :X ]

Audioscrobbler profile
Begin de dag met een dansje, begin de dag met een lach,
want wie vrolijk kijkt in de morgen, die lacht de hele dag,
jaaa, die lacht de hele dag!

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-05 07:16
Homevox is een ISDN naar analoog converter, dus inderdaad alleen analoge lijnen.

Over de snelheid van 64 Kbit, dit is de snelheid als er 1 digitale lijn openstaat, 128 Kbit is als er 2 lijnen openstaan, dit kost echter dubbele telefoonkosten !!!

-

Verwijderd

Topicstarter
Dat heb ik dus gedaan, precies zoals het moet met de UTP-kabel en -stekkertjes, maar nog weigert hij.

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:52
Een homevox heeft zeker wel een ISDN aansluiting! Ik heb het ding zelf ook, je hebt 6 aansluitingen voor 2 draadjes van een analoge telefoon en je hebt 1 keer een aansluiting voor 4 draadjes voor de digitale S bus. (dat alles kan je zien als je de grijze kap aan de zijkant er vanaf haalt)

Succes ermee!

[ Voor 14% gewijzigd door Pc123 op 19-12-2003 23:14 ]

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-05 23:37

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

oh, ik zie staan dat je wel verbinding krijgt, maar dat je dus veel sites niet kan bekijken. In dat geval kan het ook andere oorzaken hebben, welk OS gebruik je precies, kan je wel sites pingen die je niet kan bezoeken (zowel op IPadres als op IP naam) staat je firewall uit?
Als je wel IP's kan pingen, maar geen adressen, en je hebt wel een DNS server ingevuld, (dat vermoed ik) dan is je winsock2 gaar, dat komt om onduidelijke reden wel vaker voor, alhoewel in winXP het wel meevalt. Mocht dat zo zijn, kijk dan eens hier, of hier voor een korte uitleg.

64k verbinding is overigens vrij normaal, soms moet je in windows instellen dat je op dubbele snelheid (En dubbele kosten) wilt internetten. Sommige providers ondersteunen ook geen dual ISDN, van de zon-site:
Toegangssnelheid Analoog 56 Kbps of ISDN 64 Kbps

[ Voor 62% gewijzigd door Luxx op 19-12-2003 23:27 ]

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

Verwijderd

Topicstarter
Pc123 schreef op 19 december 2003 @ 23:13:
Een homevox heeft zeker wel een ISDN aansluiting! Ik heb het ding zelf ook, je hebt 6 aansluitingen voor 2 draadjes van een analoge telefoon en je hebt 1 keer een aansluiting voor 4 draadjes voor de digitale S bus. (dat alles kan je zien als je de grijze kap aan de zijkant er vanaf haalt)

Succes ermee!
Dat weet ik, maar waarom staat dat niet in het boekje wat erbij zit? Welke aansluitingen moet ik daarvoor dan hebben?
Luxx schreef op 19 december 2003 @ 23:13:
oh, ik zie staan dat je wel verbinding krijgt, maar dat je dus veel sites niet kan bekijken. In dat geval kan het ook andere oorzaken hebben, welk OS gebruik je precies, kan je wel sites pingen die je niet kan bezoeken (zowel op IPadres als op IP naam) staat je firewall uit?
Er staat Windows XP op, de standaard firewall staat uit en ik kan inderdaad wel verbinding krijgen (64K zoals het hoort), maar veel sites zijn niet bereikbaar. Ik heb nog niet geprobeerd onbereikbare sites te pingen.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2003 23:17 ]

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:52
Verwijderd schreef op 19 december 2003 @ 23:15:
[...]
Dat weet ik, maar waarom staat dat niet in het boekje wat erbij zit? Welke aansluitingen moet ik daarvoor dan hebben?
Begin eens met lezen op pagina 26 van het boekje installeren en programmeren, dat is hoofdstuk 7.

Verwijderd

Hoewel jou probleem meer op een DNS probleem lijkt.

Je kan ook problemen krijgen als je bekabeling niet in orde is. Een ISDN s0-bus moet je ook aanleggen als een bus. Dus ook met afsluitweerstanden aan beide zijden.

In de NT1 zitten afsluitweerstanden die je in en uit kan schakelen. Hoe en wanneer je dat moet toepassen staat in de handleiding van de NT1.

Hier vind je ook nuttige info over de s0-bus http://www.telecomwereld.nl/sbus.htm

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2003 23:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
*Kleine kick!*

Gisteravond heb ik me weer helemaal in het zweet gewerkt en ben ik met de kennis die ik heb opgedaan weer terug naar mijn klant geweest, maar zonder resultaat. (Zie startpost voor wat ik al gedaan heb)

Allereerst zijn we met de verbinding aan het stoeien geweest. Volgens het boekje van de NT-1 moest er in het geval van de Y-Configuratie aan ieder 'eind' een eindweerstand van 100 Ohm. Omdat de NT-1 in het midden staat, moet de ingebouwde weerstand worden uitgeschakeld. We hebben een splitter gekocht en daar een speciale 100 Ohm weerstand in gedaan. Bij de kabel van de NT-1 naar deze verdeler en de kabel van de verdeler naar de pc heb ik gebruik gemaakt van alle 8 aders, volgens de officiele kleurvolgorde (bruin, witbruin, groen, witblauw, blauw, witgroen, oranje, witoranje). Volgens het boekje dat bij die splitter zat, kon er ook gebruik worden gemaakt van de ISDN volgorde (4 aders) en was de volgorde die ik gebruikte de Cat-5 methode (logisch). Maar als ik dan in die splitter kijk, wordt de weerstand helemaal niet geschakeld, omdat de weerstand op nummertje 8 zit (in het geval van de stekker is dat bruin), en die wordt niet gebruikt bij de ISDN methode (4 middelste aders). Lijkt me dus een beetje stug dat dat dan zal moeten werken.

