[Linux] Mail server: pop/imap/smtp

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-02 12:27
Ik ben op zoek naar een mail-server, maar er zijn er nogal wat. Het hoeft niet een heel ingewikkelde te zijn, gewoon een beetje basic dingen. Ik heb gezocht op freshmeat, google, tucows, download/zdnet (maar die hebben blijkt alleen windows zooi) en naar wat howto's. Ik had nog ergens in de search een linkje gevonden naar een server van debian voor pop die ergens werd aangeraden, maar die packages site is down :/

Mijn distro is debian woody. Ik ben er achter dat veel distro's een smtp server standaard al hebben. Of dat goed werkt is o.a. mijn vraag. Dit wil ik met m'n mail server kunnen:

- POP3
- IMAP (gebruik ik nog niet, wil ik wel gaan gebruiken) gekoppeld aan pop3 natuurlijk
- SMTP server. Deze moet authensatie ondersteunen, zodat ik vanaf andere locaties rustig kan mailen, maar niet heel de wereld op de server gaat relayen.
- Gebruikers los van systeem account. Dus niet een gebruiker in debian hoeven aanmaken en die dan acces geven tot mail oid. Graag een server die al deze mogelijkheden ondersteund, zodat ik 1 account kan maken, aangeef hoe groot inbox kan zijn etc, en dat de user/pass combo werkt voor alles.

Ik heb 1 server geprobeerd, maar die was bartens-vol van de mogelijkheden (teveel, eigenlijk) en was ook niet gratis (en ik houd niet van ads, en ik draai Linux omdat ik niet wil cracken :) ). Dat was CommuniGate pro. Verder moet de server goed gedocumenteerd zijn :P

Echt veel howto's zijn er ook niet te vinden.
Ik zou het leuk vinden als jullie
1) Advies mailserver geven die dit kan
2) Aangeven welke server jullie zelf gebruiken als je dat doet, en waarom.
3) Jezelf een schouderklopje geven voor het posten in dit topic.
4) Graag zelf compileren server. Wil misschien 2.6.0 gaan draaien als die beter werkt, en ik weet niet of debian packages dan goed werken? Of is dit onzin?

O ja, ik heb ook een webinterface nodig, maar ik heb al http://www.horde.org/imp/ programma gevonden. Is dat goed, of kan ik beter X nemen omdat deze client zo lek is als een mandje?

edit:
http://www.washington.edu/imap/ klinkt eenvoudig, is het ook echt wat?
Ik zie dat deze onder INETD werkt. Ik heb hier vervelende dingen over gelezen, omdat dit steeds opnieuw zo'n deamon start van je server als een user connect. Het lijkt me dat dat geheugen vreet, en je moet zelfs aantal max connecties ofzo gaan instellen, als je meerdere mensen tegelijk laat controleren.

[ Voor 11% gewijzigd door pierre-oord op 19-12-2003 16:00 ]

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-02 23:48

JaQ

Zelf gebruik ik een combinatie van cyrus, postfix en imp op debian woody. Dat voldoet prima. cyrus en postfix authenticeren tegen een mysql database (waar mijn klanten in zitten). Dat werkt als een speer voor mij. Mijn enige nare ervaring is dat mijn postfix af en toe om onverklaarbare reden de mail "oppropt" en na een uurtje of 2 ineens alle gequeede mail verstuurd (pending op mijn todo list ;) ) Cyrus handeld zowel pop als imap af. Mailfilters via sieve, smartsieve geimplementeerd in imp (zodat je vanuit je webmail netjes serversided filters kan maken)

Ik weet niet of dit de beste combi is die je kan maken, ik kan je wel vertellen dat het voor mij voldoet.

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• pierre-oord
Klinkt wel lastig, zoveel verschillende programma's zegmaar. Ik heb geen mysql database (en ben ook niet van plan er een op te zetten, ik kan er nog niet zo goed mee overweg)... Liever gewoon config bestandjes. Ik heb apache+php, proftpd en een CS server aan de gang iig.

