[Flatbed/Positief Scanner] Vraagje over resultaten

Pagina: 1
Acties:
  • 254 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Vroeg had ik ook eens zoiets hier gevraagd dacht ik maar met weinig resultaat.
Op die x-jaar tijd is er misschien wel wat verandert, dus bij deze:

Concrete vraag:
- Ik doe mijn scanner weg van HP maar denk er dan aan om ofwel:
A) Een Minolta positief en diascanner in huis te halen van +-300 euro kost die.
B) Een 'gok' te wagen met de scanners van tegenwoordig van HP of Epson waar ik ook een dia/positief kan inleggen. (Er moet al zelden eens een document worden gescand/gecopiëerd worden)
=> Indien mogelijk graag 'ervaringen' of gedachtengang van mij 'bekritiseren' of liefst zelfs als iemand het kan, tonen wat ik met zo'n flatbed scanner mag verwachten aan resolutie/kwaliteit.

Ik weet dat die diascanner zelf wel 3200DPI aankan en sommige scanners maar 2400DPI, maar neemt niet weg dat die speciaal daarvoor dient met ruis/stof onderdrukking.
Maar dat even tussenbeide laten, we nemen aan dat het werkoppervlak + dia 'ideaal' stof en krasvrij zijn.

En een écht zware diascanner, zeker van Nikon, die is dan weer nét iets te duur ;)
Maar om een budgetaanduiding te geven, mijn vorige scanner was ook iets van een 300 euro. HP ScanJet 5200C

EDIT: Topicje dat er onder andere over handelt maar al wat ouder is: http://gathering.tweakers.../scanner,flatbed,positief

PS: Andere topics op GOT stonden ook nogal 'ongemakkelijk' geplaatste en zeiden vaak 'weet niet of dit het juiste forum ervoor is." Nou, ik hoop hetzelfde en dat het toegelaten is. FAQ doorgenomen btw :D

[ Voor 9% gewijzigd door Mizitras op 19-12-2003 21:34 ]

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:58

BaRF

bijna kerst

Ik heb zelf thuis een minolta dimage scan dual III en die bevalt goed, zal vandaag of morgen wel even wat scans neerzetten. Uiteraard is wel wat werk nodig in photoshop, maar dat hoort er gewoon bij (en vind ik persoonlijk ook leuk :)). Op het werk gebruiken we een Nikon Coolscan IV ED en die is erg goed (en 'duur'). Je kunt er erg goede resultaten mee krijgen, maar opties zoals digital ICE maakt het scannen wel redelijk langdurig. Zal kijken of ik daar morgen ook een scan mee kan maken als vergelijking.

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Scanners horen niet in Fotografie, maar in Overige Hardware. Dus move FG > OH.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizitras
  • Niet online
BaRF schreef op 21 december 2003 @ 18:20:
Ik heb zelf thuis een minolta dimage scan dual III en die bevalt goed, zal vandaag of morgen wel even wat scans neerzetten. Uiteraard is wel wat werk nodig in photoshop, maar dat hoort er gewoon bij (en vind ik persoonlijk ook leuk :)). Op het werk gebruiken we een Nikon Coolscan IV ED en die is erg goed (en 'duur'). Je kunt er erg goede resultaten mee krijgen, maar opties zoals digital ICE maakt het scannen wel redelijk langdurig. Zal kijken of ik daar morgen ook een scan mee kan maken als vergelijking.
Idd, die MInolta Dimage Scan III heb ik ook zien staan @ 350€ ongeveer.
Zou wel tof zijn als je me eens wat resultaten kan tonen, en eventueel wat extra gebruikerservaring van showen :)

Nikon Coolscan IV ED, hmja, ik ken de Coolscan serie een beetje van de specs. één van die specs is ook dat die ver buiten mijn beurs valt ;)

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mizitras schreef op 22 december 2003 @ 23:22:
[...]

Idd, die MInolta Dimage Scan III heb ik ook zien staan @ 350€ ongeveer.
Zou wel tof zijn als je me eens wat resultaten kan tonen, en eventueel wat extra gebruikerservaring van showen :)
Ik heb de minolta zelf ook ben er tevreden over. Houd wel rekening met het feit dat hoewel de scanner in principe iets van 11 megapixels haalt, dit helaas niet te vergelijken is met 11 MP digitale camera's, omdat je namelijk veel meer ruis/korrel te zien krijgt. Als je gaat downsizen ter compensatie zit je eerder rond de 6MP digitaal. Verder gaat er ook best wat werk zitten in het zo goed mogelijk scannen; hoewel je maximaal 6 negatieven in een batch kunt scannen, blijkt vaak dat je eigenlijk toch per foto nog wat aanpassingen moet doen aan de kleuren.

Als je veel wilt gaan scannen kunnen stofjes ook erg vervelend zijn; aangezien de minolta geen dust-removal functionaliteit heeft (in hardware) zie je echt elk stofje terug op je scans. De duurdere scanners lossen dit prima op met speciale hardware. Zeker als je veel wilt gaan scannen is dit zeker iets om rekening mee te houden.

Conclusie: Voor dit geld is de minolta een van de beste negatief scanners die er is. Wil je echter heel veel foto's gaan scannen zou ik toch overwegen meer geld uit te geven aan een negatief scanner met Digital ICE zodat je geen/minder last hebt van stof.

edit:
origineel resized
100% crop

Foto is op max resolutie en kwaliteit ingescand (8x multipass, zodat ruis minimaal wordt). Verder geen speciale nabewerking gedaan. Zoals je kunt zien ziet er dus nog wel wat ruis in de foto; Dit was echter een 400 asa rolletje met een vrij grove korrel; met een rolletje van 200 of 100 asa zou de scan beter moeten zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2003 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizitras
  • Niet online
Die heb ik vreemd genoeg ooit al eens gezien :)
Mooie shoot btw.
En bedankt voor je feedback.

Nu nog mensen met een eigen scanner met zo'n dia/negatiefscanner add-on stuk erbij ???

Komaan, er moeten er wel zijn hier :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizitras
  • Niet online
Niemadn met flatbed + add-on diascanner of negatiefscanner?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizitras
  • Niet online
* Mizitras geeft hier nog eens een fixe trap tegen.

Deze keer ben ik koppig en wacht ik :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizitras
  • Niet online
Let op! Het laatste bericht in deze discussie is meer dan 2 weken oud!
Niettemin wil ik toch nog eens even horen of er iemand zijn flatbed + dia-module ter beschikking kan stellen ;)

Pagina: 1