[Windows XP] QoS & queueing

Pagina: 1
Acties:

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een manier om een p2p app optimaal van de upstream bandbreedte van mijn internetverbinding gebruik te laten maken zonder dat de overige netwerk apps er last van hebben. Bij MS vond ik dit:
http://support.microsoft.com/?kbid=316666
In Windows XP wordt een redelijkheidsschema op basis van Deficit Round Robin (DRR) geïmplementeerd voor een langzame verbinding. Dit schema bestond al in Windows 2000, maar in Windows XP wordt het standaard ingeschakeld wanneer een langzame verbinding wordt gedetecteerd. In het schema worden verschillende overdrachtssnelheden toegekend en worden nieuwe gegevensstromen voor toepassingen toegewezen aan deze overdrachtssnelheden. De overdrachtssnelheden worden om de beurt verwerkt tot alle verbindingen aan de beurt zijn geweest. Het resultaat hiervan is een betere reactiesnelheid en betere prestaties in de netwerkcommunicatie zonder dat de gebruiker enige handmatige configuratie moet verrichten.
Dit gaat echter over langzame (56k) verbindingen. Weet iemand of dit ook voor snelle verbindingen in te schakelen is?
Het lijkt namelijk precies te doen wat ik wil.
Of weet iemand een andere goede manier om dit voor elkaar te krijgen?
Het continue beperken van de upload van een p2p app is geen goede manier.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Somebody, anybody?

Volgens mij hebben veel mensen hier toch wel interesse in. Als ik nog iets vind zal ik het posten.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Waarschijnlijk heb je gewoon ethernet naar je kabelmodem/adslmodem toe.

voor je computer is dit een zeer snelle verbinding, en zal deze daarom geen queueing of qos instellen.

dit zul je moeten instellen op de lowspeed interface van je modem...

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Dirk-Jan schreef op 23 december 2003 @ 23:51:
Waarschijnlijk heb je gewoon ethernet naar je kabelmodem/adslmodem toe.

voor je computer is dit een zeer snelle verbinding, en zal deze daarom geen queueing of qos instellen.

dit zul je moeten instellen op de lowspeed interface van je modem...
Maar daar is mijn modem jammer genoeg niet slim genoeg voor.
Het is wel mogelijk de snelheid van de ethernet interface kunstmatig te verlagen zodat het modem geen queues kan opbouwen en je in de router aan QoS kunt doen.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

OlafvdSpek schreef op 24 december 2003 @ 00:37:
[...]

Maar daar is mijn modem jammer genoeg niet slim genoeg voor.
Het is wel mogelijk de snelheid van de ethernet interface kunstmatig te verlagen zodat het modem geen queues kan opbouwen en je in de router aan QoS kunt doen.
je kan wel queues opbouwen, maar aangezien ethernet zo snel is, zal het niet uitmaken, en alle queues realtime leeg maken, en heeft je modem nog een probleem.
de enigste mogelijkheid die je hebt is je ethernet verbinding afknijpen op de snelheid van je modem.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Dirk-Jan schreef op 24 december 2003 @ 12:00:
je kan wel queues opbouwen, maar aangezien ethernet zo snel is, zal het niet uitmaken, en alle queues realtime leeg maken, en heeft je modem nog een probleem.
de enigste mogelijkheid die je hebt is je ethernet verbinding afknijpen op de snelheid van je modem.
Dat bedoelde ik ook met "het kunstmatig verlagen van de snelheid van de ethernet interface".
Maar ethernet heeft toch ook iets van flow control?
Gebruiken (kabel)modems dat niet om ervoor te zorgen dat hun queue niet overloopt?

Verwijderd

Is netlimiter geen goed idee, daarmee kun je per programma de maximale upload instellen.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

OlafvdSpek schreef op 24 december 2003 @ 12:40:
[...]

Dat bedoelde ik ook met "het kunstmatig verlagen van de snelheid van de ethernet interface".
Maar ethernet heeft toch ook iets van flow control?
Gebruiken (kabel)modems dat niet om ervoor te zorgen dat hun queue niet overloopt?
nee, ethernet heeft dus geen flowcontrol.
het enigste queueing mechanisme dat ethernet heeft, is een hardware FIFO queue. zodat er geen bits gedropt worden bij de interface...

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Verwijderd schreef op 24 december 2003 @ 12:43:
Is netlimiter geen goed idee, daarmee kun je per programma de maximale upload instellen.
Nee, want ik wil dat de p2p app wel de volledige bandbreedte kan gebruiken als die niet voor iets anders gebruikt wordt.
Het continue beperken van de upload van een p2p app is geen goede manier.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Dirk-Jan schreef op 24 december 2003 @ 12:54:
nee, ethernet heeft dus geen flowcontrol.
het enigste queueing mechanisme dat ethernet heeft, is een hardware FIFO queue. zodat er geen bits gedropt worden bij de interface...
Nu is Realtek niet de beste bron, maar wat bedoelen ze hier dan mee?
Fully compliant with IEEE 802.3x, the RTL8309SB supports full-duplex flow control and backpressure-algorithm half-duplex flow control.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

OlafvdSpek schreef op 24 december 2003 @ 13:27:
[...]

Nu is Realtek niet de beste bron, maar wat bedoelen ze hier dan mee?

[...]
dat is hop-by-hop flowcontrol.
op laag 2 vind er flowcontrol plaats, soort van op de zelfde manier als CTS/RTS in een seriele poort.

Pagina: 1