Is het jullie ook al opgevallen over onze zon ?

Pagina: 1
Acties:

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-01 21:25
Ik was een paar weken terug met mijn vriendin in het Planetron in Dwingelo om
daar een documentaire te bekijken over onze zon.

Wat daar gezegd werd is dat onze zon in de laatste 20 jaar feller is gaan schijnen en
dat juist dit de oorzaak zou zijn van de toenemende temparatuur op aarde.

Ik dacht altijd dat de zon in de loop van miljoenen jaren feller ging schijnen, ten-
gevolge van het 'opraken' van de waterstof en het overswitchen op kernfusie van
helium naar koolstof ??

Wat is nu hier van waar, want deze berichten zijn tegenstrijdig. :?

[ Voor 4% gewijzigd door Snowwie op 21-12-2003 17:36 ]

Mijn YouTube Channel

• pbregman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-05-2023

pbregman

>:)

Ik kan het niet wetenschappelijk onderbouwen maar lijkt het je niet wat ongeloofelijk dat de zon warmer zou worden omdat zo'n klein pokke stipje in de ruimte ietsje warmer is geworden??

Ik kan daar moeilijk tot niet in geloven eigenlijk (8>

[ Voor 5% gewijzigd door pbregman op 19-12-2003 13:47 ]

Specs

Verwijderd

Is wel waar, alleen in de zonne-activiteit zitten ook cycli. Sommige zijn bekend en redelijk begrepen, zoals de 11-jarige cyclus. Maar er schijnen meerdere golfbewegingen in activiteit en helderheid te zitten die over 10tallen jaren (en misschien ook langere perioden) varieren en een groot effect op ons klimaat hebben natuurlijk.
Wel lachen eigenlijk, zitten wij moeilijk te doen met ons Kyoto-akkoord en CO2-reductie, blijken zonne- en vulkaanactiviteit veel meer invloed op het klimaat te hebben :)

• klinz
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-11-2025

klinz

weet van NIETS

• agent327
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

De zon is bezig een supernova te worden. Daarna zal ze krimen naar een rode dwerg. En nu geen paniek, dit is een proces dat miljoenen jaren in beslag neemt.

Wanbeleid is ook beleid.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:29
pbregman schreef op 19 december 2003 @ 13:47:
Ik kan het niet wetenschappelijk onderbouwen maar lijkt het je niet wat ongeloofelijk dat de zon warmer zou worden omdat zo'n klein pokke stipje in de ruimte ietsje warmer is geworden??

Ik kan daar moeilijk tot niet in geloven eigenlijk (8>
Dat 'kleine pokke stipje in de ruimte' zorgt er anders wel voor dat de aarde verwarmt wordt, of denk jij dat we hier nog steeds temperaturen van 20°C halen als de zon er niet zou zijn? :)

The devil is in the details.

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:12
MaRc0 schreef op 19 december 2003 @ 13:53:
[...]
Dat 'kleine pokke stipje in de ruimte' zorgt er anders wel voor dat de aarde verwarmt wordt, of denk jij dat we hier nog steeds temperaturen van 20°C halen als de zon er niet zou zijn? :)
uuh... Met "klein pokkestipje in de ruimte" bedoelt hij de aarde, niet de zon :)

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Verwijderd

agent327 schreef op 19 december 2003 @ 13:52:
De zon is bezig een supernova te worden. Daarna zal ze krimen naar een rode dwerg. En nu geen paniek, dit is een proces dat miljoenen jaren in beslag neemt.
Leuk verhaal maar dat is niet echt gerelateerd aan deze korte-termijn fluctuaties :)
Snowwie schreef op 19 december 2003 @ 13:44:
Ik dacht altijd dat de zon in de loop van miljoenen jaren feller ging schijnen, ten-
helium naar koolstof ??
Ik weet eigenlijk niet of de zon in grote hoeveelheden overgaat op koolstof-fusie. Volgens mij vindt er eerst waterstoffusie plaats, en later heliumfusie. Andere (zwaardere) elementen zijn dan meer bijproducten.
Wirf schreef op 19 december 2003 @ 13:59:
uuh... Met "klein pokkestipje in de ruimte" bedoelt hij de aarde, niet de zon :)
MaRc0 haalt oorzaak en gevolg door elkaar. Geeft niks, doen we allemaal wel eens ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2003 14:01 ]

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:12
Om een supernova te kunnen worden, moet de ster in kwestie erg groot en zwaar zijn, ons zonnetje is maar een klein sterretje en zal dus geen supernova worden.

Verder word de zon daarna geen rode dwerg, maar een rode reus :)

Meer info kun je hier lezen: http://heasarc.gsfc.nasa....ackground-lifecycles.html

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• Snowwie
Ik weet eigenlijk niet of de zon in grote hoeveelheden overgaat op koolstof-fusie. Volgens mij vindt er eerst waterstoffusie plaats, en later heliumfusie. Andere (zwaardere) elementen zijn dan meer bijproducten.
Ik had het ook niet over koolstof fusie maar over fusie van Helium naar Koolstof :)
Als koolstof fuseert krijg je zuurstof.
Eerst wordt de zon een rode reus, dan krimpt ie in tot een witte dwerg, koelt af
naar een rode dwerg, dan een bruine dwerg en daarna blijft er niets anders over
dan een zwarte sintel.

