Toon posts:

[XP] CD speler en Plextor 'vallen steeds weg'

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Een paar dagen geleden heb ik een posting gedaan op een ander forum (Windows Operating Systems...(?)...) met daarin een aantal problemen die ik met mijn computer had. Aangezien het zich nu rondom één probleem heeft geconcentreerd, zou ik jullie dat graag willen voorleggen. Ik denk dat het een hardware probleem is.

Na het opstarten [XP] herkent mijn computer in eerste instantie wel, maar na ongeveer 10 minuten niet meer mijn CD/dvd speler en mijn plextor. De stationsletters vallen dan ook weg. Zolang ze worden herkend functioneren ze ook gewoon. De 'uitval' vooraf gegaan door een (in mijn gehoor electrisch klinkend) tikje. Het lampje van de apparaten doet het dan soms nog wel,maar soms ook niet. En de apparaten kan ik soms nog wel open krijgen, en soms niet. De uitval vindt altijd plaats, of ik nu wel of niet iets met de apparaten doe.

Wanneer ik mijn computer uitzet, 10 minuten laat rusten, en opstart, doet-ie het weer 'gewoon'. Wanneer ik hem eerder aanzet, is-ie zeer onstabiel, en geeft allerlei foutmeldingen of doet soms niets meer (dan kan ik ook niet meer in de BIOS.). Maar rust doet, kortom, wonderen.

Ik heb er nooit eerder problemen mee gehad (een jaar in huis). De 2 apparaten zitten beide op Ide-1 en vallen tegelijkertijd weg. In de CMOS-setup worden ze na verloop van tijd ook niet meer herkend. Mijn fan doen het gewoon en ik heb geen virus en heb XP -home opnieuw geïnstalleerd. Heb alle kabels gecontroleerd en opnieuw aangedrukt en de kast schoongemaakt.

Mijn vraag is dus: Heeft iemand een idee wat ik aan het probleem zou kunnen doen? En wat zou het meest in aanmerking komen om evt. vervangen te worden?
Nog wat specificaties:
AMD CP 1800+
AMD Low Noise Cooler (die doet het dus)
ECS k7@ Motherboard + LAN
WD 40GB HDD 7200rpm
256MB DDR
16x DVDROM
Plextor
de voeding heet; Jou, Jye Electronic CO. LTD (max. 300 Watt).
10/100 Mbits Netwerkkaart
Matrox G550
Bij het opstarten wordt altijd het vokgende weergegeven: "AMD 1150 MHZ"

Alvast bedankt voor evt. reacties!

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-03 13:31

Turkish

zhé germans

Het zou een brakke IDE poort kunnen zijn, test eens door één van je drives op je andere IDE aan te sluiten en als die dan niet wegvalt, dan ligt het niet aan je drive. Herhaal dit met je andere drive en loop hetzelfde proceduretje door.
Heb je het ook al eens met een verse IDE kabel geprobeerd, die dingen kunnen ook niet zichtbaar slecht zijn/verstoord contact

Oja, dat van die AMD 1150MHz, zet voor de gein je FSB van je pc op 133 i.p.v. 100 Mhz dan klopt het namelijk wel ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Jive
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-01 22:57

Jive

MooMooMastah

Kijk eens naar de waardes van je powersupply ...
Blijft de 5v wel netjes 5, of fluctueerd dat ook heel erg ...

Jive's Box
Jive @ DNET

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de suggesties van de bovenstaande posters (bedankt!) uitgeprobeerd. Hieronder is het resultaat:

Ik heb de apparaten om de beurt aan ide1 gehangen, er helemaal uitgehaald etc.
Dat hielp niet. Dus aan die apparaten ligt het niet. Aan de kabels achteraf gezien denk ik ook niet.

Inmiddels heb ik die MHz op 133 gezet (en hij geeft nu inderdaad 18+ aan).
Maar misschien is dat nu even niet handig.

En ik heb gekeken naar de powersupply (denk ik)
de SB5V in de BIOS onder hardware?

Die begint op 4.999 en laat dan af en toe 5.026 zien.
Dat wisselt zich steeds sneller af en na 10 minuten hoor ik dat tikje
(bovendien lijkt er ergens minder stroom naar toe te gaan, alsof er een tv wordt uitgezet met de knop) [De Vcc 5V overigens blijft stabiel op 4.272. Of doet deze er niet toe?]

