Toon posts:

Switch achter router

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik deel samen met enkele andere mensen in mijn huis een chello kabel internetverbinding.

Nu delen wij dit internet doormiddel van een sweex 4 ports router. Echter, deze router heeft maar 4 porten. Van deze 4 porten heb ik er 1 tot mijn beschikking. Achter de andere 3 porten hangen de 3 computers van mijn huisgenoten (waarvan 1 laptop).

De verbinding die ik via die ene port tot mijn beschikking heb, heb ik d.m.v. een sweex switch (4-ports) in 2-en gesplits (eigenlijk in 4-en maar ik heb maar 2 computers).

We krijgen dan deze situatie:

Chello modem -> router -> switch -> mijn 2 computers

Dit werkt dus allemaal prima. Alle computers kunnen elkaar benaderen, en het internet werkt ook top. Echter, om de +/- 24 uur valt het internet plat, en moet de router gereset worden (of de stroom er ff afhalen). |:(

Voordat ik de switch geinstalleerd had (toen liet ik een van mijn 2 computers het internet delen voor mn andere) hadden we dit probleeem niet.

Iemand enig idee hoe dit komt, en wat kan ik er aan doen????

B.v.d. :*)

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Haal je switch er weer eens tussen uit en test het nog eens.

Money for nothin' and your chicks for free

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:18
:?
Enig idee wat dit met P&W te maken heeft?

P&W -> NT

https://fgheysels.github.io/

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

GaMbiNo

1337

Heb je al gekeken of er een nieuwe firmware voor je router is?
Ik had eerst ook veel last van een vastlopende router maar na deze firmware draait ie weer heerlijk. :*)

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:43

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

waarschijnlijk gooit chello na iedere 24 uur je verbinding plat... Dit is opzich normaal, doet mijn casema ook... Waarschijnlijk moet je alleen je router even instellen op "auto connect" of "auto reconnect"...

Verwijderd

Topicstarter
GaMbiNo schreef op 19 december 2003 @ 10:53:
Heb je al gekeken of er een nieuwe firmware voor je router is?
Ik had eerst ook veel last van een vastlopende router maar na deze firmware draait ie weer heerlijk. :*)
Sorry, maar wat is een firmware????

Verwijderd

Topicstarter
MikeyMan schreef op 19 december 2003 @ 10:53:
waarschijnlijk gooit chello na iedere 24 uur je verbinding plat... Dit is opzich normaal, doet mijn casema ook... Waarschijnlijk moet je alleen je router even instellen op "auto connect" of "auto reconnect"...
hmmmm :?

dat zou ik inderdaad nest even kunnen proberen. Maar tot ik de switch in het netwerk heb gehangen hadden we hier eigenlijk nooit last van.

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Verwijderd schreef op 19 december 2003 @ 10:58:
[...]

hmmmm :?

dat zou ik inderdaad nest even kunnen proberen. Maar tot ik de switch in het netwerk heb gehangen hadden we hier eigenlijk nooit last van.
Probeer daarom eens om de switch weer weg te halen. Dan weet je of het door de switch komt.

Money for nothin' and your chicks for free

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 december 2003 @ 10:56:
[...]

Sorry, maar wat is een firmware????
De interne software binnen de router. Zo'n apparaat draait immers zelf ook op software die in het apparaat zit en waar software is is een updatemogelijkheid ==> firmwareupdate. Let er bij op dat je dat wel goed wil doen, anders kan het apparaat zijn software niet meer aanspreken.

In het studentenhuis bij mijn vriendin hebben ze overigens exact hetzelfde probleem, ook met chello en een router en twee switchen erachter, dus ik hou dit topic nog wel even in de gaten :)

Verwijderd

Topicstarter
DeeJee schreef op 19 december 2003 @ 10:59:
[...]

Probeer daarom eens om de switch weer weg te halen. Dan weet je of het door de switch komt.
Ja dat kan ik inderdaad wel even doen. Echter, het duurt wel min. 24 uur voordat ik weet of het effect heeft gehad.

Eigenlijk weet ik ook aardig cker dat het door de switch komt omdat dat het enige is dat veranderd is vergeleken bij de oude situatie. Sindsdien hebben we deze problemen.

Verwijderd

Topicstarter
MikeyMan schreef op 19 december 2003 @ 10:53:
Nou eerst hadden we hier nooit last van. Ik kan in de routerconfiguratie ook geen auto(re)connect vinden.

Verwijderd

Topicstarter
Zou het misschien ook zo kunnen zijn dat de router zoveel connecties gewoon niet aan kan??

Of dat ie niet in staat is correct met de switch te communiceren (lijkt me sterk is allebij sweex).

8)7 :?