[ Voor 39% gewijzigd door Snowwie op 19-12-2003 14:06 ]

Mijn YouTube Channel

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:29
Wirf schreef op 19 december 2003 @ 13:59:
[...]

Aah, ik had de zin verkeerd gelezen, maar Vibe vatte het dus ook niet helemaal, aangezien Demonfreak het heeft over het opwarmen van de aarde doordat de zon heter wordt en niet andersom :)

The devil is in the details.

• D-Three
  • Laatst online: 07:20
Wirf schreef op 19 december 2003 @ 14:04:
[...]

Om een supernova te kunnen worden, moet de ster in kwestie erg groot en zwaar zijn, ons zonnetje is maar een klein sterretje en zal dus geen supernova worden.

Verder word de zon daarna geen rode dwerg, maar een rode reus :)

Meer info kun je hier lezen: http://heasarc.gsfc.nasa....ackground-lifecycles.html
Niet helemaal.
Onze zon wordt gelijdelijk aan een rode reus. De ster groeit en groeit tot zelfs in de baan van de aarde. Daarna kan een rode reus veranderen in een witte dwerg of nog grote worden en uiteindelijk overgaan in een supernova, zwart gat of een neutronenster.

Maar dat heeft eigenlijk niks te maken met dit topic ;)

edit:
Snowwie schreef op 19 december 2003 @ 14:04:
Eerst wordt de zon een rode reus, dan krimpt ie in tot een witte dwerg, koelt af
naar een rode dwerg, dan een bruine dwerg en daarna blijft er niets anders over
dan een zwarte sintel.
Of zoiets ja :)

Maar zoals ik al zei, dit heeft allemaal niks te maken met wat de topicstarter aanhaalde.

[ Voor 21% gewijzigd door D-Three op 19-12-2003 14:14 ]

• Snowwie
[b][message=19532088,noline]
Maar zoals ik al zei, dit heeft allemaal niks te maken met wat de topicstarter aanhaalde.
Precies :)

Mijn YouTube Channel

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 04-01 22:15
Vat het "groeien naar rode reus" niet verkeerd op. Het zal waarschijnlijk wel gaan gebeuren, maar de komende paar miljard jaar blijft de zon zoals 'ie nu is.
Dan opeens gaat 'ie enorm snel groeien, dat is een kwestie van slechts duizenden jaren...

Verwijderd

Ik weet niet precies wat voor cycli de zon allemaal doorloopt naast de bekende zonnevlamcyclus met een periode van elf jaar, maar het is mij wel bekend dat de baan van de aarde om de zon ook enige cycli doorloopt, waarbij de afstand aarde-zon fluctueert. Er zijn theorieen die beweren dat door zo'n soort cyclus of een samenloop van verschillende cycli ook de ijstijden zou hebben veroorzaakt. Dus vanuit dat oogpunt is het niet ondenkbaar dat er ook een cyclus bestaat waarbij de aarde dichter om de zon draait en dat daardoor de zon feller lijkt te schijnen.

Het is natuurlijk ook heel goed mogelijk dat de zon een cyclus doorloopt waarbij hij feller gaat schijnen, ik weet het allemaal niet precies.

Dit is natuurlijk allemaal speculatie, en het is ook niet bepaald mijn gebied van expertise, maar het is wel een mogelijke verklaring.

/offtopic
Wat ik hierboven heb geschreven over fluctuaties in de aardbaan om de zon die de ijstijden zouden kunnen verklaren, is natuurlijk maar 1 van de vele theorieen over het ontstaan van de ijstijden, naast natuurlijk minder fel schijnende zonnen, kosmisch stof dat in die periode een hogere dichtheid waardoor minder licht van de zon de aarde bereikte en laten we niet vergeten een omgedraaide golfstroming (t.o.v. nu) waarbij het koude water langs het oppervlak naar de evenaar stroomde en het warme water over de bodem richting de noordpool. Om maar een greep te noemen van de theorieen over het ontstaan van ijstijden.

Maar goed, dat was dus offtopic ;)

• Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-12-2025
Zon zal er ook zeker invloed op hebben...en zoals al meerdere keren gepost is....zal de zon over miljoenen jaren uitzetten en alles wat in de weg hangt ;) vernietigen (nova...super nova) daarna implodeert ie tot een kleine dwerg.

De Aarde zal dit niet overleven maar Mars wel dus misschien moeten we maar eens een verhuizing gaan plannen. Kunnen we natuurlijk wel erg rustig over nadenken. :9 Weet trouwens niet of het dan nog wel een beetje te doen is op Mars qua temperatuur (koud/warm :?).

• D-Three
  • Laatst online: 07:20
Ik had zelfs niet eens door dat jij de topicstarter was :P

Maar om nog ff te reageren op jouw openingpost:
helium naar koolstof ??
Inderdaad, je bevestigd het hier zelf (en het werd hier ook al een aantal keer aangehaald), dat is een proces van miljoenen/miljarden jaren.
Dus waarom de zon dan precies harder is gaan schijnen de laatste 20 jaar is mij een raadsel. Hebben ze dan geen reden ofzo gegeven?

