Toon posts:

[Flash MX] Het laatste Preloader Topic (?)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
[UITLEG....]
Na aanleiding van de vele, vele relatief makkelijk op te lossen preloader topics, die dus ook weinig toevoegen aan het forum, heb ik eens zitten nadenken over de relatief meest makkelijke oplossing.

Hoewel preloaders over het algemeen toch vrij makkelijk te bouwen zijn (ook al kan je super-de-luxe preloaders bouwen, met threading, queing, verschillende datatypes en alles erop en eraan) blijkt het vaak een uitdaging voor de beginnende flasher.

Mijn idee was dan ook om een zo compact mogelijke preloader te bouwen, welke het beste aansluit aan de wensen van de betreffende topicstarters. Deze willen graag een preloader die zo snel mogelijk verschijnd, dus klein is, en die eigenlijk maar 1 swf inlaad, of aan het begin van 1 swf staat.

Ik ben dus een beetje aan het denken geslagen, en de oplossing die ik nu heb staan leek mij de meest fool/n00b proof oplossing.

Onderstaande preloader solution is gebouwd op klein zijn/moeilijk te slopen/ease of use/implementation.
Qua code is het dus afwijkend qua stijl, normaliter zou ik het wat netter coden, maar dan zou dit ding zijn doel missen.
Voorbeeldje :
Vaak veroorzaken de te preloaden .swf files zelf problemen, vanwege scoping issues etc...dit heb ik geprobeerd op te lossen door de te preloaden spullen in een _level in te laden, iets wat ik normaliteer nooit zou doen. (en dus ook niet adviseer)

Daarnaast is er bijna geen x-tra functionaliteit, vanwege de filesize.

[DE PRELOADER + UITLEG GEBRUIK]
De preloader is HIER ingepakt in .zip formaat te downloaden.

De makkelijkste manier om hem te gebruiken is als volgt :
Je zet de uniPreloader.swf (niet de html!) in dezelfde directory als de swf die gepreload moet worden.
De object/embed html van de te preloaden flash pas je aan;
overal waar {naamvantepreloaden.swf} staat, vervang je door uniPreloader.swf?toload={naamvantepreloaden.swf}

Dit is de makkelijkste manier om hem te gebruiken.Liefhebbers kunnen in de bijgevoegde .fla pielen, maar de code is niet veel bijzonders.

Dingen die je niet moet doen :
in je code _level gebruiken...maar dat hoor je zowiezo al niet te doen (en ja, ik doe het wel in deze preloader, om scoping issues die vaak door slechte code worden veroorzaakt te omzeilen).
De preloader preloaden ;)

Ik hoop dat dit ding enig nut heeft om de beginnende flasher op weg te helpen met een easy to use preloader...

• hobbit_be
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07-2025
leuk al denk ik dat de beginnende flasher al flipt bij het gebruik van components ;). kan natuurlijk kleiner door gewoon alles je in een frame te gooien.

en natuurlijk erg oppassen met shared fonts (maar das ook niet voor de beginner).

ik geloof ook dat er in bepaalde players een bug zit zodat tl != bl als ie gedaan heeft. (je kunt best -4 bytes pakken ;)

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:09
_o_

Goed werk! :)

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

Verwijderd

handy :)

offtopic:
even als hypotethische 'laat-ik-es-helemaal-buitenom-proberen-te-lopen' actie om helemaal van het preloader swfje af te zijn als ie klaar is (zodat je ook geen _level load hoeft te doen): wat als je een getURL in _self doet naar de swf (of html met swf) op het moment dat je klaar bent met preloaden: zou die dan direct op het scherm verschijnen? of is dat te veel gokken op de cache van de users? puur als idee hoor

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2003 18:04 ]

Verwijderd

Cool, heb je al gekeken naar de MovieClipLoader (vast wel ;)), Macromedia's oplossing voor het simpel preloaden van SWFjes en JPGjes.

offtopic:
@Ralph: Ik heb je voor 2 a 3 weken terug een mailtje gestuurd, zou je aub. hierop willen replyen? thnx!

• oh,when?
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

oh,when?

...

fyi, de MovieClipLoader class is er pas ingekomen na een stevige lobby op de alpha en beta lijst van Flash, dus van de community zelf...waaronder yours truly..want van MM had dat toch helemaal geen prioriteit.

"You're only as good, as what you did last week."

Verwijderd

Topicstarter
@hobbit :
Een echt beginnende flasher hoeft dus niet in de .fla te duiken. Je hoeft alleen maar de al gecompileerde .swf te gebruiken.
Shared fonts ? Die zitten er niet in......
Weet je misschien welke player revisies die bug hebben? Ik heb hem nl. nog nooit gezien, en ben wel ff geinterreseerd welke subs het zijn (6.30 ofzo ? )

@mr10:
Ik zou idd een beetje bang zijn om de cache ervoor te gebruiken. Hoewel het wel werkt in in een IE process (zelfs als het cache kleiner is dan de swf). Probleem lijkt mij meer dat je misschien wel een volle html pagina hebt waarin de flash hebt gembed, dat je dan een reload gaat doen?

