Toon posts:

ISO CD mounten vanaf samba

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ergens heb ik het gevoel dat ik iets mis: ik heb een file die een iso is van een cd. Deze staat echter niet op mijn computer maar op andere (linux) computer die hem geshared heeft.
Als ik deze file kopieer kan ik met mount -t iso9660 -o loop het ding netjes mounten.
Kopieer ik de file echter niet, maar mount ik de samba share, dan kan ik die file gewoon openen... probeer ik die iso te mounten
mount -t iso9660 -o loop,ro /mnt/X/image.iso /mnt/cdrom
dan hangt die bash shell
(ook een kill -9 krijgt die mount trouwens niet meer plat)
Doe ik iets fout of is het onmogelijk een geshared iso als CD te mounten?

• Rudoli
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-04-2025
Ik kan kan met Daemontools (ja, da's windows) wel een iso op een samba share mounten, niet helemaal hetzelfde maar toch.....

[ Voor 9% gewijzigd door Rudoli op 20-12-2003 00:54 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

check eens of er veel netwerkverkeer is tijdens die mount operatie? Ik kan me moeilijk voorstellen dat 't niet kan -- wat ik me wel voor kan stellen is dat 'ie die iso doorloopt en dat dat over een smb share wat inefficienter gaat dan lokaal.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
Hub hangt op mijn kamer, en ik kan vrij snel het netwerk verkeer zien... Het ding knippert een keer als je het commando geeft en daarna valt ie helemaal stil...
Als je die file cat gaat ie ijverig aan de gang, ook kopieren gaat dus...
Heb dus lees rechten, heb het ook al gesimlinkt, maar ook daar trapt mount niet in.
Heb de copy ook zonder schrijfrechten geprobeerd, zoals op een samba share, maar de copy mag zonder schrijfrechten ('t is tenslotten een CD) wel, maar de samba share niet...

Verwijderd

mounten op andere lokatie waar het wel werkt voor je.
dan link plaatsen vanaf de samba share naar de iso.

Verwijderd

Topicstarter
Probleem in je oplossing zit hem in "op andere lokatie waar het wel werkt"
Dat is dus niet op mijn computer. En op de samba computer kan ik niet mounten...
Het moet toch gewoon kunnen, wat mis ik?

Verwijderd

Waarom gebruik je smb om tussen twee linux machines files te sharen? Heb je hetzelfde al met NFS geprobeerd?

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Hier lijkt het gewoon te werken:
code:
1
2
/mnt/smb# mount test.iso /mnt/iso/ -o loop
/mnt/smb#

relevante output van mount:
code:
1
2
//server/upload on /mnt/smb type smbfs (rw)
/mnt/smb/test.iso on /mnt/iso type iso9660 (rw,loop=/dev/loop0)

Het probleem lijkt dus niet te zijn dat het zonder meer niet kan door beperkingen in smbmount of in de loopdevicedriver (iig hier niet dus)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 december 2003 @ 12:33:
Waarom gebruik je smb om tussen twee linux machines files te sharen? Heb je hetzelfde al met NFS geprobeerd?
Omdat de andere computer niet van mij is en ik daar niks kan kiezen.

Ok, als het wel op Samba moet kunnen, waar zou het dan aan kunnen liggen?

'k Heb het probleem nu iets terug gebracht, het ligt niet aan het mounten zo te zien, maar aan het creeeren van de loop back device.
Als ik

losetup /dev/loop3 /mnt/X/image.iso
cat /dev/loop3

doe dan hangt die bash/cat ... Terwijl als ik het met een localfile doe ik er gewoon troep uit krijg.
Ergens gaat het creeeren van de loopbackdevice niet goed denk ik? Mis ik wat kernel opties? Of is dit een probleem dat echt overal aan kan liggen?

• tech-no-logical
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-02 15:13
je kunt 's kijken wat een 'strace' op die 'cat /dev/loop3' doet. of anders op de eerder gemelde 'mount -t iso9660 -o loop,ro /mnt/X/image.iso /mnt/cdrom'. als je ziet waar dat op hangt, kom je misschien iets verder.

• pyro_1979
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-01-2020
Zelf heb ik het ook gehad, toen verwijtte ik het aan de beperkingen van smbfs. Met ieder filesystem zijn er namelijk gegevens beschikbaar zoals rechten (rwx-bits) e.d. Met samba is dat volgens mij niet het geval en daardoor zou je bestanden niet op dezelfe manier kunnen benaderen.

