Toon posts:

Processor verbrand!!! Help me!

Pagina: 1
Acties:
  • 206 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Dag mensen,

Het stinkt hier op mijn studiekamer!

Hoe dat komt?

Mijn AMD Athlon 1800+ XP Processor is fysiek verminkt door hitte.

Hoe dat komt?

Ik heb een vermoeden.

Dat is?

Ik heb een processor en cooler (tweedehands op marktplaats.nl) los gekocht. Nu las ik op dit forum dat de pasta van een gebruikte cooler (heatsink) zijn functie niet meer goed vervuld. Dus heb ik die pasta-pleister maar verwijderd. Vervolgens heb ik de cooler zonder pasta op de processor gemonteerd.

Resultaat?

De Core van de processor is zo heet geworden dat de achterzijde is gaan uitzetten (soort brandwond zeg maar...).

Mijn vraag aan U?

Is dit het keiharde bewijs dat coolpasta een MUST is?

of

Heb ik mogelijk iets anders verkeerd gedaan dat de processor doorsmelt?

Gebruikte Cooler?

Cooler Master Silence CM12V (Fan en Heatsink Combo)

Laat uw reacties los. Vertel me hoe dom ik ben geweest. Adviseer me over het bevestigen van een cooler op een processor opdat dit niet weer gebeurt.

Groeten,

SnipesJunior

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Zonder koelpasta brandt hij niet door, hij wordt alleen warmer.
Ik denk eerder dat je de koeler verkeerd om hebt geplaatst...

Hiervan heb je niet geleerd dat je koelpasta moet gebruiken, maar dat je het door iemand moet laten doen die weet hoe het moet :)

Trouwens, waarom die cooler 2de hands kopen? Hij kost nieuw al niet superveel.

[ Voor 15% gewijzigd door dreeke op 18-12-2003 22:19 ]

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-02 08:38

Turkish

zhé germans

Hoe lang heeft je pc goed gewerkt, vraag me af je überhaupt je koeler er goed op heeft gezet :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-02 14:50
kun je bij tegenwoordige Coolers de blok en fan er verkeerd opzetten?
kan me niet indenken hoe. of de blok en fan moeten los aangekomen zijn

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:29

RvV

Maar ik denk dat het best goed zou kunnen dat een cpu warmteproblemen krijgt als het oppervlak van de koeler niet helemaal mooi glad is. Ik weet wel dat de intel boxed coolers ook niet zo mooi zijn aan de onderkant.

[ Voor 73% gewijzigd door RvV op 18-12-2003 22:23 ]

Y'24

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:29

RvV

kun je foute reacties (zoals deze) niet verwijderen trouwens?

[ Voor 81% gewijzigd door RvV op 18-12-2003 22:24 ]

Y'24

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Bigbot schreef op 18 december 2003 @ 22:20:
Je kan het blok er wel verkeerd om op zetten. Dit heeft als gevolg dat de koeler niet goed contact maakt met de core en deze dus kan afbrokkelen of gigantisch heet worden. Dit haat mijn zwager dus een tijdje geleden |:(

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Bigbot schreef op 18 december 2003 @ 22:20:
Ja, dat kan. Er zijn genoeg socket A coolers met aan een kant een strook eruit. Als je die andersom erop monteert krijg je of een kapotte core door het hefboomeffect, of je raakt de core amper (scheef) en dan koelt ie niet.

@Stock speeds is koelpasta idd geen must, dus verder helemaal eens met Dreeke.

Enne, wat kunnen wij nu voor je doen verder? Balen van je CPU, maar die kan je echt niet repareren.

Laat iemand ernaar kijken, dan weet je hoe je het kan voorkomen :Y)

Succes.

[ Voor 23% gewijzigd door Voutloos op 18-12-2003 22:24 ]

{signature}

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-02 18:26

swampy

Coconut + Swallow = ?

Nou ja, leuke sleutelhanger erbij!

En ja, tegenwoordig moeten onze gpu's/cpu's echt wel een klein laagje koelpasta hebben naar de heatsink/fan. Waarom, omdat ze zoveel warmte maken dat het contact perfect moet zijn.

koelpasta werkt door de gaatjes/putjes/lijntjes tussen de heatsink/gpu op te vullen. En dat is de enige functie, daarom nooit te dik aanbrengen want dan isoleert het inplaats van warmte doorgeven.

Beste is een bankpas in een boterham zakje te doen, een halve rijstkorrel op de GPU/CPU en goed verdelen, daarna effe broodpasje omdraaien en met een sweep het teveel verwijderen, de heatsink erop en de CPU een aantal uren draaien toelaten voor de koelpasta om in te werken.

Je CPU is waarschijnlijk niet meer te redden, maar ja... .je hebt nu een leuke sleutelhanger!

