Toon posts:

[sgi]Install debian Origin200

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Mijn bedoeling is om debian op mijn Orgin200 te installeren,
Maar op een of andere manier leest hij mijn gebrande cd's niet goed :(
Ik krijg iedere keer de volgende fout melding:
dks1d3s8: volume header not valid
efs read error, bad count
No file system found for "sash64".
Unable to execute scsi(1)cdrom(3)partition(8)sash64: media not loade
Unable to execute scsi(1)cdrom(3)partition(8)sash64: media not loade
Welke andere manieren zijn er nog om een besturingssysteem op mijn Orgin te krijgen.
Ik heb de server net en heb er nog niet zo veel ervaring mee.
Wie kan mij helpen?

Verwijderd

Zonde, dat je op zo'n machine "gewoon" Linux gaat draaien, maar goed.

Weet je welke processor er precies inzit, want de Linux support voor MIPS processoren is niet zo heel uitgebreid. Check in je bios (weet even niet uit mijn hoofd hoe die terminal heet) met een hinv -v eerst je hardware. Post de resultaten dan hier, want ik twijfel of Linux op die machine gaat draaien.

Verwijderd

Is dit geen blocksize probleem?

Verwijderd

Topicstarter
Hieronder mijn spec:
IP27 Node Board, Module 1, Slot MotherBoard
ASIC HUB Rev 3, 90 MHz, (nasid 0)
Processor A: 180 MHz R10000, Rev 2.6, 2M 180MHz secondary cache, (cpu 0)
R10000FPC Rev 0
Memory on board, 256 MBytes (Standard)
Bank 0, 64 MBytes (Standard) <-- (Physical Bank 0)
Bank 1, 64 MBytes (Standard)
Bank 2, 64 MBytes (Standard)
Bank 3, 64 MBytes (Standard)
BASEIO Origin 200 IO Board, Module 1, Slot MotherBoard
ASIC BRIDGE Rev 4, (widget 8)
adapter PCI-SCSI Rev 5, (pci id 0)
peripheral SCSI DISK, ID 4, SGI IBM DORS-32160W
peripheral SCSI DISK, ID 5, SGI IBM DORS-32160W
adapter PCI-SCSI Rev 5, (pci id 1)
peripheral SCSI CDROM, ID 3, TOSHIBA CD-ROM XM-5401TA
adapter IOC3 Rev 1, (pci id 2)
controller multi function SuperIO
controller Ethernet Rev 1
adapter IOC3 Rev 1, (pci id 5)
adapter IOC3 Rev 1, (pci id 6)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op internet verschillende site gevonden over hoe ik debian of netbsd via een tftp server kan installeren. Dit is allemaal behoorlijk veel werk, aangezien ik geen tftp server en dhcp server heb draaien.

Zijn er misschien ook bootable cd's te vinden met een losse kernal ofzo???

Verwijderd

Topicstarter
Niemand?????????????????

:( :( :(

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 december 2003 @ 16:26:
Ik heb op internet verschillende site gevonden over hoe ik debian of netbsd via een tftp server kan installeren. Dit is allemaal behoorlijk veel werk, aangezien ik geen tftp server en dhcp server heb draaien.

Zijn er misschien ook bootable cd's te vinden met een losse kernal ofzo???
Waarom zet je dat dan niet even op, dat is supersimpel te maken...

• AntiChris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-12-2025

AntiChris

Fulltime IJsland-fan

Op de Debian-MIPS mailinglist kwam eergisteren dit mailtje langs:
On Mon, Dec 22, 2003 at 05:03:00PM -0500, Maitland Bottoms wrote:
> Hi,
>
> I was hoping to boot Debian on this SGI Origin 200 (I think):
>
> >> hinv
> System SGI-IP27
> 2 180 MHz IP27 Processors
> Main memory size: 128 Mbytes
> Integral SCSI controller 0
> Integral SCSI controller 1
> Integral Fast Ethernet
> IOC3 serial port
> Integral SCSI controller 2
> Integral SCSI controller 3
> Integral SCSI controller 4
> >> bootp()/tftpboot.img
> Setting $netaddr to 192.168.0.2 (from server 192.168.0.1)
> Obtaining tftpboot.img from server 192.168.0.1
> Unable to execute bootp()/tftpboot.img: execute format error

you need to build 64bit vmlinux.
make vmlinux.64

> >> bootp()/vmlinux-ip27-2.4.21-pre4
> Setting $netaddr to 192.168.0.2 (from server 192.168.0.1)
> Obtaining vmlinux-ip27-2.4.21-pre4 from server 192.168.0.1
> Unable to execute bootp()/vmlinux-ip27-2.4.21-pre4: execute format error
> >>
>
> I followed
> http://www.linux-debian.d...n-mips-woody-install.html
> but that doesn't seem to go. That seems to address 32-bit IP22
> processors. I found vmlinux-ip27-2.4.21-pre4, but it failed too.