Verwijderd

Je zou ethereal eens kunnen installeren om te kijken wat er aan datapakketjes verstuurt wordt over je netwerk. Misschien zit er een kapotte netwerkkaart non-stop pakketjes te stouwen, of misschien blijft er ergens een pakketje non-stop heen en weer pongen, waarbij het steeds wordt gedupliceerd.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 december 2003 @ 11:14:
Je zou ethereal eens kunnen installeren om te kijken wat er aan datapakketjes verstuurt wordt over je netwerk. Misschien zit er een kapotte netwerkkaart non-stop pakketjes te stouwen, of misschien blijft er ergens een pakketje non-stop heen en weer pongen, waarbij het steeds wordt gedupliceerd.
OK tnx dat zou ik even kunnen proberen.

Zou dit ook veroorzaakt kunnen worden doordat er in een van de 2 computers een netwerkkaart zit (die nodig was om internet met de andere comp te delen) die, omdat ie niet meer nodig is, bij aparaatbeheer uitgeschakeld is??

Kan ik deze er misschien beter helemaal uittrekken?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2003 11:19 ]

• Johnny E
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:20

Johnny E

Dôh !!

Dit probleem wordt niet veroorzaakt door de switch maar door dat je router maximaal 100 connecties aan kan.

Ik heb zelf ook een Sweex router en ik heb last van de zelfde symptomen, dit gebeurt met name als er gedownload wordt via e-mule e.d.

De Sweex is een waardeloos apparaat, geldt ook voor de Edimax BR-6104 welke identiek is aan de Sweex.

Breng dit ding terug en leg met z'n allen gewoon wat extra geld op tafel en koop een goede switch. Bijv. een Draytek of US Robotics.

Specs!

Verwijderd

Topicstarter
Dit zou heel goed kunnen inderdaad. Ik krijg sinds enkele dagen ook rare foutmeldingen met emule. Dan wordt ik er zomaar ineens vanaf gegooid.

Toch blijf ik het raar vinden dat ik hier eerst dus nooit last van had. Maar nu ik er over nadenk, ik ben op het ogenblik inderdaad een hoop zooi tegelijktijd van emule af aant trekken (aangezet nadat ik de switch heb geinstalleerd).

Als ik nou het aantal gelijktijdige downloads op emule wat omlaag breng, zou dit mijn probleem (op de korte termijn) verhelpen??

Voor de lange terwmijn is een nieuwe router misschien inderdaad wel zo handig.

• Sn00pN00b
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-08 09:58
Inderdaad Johhny die sweex en edimax troep zijn helemaal ruk.
Misschien werkt het trouwens wel als je de router in bridge mode zet en er een 8 poorts switch achter hangt. Misschien dat die sweex het niet helemaal lekker vind als er na de ingebouwde switch nog een switch zit.

• [FSF]Moses
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-10-2025
Ik had dat vorig jaar ook met mijn LinkSys BEFSR11 en een Unex Switch. Na wat mailtjes heen en weer te sturen met de fabriekant, kwam het er uit dat ik een firmware upgrade nodig had. Heb ik gedaan en sindsdien geen problemen meer gehad.

Het enige wat er nu nog is dat als mijn IP nummer veranderd (wat haast nooit voorkomt) ik niet een nieuwe lease krijg.

Maar voor de rest werkt alles prima hierzo

Zou toch eens kijken of er een firmware voor je router is...

Suc6

BTW... Ik heb ook Chello Classic :)

[ Voor 4% gewijzigd door [FSF]Moses op 19-12-2003 11:47 ]

Moses

Verwijderd

Sn00pN00b schreef op 19 december 2003 @ 11:42:
Inderdaad Johhny die sweex en edimax troep zijn helemaal ruk.
Misschien werkt het trouwens wel als je de router in bridge mode zet en er een 8 poorts switch achter hangt. Misschien dat die sweex het niet helemaal lekker vind als er na de ingebouwde switch nog een switch zit.
Hier dezelfde mening over Edimax ;(
Hier een linkje van een topic wat ik er zelf ooit over geopent heb: Edimax br6004+ router problemen

Mijn oplossing was gewoon een andere router, heb nu zo'n draytek vigor, bevalt prima :) Maar binnenkort wordt ie toch vervangen door een linux bakje.

En voor de rest, ja je zou een andere firmware kunnen proberen, heb anders zo ook geen idee :?

Verwijderd

Heren, we maken hier geen 'zeik Sweex/Edimax af'-topic van, hè? Dank u :)

• Johnny E
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:20

Johnny E

Dôh !!

Best modje, dit heeft is niet bedoeld om Edimax of Sweex af te zeiken.
Het is gewoon een gegeven dat bij de betreffende modellen van de bovenstaande fabrikanten er veel van dit soort problemen voorkomen.

Derhalve kunnen wij concluderen dat deze apparaten, niet fout vrij zijn en dat de fabrikant er geen aandacht aan heeft besteed om de vaak gemelde problemen op te lossen (zie eerdere topics).

Om cybah_pino z'n laatste vraag te beantwoorden.

