Ik wil dus een 40x40 vga koeler op mijn northbridge monteren aangezien deze te heet wordt. Als aansluiting zit er twee kabeltjes (ground en 12v+) aan in een klein wit connectortje. De draadjes van deze fan zijn erg dun. Kan ik deze nu rechtstreek aan een molex solderen of loop ik dan kans dat de draadjes wegsmelten???? En zo ja ik moet toch de zwarte aan de zwarte en de rode aan de gele monteren?????
Kun je er zo aan solderen hoor, draadjes zijn er op gemaakt op 12 volt voor die fan door te laten 
Rood op geel
zwart op zwart
Rood op geel
zwart op zwart
en zo is het voorspeld!
Dat 12v er gewoon overheen kan dat wist ik namelijk al. Dat staat namelijk ook op de ventilator. Maar ik was bang dat die extreem dunne draadjes (spire koelertje) de stroomsterkte niet aan kan als ze rechtstreeks op de voeding aangesloten wordt.
Maakt eigenlijk nog niet zo gek veel uit hoe je hem aansluit, het is alleen de vraag of en hoe hard je ventilator gaat draaien!
je kunt het nl. op 12/7/5volt aansluiten (9 en 3 ook als je de 3.3 volts lijn hebt)
geel = 12 volt
rood = 5 volt
zwart = aarde
geen idee wat 3.3 volt is, maar deze zit ook niet in de molex stekkers
Als je hem nou het voltage dat op het rode draadje zit min het voltage dan aan het zwarte draardje zit doet, dan komt er het spannings verschil uit. De ventilator kan werken met elk positief voltage meestal onder de 12 of 15. Hoe lager het voltage, hoe lager het toerental en hiermee het geluidsniveau en tevens de luchtverplaatsing!
Duidelijk?? (btw. correct me if i'm wrong!)
je kunt het nl. op 12/7/5volt aansluiten (9 en 3 ook als je de 3.3 volts lijn hebt)
geel = 12 volt
rood = 5 volt
zwart = aarde
geen idee wat 3.3 volt is, maar deze zit ook niet in de molex stekkers
Als je hem nou het voltage dat op het rode draadje zit min het voltage dan aan het zwarte draardje zit doet, dan komt er het spannings verschil uit. De ventilator kan werken met elk positief voltage meestal onder de 12 of 15. Hoe lager het voltage, hoe lager het toerental en hiermee het geluidsniveau en tevens de luchtverplaatsing!
Duidelijk?? (btw. correct me if i'm wrong!)
Verwijderd
De dunne draadjes van de molex naar het fannetje (waarover jij dus twijfelt) zullen alleen maar de stroom van en naar het fannetje vervoeren, ze zullen alle stroom van de voeding te verdragen krijgen...
Verwijderd
Wat jij in je startpost beschrijft is niks mis mee. Het kan gewoon.. Verder kun je hem als 12v nou heel goed koelt maar teveel lawaai maakt, nog aansluiten op de 5 volt of 7 volt.. ik verzeker je dat bij eigenlijk alle fans 5 volt helemaal geruisloos in, of je moet wel een heel baggermerk fan hebben..
* Stoney3K heeft vaker baggermerken gehad die niet aan willen lopen op 5VVerwijderd schreef op 18 december 2003 @ 20:16:
Wat jij in je startpost beschrijft is niks mis mee. Het kan gewoon.. Verder kun je hem als 12v nou heel goed koelt maar teveel lawaai maakt, nog aansluiten op de 5 volt of 7 volt.. ik verzeker je dat bij eigenlijk alle fans 5 volt helemaal geruisloos in, of je moet wel een heel baggermerk fan hebben..
Maar op zich kun je direct voor 12V rood van fan aan geel van molex knopen, en zwart aan zwart.
Voor 5 volt dus rood aan rood, zwart aan zwart,
En voor 7 volt rood(fan) aan geel(molex) en zwart(fan) aan rood(molex).
Maareh.... is een 40x40 niet heel errug klein? Wat probeer je te koelen? Een 486?
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
D'r loopt niet meer stroom door die draadjes dan de fan nodig heeft hoorMad_Manic schreef op 18 december 2003 @ 19:37:
Dat 12v er gewoon overheen kan dat wist ik namelijk al. Dat staat namelijk ook op de ventilator. Maar ik was bang dat die extreem dunne draadjes (spire koelertje) de stroomsterkte niet aan kan als ze rechtstreeks op de voeding aangesloten wordt.
Meestal iets van 50 mA voor kleine fans tot een paar honderd voor grotere.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Verwijderd
Check z'n startpost..Stoney3K schreef op 18 december 2003 @ 20:22:
[...]
* Stoney3K heeft vaker baggermerken gehad die niet aan willen lopen op 5V
Maar op zich kun je direct voor 12V rood van fan aan geel van molex knopen, en zwart aan zwart.
Voor 5 volt dus rood aan rood, zwart aan zwart,
En voor 7 volt rood(fan) aan geel(molex) en zwart(fan) aan rood(molex).
Maareh.... is een 40x40 niet heel errug klein? Wat probeer je te koelen? Een 486?
Verwijderd
Ja dat kan.
De weerstand van de ventilator blijft gelijk, de spanning blijft gelijk, dus ook de stroom blijft gelijk. De draadjes zijn berekend op het vermogen/stroom van de ventilator dus die moeten altijd voldoen als jij dezelfde spanning op de ventilator zet als waarvoor hij gemaakt is (en motorspoeldraad is nog dunner, dus ook al zou je een 5V ventilator aansluiten op 12V dan brand de ventilatorspoel door en niet de aansluitdraadjes).
Zie: CME Faq: extra fans plaatsen
Got-search: ventilator aansluiten op molex
Kortom, bezint eer ge begint. Het kan zonder problemen.
Zie CME Policy wat wij in CME verwachten alvorens een topic te openen.
| Voor een 12V ventilator: Geel (+12V) op Rood (+) van ventilator Zwart (gng) op Zwart (0) van ventilator | Voor een 5V ventilator: Rood (+5V) op Rood (+) van ventilator Zwart (gnd) op Zwart (0) van ventilator |
U=IxRde stroomsterkte niet aan kan als ze rechtstreeks op de voeding aangesloten wordt.
De weerstand van de ventilator blijft gelijk, de spanning blijft gelijk, dus ook de stroom blijft gelijk. De draadjes zijn berekend op het vermogen/stroom van de ventilator dus die moeten altijd voldoen als jij dezelfde spanning op de ventilator zet als waarvoor hij gemaakt is (en motorspoeldraad is nog dunner, dus ook al zou je een 5V ventilator aansluiten op 12V dan brand de ventilatorspoel door en niet de aansluitdraadjes).
Zie: CME Faq: extra fans plaatsen
Got-search: ventilator aansluiten op molex
Kortom, bezint eer ge begint. Het kan zonder problemen.
Zie CME Policy wat wij in CME verwachten alvorens een topic te openen.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2003 02:19 ]
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()