BIOS update MSI-6168 (uit Packard Bell)

Pagina: 1
Acties:
  • 285 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04:21
Ik heb een Packard Bell systeem, met daarin een PIII 600, 256 MB SDRAM en sinds vanmiddag een 40G Maxtor HDD, ter vervanging van een 10G Fujitsu (vreselijk ding :r ). Het probleem is dat mijn 40G HDD niet wordt herkend door mijn American Megatrends BIOS uit 1999.

Deze info komt van de eSupport BIOS agent:

BIOS type: American Megatrends
BIOS date: 12/10/99
BIOS ID: 61-1210-001169-00101111-071595-440BX/ZX-1440B000
OEM Sign-On: A6168P2 V2.9 121099
Chipset: Intel 440BX/ZX rev 3

Volgens AIDA is mijn moederbord een MSI MS-6168 :) . Als ik op hun site een BIOS opzoek zijn dat allemaal Award BIOS'en, terwijl de BIOS agent, en mijn eigen BIOS bij het opstarten, beiden 'American Megatrends' laten zien. 8)7

^ Wat hij zegt.

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Misschien heb je hier wat aan.
En wat dacht je van deze

[ Voor 42% gewijzigd door Kawaii op 19-12-2003 16:20 ]

• Industrial_Life
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-05 18:55
Packard Hell is apart verhaal..... zoals de naam al zegt Hell....
Modbreak
Ik wil je bij deze even erop wijzen dat dit een troll is.
Ik hoop voor jou dat je het hierbij laat.

Enige manier is op de site van PB zelf te kijken.... maar bios updates voor PB mobo's zijn sumier....

[ Voor 41% gewijzigd door BalusC op 21-12-2003 16:39 ]

-

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:35

The Third Man

The Third Jellyfish

Die P2/P3 moederborden van MSI die in die PB's zijn gebruikt hebben meestal zowel AMI als Award BIOS'en gehad. Je kan ze allebei gebruiken, zolang de grootte van het BIOSimage (dus het bestandsnaam.bin) maar hetzelfde is. Op de MSI site vind je ook bij verscheidene types zowel Award als AMI updates om te downloaden (zoals bij de 6119, ook in een PB gebruikt) :)

• Z-Dragon
Met andere woorden, het maakt niet uit of ik een Award BIOS over mijn AMI heen flash?

^ Wat hij zegt.

Verwijderd

Als je huidige BIOS dit nog toelaat, kun je ander handmatig de schijeigenschappen invoeren...Of anders kun je WinXP gebruiken (2000 ook dacht ik), die herkent de schijf meestal wel als je moederbord een (programeerbare) controller heeft.

Nou heb even op de MSI site gekeken...ik weet niet zeker of de rom-image bestanden zomaar willekeurig gebruikt kan worden...mij lijkt het in elk geval niet logisch...Wat is er op tegen om met een XP installatie cdrom even te kijken of hij door windows wel of niet herkend wordt? Bedenk wel dat de HD dan niet te gebruiken is om vanaf op te starten.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2003 16:45 ]

• Z-Dragon
Mijn BIOS boot niet door als ik mijn 40G eraan heb hangen.

^ Wat hij zegt.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Z-Dragon schreef op 19 december 2003 @ 16:36:
Met andere woorden, het maakt niet uit of ik een Award BIOS over mijn AMI heen flash?
Dat maakt zeker wat uit. Het gaat niet werken.

Zet in je BIOS de HD-detectie eens op auto of vul de parameters handmatig in.

ARME AOW’er

Verwijderd

Dan kun je het beste even kijken of er jumpers of iets dergelijks verkeerd zitten, want dat zou niet moeten gebeuren als alles het doet.

Probeer anders in je bios de poort waar de HD van 40 aan zit (prim. slave gok ik ofzo?) eens op disable te zetten. Boot hij dan wel door?

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

In principe kan je er een BIOS van een ander bedrijf (dus Award ipv AMI) op gooien, maar je moet wel goed checken dat het daadwerkelijk hetzelfde mobo is en dat dus de bestandsgroottes overeen komen. Voor meer zekerheid kan je het ook aan dion_b vragen, die heeft bij PB gewerkt en weet er wat meer vanaf.

• Z-Dragon
De BIOS moet er wel bij passen. AIDA32 geeft aan dat mijn moederbord een MSI MS-6168 is, en voor dat moederbord staat er op de site van MSI een Award BIOS.

[ Voor 3% gewijzigd door Z-Dragon op 19-12-2003 17:27 ]

^ Wat hij zegt.

Verwijderd

Bij Packard Hell heet het moederbord "Bora", Versie 3.1 is de laatste AMI bios.