http://members.optusnet.com.au/clausen/sgi/

[snip]

ladis
Misschien dat je er iets aan hebt verder?
Zonde, dat je op zo'n machine "gewoon" Linux gaat draaien, maar goed.
Ach, IRIX is een non-free OS met nog meer non-free software, met een crappy packagemanagement en een chaotische directorystructuur, dus veel lol beleef je er niet aan IMNSHO.

[ Voor 15% gewijzigd door AntiChris op 24-12-2003 22:30 ]

En það besta sem guð hefur skapað, er nýr dagur - Sigur Rós

Verwijderd

Ik heb ook gedonder gehad met het installeren dit kwam doordat mijn cdrom speler niet 100% was.

Wat ik zou doen is tijdelijk even andere cdromspeler installeren en het dan nog eens te proberen. Je kunt je cd ook nog eens opnieuw downloaden en branden wellicht is er iets fout gegaan bij het downloaden van je iso ???

En oja mijn cdrom speler had ik daarvoor nooit problemen mee gehad ik denk dat Linux wat nau keuriger loop werk vereist anders zou ik het ook niet weten.

succ6

Verwijderd

AntiChris schreef op 24 december 2003 @ 22:28:
Ach, IRIX is een non-free OS met nog meer non-free software, met een crappy packagemanagement en een chaotische directorystructuur, dus veel lol beleef je er niet aan IMNSHO.
Helemaal gratis is het inderdaad niet maar SGI is wel zo schappelijk dat je met een gratis support account nieuwe Irix releases kan downloaden. Niet de nieuwste (6.5.22), maar wel 6.5.19 en die is ook nog gewoon gesupport. Daarnaast staat op freeware.sgi.com een leuke verzameling GNU software voor Irix.

Wat ik verder heb gelezen op internet is dat de support voor SGI systemen onder Linux nog niet erg denderend is. IMHO koop je ook een SGI om er wat anders op te draaien dan Linux, wat ook op je normale huis tuin en keuken pc draait. Bovendien zal denk ik de performance onder Irix veel beter zijn dan onder Linux. Maar goed ieder zijn keus, maar ik weet dat mijn O2 lekker Irix blijft draaien, al was het maar om er weer eens een ander OS bij te leren.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 25 december 2003 @ 11:42:
Ik heb ook gedonder gehad met het installeren dit kwam doordat mijn cdrom speler niet 100% was.

Wat ik zou doen is tijdelijk even andere cdromspeler installeren en het dan nog eens te proberen. Je kunt je cd ook nog eens opnieuw downloaden en branden wellicht is er iets fout gegaan bij het downloaden van je iso ???

En oja mijn cdrom speler had ik daarvoor nooit problemen mee gehad ik denk dat Linux wat nau keuriger loop werk vereist anders zou ik het ook niet weten.

succ6
Als je boot van cdrom, is het je firmware die de cdrom moet lezen, en de drivers die
de firmware gebruikt zijn vaak heel beperkt, met name v.w.b. error correctie en
blocksize. Daarom worden ook vaak alleen cdroms die een blocksize van 512
ondersteund als boot device. Heeft niets met linux te maken in principe.
balou schreef:
Helemaal gratis is het inderdaad niet maar SGI is wel zo schappelijk dat je met een gratis support account nieuwe Irix releases kan downloaden. Niet de nieuwste (6.5.22), maar wel 6.5.19 en die is ook nog gewoon gesupport. Daarnaast staat op freeware.sgi.com een leuke verzameling GNU software voor Irix.
Hmm, is dat nieuw ? Ik ben in het verleden wel eens gaan zoeken naar een
Irix 6.5 , maar (zelfs de importeur vertelde het) dat kan alleen bij nieuwe
machines met dure support contracten .....

