Keuze tussen stille high-end vga koelers

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• koekeeghan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-08-2024
Ik ben bijna aan het einde van mijn keuze voor een nieuwe stille koeling voor mijn Geforce 4200 Ti videokaart. Ik heb er 3 gevonden die geschikt zijn.

De actieve vga silencer http://www.arctic-cooling.com/en/products/vga_silencer/.

De actieve thermaltake giant http://www.thermaltake.com/coolers/chipset/a1655.htm.

En last but not least the passieve Zalman zm80a-hp http://www.zalman.co.kr/english/product/zm80a-hp.htm.

De VGA sliencer koeler van arctic heeft het voordeel dat ie de lucht direct naar buiten blaast. Daardoor voert ie alle hitte af en de VGA chipset maakt samen met de CPU toch zo een beetje wel de meeste hiite van de hardware. Nadelig is echter weer dat ie dus een directe verbinding heeft met debuitenlucht waardoor ie relatief veel geluid zal maken denk ik.

De Giant van Thermaltake heeft een groot koelblok en een stille fan (volgens de site). Een beetje het zelfde als de Arctic VGA silencer maar dan blijft de lucht inde kast. En dat zou stiller moeten zijn.

Als laatste hebben we de Zalman zm80-ahp met en 400g koelblok met de Zalnan heatpipe. Volledig passief en dus stil (0 Db). Maar daarentegen blijft alle hitte weer in de PC.

Wie heeft er ervaringen met de verschillend koelers of ideeën die ik over het hoofd heb gezien ? Wat is het advies mensen ?

A mind once stretched by a new idea never regains its original dimensions.

Verwijderd

geen goeie ervaringen ivm WC op de VGA (veel beter joh :7 )

wel wat reviews voor je;

http://www.modsynergy.com/Review%20113.htm
http://forums.silentpcreview.com/viewtopic.php?t=7718

Afbeeldingslocatie: http://www.silenthardware.de/images/bilder/verax_g03ax/temp.gif

mooi vergelijkings plaatje :+

Verwijderd

Persoonlijk zou ik voor een Zalman gaan icm een airduct aan de zij/achterkant van je kast.

Redenering:
passief voldoet hij prima, als je wilt overklokken of 24 uur gamen kun je altijd nog een fannetje aanzetten. In een kast met een goede airflow is het zelfs niet eens nodig om hem actief te koelen. Bovendien kun je elk gewenste fan nemen, van 60 tot 120 mm of groter, afhankelijk van je voorkeuren. Daarbij heb je gelijk het voordeel dat een grotere fan veel minder herrie maakt bij dezelfde luchtverplaatsing.

Het verschil tussen de zm80a-hp en de zm80c-hp is dat de eerste een iets groter koeloppervlak heeft en de laatste een gleuf om hun eigen Zalman fan op te monteren.

De Arctic Cooling VGA Silencer heeft dan wel een geluidsnivo van 18 dBa, hij heeft maar een luchtverplaatsing van 10~12CFM. In reviews komt hij er minder goed van af qua geluidsnivo: "Mounted on a VGA card installed in a case, the fan noise would likely be muffled; it is possible that vibration-borne noise could occur", "The noise measured 31 dBA at 1 meter distance." (bron)

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2003 23:15 ]

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:38
Verwijderd schreef op 18 december 2003 @ 22:50:
Het verschil tussen de zm80a-hp en de zm80c-hp is dat de eerste een iets groter koeloppervlak heeft en de laatste een gleuf om hun eigen Zalman fan op te monteren.
koeloppervlak van de zm80A is volgens mij nagenoeg hetzelfde als die van de zm80C...

als je met het kleine verschil in koeloppervlak naar de gleuf refereert, die een iets kleinere totale koeloppervlak van de zm80C veroorzaakt, lijkt me eerder de zm80C een groter koeloppervlak hebben, doordat er door die gleuf juist extra oppervlak wordt gecreeerd.. :P

wezenlijke verschil tussen zm80A en zm80C lijkt mij gewoon dat je op de zm80C een optionele fan erop kan monteren en op de zm80A dat niet kan..

maar wat betreft de vraag van de TS:
ik zou ook voor de zm80A gaan, zodat je daarnaast je eigen fan naar keuze kan plaatsen, of 't nou een 80mm is of 120mm... :)

[ Voor 12% gewijzigd door NewbieNeo op 19-12-2003 00:01 . Reden: Euss heeft gelijk, al zie ik het verschil niet in de plaatjes... ]