Modbreak
Ik wil je bij deze even erop wijzen dat "Packard Hell" een troll is.
Ik hoop voor jou dat je het hierbij laat.

http://support.packardbel...atform_symphonymultimedia

Ik heb laatst eenzelfde systeem van deze bios versie voorzien.

[ Voor 35% gewijzigd door BalusC op 21-12-2003 16:40 ]

• Z-Dragon
Verwijderd schreef op 19 december 2003 @ 18:00:
Bij Packard Hell heet het moederbord "Bora", Versie 3.1 is de laatste AMI bios.

http://support.packardbel...atform_symphonymultimedia

Ik heb laatst eenzelfde systeem van deze bios versie voorzien.
die ga ik dan maar proberen, er zit niets anders op. |:( O-)

^ Wat hij zegt.

• vivo53280
  • Laatst online: 17-02-2019
nou niets anders op : je kunt misschien je 40 gb op 32 gb instellen misschien dat dat helpt. jumpertje op de harddisk.

Verwijderd

Je kan bij Maxtor een programma downloaden genaamd Maxblast. Dit programma installeert een driver (in de bootsector) die het BIOS probleem oplost.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2003 21:51 . Reden: aanvulling ]

• Z-Dragon
BIOS update van AMI 2.9 naar 3.1 is goed verlopen _/-\o_ .
Nu nog ff kijken offie de harde schijf nou ook nog herkent... :P

^ Wat hij zegt.

• Z-Dragon
Helaas, de harde schijf wordt nog steeds niet herkend. Ik heb daarom toch maar MaxBlast gebruikt, en het werkt nu als een zonnetje. :z

^ Wat hij zegt.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ff ter volledigheid:

- de versie (AMI-)BIOS zegt nagenoeg niets, vermeld veel liever naam van je moederbord (zie PMG FAQ voor hoe te vinden) en de versie van je BIOS zoals door fabrikant (MSI of PB) aangegeven.
- de Award BIOSsen van MSI draaien net zo goed op zo'n 6168/Bora Pro als de AMI BIOSsen van de PB site. Vergeet niet- een BIOS is maar een programma en zolang het voor jouw mobo geschreven is, maakt het merk (AMI/Award/Phoenix/Mr.BIOS/etc) geen snars uit.

Je kunt dus allicht met een van de MSI BIOSsen (waarvan de nieuwste iig 37GB wil ondersteunen, wat aannemelijk maakt dat 40GB ook gaat werken) wel zonder MaxBlast geprut die schijf erop krijgen. Bovendien wil de 6168 met de nieuwste MSI BIOS zonder problemen doorbooten als het een HDD niet herkent, waardoor 2K/XP het gewoon kan herkennen.

Oslik blyat! Oslik!

• Industrial_Life
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-05 18:55
2Cool2Rule schreef op 19 december 2003 @ 16:17:
Packard Hell is apart verhaal..... zoals de naam al zegt Hell....
<blockquote><font color=red size=1>Modbreak</font><hr size=1><font color=blue size=1>Ik wil je bij deze even erop wijzen dat dit een troll is.
Ik hoop voor jou dat je het hierbij laat.</font><hr size=1></blockquote>

Enige manier is op de site van PB zelf te kijken.... maar bios updates voor PB mobo's zijn sumier....
Excusez-moi...

hier stond onzin.....

[ Voor 20% gewijzigd door Industrial_Life op 22-12-2003 01:35 ]

-

Verwijderd

>>>>Ik wil je bij deze even erop wijzen dat dit een troll is.
>>>>Ik hoop voor jou dat je het hierbij laat.

Ach gut....last van lange teentjes??

Vrolijk kerstfeest

Modbreak:

Geen lange teentjes maar policy, flames en trolls zijn ongewenst. Bij deze een officiele waarchuwing dat we dat echt menen :o

[ Voor 48% gewijzigd door dion_b op 22-12-2003 19:27 ]

Verwijderd

Vraagje in hetzelfde licht?

Kan ik mijn HP Pavilion (lees: MSI mobo met losse kaarten) ongestrafd v/e nieuw Award BIOS voorzien (ipv die van HP die totaal geen tweaking toelaat) of is dit vragen om problemen?

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op 22 december 2003 @ 11:02:
Vraagje in hetzelfde licht?

Kan ik mijn HP Pavilion (lees: MSI mobo met losse kaarten) ongestrafd v/e nieuw Award BIOS voorzien (ipv die van HP die totaal geen tweaking toelaat) of is dit vragen om problemen?
Zolang het mobo ook als retail versie is uitgebracht wel. Als het een speciaal moederbord is dat alleen voor HP's is bedoeld niet, dan zijn er meestal ook geen updates voor (op de MSI site).