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Verwijderd

u_nix_we_all schreef op 25 december 2003 @ 18:23:
Hmm, is dat nieuw ? Ik ben in het verleden wel eens gaan zoeken naar een
Irix 6.5 , maar (zelfs de importeur vertelde het) dat kan alleen bij nieuwe
machines met dure support contracten .....
Nou, ze bieden updates aan (maintenance releases). Je hebt dus al een originele install nodig, maar die kun je wel upgraden naar 6.5.19 of nieuwer als SGI die vrijgeeft.

Mijn recent aangeschafte O2 had al een 6.5.13 installatie op de hd en die heb ik zonder problemen geupgrade.

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Er lijkt inderdaad iets mis te gaan tussen je CD-speler en je CD.
Je zou kunnen proberen de CD nogmaals te branden op een lagere snelheid.
Waar heb je het image vandaan ? Dan kan ik het ook branden en kijken of mijn Origin200 het wel slikt.

Hint voor het verdere verloop : Ik zie dat je je beide disks in de hoogste slots geladen hebt, met als gevolg dat je SCSI-id 4 en 5 hebt. Verplaats er eentje naar het onderste slot, je hebt nu feitelijk geen boot-disk ter beschikking. Booten van iets anders dan de default boot-disk is een ramp voor SGI-hardware, voor mijn Indy heb ik het uiteindelijk opgelost door een schakelaar te zetten over de 2e SCSI-ID jumper, zodat ik de SCIS-ID's kan wisselen tussen 1 en 3 (de ene disk boot IRIX 5.3, de andere 6.5.17).

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Geldt dat ook voor Irix 6.2 --> 6.5 ?

Voor zover ik kan nagaan , moet je dan dus wel de 6.5 foundation CD's hebben
of in ieder geval 6.5.x hebben.... of heb ik het mis,
en kun je gewoon van die 6.5.19 cd's installeren ?

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• mvdejong

mvdejong

AntiChris schreef op 24 december 2003 @ 22:28:
Ach, non-free geldt ook voor AIX, HP-UX, enz., van de grote jongens is alleen Sun redelijk gul met gratis of goedkope versies van Solaris voor non-commercial use, ook voor non-Intel platforms. Overigens biedt SGI op de site IRIX-ports van freeware, netjes gebundeld in 4 CD-images, of per stuk, gratis downloadbaar.

Ik vind trouwens "inst" helemaal niet zo crappy, ik ken geen andere package-manager die zo goed consistentie van de geinstalleerde omgeving afdwingt, en ook nog eens een redelijk elegante manier biedt om het op te lossen. Het enige probleem waar je tegenaan kunt lopen is een ping-pong effect bij het oplossen van de conflicten, dan moet je even doorhebben dat je een CD-tje te weinig hebt geladen.

Als je de directory-structuur van IRIX chaotisch vindt, dan bedoel je volgens mij niet meer dan "het is anders dan ik gewend ben". Het is niet veel beter of slechter dan enige andere UNIX-versie (behalve True64 in een cluster, maar dat heeft goede reden). De directory-structuur van UNIX is nou eenmaal door historische oorzaken vertroebeld (met name doordat semi-systeem-software werd geinstalleerd in directories onder /usr).

En ik mag enig recht van spreken claimen, met 7 Sun's, 3 (binnenkort 4) SGI's, 1 HP9000 en 1 RS/6000 hier thuis, naast mijn werk als technisch systeem-beheerder/troubleshooter voor UNIX-omgevingen.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

u_nix_we_all schreef op 25 december 2003 @ 18:57:

Pff, niet zo moeilijke vragen stellen hoor ;) Ik weet niet of je van 6.2 naar 6.5 kan upgraden. Denk zelf van niet, maar vraag even een account aan voor support.sgi.com en kijk daar eens rond.

Volgens mij zijn het geen volledige 6.5.x releases die ze aanbieden. Het zijn 4 cd's en ik heb mijn 6.5.13 naar 6.5.19 kunnen upgraden. Op deze manier zou je dus een oude set Irix 6.5.x cd's kunnen kopen en vervolgens upgraden. Alleen staat SGI het officieel dacht ik niet toe dat je een Irix cd set 2e hands van iemand overkoopt.

Maar goed ik ben ook nog maar Irix noob. (Heb mijn O2 pas afgelopen HCC gekocht).

