Ik heb tot nu toe een handvol posts verwijderd van users die de titel + topicstart kennelijk niet helemaal doornemen en/of begrijpen. Omdat er steeds meer bij komen, bij deze dan maar een gekleurde opmerking: dit topic is alleen voor opgeloste SATA (RAID) config-problemen en géén verzamelplek voor alle onopgeloste problemen. Daarvoor kun je gewoon een nieuw topic openen
Zie verder ook Belangrijk: wijziging beleid t.o.v. "Grote topics"
Ej
Wel, de laatste maanden zijn er redelijk wat Serial-ATA gerelateerde configuratie / installatie / Windows-Setup problemen op dit subforum behandeld. Nogal wiedes natuurlijk, SATA is de laatste maanden een 'hit', wat natuurlijk de nodige probleemtopics met zich meebrengt. Als samenvatting zou ik dus graag een klein stukje in de FAQ willen schrijven mbt het juist configureren danwel troubleshooten van SATA configuraties. Echter, na het lezen van diverse topics lijken de oplossingen ongelooflijk uiteenlopend en welhaast mobo/controller-specifiek te zijn
Zoeken naar 'sata probleem' in Opslagmedia & I/O Controllers
XP setup problemen op ASUS A7V600 met SATA disk
SATA HDD wordt niet gevonden in DFI Lanparty KT400A
Windows XP Installeren op onboard SATA van GA-8IK1100
Installatie problemen KT6 Delta SATA
[rml][ HDD] WD Raptor A7N8X install problemen (bios)[/rml]
Windows wil niet op A7N8X Gold met 2x IDE op SATA
etc..
Erg uiteenlopend dus .. Deze wil ik graag samenvatten en ik denk dat ik ze allemaal wel heb:
Mogelijke Oplossingen
• SATA controller middels mobo-jumper enablen
• SATA controller in BIOS enablen
• RAID array verwijderen & opnieuw aanmaken
• Mobo BIOS updaten
• Nieuwere/nieuwste drivers pakken voor F6 @ Windows setup
• F6 @ Windows setup op VIA SATA RAID controller:
• Indien je geen floppydrive hebt: [rml][ XP] SATA drivers slipstreamen in unattended XP install[/rml]Press F6 for third party SCSI or driver installation at the beginning of text mode installation.
Press 'S' when setup asks if you want to specify an additional device, and insert the diskette labeled 'VIA Serial ATA RAID Driver Installation Disk'.
Press 'Enter' and select 'VIA Serial ATA RAID Controller'.
Press '2 X The Letter E On your keyboard '
Press '2 X Enter '
• Windows installeren op IDE schijf, SATA drivers installeren en dan ghosten naar SATA
• Maxtor ATA133 schijven (i.c.m. converter) moet je met een tooltje op ATA100 zetten
• ATA schijf met SATA aansluiting » jumper op Master zetten
• WD ATA schijven moet je op Single jumperen ipv Master
• Asus SATA converters zijn veelal ruk, neem ander merk (Abit, etc)
• Single schijf op een SATA RAID controller hangen: maak een RAID array op de schijf aan
Maar meer aanvullingen en eigen (succesvolle!) ervaringen in detail uiteengezet zijn natuurlijk welkom, hence dit topic
[ Voor 15% gewijzigd door BalusC op 28-01-2004 13:17 ]