usb hdd moet slapen!

Pagina: 1
Acties:
  • 153 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mijn situatie:

Heb een simpele USB 2.0 externe hdd case met een 40Gb hdd erin.
Deze heb ik aan m'n asus wl500g router gehangen middels usb. De router fungeert nu als ftp-server.

Allemaal erg leuk, maar die harddisk blijft maar draaien, ook als de ftp server niet wordt gebruikt. Normaal in bijv. winXP geef je gewoon aan dat je hdd in slaap kan vallen.... en dat wil ik nu ook voor die usb hdd.

Wie o wie kan mij vertellen hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?
Misschien middels een tweak op m'n wl500g?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat extra informatie over die router zou wel handig zijn. Welk OS draait er op? heb eerlijk gezegd nog nooit een router gezien met USB :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:10

DDX

http://www.asus.com/produ...less/wl-500g/overview.htm
Not only a simple router to share Internet, it also support USB disk, just plug and it could auto created FTP server, easily to share file through Local LAN and Internet, wire and wireless in your USB disk. It also could be a printer server, and support both USB printer and series printer. More than that, ASUS WL-500g could support USB web cam, and let you monitor your home from Internet or WLAN.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 18:38
Als de optie niet in de router zit, kan het niet. Waarom wil je persé dat de schijf gaat slapen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag dat ie gaat slapen omdat ie dan minder stroom gebruikt en wat stiller is, en hopelijk ook minder snel slijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 19:39
Misschien wat stiller :9

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Stiller zou al mooi zijn :)

Maar ik ben dus ook wel bezorgd om het slijtageverhaal... een ide schijf is nou eenmaal niet gemaakt om 24x7 te draaien.

En is er niet iemand die aardig overweg kan met rekensommetjes wat stroom betreft... om eens te kijken wat een gemiddelde hdd verstookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redpen
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-08 23:44
ik weet niet of je het al weet maar als je een ide schijf laat slapen of als je je pc uit zet gaan er een paar van je stop / start bits weg

die zijn ervoor gemaakt om je schijf lees koppen op te laten rusten
hiervan heb je er maar een bepaald aantal en kan dus zo zijn dat hij op een gegeven moment beschadigt raakt of over je gegevens parkeerd

het beste is om de schijf gewoon aan te laten een ide schijf kan makkelijk 24 draaien als hij maar goed gekoeld is zal hij lang leven

beter 10 servers in de lucht dan 1 op de grond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 14:11

Geckoo

Good news, everyone!

ik heb het idee dat je dat niet in de router kan instellen dus ik denk dat je de disc gewoon moet gaan inpakken...
dat "slapen" is dacht ik een functie die hoort bij windows niet bij de disc.

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan kan ik mooi hier even wat vragen over een externe hd :P
Ik heb een externe hd van q-tec met daarin een een wat oudere 40 gyg hd van Maxtor
In die case zit tevens een kleine fan die abnormaal veel kabaal maakt :(
Is die echt noodzakelijk of kan ik hem dissconecten ?
De hd word nooit echt lang gebruikt en alleen als ik wat progjes fims of muziek wil overgooien
Greetzzz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een high performance hdd verbruikt op 5 volt 0,8 A en op 12 volt 2 A

P=UxI

P=5x0,8 = 4 W
P=12x2= 24W

28 W/u totaal.

28x24=672 W/p dag

672x 356= 239232 W per jaar = 239 kw per jaar.

Kosten van 1 kw zou ik niet weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:28
redpen schreef op 19 december 2003 @ 13:04:
ik weet niet of je het al weet maar als je een ide schijf laat slapen of als je je pc uit zet gaan er een paar van je stop / start bits weg

die zijn ervoor gemaakt om je schijf lees koppen op te laten rusten
hiervan heb je er maar een bepaald aantal en kan dus zo zijn dat hij op een gegeven moment beschadigt raakt of over je gegevens parkeerd

het beste is om de schijf gewoon aan te laten een ide schijf kan makkelijk 24 draaien als hij maar goed gekoeld is zal hij lang leven
uhm... Nope

Tegenwoordig blijft je HDD elke keer op precies dezelfde plek stilstaan. de kop kan daar dan landen.

vroeger kon je kop niet landen, en als je de PC wilde vervoeren moest je de HDD "parkeren" omdat anders de kop over de hele schijf kraste

en een IDE schijf kan er NIET goed tegen 24/7 de draaien. de meeste merken zijn maar bedoeld voor 7-9 uur per dag. Maxtor gaat wat langer en die schijven kunnen 21 uur per dag aan volgens de specs. (maar niet 21 uur belast)

waarom denk je dat er speciale SCSI schijven zijn voor servers die wel 24/7 moeten draaien

edit:
@ de stroomberekening:
het is kWh, en niet W/u :P
en 1 kWh kost ongeveer 12 cent