Verwijderd

als je met het kleine verschil in koeloppervlak naar de gleuf refereert, die een iets kleinere totale koeloppervlak van de zm80C veroorzaakt, lijkt me eerder de zm80C een groter koeloppervlak hebben, doordat er door die gleuf juist extra oppervlak wordt gecreeerd..
Nope, het koeloppervlak is van de A groter als van de C (wel erg mierenneuken, maar goed, daar zijn we tweakers voor) :P
Zie de specificaties bij Zalman (gesorteerd op oppervlak):
- ZM80A-HP - 400gr - 1300cm2
- ZM80C-HP - 325gr - 1200cm2
- ZM80-HP - 385gr - 1000cm2
- ZM50-HP - 130gr - 400cm2

Overigens maakte het tussen de VGA Silencer en ZM80A-HP in deze review maar 2'C uit terwijl je bij de Zalman dus je eigen fan kunt inzetten.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2003 23:11 ]

• BlubberZwijn
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-02 22:19
Ik heb de Zalman op mn Ti4600 zitten, had eerst een leadtek fannetje, en dat scheelt echt enorm qua geluid. :) Overclocken wil die niet maarja daar gaat het ook niet om als je een passieve koeler hebt. Koelblok wordt wel vrij heet maar heb ook wel goeie airflow, dat is denk ik wel nodig als je de Zalman wilt gebruiken. (Of er een zalman koelertje op monteren..)

[ Voor 10% gewijzigd door BlubberZwijn op 19-12-2003 15:06 ]

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Even ter info - ik heb sinds de HCC een ZM80C-HP in plaats van de stock cooling op mijn 9800 SE. En het bevalt zeer goed, hij is nu zelfs koeler dan eerst met de stock cooler vreemd genoeg. Als hij geinstalleerd wordt terwijl ook de Zalman arm met een CNPS-6000Cu of vergelijkbare koeler wordt gebruikt, ziet het er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://reemf.crewserver.com/zm80/zm80c2.jpg

Nogmaals, ik ben er erg blij mee, en het was z'n 25 eur op de HCC heus waard voor de stilte en koelprestaties die hij brengt :)

Die losse koeler eronder heb ik er alleen onder liggen omdat ik m'n kaart flink oc: bij normaal gebruik is die losse koeler niet nodig ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Remy op 19-12-2003 15:22 ]

LinkedIn
Instagram

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:38
BlubberZwijn schreef op 19 december 2003 @ 15:06:
Overclocken wil die niet maarja daar gaat het ook niet om als je een passieve koeler hebt. Koelblok wordt wel vrij heet maar heb ook wel goeie airflow, dat is denk ik wel nodig als je de Zalman wilt gebruiken. (Of er een zalman koelertje op monteren..)
ligt dan denk ik aan je vkaart, als ie niet wilt overclocken met actieve koeling ernaast...

Op mijn GF3 ti200 zit een zm80A met daarnaast een 90mm op 5V en die laat zich makkelijk overclocken van 175/400 naar 240/540.. :)
Ik kocht deze koeler met de visie dat ik overclocken met stilte wilde laten samengaan en kennelijk lukt ´t nog ook... :P

edit:
@Blubberzwijn: mijn neefje heeft een GF4 ti4200 met een zm80A erop en kan die ook clocken tot 4400 of zelfs bijna 4600 speed (natuurlijk icm. met fan ernaast).
maar realiseer me nu dus dat je een 4600 hebt, en die kaarten zitten meestal al dicht op de top en hebben minder ruimte om over te clocken, dan lagere versies zoals de 4400 of 4200.
komt geloof ik ook doordat ze allen in principe de zelfde core hebben, maar de 'beste' (lees: voor fabrikantsnormen stabielst) gebruikt worden voor bv. 4600 (correct me if i'm wrong :))

[ Voor 30% gewijzigd door NewbieNeo op 19-12-2003 22:40 ]

• BlubberZwijn
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-02 22:19
NewbieNeo schreef op 19 december 2003 @ 20:18:
[...]

ligt dan denk ik aan je vkaart, als ie niet wilt overclocken met actieve koeling ernaast...

Op mijn GF3 ti200 zit een zm80A met daarnaast een 90mm op 5V en die laat zich makkelijk overclocken van 175/400 naar 240/540.. :)
Ik kocht deze koeler met de visie dat ik overclocken met stilte wilde laten samengaan en kennelijk lukt ´t nog ook... :P
Tja, maar ik denk dat een gf4ti toch wel iets warmer wordt..

