NIC doet niks en pingt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 204 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Thomix
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-06 21:16

Thomix

cAFFEÏNE!

Topicstarter
Opgelost!
Het lag aan de drivers van de (Sweex) netwerkkaart. De netwerkkaart werkte prima volgens windows, maar verzond en ontving niks. Een andere (el-goedkopie) netwerkkaart erin en het gebeuren werkte meteen.

Het oude verhaal:

Ik was laatst bij mensen die graag hun internet gedeeld wilden met 2 pc's onder winXP (met een Thomson USB modem naar internet). Leek mij geen probleem, mensen enthousiast, dus ik aan de slag.

Ik heb een sweex inetkaartje (volgens mij geen RTL8139 chip, maar de Sweex site hielp mij niet verder) en een onboard ding (intel) op een Compaq laptop geprobeerd te verbinden met een 15 meter straigt kabel aan een cross blokje (crosblokje is goed, kabel niet verder getest) en met een 3 meter (nieuwe) cross kabel. Dit komt dus neer op 2 cross cables voor alle duidelijkheid.

Eerste wat ik deed was die internet delen wizard starten op de internet pc. Die gaf eerst al geen sjoege met een foutmelding, pas na het verbreken van de inet verbinding werkte dat (maar dat lijkt mij redelijk ivm toepassen wijzigingen). Dit ook op de client gedaan (de laptop) mbv een flopje.
Dat wou niet werken. Crap.

Vervolgens de netwerkkaarten een IP gegeven: 192.168.0.1 en 192.168.0.2. Pingen wilde niet (timed out). De range 10.0.0.x gaf natuurlijk hetzelfde. Dit alles bij subnet 255.255.255.0

De Sweex kaart heb ik nog de drivers van de flop gegeven (winXP vond hem in eerste instantie vanzelf), maar dat deed ook niks. De kaart staat in apparaatbeheer netjes en zonder fouten weergegeven.

Als ik van de laptop naar de server ping geeft windows aan dat er wel pakketjes verzonden zijn en geen ontvangen. Vanaf de internet pc niet: daar wordt er noch ontvangen, noch verzonden.

Ik heb nog geprobeerd de kaart in een ander PCI slot te prikken, de netwerkkaarteigenschappen te veranderen, maar niks... Ook bij het aangeven van 2x hetzelfde IP geen conflicten. De connection lampjes op de NICS werken, windows merkt het op beide pc's als de kabel eruit gaat.

De-installeren van het modem hielp ook niet.

De Sweex kaart deed het in mijn win2k pc (na installeren drivers) meteen en zonder fouten.

Het niet verzenden van de pakketjes op de internetpc vind ik verdacht. Maar ik heb geen idee hoe het komt. Ik heb inmiddels redelijk wat ervaring, maar volgens mij vergeet ik iets ofzo. Kunnen er andere dingen mis zijn als pc's elkaar niet (willen? :P) zien?
De FAQ verwees mij naar Stack problemen, maar ik ben niet zo thuis in XP dat ik die precies aan kan wijzen of corrigeren.

Alvast bedankt!

//edit: samenvatting:
bekabeling = goed
lampjes = goed
kaarten in windows lijken goed
nics in dezelfde range (192.168.0.x), x > 0 en < 255
nics statisch geadresseerd.

[ Voor 15% gewijzigd door Thomix op 28-12-2004 11:37 ]

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Kern van het verhaal is dat 2 pc's in dezelfde range zitten en niet elkaar willen pingen?
Vanaf de internet pc niet: daar wordt er noch ontvangen, noch verzonden.
Dus pings worden niet verzonden? Dat is raar. weet je 100% zeker dat er geen firewall draait die pings blokkeert? Zou een hoop verklaren.

• Thomix

Thomix

cAFFEÏNE!

Topicstarter
Ik heb de firewall van winXP uitgeschakeld (in netwerkeigenschappen van internetverbinding) en de service gestopt. Nog steeds geen ping. De pc's kunnen zichzelf wel pingen en de internetpc kan naar buiten pingen. Een externe firewall is niet aanwezig.

De laptop krijgt via DHCP een 169.*.*.* adres, maar dat zegt mij niet zo veel.

//edit: ik heb de laptop in eerste instantie op DHCP gezet (moest van de wizard inet delen :P). Daarna statisch.

Alle lampjes die moeten branden branden (zowel laptop als pc)

[ Voor 23% gewijzigd door Thomix op 18-12-2003 13:33 ]

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:45
169 betekent dat die geen dhcp server kan vinden, maar je had je laptop toch statisch ingesteld?

branden de lampjes wel op de compter en de laptop?

dus laptop
192.168.0.2

pc:
192.168.0.1

CISSP! Drop your encryption keys!

• G F0rce 1
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-03-2015
Is de bekabeling goed ? :? Toevallig geen cross cable waar het niet moet of juist niet waar het wel moet ?! Welke netwerk apparatuur gebruik je? Hub ? Switch? Niks?
169.xxx.xxx.xxx is een IP adres dat wordt toegekend door het APIPA protcol van microsoft. Dit protocol wordt in werking gesteld om een NIC een IP adres te geven wanneer hij geen statische IP heeft en een DHCP_discover niks oplevert. Kortom de DHCP server wordt niet gevonden.

[ Voor 64% gewijzigd door G F0rce 1 op 18-12-2003 13:38 ]

I feel absolutely clean inside, and there is nothing but pure euphoria. - Alexander Shulgin

Verwijderd

als je de netwerk kabel direct tussen twee pc's heb zitten moet je gebruik maken van een crosskable wat je er nu tussen heb zitten komt neer op een normale kabel

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-08 08:38

HellBeast

Oh My GoT!