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2003 19:05 ]

• mvdejong

mvdejong

u_nix_we_all schreef op 25 december 2003 @ 18:57:

Als er geen 6.5 op je systeem staat, kun je 6.5.x niet installeren.
Als er een oudere 6.x, of nog ouder opstaat, of niets, dan heb je altijd de Foundation CD's nodig.
Upgraden van 6.2 naar 6.5.x is trouwens af te raden, kies dan maar voor een verse installatie, dan ga je ook van efs naar xfs als file-system, dat werkt wel lekkerder (behalve als je op hele kleine schijfjes installeert).

[ Voor 9% gewijzigd door mvdejong op 25-12-2003 19:07 ]

• mvdejong

mvdejong

Overigens kun je op de Amerikaans eBay nog wel eens een leuke vroege 6.5.x scoren.

• AntiChris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-12-2025

AntiChris

Fulltime IJsland-fan

balou:
Maar goed ieder zijn keus, maar ik weet dat mijn O2 lekker Irix blijft draaien, al was het maar om er weer eens een ander OS bij te leren.
Klopt, doe ik ook, maar dat wil niet zeggen dat ik er geen commentaar op mag hebben :) Ik reageerde eigenlijk ook alleen maar op de opmerking dat je er eigenlijk toch geen Linux op moet draaien, daar ben ik het gewoon niet mee eens.
Bovendien zal denk ik de performance onder Irix veel beter zijn dan onder Linux.
Zal wel meevallen, op grafisch gebied misschien wel, maarja, zo'n Origin 200 zoals de TS heeft, heeft daar natuurlijk weinig last van, dit in tegenstelling tot een O2.

mvdejong:
Ik vind trouwens "inst" helemaal niet zo crappy, ik ken geen andere package-manager die zo goed consistentie van de geinstalleerde omgeving afdwingt, en ook nog eens een redelijk elegante manier biedt om het op te lossen.
Ik ben verwend omdat ik Debian gebruik denk ik ;)
Als je de directory-structuur van IRIX chaotisch vindt, dan bedoel je volgens mij niet meer dan "het is anders dan ik gewend ben". Het is niet veel beter of slechter dan enige andere UNIX-versie (behalve True64 in een cluster, maar dat heeft goede reden). De directory-structuur van UNIX is nou eenmaal door historische oorzaken vertroebeld (met name doordat semi-systeem-software werd geinstalleerd in directories onder /usr).
Elke dir is er met een reden, zo is /etc er om configuratiebestanden in te zetten, niet om ifconfig onder te brengen. Als een systeem zomaar overal iets gaat weggooien is dat geen "anders dan ik gewend ben", maar "gewoon een puinhoop". Als ik overal binaries kan terugvinden, hoe moet ik dan erachter komen wat ik eigenlijk allemaal kan? Mijn complete path doorlopen lijkt me wat overdreven, of niet soms.

Ik vind de FHS (Filesystem Hierarchy Standard) erg praktisch en een duidelijke afspraak. Als elke UNIX zit eraan houdt, kan je met een cursus voor de ene vrij eenvoudig een andere leren.

Goed, dit gaat way off topic inmiddels, maar ik vind het zo leuk dat er eens gepraat wordt over echte systemen dat ik mezelf moeilijk in de hand kan houden ;) Ik stop maar snel, prettige kerst voor wat er nog van over is :)

[ Voor 11% gewijzigd door AntiChris op 26-12-2003 16:32 ]

En það besta sem guð hefur skapað, er nýr dagur - Sigur Rós

Verwijderd

AntiChris schreef op 26 december 2003 @ 16:17:
Klopt, doe ik ook, maar dat wil niet zeggen dat ik er geen commentaar op mag hebben :) Ik reageerde eigenlijk ook alleen maar op de opmerking dat je er eigenlijk toch geen Linux op moet draaien, daar ben ik het gewoon niet mee eens.
[...]
Zal wel meevallen, op grafisch gebied misschien wel, maarja, zo'n Origin 200 zoals de TS heeft, heeft daar natuurlijk weinig last van, dit in tegenstelling tot een O2.
Nou, moet ik toegeven dat ik nooit Linux op een SGI systeem hebt gedraaid, maar ik heb gister nog een beetje rondgekeken hoe de SGI of beter MIPS support is onder Linux. Mits de info op www.linux-mips.org niet verouderd is kan ik toch niet tot een andere conclusie komen dan dat het echt nog in de kinderschoenen staat. Kijk maar eens hoe vaak er unfortunate op die site staat, met daarachter weer een uitzondering of een probleem. Als je er een hoop tijd in wil steken krijg je het misschien (half) werkend.

Maar goed ik wil hier geen OS oorlog starten.
Pagina: 1