Verwijderd

Tja, maar ik denk dat een gf4ti toch wel iets warmer wordt..
Warmer als een Geforce3 inderdaad.
Maar ik denk niet dat een Geforce4 Ti warmer wordt dan een overgeklokte Radeon 9500/9600/9700/9800. Tenslotte hebben deze kaarten niet voor niets een molex aansluiting om de regelaars van meer stroom te voorzien (ze gebruiken meer stroom dan het AGP slot volgens de specs kan leveren). Zie oa: Verwijderd in "Welke spanningen heeft een mobo echt nod..."

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2003 08:56 ]

• koekeeghan
Maar als ik het goed zie heeft alleen de zm80-hp de mogelijkheid om direct op het koelblok een fan te monteren. Mocht ik willen gaan OC'en dan is dat wel handig.

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

ReemF schreef op 19 december 2003 @ 15:21:
Even ter info - ik heb sinds de HCC een ZM80C-HP in plaats van de stock cooling op mijn 9800 SE. En het bevalt zeer goed, hij is nu zelfs koeler dan eerst met de stock cooler vreemd genoeg. Als hij geinstalleerd wordt terwijl ook de Zalman arm met een CNPS-6000Cu of vergelijkbare koeler wordt gebruikt, ziet het er zo uit:

[afbeelding]

Nogmaals, ik ben er erg blij mee, en het was z'n 25 eur op de HCC heus waard voor de stilte en koelprestaties die hij brengt :)

Die losse koeler eronder heb ik er alleen onder liggen omdat ik m'n kaart flink oc: bij normaal gebruik is die losse koeler niet nodig ;)
waarom maak je geen fan vast aan die zalman 'arm'

dat ding heeft juist een extra gleuf om je agp/pci kaarten te koelen :)
plus het ziet er mooier uit dat jouw oplossing :P

[ Voor 5% gewijzigd door randje op 24-12-2003 03:18 ]

Verwijderd

waarom maak je geen fan vast aan die zalman 'arm'
Omdat in zijn geval de koele lucht door Mr. Pringles wordt aangevoerd, waarna de bewuste ventilator het richting de warmtebron onder de Zalman (nl. de Radeon Core) gooit. Op die manier wordt een continueluchtstroom gegarandeerd.
Bij een opstelling zoals jij voorsteld zou de fan van de Zalman moeten zuigen en de warme lucht omhoog moeten gooien. Doe je dat niet dan genereer je een tegenstroom die funest is voor je airflow.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2003 03:49 ]

• acidfever
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

koekeeghan schreef op 24 december 2003 @ 01:39:
Maar als ik het goed zie heeft alleen de zm80-hp de mogelijkheid om direct op het koelblok een fan te monteren. Mocht ik willen gaan OC'en dan is dat wel handig.
Inderdaad, ik heb er een Papst 92mm 36CFM fan @ 23 db op gemonteerd. Lekker stil en een airflow waar je eng van wordt. Wou eerst 120mm proberen maar 92mm past net als je die stukjes ijzer die Zalman erbij levert erop wilt houden.

9800SE AIW-> Pro AIW loopt nu op 9800XT snelheid.

• koekeeghan
Oh ik zie ineens dat het de zm80C-hp is die de mogelijkheid heeft er een fan op te monteren.

Nou ik denk dat ik dan wel voor de zm80C-hp ga. Volgens mij koelen die anderen amper beter en de mogelijkheid om er een fan op te monteren zorgt ervoor dat ie volgens mij een grotere koel potentie heeft. Eventueel evt zoals acidfever er een Papst fan op monteren en gaat het prima denk ik :*)

Weet iemand toevallig een review waarbij de verschillende Zalmans met elkaar worden vergeleken ?

[ Voor 26% gewijzigd door koekeeghan op 25-12-2003 13:38 ]

• koekeeghan
Nou ik heb net de ZM80A besteld. Moet goed zijn. Ik twijfel om er onder een liggende fan plaatsen. Een beetje als bij de VGA silencer. Dan gaat de hete lucht direct de kast uit en dat idee bevalt me wel. Er is vast wel een fabrikant die zoiets maakt. Papst heeft wel dat soort fans maar die worden niet met een bevesiging voor een PCI uitgang geleverd. Ik vindt nog wel wat. :)

Pagina: 1