Toon posts:

Raid Controller ziet schijven niet in Bios

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb laatst van een vriend van me een digitus DC Ata 133 Raid controller over gekocht. Nu heb ik het volgende probleem. Als ik m'n twee schijven (1x Maxtor 120GB 8mb ata 133 en 1x Western Digital 120GB 8MB ata100) aansluit vind de Raid controller de schijven niet. Als ik vervolgens m'n brander (Lite-On 52x24x52) aansluit ziet hij deze wel. Wat me wel is opgevallen is wanneer ik de schijven aan de controller hang dat ie wel langer bezig is met zoeken.

Ik kan het menu wel inkomen met F3 maar kan hier verder niks wijzigen. Het enige dat ik hoor is een pieptoon. Ik heb al op internet rondgekeken en ben hier het forum ook al afgegaan maar heb verder niks kunnen ontdekken. Er staat wel data op m'n schijven maar daarom zou m'n controller de schijven toch wel moeten kunnen vinden? Ik heb de grootste schijf (Maxtor (scheelt 3 gb ;) )) op het eerste kanaal zitten. Wie zou mij kunnen helpen. _/-\o_

• 4hp
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-03 10:32

4hp

Staan beide schijven op Master?

Verwijderd

Topicstarter
Ja, en als ik ze aansluit op m'n mobo doen ze het wel. M'n brander staat wel op slave

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Probeer eens vooraf de drivers op je HD te zetten. Kijk ook eens welke schijf, Maxtor of WD, je als master zet. WD heeft vaak moeie om als slave te fungeren en heeft daarnaast verschillende jumpersettings die vrijwel hetzelfde lijken.

ARME AOW’er

Verwijderd

Staat er op de kaart niet toevallig nog een oude raidconfig die je eerst moet verwijderen?

En wat gebeurt er als je slechts 1 HDD aansluit?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2003 13:24 . Reden: typo ]

Verwijderd

Topicstarter
Drivers heb ik geinstalleerd in Windows. Maar wat bedoel je met welke op slave?
Allebei de schijven moeten toch op master staan? Alleen me brander staat op slave. M'n brander hangt aan de ide kabel van de maxtor schijf. Maar als de controller m'n schijven vind dan haal ik de brander van die kabel af. Het is alleen om te proberen omdat de controller wel m'n brander vind.

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-03 19:51
probeer de jumpers anders eens op auto (of op slave, wat voor de cdr werkt.... :? ), wie weet dat dat wel werkt.

En sluit ze anders een andersom aan (wd op 1)

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Een brander in een RAID-configuratie? Denk dat daar het probleem zit.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Nee, die brander is geen probleem. Als ik alleen de schijven aansluit werkt het ook niet. hij blijft komen met de melding:

Primary channel
Drive 0 not found
Drive 1 not found

Secondary channel
Drive 0 not found
Drive 1 not found

En dit terwijl ik bijde schijven heb aangesloten. Ze staan allebei op master. En als ik de schijven omwissel van kanaal helpt het ook niks. Probeer ik een raid set weg te gooien moet ik een nummer invoeren. Als ik dan 1, 2, 3 of 4 doe dan is het enige wat er gebeurd dat een een pieptoon klinkt. Meer niet. Ik heb in m'n bios in gesteld dat er geboot moet worden vanaf SCSI. Als ik de jumper instellingen verander dan vind de controller me schijven ook niet

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2003 15:37 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Verwijderd schreef op 19 december 2003 @ 15:35:
Nee, die brander is geen probleem. Als ik alleen de schijven aansluit werkt het ook niet. hij blijft komen met de melding:
Het is in mijn geval zo (Promise) dat er geen andere apparaten aangesloten mogen worden dan harde schijven.

Verwijder eens alle jumpers op beide schijven en sluit de WD aan op kanaal 1 en de Maxtor op kanaal 2.

Gebruik de juiste kabels en let op dat je de blauwe zijde op de controllerkaart prikt.

Verwissel ook eens van PCI-slot en reset je BIOS naar de defaultinstellingen. Mogelijk is er ook een conflict met de toewijzing van de IRQ's.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Ok super bedankt, ik moet zo werken ( @ Gamma, Dat zeg ik !!!! :Y) ) Ik zal het vanavond eens gaan proberen. Als het dan nog nie werkt horen jullie weer van me.
Pagina: 1