BP6 & Win2000 Docu-soap met veel info.

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ralph
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16-07-2019
Ik heb even at info over de BP6 bij elkaar gescharreld en mijn eigen installatie perikelen beschreven. Tussen de regels door is er denk ik veel info te vinden.

Samenvattend gaat het over ACPI, Matrox G400, Dynalink ISDN, Hauppauge WinTV.
Het hele verhaal komt er in principe op neer dat ABIT met een nieuw BIOS bezig is waar een aantal problemen in opgelost worden.

Als je geen zin hebt in mijn geleuter, achteraan staan twee stukjes geript uit de nieuwsgroepen die wellicht interessant zijn.
Er komt een ABIT-man aan het woord en een kerel die de ACPI volledig geinstalleerd heeft.
Hier komt de soep:

De problemen met de installatie van de BP6 op W2K.

Gegevens: Abit BP6 met twee Celerons 366@550 Bios versie: NJ

Quantum HD CX 13 op de HPT 366 ATA66 controller (ide 3)
Interne ZIPdrive op de HPT 366 ATA66 controller (ide 4)

Asus 40 x master IDE1
Philips 3610 slave IDE1

Matrox G400 16 MB dual (AGP)
Dynalink ISDN - kaart (PCI 1)
Realtek netwerkkaartje 100 Mbs (PCI 2)
Soundblaster 64 es 137140 (PCI 4)
Hauppauge WinTV radio (PCI 5)

De windows 2000 installatie verliep vanaf bootCD prima.
Alles verliep snel en windows was in een mum van tijd geinstalleerd.
Het enige dat ik bij de installatie nodig had waren de drivers voor de HPT 366 controller.

Nu windows was geinstalleerd wilde ik de nog niet gedetecteerde hardware gaan installeren.
Het realtek kaartje en de soundblaster waren door W2000 automatisch gedetecteerd en werkten prima.

De videokaart, de tvkaart en de isdn kaart moest ik dus nog installeren.

Een ander foutje was dat ik de powerknop een seconde of 4,5 moest indrukken om de PC uit te zetten.
Later zal blijken dat dit aan het BIOS van Abit ligt. Het BIOS is namelijk nog niet ACPI compliant genoeg voor W2000.
Abit is bijna klaar met een BIOS die dat wel is.

MATROX G400
-----------

De betadrivers voor de Matrox werkten, voor zover ik dat kon beoordelen prima, alhoewel ik eerst een IRQ aan de videokaart moest toewijzen om vastlopers te voorkomen.
(Onder NT4 was dit niet nodig).

DYNALINK ISDN
-------------

De betadrivers voor de ISDNkaart wilden niet goed geinstalleerd worden. Code 28 en code 10 waren vaak geziene meldingen.
In de event viewer stond dat de fout een IRQ selftest betrefte.

*** posities geruild van de soundcard en de ISDN card ****

De situatie was nu als volgt:

Matrox G400 16 MB dual (AGP)
Soundblaster 64 es 137140 (PCI 1)
Realtek netwerkkaartje 100 Mbs (PCI 2)
Dynalink ISDN - kaart (PCI 4)
Hauppauge WinTV radio (PCI 5)

Het wisselen van posities met de soundblaster had geen enkel effect.
Deze settings laten staan.

Tussendoor verschillende keren van BIOS settings veranderd.

Pnp OS : enabled/ disabled maakt geen verschil
ACPI : enabled: er wordt een ACPI controller toegewezen (IRQ9) voor de rest geen verschil
MPS : 1.4: IRQ nummers boven de 15, maar USB wordt niet gedetecteerd.
: 1.1: normale IRQ nummers, USB goed.

Het veranderen van allerlei settings had geen nut. De ISDN drivers lieten zich niet installeren.
Doordat de drivers het bij anderen wel deden kreeg ik het vermoeden dat het misschien aan het moederbord lag.

HAUPPAUGE WINTV radio
---------------------

De betadrivers voor W2000 voor de hauppauge installeerden niet helemaal foutloos.
Twee devices werden herkend, bij 1 device bleef nog altijd een vraagteken staan.
Bij het zoeken naar tips zag ik dat de nieuwe driver voor NT het wel zou moeten doen op W2000.
Deze driver installeerde inderdaad foutloos.

De applicatie die nodig is om de kaart te gebruiken had enkele minuten nodig om op te starten.
(In NT is dit binnen enkele seconden gebeurd)

Nadat ik zag dat brandprogrammma Nero ook lang nodig had om op te starten en in de Event viewer allemaal rare
foutmeldingen stonden omschreven, besloot ik om mijn ghost backup van WinNT 4 maar weer terug te zetten.
Ik wilde tenslotte wel nog normaal kunnen werken en van alle progs en hardware gebruik kunnen maken.