• jellebelle
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik draai Debian Woody met daarop:

Postfix (de mailserver)
Fetchmail (leest pop mail uit)
Procmail (verdeelt deze mail in mappen)
Courier (de imapserver)

Dit heb ik overigens niet zelf verzonnen, deze howto (waar wel een paar foutjes in staan) hielp me op weg. In dat document vind je ook links naar de sites van de betreffende ontwikkelaars.

Toen dit draaide heb ik Squirrelmail geinstalleerd om zo m'n mail ook via het web beschikbaar te maken.

Het beantwoord niet geheel je POP3-vraag maar wellicht heb je toch iets aan de linkjes.

Mysql heb je bij bovenstaande config niet nodig, Apache & PHP wel (voor Squirrelmail)

Installeren is best wel "easy going" , APT is je vriend :-)

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-02 21:41
[rml][ debian] Welke mailserver componenten?[/rml]

Misschien heb je wat aan dit topique. Ben er nooit echt uitgekomen, toen poort 25 geblokt werd heb ik 't project aan de wilgen gehangen. :D

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:03
Ik zou in jouw geval gewoon de hele courier suite installeren, kan je gewoon installeren met apt-get.

Zelf heb ik voor kleine oplossingen qmail/vpopmail/courier-imap, maar ik kan me voorstellen dat qmail niet echt makkelijk is voor jou om te installeren.

Postfix en Cyrus zou ik vanafblijven, het is ontiegelijk mooi, het draait perfect, maar het is een hell om lekker simpel op te zetten, tenminste, op de manier zoals ik het hier heb: alle usertjes in LDAP :). Verder is Cyrus nogal overkill voor de meesten.

Verwijderd

Debian komt standaard met Exim als MTA, daar hoef je alleen nog qpopper (pop3 opvragen), eventueel fetchmail (pop3 ophalen bij providers) en een imap (uw-imap, courier-imap etc.) naast te zetten, en voilá daar is je mailserver.

Kijk gelijk ff naar integratie met spamassasssin en f-prot

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-02 17:22

BCM

jellebelle schreef op 19 december 2003 @ 23:33:
Ik draai Debian Woody met daarop:
Installeren is best wel "easy going" , APT is je vriend :-)
Verdorie.. Je bent me voor.

Misschien dat we een nette howto moeten maken zonder fouten.

Cedo Nulli

• ralfbosz
  • Laatst online: 17-02 19:21

ralfbosz

xm create bosz -c

Ik draai onder RedHat 9 met qmail als mta (en pop3, maar die gebruik ik niet) en Courier Imap voor (duh) imap.

Nog een hele zooi programma's om mail te scannen op virussen en spam, statistieken te maken en natuurlijk webmail.

Alles netjes uitgelegd op: Qmail Rocks!

rm -r *

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-02 22:10

Tachyon

pop the glock

pierre-oord schreef op 19 december 2003 @ 16:01:
Klinkt wel lastig, zoveel verschillende programma's zegmaar. Ik heb geen mysql database (en ben ook niet van plan er een op te zetten, ik kan er nog niet zo goed mee overweg)... Liever gewoon config bestandjes. Ik heb apache+php, proftpd en een CS server aan de gang iig.
Je hoeft geen MySQL voor de authenticatie te gebruiken. Het kan ook met bijvoorbeeld SASL. Op de zaak heb ik een Debian Woody met Postfix, Cyrus (imap en pop3) met SASL-authenticatie draaien, alsmede Horde en IMP voor de webmail.

De SASL-gebruikers staan los van het systeem in een aparte database.

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• pierre-oord
Ik heb al een gevonden, Xmail. Werkt perfect, alleen 1 probleempje: Ik moet een intern domein geven, zodat Xmail weet waar die die berichten naartoe kan sturen, en ze niet via SMTP gaat verzenden. Hierbij moet ik opgeven wat m'n interne domein is, en dat heb ik niet ingevuld, nergens op geen pc dat ik mij kan herinneren.