Uiteindelijk blijft de computer steken. De stroom blijft even later constant op 5.026 V. De fan blijft het gewoon doen. De Temp van de CPU is nu opgelopen tot 43 graden. Ik zit nu in de BIOS, maar wanneer ik in windows zit, dan zie ik dat na zo'n tikje de CPU niks meer (o%) meer doet. 5 minuten daarna krijg ik dan weer zo'n blauw scherm (met overigens steeds weer andere STOP-codes).

Zou het dan aan een onstabiele stroom supply kunnen liggen? (daar heb ik vannacht zelfs over gedroomd). Dat denk ik eigenlijk al vanaf het allereerste begin, aangezien de voeding van andere computer dezelfde avond is doorgebrand. Dat vond ik wel erg toevallig. Maar wat ik dan wel vreemd vind, is dat die twee apparaten sneller uitvallen dan dat er een 'tik' te horen is. De CPU prestatie...(?) verandert ook niet door de uitval.

In de BIOS blijft-ie overogens nu gewoon draaien.
De temp is nu 44 graden , maar de SB5V blijft op de 5.026 waarde.

En als het aan de stroom ligt, wat zou ik daar dan aan kunnen doen? Een stroomstabilisator aanschaffen? In de HEMA wisten ze iig niet waar ik het over had. Of liggen die in de eerste de beste computerzaak?

En denken jullie dat het aan de stroom ligt? Of kan ik iets in de BIOS instellen en is een waarde van 5.026 erg?

Verwijderd

Topicstarter
"Maar wat ik dan wel vreemd vind, is dat die twee apparaten sneller uitvallen dan dat er een 'tik' te horen is. De CPU prestatie...(?) verandert ook niet door de uitval."

Even ter verduidelijking:

Waneer de 2 apparaten (CD speler en de plextor) het niet meer doen, dan doet de CPU nog wel iets. Die CPU geeft er pas na zo'n tikje de brui aan. (Uitval de twee spelers vindt overigens altijd eerder plaats dan het tikje.)

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik zou toch eens een andere voeding van tenminste 350 watt proberen. Test ook 's je geheugen met memtest86. En ga voor spaningsbeveiliging/ontstoring 's naar de betere PC boer of elektronica handel ipv de HEMA :D. Is je setup wel geaard?

[ Voor 7% gewijzigd door _XipHiaS_ op 19-12-2003 16:10 ]

• Jilvoos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-03 11:03
Ja ik had pas ook zoiets. Bleek dat de jumpers niet goed stonden zorg er dus voor dat die goed staan (Bovenste master, daaronder slave). Weet niet precies hoe die moeten staan dan, maar moet je ff zoeken (volgens mij is het midden slave en rechts master, links is cable select).

Verwijderd

ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn aopen 48 speed, 10 minuten ongeveer na de boot valt de cdspeler weg ( ook als je schijf geformatteerd was en je was bezig met xp installeren kapte ie na 10 minuten mee en kreeg ik een blue screen dat de cd teruggelegd moest worden wat dus nog altijd erin zat),

als je gwoon vanaf de boot bent gaan computeren zonder cd speler te gebruiken en na 10 minuten leg je een cd erin dan is ie blind en ziet of leest hij de cd niet meer.

ik moest elke keer rebooten om die cd speler weer werkend te krijgen. op nog 1 andere systeem geprobeerd. andere flatcable, andere IDE poort gebruikt, op forums gepost, rond gevraagd.

uiteindelijk accepteerde ik gwoon dat ie "semidood" was, en gaf ik hem weg en daar heeft ie hetzelfde gedaan als bij mij.

onlangs vervangen door een plextor :)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2003 02:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, het probleem is opgelost. Het bleek uiteindelijk aan mijn voeding te liggen. De 300 Watt is nu vervangen door een 350 Watt en sindsdien heb ik geen enkel probleem meer, tnx!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-03 20:50
Fijn dat je idd ook even verteld wat het probleem nou was.. ;)
Mijn zusjes hebben hetzelfde, heb XP al 2x opnieuw geinstalleerd en alle andere handelingen zoals boven beschreven maar de oplossing is dus vrij simpel.

tnx!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ook al is het probleem opgelost, maar dit heeft niks te maken met [b]. Problemen met CD spelers en branders vallen onder Opslagmedia & I/O Controllers.

Processors, Mobo's & Geheugen > Opslagmedia & I/O Controllers :)

Je kunt overigens alle topics waar je in hebt gepost terugvinden door elders op je naam te klikken, zoals bovenaan de forumindex, in een posting en in jouw myreact kun je je posthistorie terugvinden ;)

[ Voor 27% gewijzigd door BalusC op 21-12-2003 19:02 ]

Pagina: 1