Windows 2000 beviel op zich goed (start snel op, mooie interface, overzichtelijke device manager) maar in
mijn geval was de samenwerking met de hardware baggerslecht.

Toen ik NT weer terug had gezet, merkte ik dat de applicatie van de Hauppauge hier ook opeens baggertraag werkte.
En het enige verschil was dat de ISDN kaart en de soundblaster van positie gewisseld waren!
Na het terugwisselen was dit probleem ook opgelost, maar het zette me wel aan het denken.

(misschien hauppauge kaart onder W2000 wel werkend als ISDN kaart en geluidskaart op originele positie?)

De mogelijke verklaring:
------------------------

De IRQ instellingen bij de BP6 zijn niet optimaal:

PCI 1 wordt geshared met AGP
PCI 2 staat alleen
PCI 3 wordt geshared met de HPT 366 controller (die positie was al leeg.. dit t.g.v. testen die ik enkele maanden geleden al had gedaan met NT4 om na het bijplaatsen van de TVkaart alles werkend te krijgen)
PCI 4 wordt geshared met PCI 5 en USB.

Aangezien de soundblaster en de Hauppauge allebei busmastering gebruiken (en een ISDN kaartje niet)
kan dit een probleem veroorzaken als ze beide geshared staan.

Aangezien ik nu de geliktheid van W2000 geproefd heb, en van anderen hoor dat het bij hun wel werkt ben ik toch redelijk pissed.
Ik weet alleen niet op wie ik pissed moet zijn:
1) Microsoft: omdat ze geen OS kunnen maken dat goed samenwerkt met allerlei hardware. (en ze veel dingen veranderen waardoor driverschrijvers helemaal gek worden)
2) De makers van de drivers voor de verschillende kaarten, waarom maken die gasten niet in een keer een goede driver. Ik ben de laatste 2 jaar alleen maar bezig met drivers updaten. De computer werkt toch voor mij en ik niet voor hem?
3) Abit, dat ze geen fatsoenlijk BIOS kunnen maken dat ondersteuning voor verschillende hardware biedt, ook hier moet je om de haverklap weer een bug updaten, en dat nog wel in een BIOS! Vroeger hoefde je nooit een BIOS te updaten, het werkte gewoon.
4) De maatschappij (en mezelf) doordat die zich laat verleiden en altijd nieuwe dingen wil, zodat er geen tijd is om een doordachte, altijd werkende, standaard uit te werken.

In een nieuwsgroep heb ik gelezen dat ABIT binnenkort met een nieuw BIOS uitkomt dat de USB bug in MPS 1.4 oplost en ondersteuning voor ACPI biedt.
Nu hoop ik dat ze ook eens iets gaan doen aan de IRQ toewijzing zodat het bord lekker te installeren is onder een willekeurig OS.

Hier een stukje van de soep uit de nieuwsgroep:
Hello,
According to our BIOS team, they've done a pre-beta version.
Yes, it's ACPI compliant. USB and all PCI devices works. The known problem
is its MPS 1.1 and MPS 1.4 IRQ assignment was messed together.
Moreover, it comes without Y2K bug fixed. After the IRQ assignment is
rewritten and the Y2K module is added, we would begin certifying it
as fast as possible, so that we could release it to public earlier.

We Abit thank you much for your attentive care. We would effort
to fulfill our customers' demand.
--
Regards,
Francis Jan ( francis@server2.abit.com.tw)
FAE Department, ABIT
"
Zo te zien gaan ze een heleboel problemen aanpakken waar veel tweakers last van hebben.

Al met al:
Ik word een beetje gek van allemaal rare foutmeldingen, vage hardware (die door iedereen goed wordt bevonden) en slechte drivers.
Waarom kan het niet een keertje goed en overzichtelijk?
Waarom zitten we nog altijd te zieken met die domme IRQ's (max 15) ?
Waarom kunnen we niet simpel elk kaartje in een slot steken en hoppa lopen maar?

Ik heb besloten om maar eens een maandje te wachten totdat er voor elk produkt nieuwe drivers uit zijn en er een nieuw BIOS van ABIT is.
Dan maar weer terug naar de oude instelling: eerst anderen de problemen laten oplossen.(ABIT dus)

in een nieuwsgroep kwam ik dit tegen:

<BLOCKQUOTE><font

• Tom
  • Niet online

Tom

Kewle soap :o

• Ralph
  • Laatst online: 16-07-2019
hehe ja ik heb je gewaarschuwd... :)

maar ja, je moet je toch ergens afreageren als je erachter komt dat alle shit aan een dom BIOS en domme drivers ligt.
Naja, de 2 nieuwsposts achteraan in het verhaaltje zijn wel interessant..