Als je de max connecties op 50 zet dan zal de router het redelijk blijven doen.
Normaal downloaden is dan echter amper mogelijk en ik weet vrijwel zeker dat de router binnen de kortste keren (32 uur max) weer vast zal lopen.

Specs!

• Robthebest
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-08 11:58
Sweex routers zijn best goede en redelijke routers maar je moet er niet teveel van vragen, het is immers bedoeld om een thuisnetwerk te maken (2 a 3 pc's) en niet om een groter netwerk aan te sluiten, wellicht dat chello ziet dat je teveel dataverkeer hebt naar verschillende sites en dat je dat op 1 pc nooit kan redden

Verwijderd

Valt me trouwens op dat die edimaxrouter non-stop arp-pakketjes uitzend met who has 192.168.0.getalletje uit de range.
Lijkt me nogal inefficient, elk apparaat meld zich immers aan bij de dhcp-server, dus als hij die nou gewoon bijhoudt, zou je zeggen dat het nogal zinloos is om non-stop de hele ip-range af te moeten gaan om te kijken of er inmiddels iemand reageert op het arp-pakketje.
Qua dat betreft lijkt het me wel een vaag apparaat, die edimaxrouter.
Maar het lijkt me niet dat dat het netwerk zo erg kan vertragen.

Verwijderd

Topicstarter
[quote]Johnny E schreef op 19 december 2003 @ 11:31:
Dit probleem wordt niet veroorzaakt door de switch maar door dat je router maximaal 100 connecties aan kan.
[quote]

Wat bedoel je precies met connecties? Wanneer is iets een connectie? Als ik nl. bij emule kijk sta ik (per download) al gauw bij honderd mensen in de que lijst. Zijn dit dan ook al 100 connecties?

Verwijderd

Topicstarter
Robthebest schreef op 19 december 2003 @ 12:37:
Sweex routers zijn best goede en redelijke routers maar je moet er niet teveel van vragen, het is immers bedoeld om een thuisnetwerk te maken (2 a 3 pc's) en niet om een groter netwerk aan te sluiten, wellicht dat chello ziet dat je teveel dataverkeer hebt naar verschillende sites en dat je dat op 1 pc nooit kan redden
Ja hier heb ik ook aan zitten denken. Maar dan zouden ze dat toch ook moeten kunnen zien als ik het internet in plaats van met een switch met een server deel. Eigenlijk is de switch (samen met het aanzetten van een hoop nieuwe gelijktijdige downloads op emule) het enige dat is veranderd.

De router gaat ook behoorlijk flippen en als je die reset werkt het weer. Het lijkt me raar dat als chello je er even afgooit, dat je door de router te resetten metene weer online kan.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2003 14:10 ]

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-08 16:46

curry684

left part of the evil twins

Even schaamteloos kicken... :)

Ik heb al een jaar een Edimax 6104 router. Hier heb ik in het begin alle hierboven beschreven problemen mee gehad, echter door een upgrade naar unsupported firmware 0.64 was vrijwel alles opgelost gelukkig: maximaal eens per maand, meestal minder eigenlijk een reset en alles was functioneel behalve de firewall module (die in combinatie met P2P programma's zichzelf opknupt wegens Syn Flood oftewel foutieve DDoS detectie). Krap acceptabel maar okee.

Nu heb ik sinds 2 weken m'n netwerk wat uitgebreid: ik heb een 6104W router gekocht zodat ik WiFi kan laptoppen, en de oude router ingezet zodat ik ADSL met m'n buurman kan delen. Schematisch:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Internet
    |
ADSL Modem
    |
BR-6104 ---------- Buurman
    |
BR-6104W
  | | |
Diverse computers bij mij thuis

Helaas heb ik nu met de 6104W weer al dezelfde problemen als vroeger: ik word 5+ keer per dag even een paar seconden gedisconnect (erg fijn als je servertje speelt voor FTP en zo), maar erger nog: met firewall module uit flikt ie het enkele keren per week om compleet op te knopen (reset enige uitweg).

Gisteravond heb ik de firmware van 0.14 naar 0.15 geflashed, helaas was het vanochtend alweer feest en schijnt dat dus niet geholpen te hebben.

De netwerklayout is zoals hierboven beschreven om diverse redenen: hoofdzaak is dat de 2 routers 20 meter CAT-5E uit elkaar staan :P Maar ook belangrijk is dat ik op mijn computer bedrijfssoftware en data heb staan waar mijn buurman in principe niets mee van doen heeft. Om die reden zijn we ook van subnet gescheiden.

Ik heb reeds een dikke klaagmail naar Edimax gestuurd over deze disfunctionerende produkten, maar als workaround ben ik nu van plan om de 6104W in Bridge-mode te zetten, waardoor ik op hetzelfde LAN kom te zitten als m'n buurman en dus alles via file security dicht zal moeten timmeren, de grote vraag is echter: functioneert het ding wel fatsoenlijk zonder op te knopen in Bridge mode? Heeft iemand dit al geprobeerd?

Professionele website nodig?

Pagina: 1