[ Voor 5% gewijzigd door RocketKoen op 19-12-2003 13:15 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
schijnt dat het laten opspinnen van een schijf nog veel slijtagegevoeliger is dan constant laten draaien.. ligt er natuurlijk ook aan hoe vaak die schijf gebruikt wordt, maar als ie een paar keer per dag (>5 keer) moet opspinnen is het misschien al rendabeler om hem gewoon aan te laten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

Verwijderd schreef op 19 december 2003 @ 13:10:
een high performance hdd verbruikt op 5 volt 0,8 A en op 12 volt 2 A

P=UxI

P=5x0,8 = 4 W
P=12x2= 24W

28 W/u totaal.

28x24=672 W/p dag

672x 356= 239232 W per jaar = 239 kw per jaar.

Kosten van 1 kw zou ik niet weten
en dan heb je het hier over spinup
want in normale stand verbruikt een hd heel wat minder

mijn fileserver doet tijdens opstarten bijv 550W
en tijdens normaal gebruik +/- 200W

en daar zitten dus zo'n 15 hd's in

dus ga maar uit van zo'n 8W per hd (volgens mij is dat ook wat meestal in specs staat)
iig is een losse hd op jaarbasis bijna 0 kwa stroomkosten (paar euro max)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redpen
15 hd`s ? wat zijn die specs dan van je server ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

redpen schreef op 19 december 2003 @ 13:20:
15 hd`s ? wat zijn die specs dan van je server ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redpen
De gebruiker heeft geen toegang tot dit forum.
(interne identificatie: forum::get_forumdata::forum_not_allowed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

redpen schreef op 19 december 2003 @ 13:41:
De gebruiker heeft geen toegang tot dit forum.
(interne identificatie: forum::get_forumdata::forum_not_allowed)
offtopic:
we gaan erg offtopic ;)

Dual Xeon 2GHz
1GB mem
1 * 3ware 7850
1 * 3ware 7500-8
14 * 180GB (waarvan 1 hotspare)
gigabit netwerk (intel 1000base-t)

http://www.mclan.nl/pics/mclan51/ddx/images/DSC00384.jpg
http://www.mclan.nl/pics/mclan45/ddx/images/DSC04424.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de info voor zover.
Over de centen hoef ik dus blijkbaar niet in te zitten...

Nu alleen maar afwachten hoe lang ie het vol gaat houden.

Ik denk dat een tijdschakelklok op de voeding van de hdd om 'm aan en uit te schakelen op bepaalde tijden geen goed plan is. Of kan dat geen kwaad voor zo'n schijf? Als ie bijv. een keer wordt uitgezet als ie net aan het schrijven is ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbregman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-05-2023

pbregman

>:)

Het iedere keer in slaap laten vallen van je schijf is pas slecht voor de duurzaamheid.
Een schijf kan prima 24/7 draaien, mijn server draait ook 24/7 en daar zitten ook gewone IDE schijven in, je moet er alleen voor zorgen dat koeling in orde is.
Met dat in slaap brengen van je harde schijf echter laat je je harde schijf veel regelmatiger op en af spinnen dan nodig is, over slijtage gesproken.
Hij zal bij iedere gebruiker op je FTP moeten opspinnen en als die weer verterkt weer afspinnen.
Dat wordt leuk als je een keer of 50 per dag bezoekers krijgt :*)

oftewel gewoon lekker laten draaien die schijven en dat ook instellen bij de schijven die je nu niet zo hebt ingesteld :Y)

[ Voor 4% gewijzigd door pbregman op 19-12-2003 13:55 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
pbregman schreef op 19 december 2003 @ 13:54:

oftewel gewoon lekker laten draaien die schijven en dat ook instellen bij de schijven die je nu niet zo hebt ingesteld :Y)
Daar zat ik inderdaad al aan te denken... :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-09 20:11

FongWan

The Stormrider ...

Jullie hebben het nu over gewone harddisks die in een hulsel is gebouwd maar hoe zit het met die portable harddisks van Maxtor en Western Digital :?

Blijven die spinnen of stoppen die ook :?

| Fuji X-T1, 10-24, 18-55, 35 f2, 56 f1.2 | Surface Pro 2017 | Nintendo Switch | Apple iPad 2021 | Samsung Watch 6 Classic 47mm | Google Pixel 9 Pro XL |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
FongWan schreef op 19 december 2003 @ 18:13:
Jullie hebben het nu over gewone harddisks die in een hulsel is gebouwd maar hoe zit het met die portable harddisks van Maxtor en Western Digital :?

