Toon posts:

Videobanden naar ??????

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb oude VHS banden met opnames erop. Dit geld ook voor mijn High 8 camera. Nu kan ik capturen naar de computer. Geen probleem. IK heb nog geen DVD brander.

Als ik ze opname naar het formaat VCD of SVCD comprimeerde dan hou je niet over. Je ziet vooral bij sneller bewegingen blokjes in het beeld ontstaan. Vandaar dat ik dit heb opgegeven. Gewoon veel te slecht van kwaliteit.

Nu wil ik een DVD brander kopen en de gecapturde bestanden naar dvd formaat schrijven en branden.

Wie weet of dit wel gaat zonder dat ik kwaliteitsverlies leid? Heeft iemand hier meer ervaring mee. Uiteindelijk wil ik namelijk ook zeer oude super 8 films naar DVD brengen maar het moet wel zin hebben.

Wie kan me helpen?

Dank alvast

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Het probleem met vhs opnamen (en eigenlijk alle anologe opnamemethoden, dus ook hi8) is de ruis. De willekeurige geaardheid van deze ruis maakt het onmogelijk om het beeld efficient te comprimeren met wiskundige formules. Hierdoor zul je óf een hele hoge bitrate mee moeten geven, of iets in de richting van ruisreductie moeten zoeken. Overigens zal je ook ná ruisreductie nog een hogere bitrate moeten hanteren dan 'normaal'. Een efficientere codec zoals VBR DivX of Xvid is mischien het overwegen waard.

Als je naar dvd wilt gaan branden is een hoge-bitrate Mpeg2 natuurlijk de meest logische keuze, ik zou 1 uur per dvd hanteren om het blokjeseffect weg te houden (let wel op de maximum bitrate voor dvd's, die weet ik niet uit mijn hoofd).

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• e1f
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-12-2025

e1f

Ik zou zeggen probeer het programmaatje TPMGenc eens. Hiermee kan je naar Mpeg converteren en allerlei opties nog bewerken. Inderdaad zoals m.m al zegt, kiezen voor een hoge bitrate. En verder is het een beetje spelen met de instellingen. Op www.doom9.net staat ook nog info hierover op.

Ik wil binnenkort ook oude Hi8 en ook de oude super 8 video's een keer gaan overzetten. Dus als je me een beetje op de hoogte wil houden van je vorderingen zou ik dat erg leuk vinden! Vooral de super 8, hoe je dat gaat doen. Die moet je denk ik eerst projecteren en dan opnemen met een digitale camera en dan omzetten naar dvd ofzo...

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik graag zou weten of het makkellijker is om van bv High 8 naar Dvd te branden zonder dat je die rare blokjes te zien krijgt of treden dezelfde problemen op die bij VCD of SVCD optreden?

Wie weet hier meer van of waar kan ik nadere info krijgen?

Verwijderd

Je moet er ook rekening mee houden dat als je de footage op je pc bekijkt het er sechter uitziet dan op de TV die een veel lagere resolutie heeft. Normaal gesproken moet je zeker Hi-8 op een redelijke goede qualiteit in mpeg2 vbr (tussen 5000 - 9000 Mbps) om kunnen zetten. Bij VHS zal het idd iets moeilijker kunnen worden aangezien VHS qualiteit ronduit Kilo Utrecht Tango is.

Verder veel succes met het lange wachten.

• e1f
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-12-2025

e1f

In wat voor formaat capture je? Als je nl bij het capturen al veel kwaliteitsverlies hebt kan je er nooit meer wat moois van maken. Als je gecapturede materiaal goed is hangt het vervolgens van je manier van coderen af wat het eindresultaat is. VCD en SVCD zijn van mindere kwaliteit dan DVD, maar dat hangt ook weer af van de bitrate die je voor DVD kiest. Bij een hogere bitrate zal je in principe minder verlies hebben, verder hangt dit ook nog wat af van de andere instellingen die je kiest. Daarnaast moet je je inderdaad bedenken op welk medium je het eindresultaat gaat bekijken. Als dat tv is, dan hoef je je niet zo'n zorgen te maken. Daar is het resultaat voor je gevoel al snel goed. Op de pc zie je veel meer dus moet de kwaliteit van je eindresultaat ook betere zijn. Probeer gewoon iedere keer een stukje uit met verschillende instellingen, dan zie je vanzelf wat voor jou het beste werkt.

Verwijderd

Topicstarter
Welk formaat kan ik het beste in capturen? En wat kan ik het beste gebruiken om weg te schrijven -R +R of nog iets anders?

Verwijderd

+/-R is afhankelijk van je DVD speler.
Het beste capture je in hetzij het doelformaat als je in 1 pass gelijk compressed - of iets hogere resolutie als je nog gaat bewerken en compressen in een aparte pass.

Er staan prachtige guides op http://www.dvdrhelp.com/

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt iedereen voor jullie hulp.
Pagina: 1