Ik kon het zelf zo snel niet vinden, maar je zou eens kunnen kijken op http://www.samba.org...

"Ik denk dus ik besta" - Descartes

• Wilke
  • Laatst online: 22-02 22:40
Welke kernel versies en Windows of Samba versies gebruiken jullie dan?

Als er ergens een bug/deadlock in de smbfs code zit of zat, is dat misschien ergens in de changelogs terug te vinden....

Aangezien het bij de een wel en bij de ander niet werkt is dat wel interessant om te weten denk ik.

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

pyro_1979 schreef op 20 december 2003 @ 14:16:
Zelf heb ik het ook gehad, toen verwijtte ik het aan de beperkingen van smbfs. Met ieder filesystem zijn er namelijk gegevens beschikbaar zoals rechten (rwx-bits) e.d. Met samba is dat volgens mij niet het geval en daardoor zou je bestanden niet op dezelfe manier kunnen benaderen.

Ik kon het zelf zo snel niet vinden, maar je zou eens kunnen kijken op http://www.samba.org...
Een paar posts boven je wordt al uitgelegd dat er mensen zijn die het wel werkend krijgen; dus je redenering gaat niet helemaal op :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
Ook mounten op een windows computer lukt niet, dus de fout zal wel bij mij zitten en niet aan de andere kant.

O een strace eindigt met:

stat64("/dev/loop5", {st_mode=S_IFBLK|0600, st_rdev=makedev(7, 5), ...}) = 0
open("/dev/loop5", O_RDONLY|O_LARGEFILE) = 3
ioctl(3, 0x4c03, 0xbffff420) = -1 ENXIO (No such device or address)
close(3) = 0
open("X/image.iso", O_RDWR|O_LARGEFILE) = 3
open("/dev/loop5", O_RDWR|O_LARGEFILE) = 4
mlockall(MCL_CURRENT|MCL_FUTURE) = 0
ioctl(4, 0x4c00, 0x3) = 0
ioctl(4, 0x4c02, 0xbffff4a0) = -1 EINVAL (Invalid argument)
open("/proc/crypto/cipher/(null)-cbc", O_RDONLY|O_LARGEFILE) = -1 ENOENT (No such file or directory)
ioctl(4, 0x4c02, 0xbffff4a0) = -1 EINVAL (Invalid argument)
ioctl(4, 0x4c02, 0xbffff4a0) = 0
close(4) = 0
close(3) = 0
stat64("/sbin/mount.iso9660", 0xbffff4a0) = -1 ENOENT (No such file or directory)
rt_sigprocmask(SIG_BLOCK, ~[TRAP SEGV], NULL, 8) = 0
mount("/dev/loop5", "/mnt/cdrom", "iso9660", 0xc0ed0000, 0x8060938

en dan hangt ie, die regel maakt ie niet af... Wel merkwaardig trouwens dat ie X/image.iso RDWR doet trouwens...
O btw ik draai hier een 2.6test11 kernel met een Samba 2.2.8a
Samba host is een Samba 3.0.0-Debian

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2003 15:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
vermoed dat het aan de 2.6test11 kernel ligt... Heb een upgrade gedaan naar de 2.6.0 kernel en nu geeft ie tenminste een foutmelding...

mount -t iso9660 image.iso /mnt/cdrom -o loop
ioctl: LOOP_SET_FD: Invalid argument

Niet dat ie het nu wel doet, maar nu blijft het tenminste niet hangen.

CODA ook even geprobeerd, maar die vindt dat mijn kernel te oud is:

21:04:30 WorkerInit: Version Skew with kernel! Get a newer kernel!
21:04:30 WorkerInit: Kernel version is 3

Ik geef de network filesystems voor vandaag maar op...

<edit>
http://www.coda.cs.cmu.edu/rt2/Ticket/Display.html?id=849:
Subject: Coda does not work with linux-2.6.x

The patch to fix that was dropped as it wasn't considered 'critical'. This will
probably go into 2.6.1 once the kernel has stabilized.

Wachten op 2.6.1 dus...
</edit>

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2003 01:08 ]

Pagina: 1