Blijven die spinnen of stoppen die ook :?
Dat wil ik ook wel weten, want dan koop ik er meteen 1...
Maar ja, dan nog steeds hopen dat ie daardoor wel langer meegaat.

Het is regelmatig dat er bij mij een hele dag geen enkele bezoeker is, en de andere dag misschien 20 ofzo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik heb een exterene HD van Western Digital. Een van 40 GB met USB 2.0. Die blijft constant draaien maar je hoort hem eigenlijk niet. Zie hier voor de specs http://www.westerndigital...s/products.asp?DriveID=52
Maar ik zou er zeker geen tijdklok opzetten want je moet hem in windows veilig verwijderen en als je de stekker er gewoon uittrekt is dit niet goed.
Maar ik zat net op de site van seagate en die hebben een externe schijf met aan en uit knop mischien is dat iets ?
http://www.seagate.com/pr...external/external160.html

[ Voor 46% gewijzigd door Bartjeee op 23-12-2003 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0w
  • Laatst online: 11:01

w0w

[speculatie]
Waarschijnlijk wordt de slaapfunctie van Windows aangestuurd door één (of 2) IDE-draadjes. Als je dit signaal zou kunnen nabootsen (of doortrekken uit een ide-controller), zou de schijf wel gaan slapen.
bv
Op één pc die het meeste gebruikt maakt van de externe hd, knip je een IDE kabel kapot, en je zoekt uit welke kabel het slaapsignaal aanstuurt (misschien dat je dit kunt vinden met Google :? ). deze 'verleng' je door naar de (waarschijnlijk ongebruikte) kabel v/d IDE van je externe HD, zodat als die pc vindt dat ie zn schijven kan laten slapen, dat ie die externe dus ook mee moet nemen.
Technisch gezien is dit best mogelijk, je zult denk ik alleen een versterker oid moeten regelen om het signaal van de IDE kabel te versterken, want ik dacht dat de max 1m was ofso? En je zult er dus achter moeten komen welke kabel precies het signaal doorgeeft.
Succes ermee ! ;)
[/speculatie]
Je kunt mss de OS van je router aanpassen zodat ie um wel kan laten slapen, simpel zal dit zeer zeker ook niet zijn :P

[ Voor 13% gewijzigd door w0w op 23-12-2003 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Laatst online: 20:06
Portable schijven zijn gewone ide's in een kleiner bakje hoor, die blijven dus ook gewoon draaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0w

w0w

Portable schijven zijn gewone ide's in een kleiner bakje hoor, die blijven dus ook gewoon draaien...
Ja....
IDE schijven kunnen slapen door Windows, dus waarom zou een HD 'in een kleiner bakje' dat niet kunnen?

[ Voor 11% gewijzigd door w0w op 23-12-2003 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Laatst online: 20:06
Er wordt gevraagd of die uit zichzelf 'in slaap vallen'. Nee dus, enkel door een commando van OS/Bios, net zoals elke andere schijf....

[ Voor 11% gewijzigd door Fire69 op 23-12-2003 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0w

w0w

Er wordt gevraagd of die uit zichzelf 'in slaap vallen'. Nee dus, enkel door een commando van OS/Bios, net zoals elke andere schijf....
Jah okej, maar dat kon ik niet helemaal uit je vorige post opmaken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik eerst maar eens de wl500g forum's door ga zoeken...
Als ondertussen iemand een oplossing weet dan hoor ik het wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 december 2003 @ 11:32:
mijn situatie:

Heb een simpele USB 2.0 externe hdd case met een 40Gb hdd erin.
Deze heb ik aan m'n asus wl500g router gehangen middels usb. De router fungeert nu als ftp-server.

Allemaal erg leuk, maar die harddisk blijft maar draaien, ook als de ftp server niet wordt gebruikt. Normaal in bijv. winXP geef je gewoon aan dat je hdd in slaap kan vallen.... en dat wil ik nu ook voor die usb hdd.

Wie o wie kan mij vertellen hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?
Misschien middels een tweak op m'n wl500g?
Thundercat: wat voor hdd case heb je? en gaat het goed met bestanden > 100 mb?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2004 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
oeps... sorry... had dit draadje ff niet bijgehouden 8)7

Die usb case is een merkloos ding met de tekst USB 2.0 er bovenop.
Verder absoluut geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-03 18:35
Ter info: de router draait op linux 2.4 waarbij de hack van chupa een ingebouwde Samba server heeft. Ik heb geen idee of het mogelijk is om de HD te slapen, maar misschien dat anderen daar wel een idee over hebben. Persoonlijk denk ik dat je meer kans maak op het chupa forum ....

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Pagina: 1