@FlashAddict
Patrick, stuur me aub dat mailtje nogmaals

@owen
Stuk gelezen, koel hoor. Je schiet lekker op...btw...check url van bovenstaande .zip
Ennuh, idd MovieClipLoader kan me nog wel iets van herinneren, maar heb toen niet actief deelgenomen aan de beta lijsten...jij nog iets gehad ervoor? ;)

@Everyone
Simpele preloader vragen : dit topic?

Verwijderd

offtopic:
Ik zal hem dit weekend nog even mailen. Btw. flashonclogs.com? Word dat je eigen website/weblog? Zo ja, dan ben ik er erg benieuwd na.

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Bijna alle preloaders die ik gezien heb de afgelopen 4 jaar missen een essentieel punt.
SWF files ondersteunen het inladen tijdens het afspelen, en doormiddel van de bandwidth profiler kan je frames onderling goed afstemmen, waarom zijn er geen preloaders die daar gebruik van maken??

En dan bedoel ik dus:
Beginnen met normaal inlaaden in een preloader (zoals deze),
Kijken hoe snel het spul wordt ingeladen (bijv: 30kb/s gemiddeld over de laatste 3 seconden).
En dan berekenen wanneer het swf bestand al kan worden afgespeeld zodat ie tijdens het afspeelen doorlaad maar nooit hoeft te wachten met laden.
Deze oplossing speelt dan vooral met lineaire cartoons natuurlijk, one scene rich web applications hebben hier niet zoveel aan ;)

Human Bobby

• oh,when?
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

oh,when?

...

Verwijderd schreef op 19 december 2003 @ 10:57:
@owen
Stuk gelezen, koel hoor. Je schiet lekker op...btw...check url van bovenstaande .zip
Ennuh, idd MovieClipLoader kan me nog wel iets van herinneren, maar heb toen niet actief deelgenomen aan de beta lijsten...jij nog iets gehad ervoor? ;)
Hey..eindelijk flashonclogs...it's about fucking time ;) misschien kan je mijn feed wel opnemen, dan publish ik ook wel nederlandse dingetjes. En over die MovieClipLoader class....moet je voor de grap maar eens de bugbase openen en dan de comments op die bugnote van Colin....gaat echt eindeloos door :D

"You're only as good, as what you did last week."

Verwijderd

Topicstarter
Justice schreef op 19 december 2003 @ 12:25:
En dan berekenen wanneer het swf bestand al kan worden afgespeeld zodat ie tijdens het afspeelen doorlaad maar nooit hoeft te wachten met laden.
Deze oplossing speelt dan vooral met lineaire cartoons natuurlijk, one scene rich web applications hebben hier niet zoveel aan ;)
Flash doet dit zonder preloader min of meer uitzichzelf (denk aan audio buffer, je kan instellen hoeveel seconden je wil bufferen).

Toch doet er zich bij een dergelijke preloader wel degelijk een probleem voor. Je weet wel de totale size, waardoor je een average per frame weet, maar als ik een frame heb waar 2 highres jpg's zitten, op frame 80, en deze zijn ineens 500Kb, dan loopt dat plan nog steeds in de soep. Aangezien de bandtwidth profiler dingen doet die alleen in de IDE kunnen (kb's per frame) gaat die vergelijking dus niet helemaal op.

• hobbit_be
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07-2025
Verwijderd schreef op 19 december 2003 @ 10:57:
@hobbit :
Shared fonts ? Die zitten er niet in......
Weet je misschien welke player revisies die bug hebben? Ik heb hem nl. nog nooit gezien, en ben wel ff geinterreseerd welke subs het zijn (6.30 ofzo ? )
versie voor de mac (zal thuis opzoeken welke).

shared fonts zitten er idd niet in. Maar dit is een probleem voor een movie dat je inload als die deze WEL hebben. Je shared font moet namelijk in de main movie zitten als dit wordt gebruikt. Dit zeker als je GEEN loadMovieNum gebruikt. Misschien als je, zoals jij in dit geval, wel doet misschien wel.

Tja dat afspelen tijdens streaming vind ik toch maar heel vervelend. Bijvoorbeeld het probleem als je preload dat je dan op onverwachte momenten die andere erin krijgt.

Maar bij ons gebruiken we bij de flash detectie al ineens een "broadband" detector ;). Dus over 100 kb en voor kleine projecten gooien we alle preloading eruit ;)
Pagina: 1