Verwijderd

Tipje :
Als je je bios wil flashen op een pb machine haal dan de update van de site van pb af en niet ergens anders!!
Aangezien fabrikanten vaak een iets aangepast mobo met bios leveren voor pb
Dit was ook het geval met mijn pb machine :)

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op 22 december 2003 @ 16:01:
Tipje :
Als je je bios wil flashen op een pb machine haal dan de update van de site van pb af en niet ergens anders!!
Aangezien fabrikanten vaak een iets aangepast mobo met bios leveren voor pb
Dit was ook het geval met mijn pb machine :)
Dat geldt niet altijd. De MSI 6119, verwerkt in een PB van een kennis, kon gewoon geupdate worden met updates van de MSI site, ook in veel andere PB's zitten MSI mobo's die gewoon werken met updates van de MSI site. Zie ook de post van dion_b.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Lekkere Kwal schreef op 22 december 2003 @ 18:02:
[...]
Dat geldt niet altijd. De MSI 6119, verwerkt in een PB van een kennis, kon gewoon geupdate worden met updates van de MSI site, ook in veel andere PB's zitten MSI mobo's die gewoon werken met updates van de MSI site. Zie ook de post van dion_b.
Idd. Persoonlijke ervaringen met PB mobo's herflashen met non-PB BIOS:

Intel NV430VX, AN430TX, MA440EX - bij alledrie van Packard Bell naar Intel, voornamelijk om grotere HDD ondersteuning mogelijk te maken (helaas zal ook de Intel OEM BIOS niet voorbij een onherkende HDD of CPU (!) booten)
Biostar M5SIB - maar uiteindelijk bleek de Biostar BIOS een downgrade, dus heb ik de PB BIOS teruggezet :X
MSI 6119, 6168, 6323, 6340r.1 - alledrie gingen prima, ook al was het soms AMI naar Award flashen. Bij de 6119 kreeg ik allerlei tweakopties erbij, bij de andere drie niet. Wel grotere HDD support e.d.

N.b.(vooral voor mensen die hier via de search op komen) mocht je meer tweakopties willen, ze zitten vaak niet in de BIOSsen van de fabrikant zelf (muv MSI 6119, 6199VA en 6309 en iirc GA-7DX), maar kun je ze vaak met software utils wel krijgen, met name met CPUFSB (en ga ALSJEBLIEFT de manual ervan lezen voordat je komt met 'mijn moederbord staat niet in het lijstje- dat hoeft ook niet)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

>Modbreak:

>Geen lange teentjes maar policy, flames en trolls zijn ongewenst. Bij deze een >officiele waarchuwing dat we dat echt menen

Nou ik veeg daar mijn achterste mee af. Als ik hier geen Packard Hell (met een knipoog) mag zeggen en jullie mij niet op een normale manier kunnen vragen mijn taalgebruik aan te passen dan gooien jullie mij maar van het GoT af. Ik zal daar geen miliseconde korter van slapen.

Gegroet

Marco

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op 22 december 2003 @ 20:14:
>Modbreak:

>Geen lange teentjes maar policy, flames en trolls zijn ongewenst. Bij deze een >officiele waarchuwing dat we dat echt menen

Nou ik veeg daar mijn achterste mee af. Als ik hier geen Packard Hell (met een knipoog) mag zeggen en jullie mij niet op een normale manier kunnen vragen mijn taalgebruik aan te passen dan gooien jullie mij maar van het GoT af. Ik zal daar geen miliseconde korter van slapen.

Gegroet

Marco
Ten eerste vind ik dit behoorlijk arrogant van een beginnende GoTter (iets wat ook van het gebruik van de groet is af te leiden), ten tweede hoort men dit soort zaken privé af te handelen (bij voorkeur via ICQ), of anders publiekelijk aan de kaak te stellen in [LA]. Op deze manier voeg je enkel zinloze posts aan dit topic toe en daar is niemand bij gebaat (een mod zou namelijk ook het slechte voorbeeld geven door hier weer in het topic op jou te reageren, ik doe dat om te voorkomen dat hier een hele discussie ontstaat). Ten derde heeft dit niets met taalgebruik te maken, maar meer met nettiquette, specifieker gezegd het niveau van je postgedrag. Overigens: het is ook al geruime tijd niet toegestaan om M$ te gebruiken, om dezelfde reden.

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Packard Bell mag je officieel niet met een MSI MB flashen. Ik heb het wel gedaan en het ging goed. Het is een risico maar werkt wel(eigen risico). Zodoende had ik een oude Via Socket 370 ander geheugen erin kunnen stoppen en een hogeren snelheid kunnen halen met de processor. Ik ging gewoon van Ami naar Award zonder prob.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Verwijderd

dion_b schreef op 22 december 2003 @ 19:42:
[...]

