[Ervaringen] opgeloste SATA (RAID) config-problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 339 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Ik heb tot nu toe een handvol posts verwijderd van users die de titel + topicstart kennelijk niet helemaal doornemen en/of begrijpen. Omdat er steeds meer bij komen, bij deze dan maar een gekleurde opmerking: dit topic is alleen voor opgeloste SATA (RAID) config-problemen en géén verzamelplek voor alle onopgeloste problemen. Daarvoor kun je gewoon een nieuw topic openen :)

Zie verder ook Belangrijk: wijziging beleid t.o.v. "Grote topics"

Ej :w

Wel, de laatste maanden zijn er redelijk wat Serial-ATA gerelateerde configuratie / installatie / Windows-Setup problemen op dit subforum behandeld. Nogal wiedes natuurlijk, SATA is de laatste maanden een 'hit', wat natuurlijk de nodige probleemtopics met zich meebrengt. Als samenvatting zou ik dus graag een klein stukje in de FAQ willen schrijven mbt het juist configureren danwel troubleshooten van SATA configuraties. Echter, na het lezen van diverse topics lijken de oplossingen ongelooflijk uiteenlopend en welhaast mobo/controller-specifiek te zijn 8)7

Zoeken naar 'sata probleem' in Opslagmedia & I/O Controllers
XP setup problemen op ASUS A7V600 met SATA disk
SATA HDD wordt niet gevonden in DFI Lanparty KT400A
Windows XP Installeren op onboard SATA van GA-8IK1100
Installatie problemen KT6 Delta SATA
[rml][ HDD] WD Raptor A7N8X install problemen (bios)[/rml]
Windows wil niet op A7N8X Gold met 2x IDE op SATA
etc..

Erg uiteenlopend dus .. Deze wil ik graag samenvatten en ik denk dat ik ze allemaal wel heb:

Mogelijke Oplossingen
• SATA controller middels mobo-jumper enablen
• SATA controller in BIOS enablen
• RAID array verwijderen & opnieuw aanmaken
• Mobo BIOS updaten
• Nieuwere/nieuwste drivers pakken voor F6 @ Windows setup
• F6 @ Windows setup op VIA SATA RAID controller:
Press F6 for third party SCSI or driver installation at the beginning of text mode installation.
Press 'S' when setup asks if you want to specify an additional device, and insert the diskette labeled 'VIA Serial ATA RAID Driver Installation Disk'.
Press 'Enter' and select 'VIA Serial ATA RAID Controller'.
Press '2 X The Letter E On your keyboard '
Press '2 X Enter '
• Indien je geen floppydrive hebt: [rml][ XP] SATA drivers slipstreamen in unattended XP install[/rml]
• Windows installeren op IDE schijf, SATA drivers installeren en dan ghosten naar SATA
• Maxtor ATA133 schijven (i.c.m. converter) moet je met een tooltje op ATA100 zetten
• ATA schijf met SATA aansluiting » jumper op Master zetten
• WD ATA schijven moet je op Single jumperen ipv Master
• Asus SATA converters zijn veelal ruk, neem ander merk (Abit, etc)
• Single schijf op een SATA RAID controller hangen: maak een RAID array op de schijf aan

Maar meer aanvullingen en eigen (succesvolle!) ervaringen in detail uiteengezet zijn natuurlijk welkom, hence dit topic ;) Brand maar los :Y)

[ Voor 15% gewijzigd door BalusC op 28-01-2004 13:17 ]

Verwijderd

Toen ik pas mijn PC had, kreeg ik regelmatig een corrupte array.
Deze heb ik nooit moeten deleten maar heb ik vervolgens zo aan de praat gekregen (deze handelingen zijn onafhankelijk van elkaar):

- floppy aansluiten :?
- nog eens tegen de stekkers duwen van de disken en op het mobo
- alle kabeltjes nog eens uitgetrokken en terug stevig ingestoken.

Sinds de laaste handeling heb ik geen problemen meer gehad.

Asus P4P800 (firmware v10)
Maxtor 120GB (DiamondMax Plus 9, 7200rpm, 8MB, SATA) 2X
Win Xp pro

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Kick ter poging om het topic te redden :P

Verwijderd

Ik ga volgende week 2 SATA schijven van Maxtor (120 GB, 8MB Cache, 7200 rpm) in RAID 0 plaatsen op een P4P800 Deluxe met ingebouwde SATA-RAID controller in de ICH5R southbridge.

Omdat dit nogal populaire producten zijn zal ik van zodra ik ze aan de praat gekregen heb zeker posten hoe ik het gedaan heb en op welke manier.

