Toon posts:

DD=720k, HD=1,44M, ED=2,88M, maar wat....

Pagina: 1
Acties:
  • 461 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Maar wat is het fysieke verschil in de diskettes. Ik weet namelijk dat je van een DD diskette door een gaatje te boren een HD diskette kan maken. Ik heb in mijn systeem namelijk een ED Floppy drive (2,88 MB) maar heb nooit diskettes gevonden. Ik weet dat IBM ze heel even heeft gehad, maar ze niet meer gebruikt, maakt, produceerd, enz. enz.

Is er een Manier om een goeie HD diskette om te bouwen naar een ED diskette????

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:48
Er zijn bepaalde mogelijkheden om meer dan 1,44 MB op één diskette te krijgen, maar daarmee kom je meestal nog niet boven de 2,00 MB uit.

Eerlijk gezegd heb ik nog nooit van ED floppy's gehoord die 2,88 MB kunnen bevatten, wat vrij vreemd is, aangezien het 2x zoveel bevat als HD floppy's, terwijl die nog steeds te krijgen zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Hahn op 19-12-2003 16:08 ]

The devil is in the details.

Verwijderd

Topicstarter
Een ED floppy werkt ook niet in een HD Floppy station. Het is fysiek echt een ander station. In je BIOS kan je toch ook nog steeds een 3 1/2 " 2,88 MB floppy drive instellen??? Dat is nou een ED floppy drive, maar en heb nooit het verschil kunnen achterhalen in de floppy's. Ik heb wel de drive, maar nooit een ED floppy kenne krijgen/vinden.

Vandaar dat ik ff de tweakers vraag of er iemand is die het verschil weet.

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-12 16:08

EXX

EXtended eXchange

Ik denk dat je weinig kans maakt met het "ombouwen". De magnetische laag van een ED diskette is van andere (betere) kwaliteit. Ik vermoed dat je als die op 2.88 MB probeert te formatteren, ze veel bad sectors geven.

Het verschil zit em overigens in het herkenningsgaatje: bij een HD diskette zit dat op dezelfde hoogte als de write protect opening; bij een ED niet (IIRC lager).

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Verwijderd

Topicstarter
EXX schreef op 19 december 2003 @ 16:25:
Het verschil zit em overigens in het herkenningsgaatje: bij een HD diskette zit dat op dezelfde hoogte als de write protect opening; bij een ED niet (IIRC lager).
Dit stukje snap ik niet helemaal. Jij zegt dat het herkenningsgaatje wat links van de diskette zit, aan de andere kant van het write protect ding, dat die bij een DD dicht zit, HD "hoog" zit en bij ED "laag" ????????

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-12 16:08

EXX

EXtended eXchange

- Bij de 720K DD heb je alleen de write protect opening (met schuifje
- Bij de 1.44M HD heb je de write protect opening en de HD sense opening. Deze zitten op 1 lijn.
- Bij de 2.88 ED heb je de write protect opening en de ED sense opening. Deze zitten niet meer op 1 lijn. De ED opening zit aan dezelfde kant als de HD openings, maar dan lager.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• The Collector
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-12 20:58
Dat heb ik net ook eventjes gelezen hier:
http://groups.google.nl/g...%40ngol01.aol.com&rnum=20

Er zit een gaatje op een andere plek, zover ik me kan herinneren was dit op veel HD diskettes al voorgedrukt.
Wat ik uit bovenstaande tekst haal is dat het 5mm onder het Write-Protect gaatje zit.

[edit]Inderdaad, zit aan de kant van het HD-gaatje, heb niet goed gelezen.[/editt

[ Voor 13% gewijzigd door The Collector op 19-12-2003 16:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thnx, ik ga dat straks ff proberen ;) hopen dat het lukt :) en dan gelijk ff testen wat de betrouwbaarheid van de floppy's zijn, meestal is het toch maar voor ff snel een bootflop, met ghost, PQmagic of win98 :)

Kan er net ff wat meer data op :)

• Wingman555
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-08-2023
Ik weet het is HEEL lang geleden, maar voor mensen die er nog naar zoeken:

hier een foto van de 3 formats naast elkaar:

https://www.google.com/ur...vq_q&ust=1549532642162589

Modbreak:Laat dit aub in het vervolg zitten. Je loopt hier inmiddels 9 jaar rond. Dan zou je toch moeten weten waar we oude koeien laten?

[ Voor 16% gewijzigd door br00ky op 07-02-2019 14:07 ]

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:44

Pazo

Mroaw?

Nieuw record, kick van 16 jaar? :+
Volgens mij weet de helft van de lezers hier niet eens wat floppy's zijn :o

[ Voor 52% gewijzigd door Pazo op 06-02-2019 10:49 ]

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:52
Pazo schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 10:47:
Nieuw record, kick van 16 jaar? :+
Volgens mij weet de helft van de lezers hier niet eens wat floppy's zijn :o
En ook zo lekker random vanuit het niks. _O-

• Freggel_United
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-07 16:21
Van die 3d geprinte save-icons toch?

By each crime and every kindness, we birth our future

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-12 21:19
Vanuit huidig opslagperspectief bekeken, zijn floppy's een flop.

Zoiets? }:O

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://sd.keepcalm-o-matic.co.uk/i-w600/keep-calm-size-doesn-t-matter.jpg
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.