Toon posts:

Li-On of Li-Polymer?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil wel een nieuwe batterij hebben vor mijn gsm..

een 1000 nihm Li-ON batterij

of

900 nihm Li-Polymer?

Wat heeft de meeste power? lange stand-by is voor mij belangrijk

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
/edit/knip

Hier klopt iets niet!? :?

Het is of NiMh of Li-Ion/Li-polymer. Maar NiMh Li-Polymer bestaat niet volgens mij.

Je moet in ieder geval degene met het grootste amperage hebben, dus de 1000mAh.

[ Voor 53% gewijzigd door -=bas=- op 19-12-2003 17:07 ]

Senile! Senile Oekaki

• mymind*
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-05 16:04

mymind*

A Beautiful Mind

Ik denk dat je een tweetal batterijsoorten door elkaar haalt. Li-ON en Nihm zijn beide batterijsoorten.
Maar voor een lange standby-tijd -> hoger is beter, 1000 is hoger als 900, en dan maakt de techniek niet uit IMHO

[ Voor 2% gewijzigd door mymind* op 19-12-2003 17:07 . Reden: typo ]

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:01

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Li-Polymer heeft als voordeel dat je het in andere vormen kan krijgen dan rechthoekig/vierkant. Voor de rest zit er weinig verschil in met Li-Ion.

Die Li-Ion heeft dus de meeste power.
Let er trouwens wel dat Li-Ion en Li-Polymer batterijen het fijner vinden om eerder opgeladen te worden.
Dit in tegenstelling tot NiMH en NiCD die je eigenlijk pas moet opladen (NiMH in mindere mate) als je batterij helemaal leeg is.

Li-Ion en Li-Polymer moet je het liefst nooit helemaal leegmaken, maar gewoon vaak in de oplader doen.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• greenlizzard
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-05 12:17
Je bent geloof ik de eerste die zegt dat je een soort accu/batterij beter maar niet helemaal leeg moet maken, voordat je hem oplaad.

Verwijderd

Dan doe ik er nog wel een schepje bij: Een loodaccu (zoals in je auto) moet je ook nooit helemaal leegtrekken/ontladen. Dan kunnen de loodplaten krom trekken, elkaar raken en zo sluiting maken. Dan heb je er weinig tot niets meer aan.

Verwijderd

greenlizzard schreef op 19 december 2003 @ 17:15:
Je bent geloof ik de eerste die zegt dat je een soort accu/batterij beter maar niet helemaal leeg moet maken, voordat je hem oplaad.
En hij heeft gelijk. Hij heeft het namelijk over Li-Ion/Polymer. Voor NiCad en NiMH geldt dat niet, maar dat schrijft-ie ook ;)

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-05 13:12
Wat ik wel begrepen heb is dat ook Li-Ion accu's een beperkt aantal laadcycli kennen. Dus, na bijv. 300x laden zijn ze echt op. Dan kun je beter 300x 80% geladen hebben dan 300x 20%...

Het blijkt ook wel... de verhalen dat de Ipod zo'n slechte accu heeft zijn niet helemaal uit de lucht gegrepen, een Li-Ion accu gaat nu eenmaal niet zo veel cycli mee. (Niks vreemds dus, alleen bij een Ipod zijn ze niet zo makkelijk te vervangen.) Bij GSM's is het niet zo opvallend, want daarbij vervang je het hele apparaatje toch wel na ca. 1,5 jaar.

Ik heb nu een Nokia 5510 (ca. 1,5 jaar) en de capaciteit is al merkbaar afgenomen... "Geen geheugeneffect"? - Onzin, ook Li-Ion kent... slijtage.

Ook is het slecht je NiMH of Li-Ion accu in je laptop te laten zitten als je op het lichtnet werkt.... Gewoon laden, eruit halen en pas weer erin als je 'm gebruikt.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Verwijderd

Ik heb juist begrepen dat het aantal laadcycli toeneemt naarmate de laadduur korter is, m.a.w. als je een li-ion accu normaliter 1000 keer (volledig) kunt laden, dan kun je hem 2000 keer half laden en 4000 keer een kwart. Op esato is hierover ook gediscussieerd en daar werd onder meer verwezen naar deze site en ook hier kun je meer over de werking van accu's lezen. Check vooral de sectie "Battery Myths" op de laatstgenoemde site.
Verder is het zo dat op moderne accu's een bescherming zit waardoor ze nooit helemaal leeg raken, dus ook als de telefoon al is uitgeschakeld door gebrek aan power in de accu, bevat deze nog voldoende capaciteit om te voorkomen dat hij onbruikbaar wordt.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2003 12:24 ]

Verwijderd

Voor de duidelijkheid :)

Elke Accu slijt en de heeft een levensduur van ongeveer 1,5 jaar(afhankelijk van het gebruik)

Nimh is een ouder type accu die altijd leeggebruikt moet worden voordat je hem oplaad.
De Slijtage van Nimh is sneller merkbaar omdat het vaak niet te doen is om deze batterij helemaal leeg te laten lopen of gebruiken.

Ander nadeel van Nimh is dat de batterij sneller zijn interne weerstand verliest(slapper word).
Bij mobiele telefoons merkbaar: Telefoons blijven gewoon aan maar als je wilt bellen vallen ze uit.

Li-ion daarentegen heeft minder last van zogenaamde laadgeheugen en mag vaker zonder leeg te gebruiken opgeladen worden.
Li-ion verliest dus ook minder snel zijn interne weerstand.

Daarom is Li-ion een beter en duurzamer product en is ook duurder dan Nimh.

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:59

4POX

Everybody is wired

Maar nu Li-Polymer,

Wat is daar nu de voordelen van. Steeds meer telefoons krijgen nu een Li-Polymer accu erin. Ik heb zelf een nieuwe SE t610 telefoon en daar zit een Li-Polymer in, terwijl eerdere generaties nog een li-on accu hebben. Ook bij Nokia zie ik dat je Li-Polymer kunt nemen.

Li-Polymer zal toch wel meer voordelen moeten hebben. Ik gok ook het gewicht. Ik voelt superlicht aan. Maar dit is een mening omdat ik geen weegschaal heb voor kleine gewichten.

AKA Rinkel weblog

Verwijderd

Li-polymer weet ik niet zo heel veel van (terwijl ik telecom monteur ben 8)7 )

Wat ik een tijdje geleden gelezen heb is dat Li-polymer telefoons langer standby zouden houden en minder last van laadgeheugen hebben.

Mijn advies zou zijn om zeker geen Nimh te kopen,
en te kiezen tussen Li-ion of Li-polymer ,de prijs zou dan doorslag moeten geven( als dat je iets uitmaakt).

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2004 21:09 ]

Pagina: 1