Toch is er heel weinig gekend van de zon. Er ff een satelliet naar toesturen om te onderzoeken is natuurlijk wat lastiger :)
Voor mij is het een fascinerend hemellichaam. Fantastisch toch hoe er zoveel energie vrijkomt en hoe dat ding blijft "werken" en dat voor nog miljarden jaren lang. Het blijft onwezelijk om te bevatten :P

Verwijderd

Graham schreef op 19 december 2003 @ 14:52:
Zon zal er ook zeker invloed op hebben...en zoals al meerdere keren gepost is....zal de zon over miljoenen jaren uitzetten en alles wat in de weg hangt ;) vernietigen (nova...super nova) daarna implodeert ie tot een kleine dwerg.

De Aarde zal dit niet overleven maar Mars wel dus misschien moeten we maar eens een verhuizing gaan plannen. Kunnen we natuurlijk wel erg rustig over nadenken. :9 Weet trouwens niet of het dan nog wel een beetje te doen is op Mars qua temperatuur (koud/warm :?).
Sorry, maar dat is allemaal nogal speculatief hoor. En de zon wordt geen (super)nova, als je het topic had gelezen had je geweten dat de zon daar niet genoeg massa voor heeft.
Laagvliegerke schreef op 22 december 2003 @ 20:48:
Hebben ze dan geen reden ofzo gegeven?

Toch is er heel weinig gekend van de zon. Er ff een satelliet naar toesturen om te onderzoeken is natuurlijk wat lastiger :)
En toch is men hier al mee bezig, o.a. hier. Daarnaast zijn er nogal wat satellieten rond onze aarde die hun oogjes op de zon hebben gericht.
Ik ben nog even op zoek gegaan, er was al een missie naar de zon, dacht dat het Galileo was maar die ging naar Jupiter. Ik zoek nog ff.

edit: dit kon ik zo gauw vinden:
http://stp.gsfc.nasa.gov/missions/timed/timed.htm
http://stp.gsfc.nasa.gov/missions/solar-b/solar-b.htm

Hier wat meer, ook een grappige plaat van Vermeer, waarin duidelijk is te zien dat we 300 jaar geleden nog een kleine ijstijd hadden. Zo veranderlijk is ons aards klimaat ;)

Ook leuk.

Heel veel info over het Galileo project.

En volgens mij is Verwijderd in "Is het jullie ook al opgevallen over onz..." ook door niemand gelezen :{

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2003 09:08 ]

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
Ik was een paar weken terug met mijn vriendin in het Planetron in Dwingelo om
daar een documentaire te bekijken over onze zon.

Wat daar gezegd werd is dat onze zon in de laatste 20 jaar feller is gaan schijnen en
dat juist dit de oorzaak zou zijn van de toenemende temparatuur op aarde.

helium naar koolstof ??

Wat is nu hier van waar, want deze berichten zijn tegenstrijdig. :?
De waterstof zal opraken en de zon zal uiteindelijk geheel overgaan op helium, koolstof, zuurstof etc. tot ze uiteindelijk heel veel ijzer overhoud. Tegen die tijd is de zon al zover uitgezet dat de aarde allang verzwolgen is.

Dit proces duurt echter miljarden jaren en zal niet in 20 jaar oid gebeuren. Bovendien, zelfs als de zon nu zou exploderen, why bother? You won't survive to care :P
Ik geloof dat het nog een miljard jaar oid duurt voor de zon de aarde onbewoonbaar maakt... Daarna nog minstens een paar miljard voor ze d'r buitenste lagen afstoot en een dwerg ster word(die overigens heerlijk warm zijn }) )
Snowwie schreef op 19 december 2003 @ 14:04:
Ik had het ook niet over koolstof fusie maar over fusie van Helium naar Koolstof :)
Als koolstof fuseert krijg je zuurstof.
Koolstof fuseert wel degelijk naar zuurstof.
Graham schreef op 19 december 2003 @ 14:52:

Temperatuur technisch doet mars nu niet veel onder met siberië, op de evenaar word het zelf geregeld boven nul. Je hoeft alleen nog water & een goed drukpak meej te sjouwen :P

Het probleem is dat wanneer de zon de aarde heeft verzwolgen, mars meer op mercurius lijkt: kokend heet overdag.... motherf*ckign koud 's nachts...

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Snowwie
Rey Nemaattori schreef op 24 december 2003 @ 10:28:
[...]
De waterstof zal opraken en de zon zal uiteindelijk geheel overgaan op helium, koolstof, zuurstof etc. tot ze uiteindelijk heel veel ijzer overhoud. Tegen die tijd is de zon al zover uitgezet dat de aarde allang verzwolgen is.
De zon en ijzer overhouden ? Nou dacht het zeker niet. Dat is alleen maar voor-
bestemd aan de allerzwaarste sterren. De zon heeft niet voldoende zwaartekracht
om de atomen tot ijzer doen te fuseren.

Mijn YouTube Channel

Pagina: 1