Ik ben van plan om het als volgt te doen:
-BIOS instellen:
Onboard IDE Operate Mode: Enhanced
Enhanced Mode Support On: S-ATA
Configure S-ATA as RAID: Yes
Serial-ATA BOOTROM: Enabled
-Array maken in de RAID BIOS (RAID 0)
-Booten vanop de huidige installatie op een PATA-schijf
-Vanuit Windows de drivers installeren
-De array formatteren als NTFS met een cluster size van 64 kB en partitioneren in 2 x 120 GB
-Boot Device Priority instellen: 1st: CD-ROM, 2nd: S-ATA array (in de BIOS als 3rd IDE Master?)
-Rebooten vanop CD-ROM en tijdens de installatie mbv F6 nogmaals de drivers installeren vanop diskette
-Windows installeren

Ik hoop dat het zo eenvoudig is. Benchmarks volgen nog...

• Harold_S
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-03 19:33
Nog een mogelijkheid. Heb je een Asus K8V board bijvoorbeeld dan heb je twee mogelijkheden om je S-ATA schijven aan te sluiten. 2 keer Via en 2 keer Promise aansluiting. Even opletten dus welke drivers je pakt bij installatie. Scheelt je een hoop werk. }:O

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14-12 16:02

Shuriken

Life is all about priorities

Ik heb mijn Qtec (Sil3112) controller niet werkend kunnen krijgen op mijn A7N8X.
De combi bleef maar problemen geven. Dit resulteerde in een corrupte array.

Ik heb em nu geruild voor een Promise Fastrak S150 TX2. Ik hoop dat die beter werkt.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 december 2003 @ 22:37:
Ik ga volgende week 2 SATA schijven van Maxtor (120 GB, 8MB Cache, 7200 rpm) in RAID 0 plaatsen op een P4P800 Deluxe met ingebouwde SATA-RAID controller in de ICH5R southbridge.

Omdat dit nogal populaire producten zijn zal ik van zodra ik ze aan de praat gekregen heb zeker posten hoe ik het gedaan heb en op welke manier.

Ik ben van plan om het als volgt te doen:
-BIOS instellen:
Onboard IDE Operate Mode: Enhanced
Enhanced Mode Support On: S-ATA
Configure S-ATA as RAID: Yes
Serial-ATA BOOTROM: Enabled
-Array maken in de RAID BIOS (RAID 0)
-Booten vanop de huidige installatie op een PATA-schijf
-Vanuit Windows de drivers installeren
-De array formatteren als NTFS met een cluster size van 64 kB en partitioneren in 2 x 120 GB
-Boot Device Priority instellen: 1st: CD-ROM, 2nd: S-ATA array (in de BIOS als 3rd IDE Master?)
-Rebooten vanop CD-ROM en tijdens de installatie mbv F6 nogmaals de drivers installeren vanop diskette
-Windows installeren

Ik hoop dat het zo eenvoudig is. Benchmarks volgen nog...
Zo eenvoudig is het helaas niet altijd... ;(

Enne, als je eerst die drivers installeerd; en dan de schijf formatteerd; is dat dan niet vrij zinloos ;)

Enne als je eerst je array aanmaakt; kun je ze imo toch niet formateren als 2*120GB :? Want een raid 0 opstelling maakt van je twee 120'ers één grote 240 gig :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 januari 2004 @ 20:09:
[...]
Zo eenvoudig is het helaas niet altijd... ;(

Enne, als je eerst die drivers installeerd; en dan de schijf formatteerd; is dat dan niet vrij zinloos ;)

Enne als je eerst je array aanmaakt; kun je ze imo toch niet formateren als 2*120GB :? Want een raid 0 opstelling maakt van je twee 120'ers één grote 240 gig :)
-Ik installeer eerst de drivers om in Windows mijn schijven te kunnen formatteren met een clustersize van 64 kB.
-De RAID 0 maakt van de twee 120 GB schijven één grote 240 GB schijf, en die kan je zonder problemen in twee partitioneren. Dan is elke partitie mooi verdeeld over de twee schijven.

Maar daar ligt het probleem niet bij mij. Ik heb ze vandaag gekocht en ben nu al vijf uur aan het zoeken hoe ik ze kan laten booten in SATA-RAID, maar tevergeefs.

De array aanmaken was geen probleem, de drivers installeren, formatteren en partitioneren evenmin. In mijn RAID-BIOS wordt mooi aangegeven dat de status van beide partities ok is en dat de array bootable is.