Nu dacht ik een DNS server nodig te hebben (wil ik toch wel, zodat ik computers makkelijk kan pingen) Vroeger met winroute ofzo was dat simpel, die cachte je DNS-en en gebruikte je provider's DNS server, en wist al je netwerkcomputers te vinden, keek in hostsfile.

Maar nu, ik dacht aan Bind9. Ik heb wat dingen gevonden, zoals op deze site: http://www.linux.org/docs/ldp/howto/DNS-HOWTO-3.html

Maar help, daar staan allemaal hoofd-dns servers, die van tijd tot tijd wijzigen. Kan ik hier heel simpel de 2 DNS-en van m'n internet provider (demon) invullen, of krijg ik straks problemen daarmee..?

edit:
ik ga ook opzoek naar een andere howto...

Edit:
Woei, de leuke termen vliegen me om de oren in die howto's, zo uitgebreid kun je dingen doen met DNS. Ik had wel dnsmasq eerst als forwarder, hoefde je niks aan in te stellen, lekker makkelijk.

Ik wil weten
1) Of ik een DNS nodig heb voor een domein (geen NT domein natuurlijk hé )
2) Zo ja, of dat kan met iets heel simpels... of een NL howto. Graag zonder world-servers ofzo, zodat ik niet steeds alles hoef te updaten, en mail plots niet aankomt enzo.

[ Voor 25% gewijzigd door pierre-oord op 20-12-2003 20:55 ]

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Ook een mooie how-to voor een totaal mailsysteem. http://sylvestre.ledru.info/howto/howto_qmail_vpopmail.php

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

• pierre-oord
Bedankt nog hoor voor die howto's, maar ik ben in principe al uit het mail-server zoeken, aleen een klein probleempje ermee dus nog. Natuurlijk mag je blijven posten, vinden mensen die search gebruiken vast leuk :) later.

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Die ga ik morgen als redelijke linux n00b proberen.
Alle wget's heb ik al binnen dus ik ben benieuwd

Ervaringen post ik hier later voor de search :)

Alle proemn in n drek

• zeroxcool
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-02 14:43
Heb misschien nog wel betere qmail HOWTO's voor je:

http://www.euronet.nl/users/erhnam/linux/qmail/qmail.htm
http://www.treiber-forum.de/linux/berichte/qmail/qmail.php
http://www.qmailrocks.com/install_db.htm

Als je een MTA wil zonder al te veel poespas, makkelijk te onderhouden, snel en stabiel zou ik voor de 2e HOWTO gaan. Die van qmailrocks is leuk, met veel features. De 1e howto is Nederlands maar een beetje vaag vertaald soms, daar zitten daarentegen ook wel leuke features bij.

zeroxcool.net - curity.eu

• bolke
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-10-2024

bolke

Klikt nu met een 50D.

Ik heb zakelijk wel een lopen stoeien met Bynari insight server. Dit is een komplete exchange cloon (ongeveer) Incl de Outlook Connector voor de Windows clients met Outlook.

Is een leuk en een stuk goedkopen alternatief voor een Microsoft Exchange omgeving.

http://www.hroling.nl

• pierre-oord
ZeRoXcOoL schreef op 21 december 2003 @ 00:44:
Heb misschien nog wel betere qmail HOWTO's voor je:

http://www.euronet.nl/users/erhnam/linux/qmail/qmail.htm
http://www.treiber-forum.de/linux/berichte/qmail/qmail.php
http://www.qmailrocks.com/install_db.htm

Als je een MTA wil zonder al te veel poespas, makkelijk te onderhouden, snel en stabiel zou ik voor de 2e HOWTO gaan. Die van qmailrocks is leuk, met veel features. De 1e howto is Nederlands maar een beetje vaag vertaald soms, daar zitten daarentegen ook wel leuke features bij.
Die laatste is best een goed beschreven document. Ik heb nu een server aan de gang, wel een stuk simpeler, maar die heeft geen imap, en zodoende ook moeilijkheden met webinterface.