En ja de koelpad is slechter in het "koelen" dan koelpasta maarz je hebt wel koelpasta nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door swampy op 18-12-2003 22:26 ]

There is no place like ::1

Verwijderd

Topicstarter
Jongens bedankt voor de snelle reactie!

Wat betreft het verkeerd plaatsen van die cooler:

onder aan de cooler zit een koper element. Dat element eindigt aan 1 zijde direct aan de rand van de cooler en aan de andere zijde zit speling.

????

Let op:

------------------------
[ ] ]
[ ] ]
[ a ] b ]
[ ] ]
[ ] ]
------------------------

A is het coper blok onder de heatsink
Die heb ik op de processorrubbertjes (4x laten rusten)

Dat lijkt me toch niet verkeerd? of wel

Onder B valt het stuk van het kunstof bedje op het moederbord waar de hendel aan zit.

Juist toch?

Tell me!!!!

[

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Effe een aantal mythes ontkrachten:

• Nee je hebt geen koelpasta nodig, temperatuur zal alleen hoger zijn (getest)
• Te veel koelpasta isoleert niet, het wordt opzij gedrukt (getest)

Hoe lang heeft die PC gedraaid voordat de proccesor verbrandde?

edit: je hebt de koeler idd correct geplaatst

[ Voor 10% gewijzigd door Glashelder op 18-12-2003 22:27 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:25

Epsilon

dreeke schreef op 18 december 2003 @ 22:18:
Zonder koelpasta brandt hij niet door, hij wordt alleen warmer.
Ik denk eerder dat je de koeler verkeerd om hebt geplaatst...
een proc kan WEL doorbranden als je geen pasta erop doet. Ik ken de coolermaster niet, maar zeker een silent koeler, die dus niet geweldig goed koelt, verhoogt het risico op doorbranden. Standaard kunnen die dingen zo 50 graden worden stressed.

Met een slecht gelapte bodem, kun je het helemaal wel vergeten.

Overigens had je zelf wel kunnen bedenken dat dit niet zou gaan.

Je leest nl dat de koelpad niet meer goed zn werk doet (normaal doet hij dat dus WEL!) als de koeler al een keer gebruikt is.
Daarnaast had je kunnen redeneren dat "iets" van koelpad het altijd nog beter zou doen als geen.

Verwijderd

Ik snap je laatste verhaal niet helemaal, maar hoe heb je die"pasta-pleister" verwijdert? Het kan zijn dat er een kras oid op gekomen is, en dat scheelt al snel een paar graden.

Verwijderd

Topicstarter
PC heeft slechts een paar minuten gedraaid!

Het koper gedeelte heeft de core geraakt. Omdat deze ook heet was en stonk!

Kan het aan voltage liggen?

Heb een A7v333 moederbord en alle jumper zijn op default ingesteld.

voltage regulator output setting (alle jumpers 4 stuks op 1-2 positie = default)
voltage regulator output limit (vid) (jumper op 1-2 positie = default)

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 18 december 2003 @ 22:29:
Ik snap je laatste verhaal niet helemaal, maar hoe heb je die"pasta-pleister" verwijdert? Het kan zijn dat er een kras oid op gekomen is, en dat scheelt al snel een paar graden.
Het gaat hier niet over een paar graden. Het gaat hier over flink verbranden.

Daarom doen die details als lappen/krassen/pasta er weinig toe. Tuurlijk scheelt het, maar zonder lappen en pasta kan je best nog een CPU @ stock speed koelen.

[ Voor 20% gewijzigd door Voutloos op 18-12-2003 22:34 ]

{signature}

Verwijderd

Topicstarter
De enige reden kan volgens mij zijn dat inderdaad de koperplaat niet vlak genoeg is waardoor lucht een isolerende werking kan uitoefenen. Met andere woorden die core en koperen element moeten (met mate) ingesmeerd worden met pasta!

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Dat je CPU dood is is erg vervelend natuurlijk, maar geen reden om moord en brand in je topictitel te gillen :)
Hoe het kan, tsja, er zijn een boel mogelijkheden... Zonder koelpasta draaien is natuurlijk nooit echt aan te raden. Het kan zijn dat je fan ermee gekapt was, of dat je voltage inderdaad veel te hoog stond, een rare spanningspiek of een verkeerd gemonteerde koeler (hoewel ik uit je enigzinds onduidelijke beschrijving begrijp dat het wel goed zit). In ieder geval is dit niet echt een topic dat zo op deze manier erg gewaardeerd wordt op Gathering of Tweakers. Het is namelijk wel zo handig als je helemaal duidelijk vermeld wat er precies allemaal is gebeurd en wat je gedaan hebt. Ik zou je dan ook willen aanraden even Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette) goed door te lezen :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.