Ik heb de diskette-drivers voor de Intel RAID chipset gedownload en op diskette geplaatst. Helaas kan ik niet op F6 drukken in het begin van de setup, noch met de originele, noch met de geslipstreamde CD. Toch was er vervolgens weer wat hoop toen setup me voorstelde drivers te gebruiken voor de 'SCSI-opstelling' (wat RAID moet zijn). Het bestand iastor.sys wordt geladen in het geheugen en het kopiëren van de bestanden wordt aangevat.

Bij de reboot selecteerde ik de eerste partitie van de array (was toen C omdat ik de PATA schijven eerst ontkoppeld had). Ik bracht geen wijzigingen aan in het bestandssysteem, anders ging mijn clustersize van 64 kB verloren. Toe kreeg ik de melding dat het bestand iastor.sys niet gekopieerd kon worden. Ik zag dat het diskettestation gelezen werd dus probeerde ik even met een andere diskette, helaas hetzelfde resultaat. Het bestand dan maar overslaan en bidden. Maar bij de reboot vindt hij helaas geen bootable disk...

Ik heb wel gemerkt dat het bij de originele CD geen probleem was om de tweede maal het bestand van diskette te lezen, maar toch gaat het ook daar fout bij de reboot. Soms kreeg ik ook de melding dat het bestand niet gekopieerd kon worden uit de map $OEM$, de map die gebruikt wordt voor de unattended install. Dus heb ik ook even de drivers (waaronder iastor.sys) gekopieerd naar die map en de CD-RW herbrand, maar ook dat mocht niet baten.

Zo, jullie kunnen waarschijnlijk begrijpen dat ik het nu kotsbeu ben, maar toch ga ik op een andere keer nogmaals zoeken. Ik heb nog nergens een oplossing gezien voor de P4P800 Deluxe maar hoop die wel te vinden. Anders bye bye 200 euro, dan kon ik even goed een 5400 rpm schijf van 200 GB kopen, net zoals ik nu mijn 7200 rpm SATA 150 schijven met 8 MB cache kan gebruiken voor wat extra opslag. :(

Een vervelende hond plaatsen in de file-search en een levende paperclip in office is geen probleem voor Microsoft, maar eenvoudigweg een SATA disk bootable maken...

Note: dit is geen opgelost SATA RAID config probleem, maar kan wel heel wat werk besparen voor mensen die het op deze manier willen gaan proberen...

Zonet nog wat geprutst, en mijn conclusie voor de ASUS P4P800 luidt als volgt:
SATA Bootable: OK
SATA RAID non-bootable: OK
SATA RAID Bootable: No go onder Windows XP, tenzij er updates die te integreren zijn in de installatie of nieuwe SATA RAID drivers komen voor de ICH5R chip.

Edit: ik heb nu ook eens de snelheid getest, 70 GB in 6 uur!!! Leuk hoor, 230€ voor harde schijven die even snel gaan dan een cd-romdrive... ;(

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2004 07:47 ]

Verwijderd

Opgelost!

Ik heb Windows geïnstalleerd vanop de Primary Master (gewoon 'Setup.exe' starten vanuit Windows). De boot.ini ziet er na de installatie uit als volgt:
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(2)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(2)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
waarbij 'rdisk(2)' de verwijzing is naar de SATA RAID array. Als je altijd wilt booten vanop de array kan je de laatste regel weglaten.

Voor de P4P800 moet je de optie 'SATA BootROM' ingeschakeld laten, anders krijg je de melding dat je niet kan opstarten vanwege een schijfconfiguratieprobleem.

Booten vanop de Windows CD en meteen installeren lukt niet. Op de één of andere manier loopt het fout bij het installeren van de SATA RAID drivers. De 2e maal kopiëren van 'iastor.sys' vanop de diskette naar de schijf mislukt bij mij.

Nadeel van deze installatiewijze is dat er geen rekening gehouden wordt met het antwoordbestand ('winnt.sif' bij Windows XP) en dat de $OEM$-bestanden niet gekopieerd worden naar de schijf. Ik ben momenteel aan het zoeken hoe je de SATA RAID drivers kan integreren op de installatie CD.

Ik ben ook van plan om vanop de Primary Master de opstartpartitie van de array te kopiëren naar een aparte partitie op eerstgenoemde schijf. Zo kan ik voor een nieuwe installatie gewoon het hele boeltje terug kopiëren naar de array.

BTW, mijn vorige post mag weg, die deed niet echt ter zake.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2004 18:30 ]

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-12 20:47
Vorige week een MSI KT6 Delta mobo met Athlon Barton 2500+ ,maxtor 80 Gb SATA schijf gekocht.