Ik ga morgen eens op een aparte bak kijken of ik die laatste guide kan volbrengen (eerst al die progz downloaden, laatste package komt uit november, ik doe het liever recent).

Verder zit ik dus nog met een probleem: Hoe maak ik een intern domein zoals overal in die guides staat, als je server intern staat? Dus zo:
code:
1
2
3
4
5
Internet --> Linux router
                  |
                 / \
               /     \
      Mail        Clients

offtopic:
Nee, in ASCII tekenen ben in niet zo goed :P

[ Voor 10% gewijzigd door pierre-oord op 21-12-2003 21:15 ]

Verwijderd

ik heb ook een mail server draaien:

postfix haalt me mail op voor me domein en versturen van mail (smtp)
qpopper zo kan ik me mail via pop3 ophalen
en dan heb ik nog openwebmail (imap?)

ik gebruik het op debian 3.0 rc1
het is echt simpel in te stellen :) postfix en qpopper kan je gewoon met apt-get installeren voor openwebmail kan je een standaard debian package pakken een deb file zodat het installeren hiervan ook niet moeilijk is.

bij postfix kanje aangeven welk ip er mag relayen , je kan ook instellen de virtual domains en postboxen..

heb je interessen kan ik het volgende online zetten
config van postfix, en openwebmail en de package file van openwebmail

• duronbug
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-02 19:39

duronbug

Step on it.....!

Snap niet echt waarom je een eigen lokaal domein wilt. Is namelijk helemaal niet nodig voor een goed functionerende mailserver.

Je kan bijna bij alle mailservers instellen voor welke domein hij mail moet ontvangen en welke domein hij in de FROM regel moet zetten. Deze laatst moet overigens wel een bekend domein op internet zijn.
Dit kan bijvoorbeeld je eigen domein naam bij je internet provider zijn die gekoppeld is aan je IP adres. Maar je kan ook eerst een gratis domein bij bijvoorbeeld www.dyndns.org aanvragen en deze koppelen aan je IP adres en dan vervolgens de domeinnaam weer in je FROM regel zetten bij je mailserver.

• pierre-oord
@ duronbug:
Ik ga eens wat dingen proberen, maar volgens de handleidingen moet ik een intern domein opgeven zodra de mail server niet de router zelf is, zoals in mijn geval. Het gaat er namelijk om dat als ik een mailtje stuur, intern, van intern adresnaar intern adres, dat de mail server dan niet via smtp het mailtje gaat verzenden.

Ik ben nu aan een andere guide bezig, ikkijk hoe dat gaat. (de laatste van ZeRoXcOoL). Als ik daar weer dat tegenkom post ik dat stuk van de handleiding ff.

En ik geloof dat deze guide ook een patch toepast om te zorgen dat je je kunt authencieren bij de SMTP server. Voor een paar IP's relayen is leuk, maar ik wil de server over heel internet kunnen gebruiken, ook met laptop.

edit:
Het hierboven beschreven prob is opgelost in een ander topic.

Ik moet alleen nog IMAP aan de gang krijgen met xmail, daar zijn 2 plugins voor staat er op de site, die werken alleen met mysql... de laatste, daar staat bij dat het ook zonder kan, hoe staat er alleen niet bij. Ik moet me hierin nog even verdiepen.
Lukt dit niet dan geef ik dit topic wel weer een kickje. Of misschien nog beter een nieuwe maken.

[ Voor 24% gewijzigd door pierre-oord op 22-12-2003 21:05 ]

Verwijderd

Mischien een beetje laat maar wel wat je wil:
http://www.gentoo.org/doc/en/virt-mail-howto.xml
Alhoewel de howto voor een andere distro is kun je er vast wel iets uit gebruiken

Ik draai de bovenstaande op mijn server en moet zeggen, het werkt perfect!
Pagina: 1