Ik heb nog enkele DNS-servers geprobeerd, maar zonder resultaat. Ook heb ik de drivers voor de ISDN kaart opnieuw geinstalleerd (nieuwste uiteraard).

Ik heb niet geprobeerd de Winsock te vervangen, maar dat lijkt me erg onlogisch, aangezien de pc splinternieuw is en hij nauwelijks gebruikt is.

Sites die ik niet kon openen, kon ik ook niet pingen (www.tweakers.net, www.hotmail.com). Sites die wel te openen waren kon ik wel gewoon pingen (www.zonnet.nl, www.startpagina.nl, www.nu.nl).

Nou zijn mijn vragen:
- Moet ik gebruik maken van de Y-Configuratie of moet ik gebruik maken van de S-bus (kort / lang) :?
- Moet ik nou gebruik maken van de ISDN methode voor de bekabeling (dus 4 aders: blauw, witblauw, oranje, witoranje) :?
- Hoe groot is de kans dat Winsock weigert op een nieuw systeem met nog niet eens 5 totale draaiuren :?
- Wat kan ik nog meer proberen om het 'simpele' ISDN internet op deze pc te krijgen :?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2003 08:57 ]

Verwijderd

Het lijkt me niet dat er iets mis is met je isdn kabel als je sommige sites wel kunt bereiken en andere niet (4 aders direct van je NT1 kastje naar de ISDN kaart in je PC is meestal voldoende). Hoe is de snelheid van verbinding als je bijv. over zonnet surft? Geen errors op de pagina's? Je kan proberen een speedtest te doen via www.speedtest.nl. Als je daar geen gekke getallen ziet (vergelijk met andere isdn verbindingen) dan lijkt me je hardware wel in orde. Ik zou het meer zoeken in de inbel instellingen die je gebruikt en dus o.a. de gekozen DNS servers, compressie aan/uit etc. (voor zonnet zou ik als test gewoon maar alles automatisch laten toewijzen ipv zelf een dns server in te vullen).
Zie ook deze link met ISDN inbel instellingen bij ZonNet ZonNet Info
Als je nog ergens een analoog modem hebt kan je daar ook even mee testen via de homevox en als je daarmee dezelfde problemen hebt dan ligt het zeker niet aan je isdn bekabeling.

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:10
Als je WEL kunt pingen met je ISDN-kaart, dan is het ISDN-verhaal afgedaan. (neemt niet weg dat je nog andere, raardere problemen kunt krijgen, maar dat terzijde).

Ping eens naar 213.239.177.50 (die moet up zijn),
Ping eens naar 80.95.170.10 (DNS server).

Als dat WERKT, zet dan die 80.95.170.10 als DNS server neer. Je maakt geen gebruik van een firewall wel?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Verwijderd

Topicstarter
DiedX schreef op 24 december 2003 @ 10:29:
Als je WEL kunt pingen met je ISDN-kaart, dan is het ISDN-verhaal afgedaan. (neemt niet weg dat je nog andere, raardere problemen kunt krijgen, maar dat terzijde).

Ping eens naar 213.239.177.50 (die moet up zijn),
Ping eens naar 80.95.170.10 (DNS server).

Als dat WERKT, zet dan die 80.95.170.10 als DNS server neer. Je maakt geen gebruik van een firewall wel?
Nee, de standaard firewall van XP staat uit en verder is er geen sprake van een firewall.

Stel dat ik een lijstje met DNS server's heb, en ik kan naar één van die adressen pingen, moet deze dan correct werken als DNS server :? Want als ik er wel naar kan pingen, moet hij werken. Als hij dan niet werkt, weet ik dat het in ieder geval niet aan de DNS server ligt.

Stel nou dat ik geen enkele DNS server kan pingen, is XP dan gaar (Winsock, enz.) :?

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben net weer van het laatste bezoekje aan de klant en internet werkt! :) Uiteindelijk bleek dat de softwarecompressie aan stond gevinkt, maar voor ISDN moest deze uit staan. Ik weet niet of de bekabeling en de tussenkomst van het 100 Ohm weerstandje nog invloed zou hebben gehad, maar laten we het er maar op houden dat het gewoon werkt zoals het behoort te werken. Ik ben er zelf in ieder geval een stuk wijzer van geworden en ik hoop dat jullie er ook wat van hebben geleerd.

Allemaal bedankt voor jullie hulp, want zonder jullie had ik het niet voor elkaar gekregen. O+ :w
Pagina: 1