Toon posts:

[EAC] Welke WAV codec is het beste?

Pagina: 1
Acties:
  • 232 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Haj, ik wil dus wat cd's rippen met Exact Audio Copy [EAC]. Ik wil dus de CD's naar WAV rippen en vervolgens zet ik ze om met razorlame (lame).

De vraag is dus 'Wat is de beste wav encoder?' :)

en nee ik wil niet direkt vanaf cd naar mp3 dus bespaar me de reply ;)

Ik zag dus al dat er veel topics over eac waren en over rippen maar ik heb dit er niet tussen gevonden? : (

Verwijderd

Zolang het 44100 Khz, en 16bit is maakt het niets uit. Als je ze toch al encodeert naar MP3, en dan maakt het niet uit waarmee, moet je niet zo nauwkeurig kijken naar de wavcodec. Beetje tegenstrijdig. Want dat hoor je echt niet. Gewoon PCM, klaar. :)

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Je hoeft in EAC helemaal geen codec in te stellen om naar wave te rippen. Kies gewoon van het Action-menu bij de gewenste actie "Uncompressed". Bijvoorbeeld "Action" -> "Copy Selected Tracks" -> "Uncompressed". EAC zal dan de geselecteerde tracks van de cd inlezen naar wave op je harddisk. Aangezien compact disc 16 bit stereo bij 44.100 Hz is, zal de resulterende wave dezelfde eigenschappen hebben.

Zelfs wanneer je een encoder hebt ingesteld in EAC (bijvoorbeeld een mp3-encoder), kun je nog steeds dankzij de Uncompressed-optie je cd's uitlezen naar ongecomprimeerde wave. Wil je de ingestelde encoder gebruiken, dan dien je natuurlijk "Compressed" te kiezen.

Verwijderd

Topicstarter
oke bedankt :)

ik rip gewoon raw zonder compressie inderdaad en dan gewoon 44khz 192kbit mp3

werkt perfect :]

ik vroeg me gewoon af hoe ik de beste kwaliteit kon krijgen

maar misschien heeft iemand nog tipjes

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:23

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik ga het dan toch vragen: waarom wil je niet direct naar mp3? Ik kan zo geen zinnige smoes vinden :P

Als je meer plaats wil probeer eens flac, een lossless compresie formaat.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
heh nou het schijnt dat je het beste eerst naar wav kunt rippen omdat deze gewoon vol formaat zijn en mits je een goed ripprog hebt gaat dit met bijna 100% kwaliteit (zonder verlies dus)

en daarna met een goeie encoder omzetten in mp3 voor op de pc :)

lame mp3 encoder dus, ik gebruik er deze commandline bij: -b 192 -m j -h --resample 44.1

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 18 december 2003 @ 23:24:
heh nou het schijnt dat je het beste eerst naar wav kunt rippen omdat deze gewoon vol formaat zijn en mits je een goed ripprog hebt gaat dit met bijna 100% kwaliteit (zonder verlies dus)
De personen die dat beweerden kenden natuurlijk weer niets van audio-extractie... Elke audioripper ript intern naar 16 bit, 44.100 Hz stereo wave, ongeacht wat het uitgangsformaat is. Dit is nu eenmaal de data die op de cd staat. Dus of de ripper nu wil of niet, hij zal langs dat formaat moeten passeren. Wanneer EAC naar mp3 codeert via LAME.EXE zal EAC netjes wave-bestanden rippen en die aan de LAME compressor aanbieden. Werk je via de LAME DLL encoder (niet aangeraden), dan ript EAC de cd schijnbaar rechtstreeks naar mp3, maar intern wordt wel degelijk van wave naar mp3 geconverteerd.

Kortom, je gebruik steunt op foutieve informatie. Laat je dus niet weerhouden om EAC in combinatie met LAME mp3-bestandjes te laten maken voor je. Lees zeker eens de Exact Audio Copy & LAME Snelstart Handleiding. Deze handleiding stoomt EAC en LAME klaar in amper 10 minuutjes werk. Zo weet je zeker dat alle instellingen juist staan. Een correcte configuratie is immers van groot belang bij EAC!
lame mp3 encoder dus, ik gebruik er deze commandline bij: -b 192 -m j -h --resample 44.1
Hopeloos verouderde instelling die bijlange na niet het beste haalt uit LAME met overigens een totaal overbodige --resample (de data is reeds 44.1 kHz). Lees de eerder vernoemde snelstarthandleiding om meer te weten over de beste command-lines voor LAME.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:23

voodooless

Sound is no voodoo!

Gelukkig heb ik het dan toch maar gevraagd :P , was al bang voor zo'n obscuur antwoord :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Pagina: 1