Aanvankelijk stabiliteits problemen onder windows XP door data corruptie op de HD en traag opstarten (POST). BIOS bleef zoeken naar 2e SATA schijf die er niet is.

Deze problemen heb ik weten op te lossen door het BIOS te flashen (versie 5.1 naar 5.2) en nieuwe VIA SATA RAID drivers te downen van de MSI site, en deze te installeren onder XP.

Zowel de trage opstart als de data-corruptie lijkt nu opgelost te zijn.

Edit: Na 3 weken nog steeds stabile, zonder problemen

[ Voor 6% gewijzigd door valkenier op 12-02-2004 14:49 ]

• Blauw
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-12 09:33

Blauw

De Schreeuw

ik zie net bovenaan het topic dat je een oplossing moet hebben, die heb ik nog niet, en daarom haal ik dit ff weg en open ik een nieuw topic :)

[ Voor 92% gewijzigd door Blauw op 26-02-2004 09:52 ]

• Wilfred
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-08-2022
Kan je SATA nou alleen gebruiken met twee schijven? Of ligt het aan mijn GIGABYTE GA7VAXP Ultra Moederbord omdat daar SATA-Raid op zit? Ban je dan omdat het RAID is genoodzaakt om er twee schijven op te zetten?
<edit> Ik moest eerst een array aanmaken.. Toen herkende hij het apparaat in Win XP en daarna kon ik de array verwijderen en werd ook een losse HD herkens in XP. Opgelost gelukkig</edit>

[ Voor 31% gewijzigd door Wilfred op 23-03-2004 23:10 ]

Sign of my Time

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Sja, hetgeen je beschrijft staat ook gewoon in de RAID FAQ die je via de FAQ van dit subforum kunt vinden .. Kan ik een single HDD aan een RAID controller hangen? :)

• Dutchie!
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-12-2023

Dutchie!

....

lees de startpost .. het staat in vetblauwe letters bovenaan :/

[ Voor 98% gewijzigd door BalusC op 13-04-2004 21:04 ]

Living in Australia! - Ja, ik heb dyslectie

Verwijderd

raid problemen,

ik heb wel een goeie,

bij de installatie van xp moet je f6 drukken voor drivers te installeren,
alleen zat bij mijn moederbord geen gepaste diskett, enkel een cd.
dus je zet die drivers op een disketje en laat hem weer eens 5 min configs herkennen en zo.
dan zegt hij: fout bij copieëren van bestand 'fastrack.sys'. en je ziet hem helemaal niet lezen op je diskettestation.
ik maar zoeken, diskettestation goed aangesloten, diskette is toch goed, etc etc
enfin na lang zoeken (ongeveer 8 keer zijn f*cing config herkennen)kreeg ik het eindelijk door:
hij kijkt blijkbaar vlak nadat je f6 gedrukt hebt even op de diskette, maar ondanks dat er niet staat wat hij verwacht gaat hij toch door, als dan blijkt dat je drivers niet in het juiste mapje zitten dan geeft hij bovenstaande foutmelding ipv niet gevonden
heel leuk dus

int kort: driverdiskette moet aangemaakt zijn (in mijn geval) zoals die op de cd voorkomt. initiatie bestanden onder root; drivers onder /winxp/
win xp geeft een misleidende foutmelding

nog zo iets
omdat hij het blijkbaar niet automatisch herkent komt xp op het verhelderende idee om zijn MBR op de p-ata schijf te zetten ipv de Sata schijf waarop je installeert!

ik kan echt wel schoppen op dat installatie programma van xp

verder ben ik er nog niet in geslaagd mijn promise aan de praat te krijgen onder linux maja heb er ook nog niet op gezocht

edit
toch maar weggedaan
edit2
voor bij onderstaande reactie (exacter):
ik bedoelde dat mijn moederbord wel werkte voor de rest, enkel die promise controller (en frontaudio :Y) ) werkten niet

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2004 08:41 ]

Verwijderd

ik heb trouwens nog iets heel leuks gehad: ik had mijn front audio (chaintech zenith) verkeerd aangesloten en daardoor liet hij in de post mijn raid-bios niet zien, het vreemde was dat hij voor de rest wel perfect werkte, enkel die stap sloeg hij over, (daar heb ik heeel lang op zitten zoeken)

[ Voor 36% gewijzigd door BalusC op 13-04-2004 21:03 . Reden: ;) ]

• Ghost(NL)
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Nou een succesvolle toevoeging ( Alhoewel tijdens het tikken van de reply werd ie iets minder succesvol maar toch want een BSOD maakte een einde aan mijn invoer, het was trouwens mijn eerste met deze machine :) ) dan maar :) want ook die zijn er, en die mochten gepost worden stond in de TS dus bij deze maar:

Mijn config:

Moederbord: Asus P4C800 ( Gold met ICH5R in de southbridge )

Controller: Promise FastTrak S150 TX2plus

( Ik gebruik deze ipv de ICH5R oplossing omdat ik ook linux wil hebben op mijn machine en de ICH5R is officieel niet ondersteund onder linux in raid mode, alhoewel ik had gezocht en deze pagina had gevonden waar uitgelegd hoe het zou moeten kunnen ( Mischien voor anderen die het wel willen proberen toch maar even vermeld :Y) ). Maar daar had ik niet zo veel zin in om uit te vogelen dus ben ik op safe gegaan en heb ik de FastTrak aangeschaft.

Harddisken: 2 x 160 GB WD1600JD.

Na ze geplaatst te hebben in mijn systeem was ik na het aanzetten van de machine binnen 3 minuten Windows aan het instaleren wat feilloos verliep :)

Met F6 even diskette aangewezen als de oplossing en Windows begon te instaleren, tijdens de installatie wel halverwege op een gegeven moment de melding dat de drivers niet WHQL waren :? nog nooit gehad tijdens een Windows installatie maar eens moet de eerste keer zijn denk ik dan maar.

Verder in Windows even wat performance testjes gedaan met Atto:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/28980/thumb.jpg

Nette score denk ik zo.

Ik had eerst de Promise 1.0.0.25 driver geinstalleerd, werkte prima, heb geupdate naar 1.0.0.37, daarna 1 BSOD gehad, iets met een BAD POOLER, what ever that may be, Google gaf bij een vluge zoekactie iig niet thuis hierover, maar dat gaat ik nog even uitzoeken, het was wel onder "zware" diskaccess en mijn machine is verder 100% stabiel, ik ben ontiegelijk niet overclockerig dus dat zit normaal wel prima, ik kan niet anders dan concluderen dat dat van die promise driver kwam. Het hoe en waarom ga ik nog even uitdokteren.

Klein addendum --> Na wat goochelen met Google kreeg ik iets meer info en zag deze melding idd opduiken bij raid oplossingen. We zoeken verder en bij meer nieuws weer een edit mijnerzijds :)

Het betrof trouwens een BAD_POOL_CALLER en niet een BAD POOLER, i know maar het is al wat later :O

Update:

Helaas pindakaas, het bleef niet bij 1 bsod, maar ik heb er meerdere mogen verwelkomen, te veel als je het mij vraagt, dus ging de promise er helaas uit en retour, en heb ik ze nu via de ICH5R draaien. En ik moet zeggen gelukkig maar, want de BSOD's zijn verleden tijd maar de performance heeft een brute schop gekregen :)

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/29294/thumb.jpg

Zo als te zien hier. Het is wel zo dat de .. size ( Kan er even niet op komen ) op 128 KB ipv 64 KB staat maar dat mag volgens mij niet zo veel uitmaken.

Maar goed helaas, de promise was dus niet het succes wat ik hoopte :( maar goed ik ben tevreden met mijn huidige setup, nu nog ff linux er op hobbyen en ik ben blij 8)

[ Voor 175% gewijzigd door Ghost(NL) op 17-04-2004 18:01 ]

i5-12600K PRIME Z690M-PLUS D4 64GB 980 Pro M.2 1TB  MBA M1 13" 8GB 256GB (Late '20)

• Chubbchubb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-03-2021

Chubbchubb

Blond en lekker? Mail me

Vandaag een mirror set gemaakt op een a7n8x-deluxe (Sil3112 raid controller) met 1 nieuwe HD en 1 HD met bestaande data. Ik was niet zeker of de mirror de bestaande data zou overnemen of niet naar de nieuwe HD en daarom had ik maar van de belangrijkste zaken een backup gemaakt (ook doordat men zei op dit forum dat het niet mogelijk was om met een hardware raid controller een mirrorset van bestaande data te maken).
Die backup bleek echter helemaal niet nodig :), alle data werd mooi gekopieerd, partities en format werd automatisch gemaakt (duurde wel een eeuwigheid maar was toch blij ermee).

Het tweede probleem was het vinden van een programma om de mirrorset te zien in xp en de smart data van beide schijven te controlleren, vroeger heette dat programma voor deze controller Satalink maar die blijkt niet meer te werken met de laatste drivers. Het nieuwe programma heet SataRaid en weegt maar liefst 12MB (http://siimage.cubik.com/products/sataraid.asp)
hoop dat iemand hier iets aan heeft :)