Toon posts:

Linux installatie, LBA, Error, Hardeschijf kapot

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet dat het misschien niet hier hoort. maar het heeft wel met de installatie van linux te maken. Wat is het geval?

k was corel linux aan het installeren. Toen de de installatie er mee stopte vanwege een
error. In de Bios kwam ik er achter dat LBA uitstond. Ik kon op geen enkele manier meer in
windows komen. Fdisk wou niet meer starten. Toen ik een opstart diskette gebruikte kwam ik
tot mijn stomme verbazing er achter dat ik nog wel bij mijn C: schijf kon. Ik heb dus nog
wel al mijn belangrijke bestanden kunnen kopieren. Maar windows booten Met fdisk /mbr wou
niet meer. Ik heb toen maar mijn c: station (dat nog maar 8 gigabyte groot was in plaats van
13) geformateerd. Maar nu ik weer in windows zit zit ik met een c: schijf van 7,96 gigabyte
en een corrupte D: schijf van 1,78 terrabyte) Partion magic start niet meer op maar geeft
"init failed Error 117 Partition's drive letter cannot be identified" en fdisk geeft
"fout tijdens het lezen van de hardeschijf" Onder windows de schijf formateren is wel gelukt.
Met als resultaat een D: schijf van 1,78 terrabyte. Het rare is dat ik er wel bestanden naar
schrijven alle partitie programma's starten niet meer. Is er nog een redding? Of moet ik voor-
taan met een corrupte D: schijf genoegen nemen. En een c: schijf van 7,96 gigabyte.

Verwijderd

Moeilijk te zeggen of er nog redding voor je is maar het ziet er inderdaad naar uit dat je partitie tabel goed overhoop ligt want ik mag toch wel aannemen dat je geen schijf hebt van 1.78 terrabyte. :?

Er zijn overigens wel pakketje's voor om de partitie tabel te repareren maar is echt kneuter werk (hex krassen). Zal eens ff gaan kijken voor wat linkjes.

Verwijderd

Start nog eens de linux installatie op. Bij de RedHat installatie bijvoorbeeld kun je de volledige partitietabel wissen met behulp van fdisk. Dat is dus de fdisk van Linux en dat werkt een stuk beter dan de dosvariant.

De Linuxversie kan namelijk met een hele bulk aan filesystemen omgaan, en geeft dus ook alles weer. De Dosversie slaat op een gegeven moment op hol als je er een waslijst aan Linuxpartities hebt op staan.

Fdisk vind je op elke linuxbak, dus de schijf in een andere machine stoppen is misschien nog wel zo makkelijk.

Als je de hele partitietabel gewist hebt, pak je weer gewoon de dosversie en maak je een nieuwe, frisse start, met windows. Of je gaat door onder Linux natuurlijk. Niet opgeven!! :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb redhat 6.0. We hebben het daarmee geprobeert. Maar dat lukte niet echt. Kunt je me precies vertellen hoe je de partitie tabel met rethat 6.0 kunt wissen

• vlabakje
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-07 00:41
http://www.users.intercom.com/~ranish/part/

gebruik dit progsel om je derrie te fiksen, heeft mij ook al een paar keer uit de nesten gehaald
(use with care;))

als dit hier staat heb ik een php-generated sig :)

Verwijderd

Optie 'o' is het geloof ik, dan verwijdert ie de hele tabel. Daarna doe je 'w' en dan schrijft ie je wijzigingen weg.

Als het goed is werkt dat gewoon. Hoewel ik laatst een keer een schijf had, waarbij die 'o' optie op de een of andere merkwaardige wijze niet werkte. Elke keer als ik de boel wegschreef en fdisk weer opende, stond de oude zooi er weer. Toen heb ik alle partities maar apart verwijderd. Dat werkte wel.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn schijf er bij mijn broer in gehad. En het geprobeert met Red Hat 6.0. ik krijg dan fail to read drive nogwat.

Is er geen programma waarmee je kan booten en dan alle partitie helemaal verwijderen. En vervolgens weer helemaal op nieuw beginnen met patitioneren?

• Dualdude
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-06 23:18
Als het echt schoon moet : cp /dev/zero /dev/waar_je_hd_dan_ook_maar_mag_zitten...
Pagina: 1