[winxp] hdd geeft geen access

Pagina: 1
Acties:

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:50
Tja een vage topic titel maar ik weet het zelf ook niet anders te omschrijven.
Het probleem:
Vaak tijdens een DVD branden (veel data dus) valt me systeem spontaan uit (Geen BSOD - ik heb automatisch opnieuw opstarten uit staan)
Nu heb ik in de event vieuwer (log files van windows) gekeken en onder system krijg ik de volgende error:
The device, \Device\Harddisk1\D, is not ready for access yet.
Nou de omschrijving lijkt me duidelijk..

Maar hoe kan dit veroorzaakt worden? (en hoe op te lossen)

Ik heb zelf al andere IDE kabels gebruikt.
Slave drive van de kabel gehaald (deze begon eerder deze week over zijn SMART status te zeuren).
Smart status van de harde schijf zelf is OK
Kan het soms zo zijn dat de connector op het mainboard gaar is?

Het gaat hier trouwesn om een Western digital 80GB schijf met 8MB cache (WDC WD800JB-00CRA1)
Indien er meer info nodig is hoor ik het graag, maar ik ben nu voor minstens een uur weg (solliciteren ;) )

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:53

momania

iPhone 30! Bam!

Ziet er naar uit dat je HDD stuk aan het gaan is. SMART 'zeurt' niet zomaar nml.

Kijk even hier voor tooltjes om je HD te controleren: OM FAQ / Beleid

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• The-Source
momania schreef op 18 december 2003 @ 13:40:
Ziet er naar uit dat je HDD stuk aan het gaan is. SMART 'zeurt' niet zomaar nml.

Kijk even hier voor tooltjes om je HD te controleren: OM FAQ / Beleid
Dat was de slave drive (welke ook losgekoppeld is (direct toen S.M.A.R.T. begon te 'zeuren')
Dat was een maxtor 40GB (waarop ik nog tot nov 2004 garantie heb :) )
Mijn vermoede omdat de S.M.A.R.T. van de WD nog goed is dat het een slechte driver is (wat ik me haast niet kan voor stellen) of slechte kabel (heb al 2 andere geprobeerd) of wat ik niet kan testen: slechte connector cq printsporen op het moederbord.
Op me oude moederbord (soyo bord met dezelfde kabels) heb ik nooit problemen gehad (totdat de condensatoren kapot waren bij het geheugen)

Ik heb nu een MSI KT400 BSR
edit:

log screengrab:
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/the-source/images/log_venster.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door The-Source op 18-12-2003 15:20 ]

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:58

tweakerbee

dus..?

Heb je toevallig een reserve schijf liggen, of kun je wat wisselen tussen systemen? Dan kun je uit gaan sluiten of het in je controller zit, of dat je HDD het probleem is.

Je kunt ook inderdaad de 4-in-1 drivers eraf gooien, om te kijken of dat het probleem oplost. :)

You can't have everything. Where would you put it?

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:04

Zerora

Ik Henk 'm!

tweakerbee zei het al
Het is inderdaad verstandig om de harddisk die nu je pc zit eruit te halen en even een andere harddisk erin te doen. kijken of dan nog dat probleem hebt

zo nee: dan is de harddisk dus de boosdoener.

zo ja: dan moet proberen om andere dingen los te koppelen zoals: cd-rom, floppy enz.

misschien dat je zo de oorzaak kunt vinden

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• The-Source
Ok het heeft even geduurd sinds me laatste reply maar dat komt o.a. het testen.
Ik zit momenteel via een Promise ultra100 TX2 (pci) controller verbonden en de harde schijf geeft nu alleen tijdens een koude start log vermeldingen :/
Dus wanneer ik hem hibernate (volgens mij in het nederlands heet dat slaapstand o.i.d.) en daarna na een nachtje stilstand weer opstart dan zie ik log vermeldingen en ik merk zelf tijdens het opstarten ervan dat hij hapert (wat ik dan ook weer terug zie)
Naast 5 disk meldingen is er nu ook een ACPI melding bij gekomen
AMLI: ACPI BIOS is attempting to write to an illegal IO port address (0x74), which lies in the 0x74 - 0x76 protected address range. This could lead to system instability. Please contact your system vendor for technical assistance.
Waar deze melding vandaan moet komen zou ik zelf niet weten. Maar zover ik kan terug zien in de log files is deze er pas bij gekomen sinds het plaatsen van de PCI controller (Me systeem is daar door wel wat langzamer geworden als er veel schijf activiteit is maar daar in tegen ook stukke stabieler)

PS ik vraag zelf een move aan naar een geschikter fora omdat ik persoonlijk denk dat het nu minder met windows te maken heeft maar met Opslagmedia & I/O Controllers of Processors, Mobo's & Geheugen

Pagina: 1