Toon posts:

Scherptediepte effect met 2m pixels digicam

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na uiteraard eerst grondig de search gebruikt te hebben ;) , heb ik de volgende vraag.

Ik heb een Fuji FinePix 2800 zoom. Een al wat ouder 2.1 megapixel cameratje wat verder vrij simpel is qua opties.

Nu wil ik graag het scherptediepte effect creeren maar volgens mij zit er geen diafragma instelling op.

Nu mijn vraag... is er een andere manier om dit te creeren of heb ik gewoon pech ? ;(

*edit*

Even de specs. opgezocht

http://213.133.41.216/pro.../voorgaand/2800/specs.htm

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2003 09:09 ]

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:19

Marc H

- - Is wakker - -

Behalve met photoshop het effect faken, heb je totaal geen opties.

Met een digicam is het zowiezo moeilijk om het goed voor elkaar te krijgen door de kleine CCD die erin zit.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 december 2003 @ 09:05:
Na uiteraard eerst grondig de search gebruikt te hebben ;) , heb ik de volgende vraag.

Ik heb een Fuji FinePix 2800 zoom. Een al wat ouder 2.1 megapixel cameratje wat verder vrij simpel is qua opties.

Nu wil ik graag het scherptediepte effect creeren maar volgens mij zit er geen diafragma instelling op.

Nu mijn vraag... is er een andere manier om dit te creeren of heb ik gewoon pech ? ;(

*edit*

Even de specs. opgezocht

http://213.133.41.216/pro.../voorgaand/2800/specs.htm
Diafragma f = 2.8,f 4.8,f 8.2
Sluitertijden 1/2 ~ 1/1500 sec. AE belichting

Objectief
Fujinon optische zoomlens,
vergelijkbaar met 38 - 228mm
op kleinbeeldcamera F=6 - 36mm

Dus dan moet ik er toch wel wat mee kunnen??
Heb er alleen totaal geen ervaring mee

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2003 09:12 ]

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:19

Marc H

- - Is wakker - -

Verwijderd schreef op 19 december 2003 @ 09:11:
[...]

Diafragma f = 2.8,f 4.8,f 8.2
Sluitertijden 1/2 ~ 1/1500 sec. AE belichting

Objectief
Fujinon optische zoomlens,
vergelijkbaar met 38 - 228mm
op kleinbeeldcamera F=6 - 36mm

Dus dan moet ik er toch wel wat mee kunnen??
Heb er alleen totaal geen ervaring mee
Ik zal het even proberen uit te leggen.

De problemen:
1.) Geen diafragma instelling.
Doordat de kamera zalf het diafragma kiest, heb je geen controle over de instellingen, en 10 tegen 1 dat de camera de verkeerde instelling kiest.

2) Te kleine CCD.
Een lens is zo ontworpen dat het licht afbuigt naar de CCD. De hoeveelheid licht wordt gecontroleerd door het diafragma. Bij een grote opening (= kleine F) gaat er meer licht door het diafragma, maar doordat de lens maar voor 1 afstand echt scherp is zal de rest onscherp worden, doordat het licht van de verkeerde afstand niet goed door de lens verbogen wordt, en dus onscherp wordt. Het probleem is echter dat door de kleine beeldchip, het diafragma altijd groot (qua opening klein) is, waardoor alles scherp lijkt.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Verwijderd

Topicstarter
Oke jammer :(

Maar de simpelste srl camera kan dit wel allemaal toch?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2003 09:43 ]

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ja, die kan dat wel. De goedkoopste digitale SLR die er op dit moment is, is de Canon EOS D30, die worden bij bosjes aangeboden op marktplaats en zijn voor zo'n 700-800 euro wel te krijgen. Als je al Canon lenzen hebt voor je analoge lens, is dat een idee, maar 't blijft een hoop geld als je een gewone digicam gewend bent, 't zijn toch bijna 2000 oudhollandse guldens :X

Edit: Om je probleem ff uit te leggen: door je kleine beeldchip zit er een 6-36mm zoomlens op, je weet van de Fotografie FAQ dat groothoek meer scherptediepte oplevert dan tele, oftewel: die 6mm is praktisch oneindig qua scherptediepte en 36mm is nog steeds groothoek, dus ook een erg grote scherptediepte. Waarom is dat zo? Omdat jouw camera als het ware ook een cropfactor heeft, zoals dat bij digitale spiegelreflexen is. 6mm wordt 38mm, 36 wordt 228mm. Om nog wat groothoek over te houden, hebben ze er dus zo'n extreme groothoeklens op gezet.

Het enige wat je kunt proberen is op vol tele inzoomen en f2.8 "kiezen" (ik weet niet in hoeverre je enige invloed op het diafragma uit kunt oefenen). In macromode kon ik met mijn oude s602 Zoom wel een beperkte scherptediepte krijgen, maar daar heb je bij de meeste foto's niks aan natuurlijk :)

[ Voor 54% gewijzigd door Grrrrrene op 19-12-2003 10:35 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Topicstarter
eerlijk gezegd bedoelde ik een analoge srl en niet een digitale.
Daar heb ik gewoon geen geld voor (over).

Neem nou bv. de Canon eos 300/3000 of de Nikon F55/F65 die kunnen toch ook gewoon alles handmatig of niet??

Volgens mij zijn dat niet al te dure maar toch redelijk goede camera's.
Klopt dat?

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:25

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Ik heb zelf een F65, en je kunt inderdaad alles handmatig instellen. Het is wel een instap-camera. Wat ik het meeste mis aan de camera is losse instelmogelijkheden voor lichtmeting (matrix, center-weighted en spot, het is allemaal programma-afhankelijk), het missen van spotmeting (voor de meeste mensen niet van belang, ik vind het wel handig) en de relatief langzame AF.

Momenteel ben ik aan het kijken naar een F5 (en dan een F80 als backup), maar een F5 heeft dus al die dingen wel, en nog eens mirror-lockup (handig bij landschapsdingen) en een allejezus snelle AF. Er zijn reviewers die bang waren voor de zgn. budgetobjectieven, zoals de Sigma's en Tamrons. Maar goed, met zo'n body neem je ook geen genoegen met goedkoper glas. :)

Overigens, de F65 is een leuke instapcamera en je kunt er veel mee. Veel belangrijker is het glas wat je erop schroeft. Je kunt beter een F65 met een AF-S 17-35 (of 80-200, net wat je wilt) hebben dan een F5 met Tamron 28-200 ofzo.

[ Voor 15% gewijzigd door Hillie op 19-12-2003 11:36 ]

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
deze foto heb ik ooit eens met een finepix 2800z gemaakt, zit toch aardig kleine DOF in :)
mijn oplossing was altijd, maximaal inzoomen en het liefst een niet TE lichte omgeving (camera pakte anders geen F2.8)
maar eigenlijk is het bij die Fuji gewoon flink gokwerk, oh wat ben ik blij met de lens op mijn E-10 (140mm F2.0-2.4) the dofmaster :D ;) (ja, ben dof-freak :P)

Afbeeldingslocatie: http://www.brightdesign.net/portfolio/binnenspiegel.jpg
Fuji Finepix 2800z
1/315 sec.
F/2.8
ISO 100
228mm

[ Voor 5% gewijzigd door Luuk op 19-12-2003 11:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja DOF kan je zulke mooie dingen mee vandaar dat ik ook een srl wil..
Pagina: 1