S-ATA problemen

Pagina: 1
Acties:

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:48

Shuriken

Life is all about priorities

Topicstarter
Ik maak al enige jaren gebruik van firmware based raid kaartjes in mijn werkstations. (In mijn server gebruik ik liever hardware raid (5) )

Nu heb ik op mijn hoofd werkstation de volgende combo draaien:

Asus A7N8x Nforce 2 (niet de deluxe)
AMD 2500+ (niet overclocked)
POV Ti4200
Silicon Image 3112 S-ATA controller
2 x IBM 7k250 120 GB S-ATA (in Raid 0)
verder hangen er nog 2 cd/dvd drives op de interne PATA controller.

Hier zat eerst een Promise Fastrak 100 TX2 met 2 x 40 GB Maxtor in.

Een paar weken geleden heb ik de Silicon Image controller + de 2 Hitachi schijven aangekocht.

Ik heb helaas last van data corruptie. In de eerst weken was het niet echt opvallend. Maar twee dagen geleden starte mijn pc windows niet meer. Na een boot van cd (langleve de Recovery Console _/-\o_ ) en een chkdsk kon ik er wel weer bij.

Nu weet ik dat er problemen waren tussen de Nforce 2 en de Sil3112 controller. Dus ik heb gelijk tijdens de installatie van de controller/schijven gezorgd dat ik in mijn mainboard de laatste bios heb (1.07) en de laaste drivers gebruik voor de Sil3112. Ik heb ook gezorgd dat de controller een aparte IRQ heeft.

Toch treedt de corruptie op. Ik heb gisteren nog even de Drivefitness test geprobeerd. Maar ondanks de belofte van Hitachi dat het tooltje de Sil3112 controller ondersteund, kon ie mijn schijven niet testen.

Een Memtest leverde verder ook geen problemen op.

Mijn vermoeden is dat het probleem in de controller zit. Want we hebben inmiddels hier al een aantal postings voorbij zien komen over corruptie met de combo Sil3112 en de Maxtor DM9.

Nu verwacht ik niet dat jullie nog iets zouden kunnen verzinnen wat nog een oplossing zou kunnen bieden. Ik dacht dat ik toch wel alles gecoverd had. Maar tips en adviezen zijn natuurlijk altijd welkom :9.

Ik heb dus (vol vertrouwen) mijn probleem incl. vermoedens naar de winkel (Informatique) ge-emailed. Het antwoord dat ik daar krijg is dat ik de controller maar moet opsturen en dat ze gaan kijken of ie defect is.

Maar goed ik denk dat het voor 99.9% zeker is dat de uitkomst van dat onderzoekje zal zijn dat de controller niet defect is.

Ik ben van mening dat in dat geval ze de controller maar moesten omruilen voor een Promise ( en dat ik uiteraard het verschil zou bij betalen). Maar die optie sluiten ze al gelijk uit in de mail omdat mijn 8 dagen bedenktijd is verlopen.

Ik zit nu in dubio wat ik zal gaan doen :? . Als ik de controller opstuur ben ik twee maal verzendkosten kwijt (heen en terug sturen) en ik ben bang er uiteindelijk niets mee op schiet.

Verwacht ik nu teveel van Informatique? ik mag toch verwachten bij de aankoop van deze hardware combo dat het goed werkt?

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Foontje plegen met de melding dat deze 2 hardewaren niet echt lekker met elkaar werkt en dat je en ander type wilt :?

Langsgaan een idee?

[ Voor 9% gewijzigd door Illegal_Alien op 18-12-2003 14:27 ]

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:15

tweakerbee

dus..?

Als je hem kunt missen je hele PC bij informatique neerzetten, en laat ze dan maar aantonen dat je geen datacorruptie krijgt met die kaart. Of inderdaad zorgen dat je een ander merk krijgt. Als je het met meer meldingen van internet, of nog beter: een bericht van nVidia of Sillicon Image meenemen.
Je kunt als laatste hoop de fabrikant mailen en kijken wat die ervan zegt. Dat antwoord kun je dan weer aan informatique mailen. Vraag evt. ook even bij de consumentenbond na wat je rechten zijn.

You can't have everything. Where would you put it?

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:48

Shuriken

Life is all about priorities

Topicstarter
..

[ Voor 100% gewijzigd door Shuriken op 29-12-2003 10:51 ]

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Misschien mosterd na de maaltijd: Ik heb zelf een tijdje terug ook vreselijk gelazer gehad met een SiI3112 controller. Deze controller was echter onboard op een bordje met Intel 865 chipset. Problemen: in eerste instantie lijkt alles prima te werken, maar na enkele dagen blijkt dat het systeem instabiel wordt en uiteindelijk Windows (2000 en XP getest) niet meer start. Oorzaak: datacorruptie door de SiI3112 controller. Probleem bleek niet oplosbaar door nieuwere drivers of firmware. Uiteindelijk was ik genoodzaakt om de onboard Intel S-Ata controller te gebruiken. Daarop werkte alles 100%.

koraks heeft niet zoveel vertrouwen in de SiI3112 controller... :|