Biostar M5SIB - maar uiteindelijk bleek de Biostar BIOS een downgrade, dus heb ik de PB BIOS teruggezet :X
Heb je hier nog een biosfile van? want ik wil mijn M5SIB ook flashen zodat ik hopelijk WAKE-ON-LAN support krijg, of heb je anders een oplossing?
Op mobo zit wel een aansluiting daarvoor maar kan het in de bios niet aanzetten.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 05 januari 2004 @ 13:33:
[...]

Heb je hier nog een biosfile van? want ik wil mijn M5SIB ook flashen zodat ik hopelijk WAKE-ON-LAN support krijg, of heb je anders een oplossing?
Op mobo zit wel een aansluiting daarvoor maar kan het in de bios niet aanzetten.
De PB BIOS kun je iig hier downen
(Als de link niet lijkt te werken, evt met IE proberen. De nieuwe PB site wil bij mij iig niets doen met Firebird of Mozilla en is volledig onlogisch opgezet :/ )

Ik heb nog nooit WOL gebruikt dus kan niet zeggen of het hiermee gaat lukken. Ik kan zo 1-2-3 niet herinneren waar ik die andere BIOS vandaan had, of of ik hem nog heb liggen. Misschien heb ik morgen tijd om eea uit te zoeken.

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 06-01-2004 03:45 ]

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Ik heb een Packard Bell I XTREME 7800 I. Hierin zit een Saturn mobo, maar dit blijkt gewoon een MSI MS 6309 te zijn.
Nu heb ik op de site van msi, de bijbehorende bios gedownload, en op een opstartdiskette gezet, maar telkens wanneer ik het bios wil flashen, komt in " file unkown" in beeld bij het flash programma.
Wat is er aan de hand??

Verwijderd

Over de packard bell (m5sib) mbord....(biostar)

http://wims.rainbow-softw...dex.php?start=40&count=40

Hier een gewijzigde bios met ondersteuning 40GB of meer.

Zelf getest met een 80 GB 8)

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-08 17:04

DaWaN

'r you wicked ??

Precies zon zelfde Mobo is bij mij vorige maand de lucht in gegaan....

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-08 19:34

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Kheb ooit eens een oud Celeron Intel 440ZX bord van Packard Bell geflashed en ik had pas in de gaten dat er ineens een heel ander BIOS setup op stond Award ipv AMI toen ik opnieuw op had gestart :P Maargoed, toen had ik nog steeds geen support voor grotere schijven terwijl ik daar wel op hoopte :(

Tesla Model Y RWD (2024) ▪︎ Daikin Altherma 3 6kW (300L SWW) ▪︎ 20x AIKO NeoStar 2S+ 465Wp ▪︎ Sigenergy SigenStor EC 10+10 (12kW + Gateway HomePro TP)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 10 februari 2004 @ 13:50:
Ik heb een Packard Bell I XTREME 7800 I. Hierin zit een Saturn mobo, maar dit blijkt gewoon een MSI MS 6309 te zijn.
Nu heb ik op de site van msi, de bijbehorende bios gedownload, en op een opstartdiskette gezet, maar telkens wanneer ik het bios wil flashen, komt in " file unkown" in beeld bij het flash programma.
Wat is er aan de hand??
1) er zijn niet minder dan 4 verschillende versies van de 6309. Flash je met de verkeerde BIOS, dan is het hotswap tijd.
2) welk flashprog? uniflash werkt altijd ;)
AMD Mafkees schreef op 11 februari 2004 @ 14:26:
Precies zon zelfde Mobo is bij mij vorige maand de lucht in gegaan....
Dit krijg je dan dus idd 8)7

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Volgens dat Word bestandje dat bij UniFlash zit herkend ie de MSI 6309 niet... of heb ik daar over heen gelezen??
Maar ik heb de juiste bios update van de MSI site afgehaald... en de instructies gevolgd op de site... d.w.z.
Ik heb een opstartdiskette voor WINXP gemaakt, en hierop ook het flashbestandje gezet.
De computer opnieuw opgestart met de diskette... en het programma van msi opgestart.. dus A:/amifl822.exe
Hierna start een programma waarin staat... druk op enter om het bios te flashen.. dit doe ik... maar hier na komt in beeld te staan "FILE UNKNOWN " of iets dergelijks.. In elk geval het wil niet flashen... Maar heb je naast dit programmaatje nog een ander programma nodig???

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hmm, ergens is m'n post hier verloren gegaan. Even erg kort:

Uniflash ondersteunt geen mobo's maar chipsets, en de Via chipset van de 6309 is wel degelijk ondersteund. Hij negeert dit soort beveiligingen, maar dat is dan ook de risico. Je moet de 6309 1.0 of 2.0 (afhankelijk van mobo, staat erop) BIOS hebben, NIET de LE of SB

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1