64bit, 32bit of 16bit schijftoegang?

Pagina: 1
Acties:

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik lees net in de review (Western Digital WD740GD getest in RAID-50 configuratie, 18-12-2003) over de WD Raptor 740GD de volgende zin:

"Het blijkt dat er flinke verschillen kunnen zijn tussen een 64-bit 66MHz bus en een 32-bit 33MHz bus."

Nu herrinner ik me dat ik in de BIOS kan instellen of er 32 bits schijftoegang gebruikt moet worden. Dit heb ik aangezet met het idee dat het anders 16 bit zou zijn. Maar is het normaal misschien 64bit dan en zou ik het juist uit moeten zetten? Nu is dit wel geen PCI bus, maar ik vroeg het me toch af.

Ik heb een Asus P4C800-E met bios 1014. De SATA schijven zitten op de geintegreerde ICHR5 controller.

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
64-bit PCI sloten zijn die hele lang zoals op de dure dual serverplankjes. Waarschijnlijk is het anders idd 16bit.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:28
Wat jij daar opnoemt is compleet iets anders dan de breedte en snelheid van de PCI bus :) Met '32bits' benaderingen heb je gewoon te maken met tweemaal 16bits benaderingen achterelkaar (want de disk interface is 16bits, dus 32bits is een beetje een verkeerde term). Dus de enabled stand is 32bit, de disabled stand is 16bit. Gewoon enabled laten staan want dan verloopt de datastroom veel sneller over de PCI bus (meer data transport terwijl er minder geluld wordt over de PCI bus om het maar plat te zeggen :P )

[edit]Oh ja, je hebt dus _nooit_ te maken met 64bits access ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Abbadon op 18-12-2003 18:34 ]

Just pick a dead end and chill out 'till you die.