Staat misschien de ene NIC op 10base en de andere op 100base?

Waar je op moet letten bij ICS is dat de PC die ICS draait 192.168.0.1 krijgt en meteen een DHCP Emulatie gaat draaien voor clients.

Je andere PC moet dus je dus op automatisch IP adres krijgen instellen. Vind hij geen DHCP server (dus je IP adres zit niet in de 192.168.0.1 to 192.168.0.254) dan is er iets mis met:

* of de kabel
* of de instellingen van de netwerkkaart (of het kapot zijn ervan)
* Foute driver netwerkkaart. (probeer eens een andere.) Als je twijfelt, kijk even op de kaart en probeer het serienummer te vinden en ga dan google-en.

* Als je hem per se statisch wil hebben, stel dan de gateway in op 192.168.0.1
Als je dat niet doet, dan gaat het sowieso niet werken. Overigens kun je dan later wel problemen krijgen met eventueel andere clients die wel automisch een ip adres krijgen. Je ICS pc kan dan de nieuwe client jouw IP adres geven en dan krijg je een conflict.

Beauty is in the eye of the beerholder

• Thomix

Thomix

cAFFEÏNE!

Topicstarter
Nou, dat internetdelen had ik inderdaad ongeveer zo gevonden (verbazend hoe slecht dat in de winXP help staat!), maar mijn grootste probleem tot nu toe is dat ik de netwerkkaarten sowieso al niet met elkaar aan het communiceren krijg. Zo gauw als ik een ping doorkrijg is het feest geblazen :)

Ik heb ook al geprobeerd om met de lijnsnelheid op beide pc's te spelen (wel de snelheiden gelijk gehouden) maar dat bood geen relaas. Ook een andere driver heb ik geprobeerd; ik zou nog die van de Sweex site kunnen gebruiken.

Verwijderd

Volgens mij kan er ook geen verbinding tot stand komen omdat 2 cross cables elkaar opheffen. Of je gebruikt 1 lange cross cable of 1 stukje cross met de rest normaal utp.

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-08 10:14
Wat ik eruit begrijp is dat je 2 crosscables gebruikt, dat komt erop neer dat je weer met een straight kabel werkt. Maar ik dacht me te herinneren dat dat geen breekpunt hoefde te zijn bij het pingen, pas bij ingewikkeldere netwerktoepassingen...

Vertrouw overigens nooit zomaar op realtek (dat ís die sweex namelijk bijna zeker) chips, ik ben hier ook maanden aan het kutten geweest met een dooie. Probeer nog eens een ander kaartje?

• Thomix

Thomix

cAFFEÏNE!

Topicstarter
Oei, mezelf niet duidelijk genoeg gemaakt :)
Ik heb éerst een 15 meter kabel (straight) met een crossoverblokje gebruikt (=cross cable dus) en tóen pas een cross: niet tegelijk, maar na elkaar, om uit te kunnen sluiten dat de kabel kapot is.

De netwerkkaart deed het wel in win2k, zal hem ASAP op mijn eigen pc met winxp testen.

Maar het is toch zo dat als de kaarten het doen en de kabel er (werkend) tussen zit en je beide kaarten alleen maar een ip geeft in dezelfde range ze elkaar te horen kunnen ip-pingen?

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
ik vond je startpost duidelijk genoeg :)
Maar het is toch zo dat als de kaarten het doen en de kabel er (werkend) tussen zit en je beide kaarten alleen maar een ip geeft in dezelfde range ze elkaar te horen kunnen ip-pingen?
Jep :)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

laptop ..... aha

Gebruik je niet per ongeluk een cardbus (32 bits) kaartje in een slot die aleen maar geschikt is voor PCMCIA (16 bits) ?

Iperf

• Thomix

Thomix

cAFFEÏNE!

Topicstarter
Nee, het is een compaq laptop met een onboard netwerkkaartje; die zijn lastig in een verkeerd slot te proppen :)

Ik zoek het probleem dan ook bij de host-computer (de niet-laptop); de laptop zegt netjes dat ie pakketjes verzendt, de pc blijft erbij dat ie nog nooit een brief de deur uit heeft gedaan over ethernet.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Thomix schreef op 22 december 2003 @ 15:09:
..... de pc blijft erbij dat ie nog nooit een brief de deur uit heeft gedaan over ethernet.
kun je exacte melding geven (screendump)

[ Voor 3% gewijzigd door Fish op 22-12-2003 17:29 ]

Iperf

• Thomix

Thomix

cAFFEÏNE!

Topicstarter
oi... ik zit nu ff niet achter die pc, maar als je dubbelklikt op het icoon van een verbinding krijg je een venstertje met aantallen verzonden pakketjes. De laptop gaf daar aantallen in de orde van > 400 aan, de andere pc bleef consequent op 0 staan wat betreft de LAN verbinding, ook bij pingpogingen.

• Thomix

Thomix

cAFFEÏNE!

Topicstarter
Weet iemand hoe het winXP-tcp-stack technisch ligt als je er een andere (merk+chip) nic inzet? Worden dan alle instellingen overschreven?
Met andere woorden, als ik nou een 3com koop en die erin jets, is er dan een kans dat mijn probs over zijn?

Verwijderd

Ja, Windows maakt een apart profiel aan voor een nieuwe netwerkkaart. Als je een nieuwe netwerkkaart hetzelfde IP geeft als een netwerkkaart die er eerder inzat zul je ook de melding krijgen dat dat IP-adres al eens toegewezen is :) Hij bewaart dus alles..
Pagina: 1