Toon posts:

Aptiva media console?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb laatst een zogenaamde "media console" van een oude IBM aptiva gekregen, met daarin een cdrom speler, een floppy drive, aansluitingen voor muis en toetsenbord en een aan/uit knop. Er zit ook een ISA kaart bij met een aansluiting voor de console. Nou lijkt het me leuk om dit ding aan onze huiskamer compu te hangen zodat we de kast in een kast kunnen zetten (alshetware) met het idee minder lawaai en minder troep.

Ik had op zich niet het idee dat ie het in een keer zou doen als ik alles aansloot en ik weet eigenlijk ook niet of ie wel kan werken op een non-IBM aptiva moederbord, maar toen ik drivers en informatie ging zoeken op internet kon ik helemaal niets vinden ook niet op de IBM site.

Ik heb die kaart er dus maar gewoon ingehangen (onder WINXP) en de voeding erop aangesloten (op de isa kaart zit een molex aansluiting) en de cdrom krijgt voeding maar de muis en toetsenbord doen het niet meer, tenzij ik de muis eruit haal want dan doet het toetsenbord het weer. WinXP ziet hem ook niet als nieuwe hardware ofzo,..

Weet iemand of het dus mogelijk is om dit ding aan een niet aptiva compu te hangen enzo ja hoe dan en met welke drivers en waar vind ik die,...

Verwijderd

In een IBM media console geschikt moederbord zit ook een connector speciaal voor die console. > http://www-306.ibm.com/pc/support/site.wss/GCOR-38ZKXW.html / http://www.megasat.ch/totalhardware/m/I-L/34290.htm (waarschijnlijk voor de leds/PS2 :?)

De ISA kaart zal wel een externe Tertairy IDE (IRQ11)/FDD kaart zijn, en als je die werkend wilt krijgen zul je die van je huidige moederbord moeten instellen op primairy/secondary IDE op IRQ 14/15 of uitschakelen.

IBM: http://www-3.ibm.com/pc/s...nt.do?lndocid=PMYS-3KYG5M

Post eens wat meer info over het kaartje en de nummers die erop staan op het kaartje en de console. Ook wat foto's van de console / kaartjes kunnen helpen om andere mensen meer een idee te geven waarover we het hebben. :)

Overigens zal de CDspeler niet de snelste zijn. Ik betwijfel of hij wel snel genoeg is om filmen in te lezen (als je bijv. de PC in de kast zet en de console als mediaspeler inzet). Houdt er in ieder geval rekening mee dat je niet het onderste uit de kan mag verwachten ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2003 16:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
K alvast bedankt voor de reactie ben weer een stuk verder,...ik zal ff gaan zoeken voor wat info over die kaart hier al vast wat aanvullende informatie:

De kaart staat weinig op behale een chippie van "altera flex" en dit nummer :j147b1516zh

De multimedia console is volgens mij ook die van de aptiva 2142 echter alleen die desbetreffende product code (76H6165) kan ik nergens vinden, wel soortgelijke hier en daar op internet, maar dus geen echt duidelijke documentatie. Want is die IDE connector die op die kaart zit bijvoorbeeld is voor een slave drive ofzo? en hoe zit het met de FDD controller? en idd hoe stuur je die ps2 aansluitingen aan,...

Verder heb ik nog een 8 Speed cd-brander liggen die ik er in wilde hangen ipv die cd-rom drive dat moet toch mogelijk zijn,...

als het lukt probeer ik ff de digitale camera van mijn huisgenoot te regelen en post ik wel een paar pics,... :D

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2003 17:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Update: op da kaart staat nog een code dit maal een IBM code volgens mij namelijk : 76H6901, na te hebben gezocht blijkt dit dus blijkbaar een "acces station host card" te zijn maar ik heb verder alleen sites gevonden waar je hem kon kopen, en geen echte info of drivers of iet s dergelijks,...dus : help!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2003 17:34 ]

Verwijderd

Want is die IDE connector die op die kaart zit bijvoorbeeld is voor een slave drive ofzo?
Bij een IBM zijn de interne station primair (1e)/secundair(2e) en gelden de station(s) in de media console als tertairy(3e) en quadternary(4e).

Ik betwijfel of het systeem wel geschikt is als brander (niet SCSI-command over IDE/Atapi compatible), en denk eigenlijk dat je meer hebt aan een extern USB2.0/FireWire kastje. In ieder geval heb ik hier wel eens een 8x extern IDE brander gehad voor 1 week, toen heb ik het opgegeven en mijn geld terug gevraagd (daarna een externe SCSI en interne IDE en dat werkte perfect).

De PS2 lijkt een passtrough aansluiting te zijn, al zouden wat foto's inderdaad veel duidelijkheid verschaffen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2003 17:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok wat berteft die brander ging het me er ook meer om dat ie sneller kan lezen dan die speler die er nu inzit,...

En welke foto's zouden handig zijn, van de kaart, van de binnekant van de console?
Dit is de media console:

http://www-1.ibm.com/support/docview.wss?uid=psg1COBN-3G5EJH
Pagina: 1